Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 16 1 2 10 11 12 13 14 15 16

Hvor kjører man i Trondheim nå?

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053194 18/01/2016 14:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Det är väl det han gör trots att han kanske har tagit fel på några minuter till baklidammen (eller kör för fort) och välger att sykla andra stier till baklidammen som tar längre tid en den du välger.

Jag syklar oftast till marka för att sykla men ibland gör jag det inte för att jag inte gidder, tycker jag får en bättre tur om jag mest syklar i skogen och det tar också mindre tid för samma tid i skogen.

Är det ok att skriva så och förstår du att andra kan ta de valen?

Ja. Så lenge argumentene henger på greip, så er det helt OK.

10 minutter kontra 22 er ikke "fel på några minuter" i min bok.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053234 18/01/2016 16:40
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ikke rart det er høyt konfliktnivået rundt om kring når man orker å diskutere på hvordan folk velger å komme seg til marka for å sykle litt sti.

Jeg driver med sykling fordi det er morro, artig med litt ekstra saft i beina. Jeg velger å kjøre dit jeg skal sykle fordi jeg vil bruke all krafta jeg har til å sykle artige stipartier.

Når det kommer til landevei blir det kanskje litt anderledes, selv om det egentlig ikke skal bety noe der heller.

Redigert av Skjelven; 18/01/2016 16:45.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Skjelven] #2053258 18/01/2016 18:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Skjelven
Jeg driver med sykling fordi det er morro, artig med litt ekstra saft i beina. Jeg velger å kjøre dit jeg skal sykle fordi jeg vil bruke all krafta jeg har til å sykle artige stipartier.

Om du hadde valgt å sykle hver gang ville du på litt lengre sikt hatt enda mer saft i beina til å sykle artige partier.

For min del vil jeg si at det å være i såpass god form som jeg er er et stort pluss for stisyklingen også. Jeg kan sykle lengre ute å bli sliten og holde større fart (og får dermed med meg mer sti), og jeg klarer langt flere crux/har færre fotisett enn jeg ville klart i dårligere form.

Min oppfordring er å bruke tiden til/fra til å pleie formen, selv om det kan være litt kjedelig. Ikke vær en som for ofte prioriterer å ha det behagelig i øyeblikket på bekostning av langsiktig moro. ICON_SMILE

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: EgilS] #2053264 18/01/2016 19:08
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Absolutt, de aller fleste ville nok fått bedre resultater på stiene ved å bytte ut en sykkeltur med ei styrkeøkt. Men så var det dette med å ha det morro da ICON_SMILE

Jeg synes det er dritkjedelig å tråkke asfalt, derfor kjører jeg ICON_SMILE

Edit :alternativ til styrkeøkt kunne også vært ei teknikkøkt. Ref gmbn trail series på YouTube

Redigert av Skjelven; 18/01/2016 19:26.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053284 18/01/2016 20:31
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sykler nok asfalt til og fra jobb. Skal jeg ut i skogen, vil jeg ut i skogen.
Det GeirK snakker om i tidforskjeller på sykkel/bil henger ikke på grep i mitt hode, med min form.
Hvordan kan man uttale seg om tidsforbruk på ett strekke, når den eneste faktoren man vet med sikkerhet er distansen?
Og bruke google maps som referanse for og beregne tid er hårete. Google maps påstår jeg skal bruke 18 minutter til jobb, som ofte tar 7 minutter uten trafikk.
Nei, la folk komme seg i marka slik som de vil, og heng seg ikke opp i hva andre gjør. Det viktigste er at man er ute og har det artig, kanskje til og med sammen?

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Skjelven] #2053292 18/01/2016 21:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Skjelven
Ikke rart det er høyt konfliktnivået rundt om kring når man orker å diskutere på hvordan folk velger å komme seg til marka for å sykle litt sti.

Fordi jeg ønsker å forstå hvorfor noen velger annerledes enn meg, så betyr det at det er høyt konfliktnivå "rundt om kring"?

Den sammenhengen forstod jeg ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053294 18/01/2016 21:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: MAN
Google maps påstår jeg skal bruke 18 minutter til jobb, som ofte tar 7 minutter uten trafikk.

Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men jeg ser ikke helt for meg hvor du kan ta turen fra Saupstad og lovlig tilbakelegge 10 kilometer med 85,7 km/t i snitthastighet. Jeg har en mistanke om at du sterkt undervurderer tidsforbruket forbundet med privatbiltransport.

