Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

El sykkel med racerfart

El sykkel med racerfart #2028847 04/11/2015 21:03
A
AGT Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Syklet idag Trondheimsveien mot byen da jeg ble passert av en elsykkel på Grorud.

Jeg hengte meg på så godt jeg kunne , og da vi syklet Linderudsletta var hastigheten over 40 på flata ....ikke helt vanlig hastighet på denne tiden av året.

Vet at de har hastighetsbegrensing på 25-30 eller noe sånt.

Hva blir det neste , elsykkel i 50 ???

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028855 04/11/2015 21:17
Rene Offline
Besatt
Besatt
Med 1-2 kW motor er det vel lite problem å få en opp i 70+. Lovligheten er jo blåst for en stund siden, men det er en annen diskusjon.

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028880 04/11/2015 23:05
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Du ble sannsynligvis frakjørt av en lignende doning som jeg snurrer rundt på, som har toppfart 50km/t før jeg evt. må tråkke noe innmari for å komme over det. Hva synes du problemet er, bortsett fra at det er ulovlig?
Jeg vet ihvertfall hva fordelene er, jeg kan
* Sykle som en del av trafikken i stedet for å bli forbikjørt hele tiden
* Bruke sykkelinfrastruktur uten at noe bryr seg i kombinasjon med forrige punkt når jeg er ute på vanlig vei

Ulempene er jeg også klar over, og det inkluderer potensiell økonomisk ruin om jeg kjører ned noen.

Redigert av DesmoSkier; 04/11/2015 23:24.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028883 05/11/2015 00:00
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Du svarer jo delvis selv at hovedulempen er at det er ulovlig og dermed vil gi deg bøter om du blir stoppet og stort økonomisk ansvar om du forårsaker en ulykke.

For meg er det en helt grei regel at kjøretøy skal oppfylle visse krav, siden det er potensielt store konsekvenser av ulykker. Det inkluderer hva samfunnet betaler for at du får en personlig assistent til å ta vare på deg hvis du skader deg selv. Så å kreve godkjenning av kjøretøy gir mening.

Hvis du vil argumentere for at "fordi opp til 25 er lov bør opp til 50 være lov" vil jeg si det er bedre å sette en absolutt grense på motorkraft. Uavhengig av topphastighet og kraft.

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028884 05/11/2015 00:01
A
AGT Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
At det er ulovlig gir jeg egentlig "#&%% i

Sykler på MTB , og har ikke noe problem med å bli frasyklet av de på racere.
Blir derimot kraftig provosert når noen på elsykkel skal prøve seg ( dvs i motbakker )
Ikke det at jeg freser mot dem - mere det at jeg henger på og nekter å bli frakjørt av dem.

Jeg måtte faktisk slippe ham halvveis oppover bakken ( 70-80 meter lang ) mot Linderud ( brua som går over motorveien )
Nesten 35 km/t ble litt for mye , proppfull av syre stoppet jeg nesten helt opp.

Da vi hadde kommet til Bjerke hadde jeg nesten hentet inn forspranget , men klarte det ikke helt.

Nederlaget var et faktum , og jeg måtte bare uttrykke min frustasjon.

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028885 05/11/2015 00:37
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: AGT

Jeg måtte faktisk slippe ham halvveis oppover bakken ( 70-80 meter lang ) mot Linderud ( brua som går over motorveien )
Nesten 35 km/t ble litt for mye , proppfull av syre stoppet jeg nesten helt opp.
Da vi hadde kommet til Bjerke hadde jeg nesten hentet inn forspranget , men klarte det ikke helt.
Nederlaget var et faktum , og jeg måtte bare uttrykke min frustasjon.

Jeg vet det er en uting å tillegge folk meninger og intensjon her inne, men jeg greier ikke helt å la være, all den tid den virker ganske åpenbar. Du bli altså fornærmet av at du blir frasyklet av en elmopedist på din daglige treningstur til jobben? Hva gir det deg å prøve å konkurrere med en av disse, all den tid premissene er såpass forskjellige? Blir du fornærmet når en motorsyklist gruser deg ut av et lyskryss? Evt hvorfor ikke?

Helge
Strava
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028886 05/11/2015 00:53
A
AGT Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Å si at jeg ble fornærmet er vel dine ord.
Ta det på en litt mere humoristisk måte.

Hvordan tror du at de på racer reagerer , når det kommer en på MTB som bare dundrer ifra deg ????

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028887 05/11/2015 01:11
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: AGT
Å si at jeg ble fornærmet er vel dine ord.
Ta det på en litt mere humoristisk måte.

Hvordan tror du at de på racer reagerer , når det kommer en på MTB som bare dundrer ifra deg ????
Det spiller da ingen rolle hva du eller noen andre sykler? Transport er transport, mitt råd er at du lar være å definere dette som en konkurranse.

