Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk

Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk #2024174 20/10/2015 21:04
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Måtte skifte bremseskiver på bilen i dag - rust. Jeg bemerket at jeg har måttet bytte mye hyppigere nå enn tidligere, og at nå var det blitt like ille som da jeg hadde Volkswagen. På min Toyota Camry, og i begynnelsen av livet til Landcruiseren holdt bremseskivene lenge....men det har endret seg. Verkstedet sa at det nok var fordi EU krevde at deler ble laget i EU - og at det derfor ikke var mulig å få tak i god nok kvalitet. Høres egentlig ut som tull, men passer godt med min erfaring med Europeiske biler... Hva er sannheten? Er det mulig å få tak i Japanske høykvalitets bremseskiver i Norge?

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024185 20/10/2015 21:40
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 368
aleks75 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 368
Dette er min erfaring også. Tror jeg skifter annethvert år. Gjelder andre slitedeler også. Mistenker det har noe med kvaliteten på delene fra Meca, så har slutta å bruke Meca-verkstedet i nabolaget.


Aleksander
Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024216 21/10/2015 06:41
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Har du blitt roligere med alderen og sluttet med bråbremsing? Ved rolig kjøring vil jo skivene bak ruste mer siden de knapt ble brukt ICON_WINK

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024230 21/10/2015 07:10
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 120
EU kontrollen gir mangellapp hvis det er rust på mer enn 25% av skivens overflate, jeg har erfart at noen verksteder runder litt opp når de vurderer dette. Tidligere var det vel mer vanlig å kjøre til skiven var ganske slitt uavhengig om det var litt overflaterust på de.

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024231 21/10/2015 07:11
Registrert: May 2011
Innlegg: 412
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
D
Registrert: May 2011
Innlegg: 412
Tror ikke nødvendigsvis kvaliteten er dårligere i dag (men hva vet jeg).

Mine tanker:

-saltingen har tatt seg opp
-du kjører kanskje på en annen måte
-strengere krav for når skivene må byttes.

Det rustkravet som gjelder for EU/PKK har nok ført til at mange skifter bremseskiver før de strengt tatt må. Da tenker jeg på funksjon, ikke lovlighet.

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024252 21/10/2015 07:54
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Et klassisk problem i følge de mekanikerne jeg kjenner, NAF og serviceverksteder jeg har hatt bilene mine, er at folk bremser for lite.

Bremser på biler har veldig godt av å bli brukt skikkelig fra tid til annen, og NAF anbefalte foreta noen skikkelig harde oppbremsinger for å hindre problemer med bremser. Rust på skiva er og i hovedsak på bremsen bak siden den har betydelig mindre kraft enn den foran.

Brems hardt!


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024278 21/10/2015 08:18
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Uteparkering, lite bruk og forsiktig bremsing med tom bil gir ganske kort levetid på skivene bak, er min erfaring.

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024354 21/10/2015 10:30
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Har liten tro på at "japansk høykvalitet" er noe bedre enn "europeisk høykvalitet" må jeg si. På min europeiske bil er det nå 8000km igjen til skifte av bremseklosser og skiver bak. Da er det 40-50.000 km siden klossene bak ble skifta, men jeg kjøpte 3 år gammel bruktbil og kan ikke si om skivene har vært skifta tidligere (antakelig ikke da de nå er slitt til minimumskravet og blir bytta sammen med bremseklosser til våren). Er en 2010 modell.

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024367 21/10/2015 10:44
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,148
Jeg gikk fra eldre Toyota til VW til ny toyota til nye skiver på siste toyota. Tror ikke kjøremønster har endret seg spesielt - og utepark hele tiden.

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024415 21/10/2015 12:16
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Etter lite kjøring, mye ultraforsiktig kjøring pga. unge som lettere blir bilsyk av min foretrukne kjørestil og toppet med å kjøre forbi ikke mindre enn 3 stk. saltebiler på E6 (uten å spyle av etterpå), hadde bilens bremseskiver fått rimelig heavy rustbelegg i fjor vår. Perfekt i tide før EU-kontroll. Så jeg dro rett og slett ut på opptil flere bremseturer. Det ble flere titalls bråbremsinger, etterhvert fra både 80 og 100 km/t og til slutt ble alle skivene ganske fine i grunn (en av de har tidvis en liten rustkant, bremseklossen har vel lidi litt der). Flere år til skivene kommer til å være utslitt, så dette blir min faste oppskrift for å unngå å skifte tykke, gode skiver pga. rustbelegg.

Fant også ut at bilen setter på varselblink automatisk når det bråbremses i over 100 km/t.

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024440 21/10/2015 13:12
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Jeg har aldri hatt problemer med skiver som har rustet til tross for at jeg parkerer utendørs. Skivene bak må byttes samtidig med klosser neste gang pga tykkelse (burde nesten ha byttet ved forrige bytte av klosser). Kjører svensk nå men har tidligere hatt japansk og tysk uten problemer.



Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024446 21/10/2015 13:16
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268
paalbn Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268
Har en av de svartelistede som pendlerbil (A3 TDI Q) 2014 kjørt nå 65000 og fikk ved første service beskjed om at det var noe rust på bremseskivene.
Endret litt kjøre/bremsemønster etter dette med en del mer hardere bremsing ved passende anledninger.
2. service ingen anmerkninger på rust på bremseskiver.


Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: Syklist1] #2024449 21/10/2015 13:17
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: Syklist1
Jeg har aldri hatt problemer med skiver som har rustet til tross for at jeg parkerer utendørs. Skivene bak må byttes samtidig med klosser neste gang pga tykkelse (burde nesten ha byttet ved forrige bytte av klosser). Kjører svensk nå men har tidligere hatt japansk og tysk uten problemer.


Northwest? Hvordan er veisaltinga hos deg?

Re: Grrr - bilen min er i ferd med å bli Europeisk [Re: hilmer] #2024934 22/10/2015 19:43
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488
-Bjørn- Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 488
5 år/60.000 kilometer, regner med å bytte over nyttår.
Originale klosser og skiver fra BMW.
Kjører mye i saltsørpe om vinteren.
Tror greia er å faktisk bruke bremsene.


Moderator  support