Sitat: MAN

Nei, la folk komme seg i marka slik som de vil, og heng seg ikke opp i hva andre gjør. Det viktigste er at man er ute og har det artig, kanskje til og med sammen?

Absolutt, men det må være lov å spørre hvorfor folk gjør valg som en selv ikke ville gjort. Etter min erfaring kan slike diskusjoner fort ende opp med at begge lærer av hverandre =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053301 18/01/2016 21:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Fordi jeg ønsker å forstå hvorfor noen velger annerledes enn meg, så betyr det at det er høyt konfliktnivå "rundt om kring"?

Sammenhengen är nog den att det i denna tråden och en del andra trådar inte verkar som att du försöker förstå andras val. Det verkar snarare som att du absolut inte förstår att andra välger annorlunda än du själv och du verkar också ibland gå rätt hårt ut med att andra välger fel.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053302 18/01/2016 21:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sammenhengen är nog den att det i denna tråden och en del andra trådar inte verkar som att du försöker förstå andras val. Det verkar snarare som att du absolut inte förstår att andra välger annorlunda än du själv och du verkar också ibland gå rätt hårt ut med att andra välger fel.

Det kan jeg nok forstå, og det er nok fordi når folk skal forklare sine egne valg, så ender mange med å forklare valgene med argumenter som jeg ikke synes er holdbare.

"Fordi jeg ikke gidder" hadde vært helt OK i dette tilfelle og det var jo der vi endte opp etter å ha gått noen runder blant annet innom tidsforbruk som ikke var et særlig reelt argument.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053307 18/01/2016 21:54
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
GeirK, når du skriver

"Nå skal jeg påføre deg enda mer kognitiv dissonans her. Fakta suger når de pulveriserer ens argumenter, men tall ljuger ikke."

Virker det ikke som du legger vekt på å forstå man i hans valg i å bruke bil, heller å sette han på plass.

Men det får så være, jeg er ferdig med å diskutere på emnet, så får vi heller være uenige med nyttefaktoren når det kommer til bil ICON_SMILE

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053309 18/01/2016 21:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Som jag skrev tidigare. Jag tycker inte att det där med tidsförbruk var ett så dårligt argument som du verkar tro.

MAN kom med ett estimate, du kom med estimate från googlemaps, hur lång tid du gissar att man brukar på att sätta upp en sykkel på taket av en bil, hur snabbt folk syklar och vilka stiar folk tar.

Båda dessa estimaten är osäkra och medans jag tvivlar på att MANs 10-15 minuter stämmer (10 minuter är lite väl raskt) så tvivlar jag också på att dina gissningar stämmer.

Det har alvarligt talat inte funnits så mycket bra data eller argument i tråden och det mesta handlar tillslut om vad de enkelte personerna föredrar och då blir det inte väldigt rationelt att komma med att någons "argument" inte är holdbara.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: EgilS] #2053310 18/01/2016 22:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag har väldigt svårt att se logiken i det där.

Om man har väldigt ont om tid och vill sykla så mycket som möjligt så är det klart att man ska sykla hemifrån.

Om man vill sykla så mycket som möjligt i skogen är det inte klart att man bör sykla hemifrån.

Om man vill få så pass bra form som möjligt är det inte heller klart att man bör sykla hemifrån då en sti tur på högintensitet (intervaller eller annat) kan vara bättre en än kortare stitur med sykkel transport till och från.

Det handlar väl mer om vad man föredrar och motiverar en än om man brukar bilen till och från träningen.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053312 18/01/2016 22:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Som jag skrev tidigare. Jag tycker inte att det där med tidsförbruk var ett så dårligt argument som du verkar tro.

MAN kom med ett estimate, du kom med estimate från googlemaps, hur lång tid du gissar att man brukar på att sätta upp en sykkel på taket av en bil, hur snabbt folk syklar och vilka stiar folk tar.

Båda dessa estimaten är osäkra och medans jag tvivlar på att MANs 10-15 minuter stämmer (10 minuter är lite väl raskt) så tvivlar jag också på att dina gissningar stämmer.

