Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 22 1 2 3 4 5 21 22

Alkohol i jula?

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039697 09/12/2015 09:12
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: GeirK

Sitat: Raskall

Du kan argumentere alt du orker, men etter en halv alkoholenhet reduseres dømmekraften og man endrer personlighet.

Ikke tale om. Om jeg drikker 6.4g etanol får jeg en promille på 0,09. Jeg skal love deg at ingen ser noen forskjell på det - ikke en gang seksåringen min.

Nå snakker du kjemi. Det finnes også emosjonell promille. Det er ikke alt som kan måles med en blodprøve. Og 6-åringen din forteller deg ikke nødvendigvis alt som foregår inne i hjertet og hodet sitt. Men jeg kjenner deg ikke og jeg kjenner ikke 6-åringen din. Dere ble nå bare brukt som et tilfeldig men hendig eksempel. Altså ingen beskyldning om noe som helst. Poenget er at barn merker endringer du ikke tror er der. Og jeg gjentar: Det trenger ikke å være en dårlig ting. Men det kan fort bli det.

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039701 09/12/2015 09:18
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: dagfink
Det handlar aldri 100 % om barna. Vaksne har også eigne behov.

Helt enig. Personlig liker jeg ikke generasjonsskiller. Ideal-festen er der voksne, godt voksne og 5-åringen komplementerer hverandre og gir hverandre en fest man ellers ikke hadde fått til.

Jula, er for meg tradisjon sett med nye øyne. Tradisjonen skal bevares, men samtidig nytolkes.
Nyttår, er litt det samme, men med mye større rom for kreativitet. Som barn likte jeg alltid nyttår best - og det gjør jeg fremdeles.
I år skal ikke Julen feires hjemme, og jeg merker at jeg er litt skuffet allerede - får ikke gitt kjærligheten som ligger i et godt måltid. Regner med at middagen kommer til å bestå av torturert gris...
Merker at datteren også setter pris på å være med på voksen-delen - og hvis hun foreslår noe, så prøver vi ofte det....(f.eks. oppskrifter. I sommer satt hun og ramset opp ingredienser vi skulle ha med. Hun kan også stå for krydder til ribbe, pølser og medisterkaker. ) Skal det være vin eller ikke i pølsene?
Jeg synes det spennende med hennes nyskjerrighet, og se reaksjonene på tre-nøtter-til-askepott...
Kort sagt: dersom jul reduseres til en barnegreie, blir den endimmensjonal.

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039703 09/12/2015 09:21
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Synzygus
Både jeg og mange jeg kjenner synes at å treffe på fulle folk er direkte ubehagelig. Folk oppfører seg som noen naut i fylla, og det har jeg aldri sett sjarmen i. Jeg omgis svært sjelden fulle folk, men har likevel hatt en del ubehagelige opplevelser. Opplevde en gang på en mørk landevei at en stupfull haiker i svart dress sto midt i veien i 80-sona. Jeg så han så vidt før jeg hadde passert han. For å sette det litt på spissen kunne drikkinga hans gjort meg til drapsmann. Videre har du de som gjennomfører overgrep, voldshandlinger, hærverk osv i fylla. Og husk at barn legger merke til fulle folk selv om de ikke er i nærheten, f.eks om det er folk utenfor huset eller barna går forbi et hus der det er fest. Om fyll går ut over andre? I større grad enn du tror.

Her kan du bytte ut alkohol/fyll med hva som helst, bilist, syklist, osv. og du kan si akkurat det samme. En idiot er en idiot uansett. En hissigpropp som banker laus på folk i fylla er etter min erfaring en like stor idiot når han er edru.

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039704 09/12/2015 09:22
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Simtf
Jeg respekterer det du mener, men å si at du ikke har respekt for å drikke seg full forstår jeg ikke helt.
Folk er forskjellige noen synes det er gøy på fest uten å drikke andre liker å ta en øl eller fem og det Burde alle respektere.

Begynner det å gå utover andre blir selvfølgelig saken en annen.

Både jeg og mange jeg kjenner synes at å treffe på fulle folk er direkte ubehagelig. Folk oppfører seg som noen naut i fylla, og det har jeg aldri sett sjarmen i. Jeg omgis svært sjelden fulle folk, men har likevel hatt en del ubehagelige opplevelser. Opplevde en gang på en mørk landevei at en stupfull haiker i svart dress sto midt i veien i 80-sona. Jeg så han så vidt før jeg hadde passert han. For å sette det litt på spissen kunne drikkinga hans gjort meg til drapsmann. Videre har du de som gjennomfører overgrep, voldshandlinger, hærverk osv i fylla. Og husk at barn legger merke til fulle folk selv om de ikke er i nærheten, f.eks om det er folk utenfor huset eller barna går forbi et hus der det er fest. Om fyll går ut over andre? I større grad enn du tror.

Det du oplever som mange, er trods alt stadigvæk kun en lille del af de som drikker, der er jo rigtig mange der godt kan finde ud af at drikke sig fulde uden at det er samme som at de bliver nogle røvhuller... Jeg er enig i at folk der ikke kan styre deres brandert ikke burde drikke, og jeg er også enig i at alkohol sådan helt overordnet er et stort samfundsproblem. Men samtidig er jeg også tilpas liberal til at jeg mener at folk selv skal have lov til at bestemme om de vil drikke eller ej, at nogle ikke kan finde ud af at opføre sig ordentlig skal ikke gå ud over alle de andre.

Re: Alkohol i jula? [Re: Brusdalen] #2039707 09/12/2015 09:26
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Brusdalen

Her kan du bytte ut alkohol/fyll med hva som helst, bilist, syklist, osv. og du kan si akkurat det samme. En idiot er en idiot uansett. En hissigpropp som banker laus på folk i fylla er etter min erfaring en like stor idiot når han er edru.

Uenig. En tidligere kollega av meg er verdens triveligste og snilleste mann når han er edru, men når han drikker blir han voldelig og hadde heldigvis vett nok til å slutte å drikke. Nå er han totalavholds.

Re: Alkohol i jula? [Re: Bishop007] #2039711 09/12/2015 09:29
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Bishop007
Jeg respekterer det du mener, men å si at du ikke har respekt for å drikke seg full forstår jeg ikke helt.
Folk er forskjellige noen synes det er gøy på fest uten å drikke andre liker å ta en øl eller fem og det Burde alle respektere.

Det du oplever som mange, er trods alt stadigvæk kun en lille del af de som drikker, der er jo rigtig mange der godt kan finde ud af at drikke sig fulde uden at det er samme som at de bliver nogle røvhuller... Jeg er enig i at folk der ikke kan styre deres brandert ikke burde drikke, og jeg er også enig i at alkohol sådan helt overordnet er et stort samfundsproblem. Men samtidig er jeg også tilpas liberal til at jeg mener at folk selv skal have lov til at bestemme om de vil drikke eller ej, at nogle ikke kan finde ud af at opføre sig ordentlig skal ikke gå ud over alle de andre.

Og det er nettopp derfor jeg er så lei av at det er "normalt" å drikke, mens du blir sett på som en freak om du ikke drikker.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039714 09/12/2015 09:33
progres Offline
Besatt
Besatt
Om jeg drikker 6,4g etanol får jeg en promille på 0,09. .

får jeg se regnestykket ditt ?

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039716 09/12/2015 09:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Og det er nettopp derfor jeg er så lei av at det er "normalt" å drikke, mens du blir sett på som en freak om du ikke drikker.

Amen!

Jeg var på Dinner sammen med en (amerikansk) leverandør en gang og kom i prat med en kvinnelig representant fra leverandøren. Hun lurte på hvorfor jeg drakk brus og jeg svarte at jeg hadde sluttet med alkohol for 15 år siden. Da kunne jeg brått ikke fullroses nok for at jeg hadde holdt meg tørr i 15 år og at jeg taklet å være i festlig lag uten å sprekke og så videre.

Er det virkelig så spesielt å velge vekk alkohol?

Jeg nyter fremdeles øl ofte men da i alkoholfrie varianter. Om noen har tips om god, alkoholfri øl så er jeg åpen for forslag. ICON_SMILE

Redigert av Raskall; 09/12/2015 09:38.
Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039717 09/12/2015 09:35
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Uenig. En tidligere kollega av meg er verdens triveligste og snilleste mann når han er edru, men når han drikker blir han voldelig og hadde heldigvis vett nok til å slutte å drikke. Nå er han totalavholds.

Normalt oppegåede mennesker klarer å beherske seg og forholde seg til hvordan man skal oppføre seg. Å drite seg ut en gang, kan skje de fleste, uavhegig av alkohol, men du snakker om dette som et gjentagende problem for folk, og da er man rimelig nedsnødd om man ikke gjør tiltak.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039722 09/12/2015 09:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
To ting jeg har tenkt på når det gjelder dette med drikking i jula:

1) Noen er kategorisk på at man drikker kun ett glass vin eller kun en øl, og i hvert fall bare en akevitt. Så er det stopp. Mulig jeg har veldig dårlig selvkontroll, men jeg vet med meg selv at i godt lag er det lite som skal til før man fyller på vinglasset med "en liten slant til" for å ha til den siste biten med kalkun, og den halve juleølen som står på bordet når man er ferdig med maten er god også mens man rydder vekk fat og glass. Jeg tror "kun ett glass" fort fører til kanskje et halvt eller et helt glass til, og plutselig er man ørlite der hvor ungene ser og senser at noe er annerledes. Sikkert ikke farlig, men jeg er rimelig sikker på at ungene merker det fort.

2) Noen er beinharde på at det ikke blir jul uten at man får ribbe, øl og akevitt. Blir det ikke det, man kan like gjerne sitte hjemme. Tradisjonsbundet trassdrikking, nærmest. Jeg synes at folk gjerne kan ta et glass vin eller to sammen på middag med mine barn, men hadde ikke likt det om ungene måtte kjenne på spritdunst av folk som står dem nær. Når man selv er edru (og ungene er jo gjerne det), kan det være en heslig lukt den spritdunsten.

Drikker selv et par glass vin til maten på julaften, og tror ikke ungene tar skade av det. De merker nok at stemningen rundt bordet er god, men det er jo også en veldig spesiell dag så alle er jo i god stemning i utgangspunktet. Å drikke vin eller øl fordi det løfter maten synes jeg er langt innafor, men å drikke sprit på trass for å få julefølelsen synes jeg er uttafor.

Re: Alkohol i jula? [Re: Brusdalen] #2039725 09/12/2015 09:46
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Normalt oppegåede mennesker klarer å beherske seg og forholde seg til hvordan man skal oppføre seg. Å drite seg ut en gang, kan skje de fleste, uavhegig av alkohol, men du snakker om dette som et gjentagende problem for folk, og da er man rimelig nedsnødd om man ikke gjør tiltak.

For meg handler det om at det er et enormt drikkepress i samfunnet og alkohol har blitt normalisert. Det kan for mange være vanskelig å styre inntaket fordi det er normalt å drikke, og at de føler seg utenfor eller sett rart på om de er edru. Jeg håper at mitt totalavholdsstandpunkt fører til at det blir lettere for folk å si nei om de sliter med å styre inntaket, ved at de ser at det fins faktisk folk som ikke drikker uten å måtte gjemme seg bak at de er gravide eller at de kjører.

Re: Alkohol i jula? [Re: Øyvind V] #2039726 09/12/2015 09:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg endrer sinnstemning av bare å være i et godt lag. Med eller uten alkohol.

Anonym5
Re: Alkohol i jula? [Re: progres] #2039728 09/12/2015 09:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres
Om jeg drikker 6,4g etanol får jeg en promille på 0,09. .

får jeg se regnestykket ditt ?

Jeg regnet litt feil da jeg regnet vekt og ikke volum. Promillen blir 0.13.

Slik regner jeg: Jeg veier 90kg. Kroppen min inneholder 70% vann, det vil si 63 liter. 6.4g alkohol tilsvarer et volum på 8,2ml. Når 8,2ml fordeles på 63 liter vann, blir andelen alkoholvolum 0,13o/oo

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: Brusdalen] #2039729 09/12/2015 09:53
Flex Offline
Veteran
Veteran

Mange "normalt oppegående mennesker" kan gå bananas og drite seg loddrett ut på julebord år etter år, selv om de normalt sett klarer å beherske seg. Så kan man diskutere hvorvidt en gang i året er et "gjentagende problem" eller ikke. De det gjelder vil sannsynligvis si at det ikke er noe problem; "det er jo bare en gang i året".

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039730 09/12/2015 09:56
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ser ikke problemet med at barn merker at voksne blir påvirket av alkohol så lenge de voksne fortsatt greier å oppføre seg. Fra barndommen har jeg sett mine foreldre drikke både på fredager og på julaften uten at jeg noen gang har sett de "fulle". Jeg har ingen dårlige opplevelser med foreldre og alkohol gjennom 33 år og har heller ingen betenkeligheter med å la de være sammen med barna mine selv om de drikker alkohol.

For meg er det ikke gitt at voksne endrer seg når de drikker alkohol i moderate mengder. Jeg har ingen problemer med å drikke alkohol foran mine barn.

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039735 09/12/2015 10:07
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
For meg handler det om at det er et enormt drikkepress i samfunnet og alkohol har blitt normalisert.

Dette er eg heilt einig i, og det er ein av mange dårlege ting i samfunnet vårt. Sjølv har eg hatt fleire (til dels lange) periodar som totalfråhaldsmann – litt av omsyn til andre, men mest fordi det har vore det beste for meg sjølv.

For ein del år sidan jobba eg i eit departement. La meg fortelja om ein gong vi var på selskapeleg tur med «seminar», hotellovernatting, middag og – sjølvsagt – alkohol. På den tida hadde eg sikkert ein litt vanskeleg periode psykisk, for eg drakk ikkje, og alkohol har ein tendens til å forsterka angsten min (etter først å ha hatt motsett verknad). Før middag var det lagt opp til velkomstdrinkar og vrimling på burgunderteppelagte golv. Eg sosialiserte på mitt normale, mildt nerdete og keitete vis; eg deltok i vrimlinga utan å gjera spesielt mykje nummer ut av korkje meg sjølv eller det faktum at eg akkurat da var alkoholfri. Det hadde ikkje gått lange tida før ekspedisjonssjefen i ei av avdelingane kom bort til meg og spurde: «Karlsen, drikker du ikke?» Det var ikkje vondt meint, og sikkert heller ikkje meint som press av noko slag, men eg fekk lyst til å gi fyren ein lærepenge, så eg svarte: «Jo, du skjønner det at eg har eit psykisk problem som gjer at eg ikkje har godt av alkohol akkurat no.» Den joviale ekspedisjonssjefen vart brått opprådd for replikkar, mumla brydd for seg sjølv og lista seg vidare innigjennom skogen av stettglas. Poenget mitt? – Det er først når ein skal delta i vanleg sosialisering utan sjølv å drikkja at ein oppdagar korleis drikkjepresset gjennomsyrar samfunnet vårt.

Når alt dette er sagt: Eg liker alkoholhaldig drikke. Iblant liker eg også rusen. Det hender til og med at eg elskar rusen høgare enn livet. Men det gjeld å passa seg. Og det gjeld å passa på kva verknad eigen atferd har på andre.

Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039737 09/12/2015 10:14
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg drikker når det skal være. Julaften, en tirsdag i November, en søndag ettermiddag eller den dagen Limoncelloen e.l mener de(n) er ferdig(e) og klar(e) til å smakes på. Beruset er det mange år siden jeg har vært.
Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten. Jentene mine er blitt "voksne" og de er og har vært særdeles sjeldent på fylla.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alkohol i jula? [Re: H.Iversen] #2039738 09/12/2015 10:16
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Er dagfink og jeg de eneste her inne som kan innta et standpunkt som ikke rettferdiggjør vårt eget alkoholkonsum? Er kognitiv dissonans så umulig å leve med, eller er det rett og slett ingen her som gjør noe galt?

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Alkohol i jula? [Re: lektorHaugen] #2039740 09/12/2015 10:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: lektorHaugen
Er dagfink og jeg de eneste her inne som kan innta et standpunkt som ikke rettferdiggjør vårt eget alkoholkonsum? Er kognitiv dissonans så umulig å leve med, eller er det rett og slett ingen her som gjør noe galt?

Hva mener du? Jeg trenger hverken å forsvare mitt eget konsum eller begynne å diskutere andres standpunkter. Er jeg med i klubben deres?

Redigert av anonymous5; 09/12/2015 10:18.

Anonym5
Re: Alkohol i jula? [Re: sanouka] #2039745 09/12/2015 10:25
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: sanouka
Jeg drikker når det skal være. Julaften, en tirsdag i November, en søndag ettermiddag eller den dagen Limoncelloen e.l mener de(n) er ferdig(e) og klar(e) til å smakes på. Beruset er det mange år siden jeg har vært.
Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten. Jentene mine er blitt "voksne" og de er og har vært særdeles sjeldent på fylla.

Så du mener det er vås å være medmenneskelig? Er det viktigere for deg å drikke alkohol enn å ta vare på folk rundt deg? Det koster meg ingenting å droppe å drikke alkohol, tvert imot så er det en god følelse.

Re: Alkohol i jula? [Re: lektorHaugen] #2039746 09/12/2015 10:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvilken kognitive dissonans er det jeg ikke greier å leve med?

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: anonym5] #2039747 09/12/2015 10:26
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: pontiff

Hva mener du? Jeg trenger hverken å forsvare mitt eget konsum eller begynne å diskutere andres standpunkter. Er jeg med i klubben deres?

Det finnes neppe noen klubb. Jeg kan ikke se at du har tatt noe standpunkt, og det er jo helt greit. Så mine spørsmål gjelder ikke deg, nei.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039749 09/12/2015 10:27
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Hvilken kognitive dissonans er det jeg ikke greier å leve med?

Greit svar på spørsmålet.

Re: Alkohol i jula? [Re: Synzygus] #2039751 09/12/2015 10:29
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bishop007

Det samme gør sig gældene hvis man er vegetar (har jeg hørt), eller hvis man som jeg gjorde en overgang, sagde nej tak til kage på arbejdspladsen. Jeg tror at det i nogle tilfælde skyldes at folk får dårlig samvittighed over deres eget indtag. Og så på den måde drejer fokus over på ham som ikke deltager.

Re: Alkohol i jula? [Re: lektorHaugen] #2039758 09/12/2015 10:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis jeg har besvart ditt spørsmål, gidder du besvare mitt?

Hvilken kognitiv dissonans er det jeg ikke klarer å leve med?

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: sanouka] #2039760 09/12/2015 10:35
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: sanouka

Å vise "ansvar" for andres manglende styringsevne for alkohol ved å knapt ha noe på bordet foran ungene fordi det skal være skadelig for dem er bare vås og et forsøk på å gjøre oss alle medskyldige og villige til å godta pol, taxfree og en solid skatteinntekt til staten.

For det første: Har du vore i Danmark og opplevd at det er ein skilnad frå Norge? Vanlegvis er eg svært skeptisk til offentleg regulering, men ein relativt restriktiv alkoholpolitikk fungerer – iallfall til ein viss grad.

For det andre: Du er medskyldig i andres ulykke oftare og i større grad enn du har for vane å tenkja. Det gjeld oss alle.

Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039762 09/12/2015 10:38
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Ikkje skap deg, GeirK. Du er ingen dum mann.

Utfordringa frå lektoren, slik eg tolkar henne: Er verkeleg alle sider av din omgang med alkohol heilt uproblematiske?

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039764 09/12/2015 10:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ikkje skap deg, GeirK. Du er ingen dum mann.

Utfordringa frå lektoren, slik eg tolkar henne: Er verkeleg alle sider av din omgang med alkohol heilt uproblematiske?

Jeg tolker ikke. Tolkning er gjetning på hva folk mener. Gjetninger er ofte feil. Jeg forholder meg derfor til det som skrives, og lektoren har skrevet at jeg har en kognitiv dissonans jeg ikke kan leve med.

At du synes at jeg skaper meg når jeg ber om en oppklaring på dette, er noe du er ansvarlig for selv.

- Robert Green Ingersoll
Re: Alkohol i jula? [Re: GeirK] #2039766 09/12/2015 10:44
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg tolker ikke.

Erkefeilslutning.

Re: Alkohol i jula? [Re: dagfink] #2039768 09/12/2015 10:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tolker ikke.

Erkefeilslutning.

Underforstått: "jeg tolker ikke det lektoren skriver", siden det er det utsagnet vi disktuterer.

Ja - jeg vet at jeg tolket deg tidligere, men jeg presiserte da tydelig at det var en tolkning.

- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 22 1 2 3 4 5 21 22

Moderator  support