Redigert av DesmoSkier; 05/11/2015 01:12.

Helge
Strava
Re: El sykkel med racerfart [Re: DesmoSkier] #2028890 05/11/2015 04:54
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hva skal jag si da når jeg blir frakjørt av syklister UTEN motor....
Sur er ikke dekkende.

Re: El sykkel med racerfart [Re: vortex surfer] #2028900 05/11/2015 06:43
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: vortex surfer
Hva skal jag si da når jeg blir frakjørt av syklister UTEN motor....
Sur er ikke dekkende.

Du må jo selvsagt finne på noen unnskyldninger:
"Jeg periodiserer treninger min, og skal holde meg under sone 2 i dag"
"Bomgiret dessverre akkurat da jeg skulle tråkke til"
"Har akkurat kjørt et langt drag i sone 5"
osv. osv. osv. på den måten blir det ikke så ille ICON_SMILE

Kjører du forbi noen må du alltid tenke "Yess, jeg er sterkere" Dette gjelder uavhengig av om du sykler forbi en gammel dame med tregirs sykkel og kurv på styret, eller en tre-åring på tre-hjulssykkel som blir dyttet av moren sin med en sånn lang stang, forbikjøring er forbikjøring.

Mye av dette er for øvrig elementer fra en bloggpost jeg skrev for flere år siden, spesielt interesserte kan finne den her: Klikk!

Redigert av gare; 05/11/2015 06:52.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: El sykkel med racerfart [Re: DesmoSkier] #2028903 05/11/2015 07:02
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sitat: DesmoSkier
Ulempene er jeg også klar over, og det inkluderer potensiell økonomisk ruin om jeg kjører ned noen.

Mener du at det største problemet hvis du skulle kjøre ned noen i 50 km/t er at DU får et økonomisk problem? Hva med det mennesket som kanskje blir skadet for livet eller det som verre er? Tipper din økonomi bryr dem ganske lite...

Re: El sykkel med racerfart [Re: DesmoSkier] #2028905 05/11/2015 07:06
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Du ble sannsynligvis frakjørt av en lignende doning som jeg snurrer rundt på, som har toppfart 50km/t før jeg evt. må tråkke noe innmari for å komme over det. Hva synes du problemet er, bortsett fra at det er ulovlig?
* Bruke sykkelinfrastruktur uten at noe bryr seg i kombinasjon med forrige punkt når jeg er ute på vanlig vei

Men er den ulovlig hvis den registreres?

Man får jo enkelt trimmet vanlige elsykler også ved å montere en dings som gjør at den bare registrerer halvparten sensorpasseringene i hjulet, vips så har man el-assist opp til 50.

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028912 05/11/2015 07:23
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sykkelen til DesmoSkier er ikke ulovlig. Ulovligheten består i å ikke registrere den så den får skilter, og eventuelt ikke forholde seg til trafikkreglene som da gjelder for sykkelen. Blant annet at den ikke kan brukes på en sykkelvei, slik som den AGT befant seg på da han ble syklet fra på Linderudsletta. Jeg tipper at AGT ikke syklet ute i veibane akkurat der.

Redigert av Lillosti29; 05/11/2015 07:25.
Re: El sykkel med racerfart [Re: DesmoSkier] #2028917 05/11/2015 07:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words

HELE problemet er jo at det ulovlig...

Godt at selvinnsikten er på topp... (ironi)

Din potensielle økonimiske ruin er jo en ren bonus om noe skjer, det tragiske og faktisk viktige er hva som skjer med den du kjører ned, men jeg regner med det skjer bare med andre...
*tommelopp*

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: El sykkel med racerfart [Re: Howard] #2028918 05/11/2015 07:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Howard

Man får jo enkelt trimmet vanlige elsykler også ved å montere en dings som gjør at den bare registrerer halvparten sensorpasseringene i hjulet, vips så har man el-assist opp til 50.

Den må registeres, og følge de reglene slike elsykler må ha.
Da er den lovlig, men da er den også et kjøretøy på lik linje med bil og moped, krever korrekt hjelm, ha ansvarsforsikring og en del andre ting.
Vanlige elsykler som chippes er fremdeles ulovlige, fordi de mangler speil og litt sånn snacks.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028920 05/11/2015 07:45
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
De aller fleste el-sykler som selges i Norge kan enkelt modifiseres slik at sperren på 25 km/t økes til 50 km/t. Det er bare å sette på en liten boks som "lurer" sykkelens elektronikk. Kan personlig innestå for at det faktisk fungerer på en el-sykkel med Shimano Steps-motor.

http://ebiketuning.com

Re: El sykkel med racerfart [Re: RazeFaze] #2028924 05/11/2015 07:51
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: RazeFaze

Den må registeres, og følge de reglene slike elsykler må ha.
Da er den lovlig, men da er den også et kjøretøy på lik linje med bil og moped, krever korrekt hjelm, ha ansvarsforsikring og en del andre ting.
Vanlige elsykler som chippes er fremdeles ulovlige, fordi de mangler speil og litt sånn snacks.

Jo, klar over at trimming er ulovlig. det var mer en kommentar om at det ikke nødvendigvis var en spes type elsykkel trådstarter ble passert av.

Re: El sykkel med racerfart [Re: Howard] #2028927 05/11/2015 07:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Jo, klar over at trimming er ulovlig. det var mer en kommentar om at det ikke nødvendigvis var en spes type elsykkel trådstarter ble passert av.

Man kan jo ikke se forskjellen heller, for så vidt, som vanlig bruker :-)
Her ligger jo litt av problemet, sammen med at folk tar seg til rette, og at dette vil være omtrent umulig og håndheve.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: El sykkel med racerfart [Re: Howard] #2028937 05/11/2015 08:05
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg greier bare ikke se at det er en god idé å ferdes i trafikken med noe annet enn en en lovlig elsykkel (pedelec). Man risikerer å gjøre seg til gjeldslave for livet (?) ved ulykke. Har man behov for å holde 50km/t for å ferdes smidigere i trafikken så velger man en s-pedelec (elmoped med skilter) og påser at den er registrert . Feks http://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-s...rt/hvit-45-km/h

Edit: Brukte visst litt vel lang tid på dette innlegget, flere som har sagt det samme ser jeg.

Redigert av knut77; 05/11/2015 08:09.

Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028962 05/11/2015 08:44
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: RazeFaze
HELE problemet er jo at det ulovlig...

Godt at selvinnsikten er på topp... (ironi)

Din potensielle økonimiske ruin er jo en ren bonus om noe skjer, det tragiske og faktisk viktige er hva som skjer med den du kjører ned, men jeg regner med det skjer bare med andre...
*tommelopp

Litt interessant problemstilling dette.
Jeg er fullstendig enig i at man skal forholde seg til gjeldende regelverk. Men jeg er ikke helt overbevist om at man utgjør en enormt mye større fare for andre myke trafikanter om man har en el-sykkel som går i 45, kontra en vanlig sykkel. Det handler jo om å opptre aktsomt, og en vanlig trøsykkel er jo fint i stand til å komme opp i 60-70 km/t på en vanlig gang og sykkelvei med litt nedoverbakke, om man vil det.

Om HELE problemet er at det er ulovlig, hvorfor er det tragiske og faktisk viktige hva som skjer med den du kjører ned?

Trådstarter sier jo selv at han holdt følge helt til oppoverbakkene, dvs. at han klarte fint å holde samme fart på flata ei stund.

Et eksempel: Du holder 35km/t på vei til jobb med (trøsykkel v elsykkel) og kjører ned en fotgjenger som blir hardt skadet.
Er problemet at du hadde elsykkel, eller at du holdt for stor fart? Vil ansvaret falle på elsyklisten, men ikke trøsyklisten?

Ta det samme eksempelet i 20km/t, endrer bildet seg da? Jeg syns ikke det.

Re: El sykkel med racerfart [Re: knut77] #2028963 05/11/2015 08:44
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: knut77
Jeg greier bare ikke se at det er en god idé å ferdes i trafikken med noe annet enn en en lovlig elsykkel (pedelec). Man risikerer å gjøre seg til gjeldslave for livet (?) ved ulykke. Har man behov for å holde 50km/t for å ferdes smidigere i trafikken så velger man en s-pedelec (elmoped med skilter) og påser at den er registrert . Feks http://www.sykkelcenteret.no/sykkel/el-s...rt/hvit-45-km/h

Edit: Brukte visst litt vel lang tid på dette innlegget, flere som har sagt det samme ser jeg.

Men du skrev det bedre, jeg er så enig :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: El sykkel med racerfart [Re: AGT] #2028983 05/11/2015 09:13
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg syns i alle fall at det er ugreit med el-sykler som kjører i 40+ på gang- og sykkelveien langs Frognerstranda. For det første er det ikke så mange andre som sykler i tilsvarende hastighet der og for det andre så bruker man ofte et sekund ekstra på å fastslå at en "hybrid" med en person sittende fult oppreist ikke kommer i de vanlige 20-25 km/t...

Ulovligheten er jo klar, dette blir jo litt det samme som å diskutere om det er greit å trimme moped, om det er greit å kjøre over fartsgrensa, om det er greit å kjøre bil etter en til to øl, om det er greit å snylte bittlitt på skatten osv.

Re: El sykkel med racerfart [Re: kjasmas] #2029008 05/11/2015 09:43
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: kjasmas
Jeg syns i alle fall at det er ugreit med el-sykler som kjører i 40+ på gang- og sykkelveien langs Frognerstranda. For det første er det ikke så mange andre som sykler i tilsvarende hastighet der og for det andre så bruker man ofte et sekund ekstra på å fastslå at en "hybrid" med en person sittende fult oppreist ikke kommer i de vanlige 20-25 km/t...

Ulovligheten er jo klar, dette blir jo litt det samme som å diskutere om det er greit å trimme moped, om det er greit å kjøre over fartsgrensa, om det er greit å kjøre bil etter en til to øl, om det er greit å snylte bittlitt på skatten osv.

Nå er jeg ukjent med Frognerstranda, men syns du det er greit om det kommer en på en racersykkel/CX i 40+ på samme sted, så lenge han kun bruker egne bein og gravitasjonskrafta til fremdrift?

Re: El sykkel med racerfart [Re: kjasmas] #2029013 05/11/2015 10:01
Dan Offline
More than words
More than words

Jepp, uventet fartsforskjell er det store problemet på GS-veiene. Ikke motoren i seg. Jeg passerte et busskur med folk i en morgen og holdt meg godt til venstre ved passeringen siden folk rett utenfor GS-veien på høyre side. I det jeg begynte å svinge tilbake mot høyre side igjen så ble jeg passert på innsiden (høyre side altså) av en gjøk på s-pedelec som kom i hvert fall i 40 km/h. Det kunne fort ha endt stygt.

Re: El sykkel med racerfart [Re: oyvinsr] #2029015 05/11/2015 10:04
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvinsr
Nå er jeg ukjent med Frognerstranda, men syns du det er greit om det kommer en på en racersykkel/CX i 40+ på samme sted, så lenge han kun bruker egne bein og gravitasjonskrafta til fremdrift?

De fleste som holder 40+ på Frognerstranda ligger i bukken og vugger fra side til side i grelle lag- eller klubbfarger, så de er enkle å oppdage. Det er som kjasmas skriver verre når det kommer en som sitter rett opp på en hybrid. Da er farten vanskeligere å oppdage.

Re: El sykkel med racerfart [Re: oyvinsr] #2029035 05/11/2015 10:46
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Jepp, den ene har lov, den andre har ikke lov.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: El sykkel med racerfart [Re: oyvinsr] #2029036 05/11/2015 10:48
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig

Det er som Dan er inne på; du forventer ikke at en person i dress med gul pendlerjakke sittende oppreist på sykkelen kommer i 40+.

Jeg kjenner jeg går i generaliseringsfella her, men av en eller annen grunn føler jeg meg tryggere på de som av egen maskin trår 40+ på racer enn "standardpendleren".

Re: El sykkel med racerfart [Re: DesmoSkier] #2029050 05/11/2015 11:10
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G

Har en følelse av at du ikke har barn, eller iallfall mangler evner til å tenke deg at det kan finnes andre synspunkter enn de du selv måtte ha.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om din potensielle økonomiske ruin. Jeg bryr meg om at ikke jeg selv eller andre skal bli nedkjørt av en ulovlig moped uten ansvarsforsikring.

Kjører du uregistrert og ikke forsikret bil også? Det betyr vel heller ikke noe for noen andre enn potensiell økonomisk ruin for deg?

Re: El sykkel med racerfart [Re: grr] #2029085 05/11/2015 12:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: grr

Har en følelse av at du ikke har barn, eller iallfall mangler evner til å tenke deg at det kan finnes andre synspunkter enn de du selv måtte ha.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om din potensielle økonomiske ruin. Jeg bryr meg om at ikke jeg selv eller andre skal bli nedkjørt av en ulovlig moped uten ansvarsforsikring.

Kjører du uregistrert og ikke forsikret bil også? Det betyr vel heller ikke noe for noen andre enn potensiell økonomisk ruin for deg?

What he said.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: El sykkel med racerfart [Re: GeirK] #2029100 05/11/2015 12:52
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
What he said.

Dere som nå i krenket harme basher ivei mot DesmoSkier, har dere lest noe sted at han sykler i 50 km/h på gangveiene i slalåm mellom fotgjengere og små barn?

Nei, for han har vel ikke det. Han har skrevet at fordelen med motoren er at han kan holde følge med trafikken ute i veien, samtidig som han har muligheten grunnet sykkellikheten til å snike seg til å bruke gangveien. Det er ikke det samme som at han kjører fortere enn vanlige syklister på gangveien.

Det han skriver er at han er klar over at hvis det skjer et uhell, på den måten hvem som helst av oss kan ha et uhell med sykkel på gangveien når det finnes uforutsigbare fotgjengere der, så har han en svært dårlig sak økonomisk sett, i forhold til hvis han hadde det samme uhellet med en vanlig sykkel.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support