Det har alvarligt talat inte funnits så mycket bra data eller argument i tråden och det mesta handlar tillslut om vad de enkelte personerna föredrar och då blir det inte väldigt rationelt att komma med att någons "argument" inte är holdbara.

Dersom han bruker to minutter på å sette sykkelen på taket og to minutter på å ta den av, skal han holde 48 km/t i snitt på en strekning med flere lyskryss og en lang 40-sone for å ha 11 minutter kjøretid. Ok. Jeg må nesten prøvekjøre stekningen for å forstå om det er realistisk =)

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053314 18/01/2016 22:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Om man vill få så pass bra form som möjligt är det inte heller klart att man bör sykla hemifrån då en sti tur på högintensitet (intervaller eller annat) kan vara bättre en än kortare stitur med sykkel transport till och från.
.

Hvor lenge pleier du å varme opp før du sykler intervaller?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053316 18/01/2016 22:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det varierar men kortare än vad jag normalt brukar till estenstadsmarka iallafall och ibland blir det ju också tråkig transport hem.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: GeirK] #2053317 18/01/2016 22:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Men är det så viktigt att alla talen är exakta? Så väldigt stor skillnad mellan 15 och 22 minuter tycker jag inte heller det är och jag tror att den korrekta tiden kan ligga mitt imellan.

Jag undrar också vad du har far stativ om du brukar 2 minuter för att ta ned sykkeln.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053318 18/01/2016 22:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det varierar men kortare än vad jag normalt brukar till estenstadsmarka iallafall och ibland blir det ju också tråkig transport hem.

OK.

Det verste med å kjøre hjem synes jeg er å pakke en skitten sykkel på taket, skifte klær før en kjører hjem og så ta av den skitne sykkelen igjen.

Hvis jeg parkerer jeg på Baklidammen og avslutter med Garnisonsstien, vet jeg heller ikke om jeg føler at det er noen høydare å skulle kjøre hjem igjen til Tiller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: fredriks] #2053319 18/01/2016 22:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jag undrar också vad du har far stativ om du brukar 2 minuter för att ta ned sykkeln.

Tiden det går fra jeg slår av motoren og er klar til å sykle tror jeg fort tar to minutter, men jeg har ikke timet det. Jeg kjører heller ikke rundt med sykkelstativ permanent på bilen, så jeg får tiden med å sette på og ta av disse i tillegg, men det er jo mitt valg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053322 18/01/2016 22:37
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Men i alle dager.
Hvorfor i svarte må alt være på minuttene?
Jeg har forklart at jeg har kjørt samtidig som noen har syklet, samme distanse, og kommet fram mye før?
Må du se GPS-spor fra sammenligningen for og ta det for god fisk? Eller skal du fortsette å argumentere med din kjennskap til ruten, og googlemaps sine evne til å estimere reisetid?

Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men jeg ser ikke helt for meg hvor du kan ta turen fra Saupstad og lovlig tilbakelegge 10 kilometer med 85,7 km/t i snitthastighet. Jeg har en mistanke om at du sterkt undervurderer tidsforbruket forbundet med privatbiltransport.

Jeg sykler da ikke ned okstadbakkene, og kjøreruta er kortere enn sykkelruta. Men hva i alle dager har det med denne diskusjonen å gjøre? Eneste grunnen til at jeg tok dette opp var for å vise ett konkret eksempel på hvor feil googlemaps sine tidsestimater er, siden du brukte disse som bakgrunn for dine antagelser tidligere.
Dette blir for dumt, og jeg har bedre ting enn og diskutere noe så tåpent.
Gjør som du vil du, men jeg blir åkke som å fortsette å kjøre til parkeringsplassen med Baklidammen. Å det kun fordi jeg synes det er drit kjedelig å sykle asfalt, å gi meg selv bedre tid i skogen (noe jeg faktisk vet av erfaring at jeg får med å kjøre).

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: MAN] #2053324 18/01/2016 23:14
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Ha ha ha
Sikkert et år siden jeg var innom her sist(snikksnakk-tråden) og 9 år siden jeg ble medlem.
Og det er DE SAMME som driver å KVERULERER ennå.
Tenkte jeg fikk vite noe om "hvor kjører man i Trondheim nå?", men .........

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053329 18/01/2016 23:49
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Ho ho! Fiffig vending i tråden. Fra Hvor kjører man i Trondheim nå på sykkel, til Hvor kjører man i Trondheim nå med bil.

Aleksander
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053341 19/01/2016 06:55
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Eventuelt hvor man ikke burde kjøre bil, for enkelte forumbrukere mener de sykler like fort som andre brukere kjører.

Men, i Trondheim nå kjører man ingen plass, med mindre det er ski, evnt fatbike i preparerte spor ICON_SMILE

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053371 19/01/2016 08:48
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Strengt tatt burde alle etterstrebe å kjøre mye mindre bil, særlig de korte distansene i by (og særlig de med unger). Byen er for menneskene, ikke bilene, og færre biler gir en triveligere by, med mindre lokal forurensning og bedre luft. Jeg tror også det gir gladere innbyggere.

Sånn, dagens moral ICON_SMILE

btm
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Snooze] #2053390 19/01/2016 09:25
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Snooze
Ha ha ha
Sikkert et år siden jeg var innom her sist(snikksnakk-tråden) og 9 år siden jeg ble medlem.
Og det er DE SAMME som driver å KVERULERER ennå.
Tenkte jeg fikk vite noe om "hvor kjører man i Trondheim nå?", men .........

Hi hi! Det samme tenkte jeg. Historien gjentar seg ustanselig. Noen får tydeligvis ikke nok av krangling og flisespikking.

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053404 19/01/2016 09:48
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
I dag er svaret enten ski eller elektrisk fatbike. Begge deler er vel banning i kirka i dette forumet.

Big wheels keep on turning
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053411 19/01/2016 09:56
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kjartandaddy
I dag er svaret enten ski eller elektrisk fatbike. Begge deler er vel banning i kirka i dette forumet.

Ski er vel allment akseptert? Ihvertfall blant de fleste terrengsyklister jeg kjenner.
Og muskeldrevet tjukksykkel er vel minst like egnet som en elektrisk variant...samt akseptert både på sti og i faste skiløyper, blant alle som ikke er apartheid-tilhengere ICON_WINK

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: perbl] #2053418 19/01/2016 10:15
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Hjelp lite om ein er for eller mot elektrisk sykkel; fortsatt ulovleg i marka per dags dato. Så ser ikkje heilt behovet for banning eller å diskutere her om det er forhold for bruk av ulovleg framkomstmiddel for tida.

Redigert av TrondAM; 19/01/2016 10:33.
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2053422 19/01/2016 10:30
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: TrondAM
Hjelp lite om ein er for eller mot elektrisk sykkel; fortsatt ulovleg i marka per dags dato. Så ser ikkje heilt behovet for banning ICON_SMILE

Og hvis man vil si sin mening om elsykkel i marka kan man melde seg inn i NOTS og stemme her: https://docs.google.com/a/uw.edu/forms/d/1zqBjoa7KLPqSd6Q_ve2soD4Kylnua-3d7BOFsn5JnRI/viewform

Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: Kjartandaddy] #2053426 19/01/2016 10:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy

Muskeldrevet funker også. Jeg dro seksåringen etter fatbiken på snowracer i morges. Han synes det var artig og jeg fikk kjørt meg litt - men det viktigste var at vi igjen vant over den hersens bilen. Det føles like godt hver gang.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor kjører man i Trondheim nå? [Re: TrondAM] #2053435 19/01/2016 11:31
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: TrondAM
Hjelp lite om ein er for eller mot elektrisk sykkel; fortsatt ulovleg i marka per dags dato. Så ser ikkje heilt behovet for banning eller å diskutere her om det er forhold for bruk av ulovleg framkomstmiddel for tida.

Glemte en smiley;-)

Tenkte mest på snømengdene, og beste fremkomstmiddel til jobb i dag. Jeg kunne nok gått på ski til jobb i dag uten å ta de av en eneste gang fra Tyholt ned til sentrum. Ble manuell fatbike heller, som var betraktelig morsommere enn da jeg sykla med elsykkelen med smale piggdekk i går.

Fatbike til å trekke akebrett er genialt ja. Henta 9-åringen hos en kompis søndag kveld, og han hadde det hvertfall gøy, og ikke var han så tung å trekke heller.

Fortsetter det sånn, tar jeg en fridag i morgen i Vassfjellet. Men da kjører jeg nok bil dit ;-)

Big wheels keep on turning
Side 12 av 16 1 2 10 11 12 13 14 15 16

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå