Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Voga - møbler og stæsj på nett

Voga - møbler og stæsj på nett #2024276 21/10/2015 08:16
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
JEg fikk nettopp en flash-reklame på dagbladet.no.

Den reklamerte for nettstedet Voga.com.....
Ikke fullt så ekte designermøbler for en meget rimelig penge.

Så til dagens dilemma:
Vi har kjøpt hus, og i byggherrens prospekt var det for inspirasjonens skyld tegnet inn et kjøkken som ble opplyst av Poulsons"Konglen"
"Den var fin sa Kone, nei vi kjøper ikke lampe til 23000-pluss sa jeg" :-)

Så nå kommer dette da. "Lampe inspirert av Konglen" til 3800 ferdig momset.

Siden jeg likevel ikke ville kjøpt originalen, så har jeg vel ikke snytt produsenten av originalen for en krone. Er da dette kjøpet innafor rent moralsk?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024302 21/10/2015 08:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nei.

Selg syklene og kjøp ekte vare ICON_SMILE

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024303 21/10/2015 08:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har en Eames kontorstol-kopi derfra, og den er finfin. Voga hevder at alt de produserer er fullstendig lovlig, men det overlater jeg til andre å bry seg om/vurdere.

Leveringstiden derfra var hinsides lang, btw.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024310 21/10/2015 08:53
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Soør du meg så er det verre det Møbelringen gjør når de lager dritstygge nestenkopier av Eames-stoler. Det skal bare bittelitt forandring til før en vakker stol blir dritstygg.

Jeg kjøpte en stol fra Voga. Tok et halvt år før jeg hadde den i hus, men stolen er bra kvalitet.

Redigert av Tor Arne; 21/10/2015 08:53.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Øyvind V] #2024314 21/10/2015 09:04
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Nei.

Selg syklene og kjøp ekte vare ICON_SMILE

haha, ja det er jo en Kone-godkjent strategi. MEr tid til å sitte hjemme på kveldstid. Opplyst av en litt for dyr lampe. Men desverre er sykkelparken min verdt ca 10.000 til sammen. Blir bare lampe fra Bohus og et klovnemaleri det.

Mitt indre moralske kompass er sånn nogenlunde i vater, men eg sliter med å finne argumenter MOT å handle look-a-like møbler.. Jeg vet ikke mye om kunst, men jeg vet hva jeg liker og det er utseende. Jeg driter i hva designeren heter.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024315 21/10/2015 09:06
gare Offline
More than words
More than words
Jeg har kjøpt en stol med skammel og to lamper fra dem. Kvaliteten er bra, og siden det ikke medfører noen ekstra "kvalitet" ved å eie en original til 4-5 ganger prisen for meg, så var det et enkelt valg. Dessuten min mulighet til å ha oksestolen og samtidig gi barna mine mat ICON_WINK

Det er ingen moralske anfektelser her i gården, dette er godt innafor lovmessig, i hvert fall enn så lenge.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024337 21/10/2015 09:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har kjøpt stoler derfra, og kvaliteten var såder (krever hyppig oppstramming), samt at DSV sendte momsfaktura med frist samme dag den ble sendt og sendte inkassovarsel etter under en uke uten purring. Jævlig dårlig deal, spør du meg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024343 21/10/2015 10:10
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Meh, mot så spare en over gjennomsnittet bra terrengsykkel, kan jeg leve med at skruene trenger litt LockTite.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024349 21/10/2015 10:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Siden jeg likevel ikke ville kjøpt originalen, så har jeg vel ikke snytt produsenten av originalen for en krone. Er da dette kjøpet innafor rent moralsk?

Markedene er ikke 100 % adskilt. Du sier du ikke ville kjøpt originalen, men om det kun var mulig å kjøpe originalen, og Kone på død og liv ville hatt akkurat den lampa (og om du var enig), så hadde dere kjøpt den. Kanskje etter 5 år med sparing, men likevel. Dere hadde kjøpt ekte vare. Men, når det finnes en kopi, trenger dere ikke spare i 5 år (eller på andre måter omprioritere slik at lampe til 30k er innafor) og Ekte Vare AS mister det fremtidige salget.

Anbefaler å ta en tur på Rom til Rom i byen. Fantastisk god service fra veldig kompetente folk. Er man usikker på om noe passer inn i heimen får man låne med seg ting hjem før evt. kjøp. Der har de også en del bra saker som er "ekte", og som ikke koster en månedslønn.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Øyvind V] #2024350 21/10/2015 10:24
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hva er ekte? Man snakker her om lisensierte eller ulisensierte reproduksjoner uansett. Eames kontorstol kan du få "original" fra Henry Miller eller "original" fra Vitra. Og de er ikke like.

Designmøbler fra Vitra er som Klein fra Trek. Stilige og god kvalitet, men man kan vel ikke kalle det ekte vare?

Det er ikke sånn at de avdøde brødrene Eames nyter av premiumet man betaler for lisensene uansett. I utlandet er reproduksjoner av utgåtte design fullt lovlig, så man bryter ikke loven ved å bestille fra Voga.

Orginale Eames-stoler står stort sett på museum.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024358 21/10/2015 10:34
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Støtter Tor Arne her. Har selv spisestoler av Eames kjøpt fra Voga og lenestolen Egget fra Arne Jacobsen også kjøpt fra Voga. 10-12 uker leveringstid, men ryddig nettside. De sendte også epost siden spisestolene som var oppgitt til 8-10 uker levering ville bli to uker forsinka. God kvalitet på produktene etter min erfaring (ungene bruker egget som karusell...).

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Tor Arne] #2024363 21/10/2015 10:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tor Arne
Soør du meg så er det verre det Møbelringen gjør når de lager dritstygge nestenkopier av Eames-stoler. Det skal bare bittelitt forandring til før en vakker stol blir dritstygg.

+1. Kjøp originalen eller la være. Ikke premier copycats i designavdelingen til Møbelringen m.fl. Ikke handle hos Voga heller for den saks skyld.

Redigert av Anders A-R; 21/10/2015 12:48.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024373 21/10/2015 10:52
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det var vel ikke en "+1", men nesten det motsatte.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Øyvind V] #2024374 21/10/2015 10:57
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Sitat: Knirkekne

Markedene er ikke 100 % adskilt. Du sier du ikke ville kjøpt originalen, men om det kun var mulig å kjøpe originalen, og Kone på død og liv ville hatt akkurat den lampa (og om du var enig), så hadde dere kjøpt den. Kanskje etter 5 år med sparing, men likevel. Dere hadde kjøpt ekte vare. Men, når det finnes en kopi, trenger dere ikke spare i 5 år (eller på andre måter omprioritere slik at lampe til 30k er innafor) og Ekte Vare AS mister det fremtidige salget.

Anbefaler å ta en tur på Rom til Rom i byen. Fantastisk god service fra veldig kompetente folk. Er man usikker på om noe passer inn i heimen får man låne med seg ting hjem før evt. kjøp. Der har de også en del bra saker som er "ekte", og som ikke koster en månedslønn.

Nei, det er ikke i henhold til vår religion å bruke SÅ mye penger på èn enkelt pynte ting til huset. Slikt vil man jo ha rotasjon på. Ikke brenne inne med samme lampa til evig tid :-) Dessuten har jeg jo LITT kontroll med Kone. Det er ikke bare "ja vel, statsråd" i heimen :-d

Dessuten har vi med stor sannsynlighet allerede sponset julebordet 2014 for Rom til Rom den gangen spisestuestolene ble kjøpt inn :-D
I tillegg måtte det kjøpes Hay puter som passet til Hay stoler etc.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Tollef] #2024486 21/10/2015 15:48
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: Tollef
Hva er ekte? Man snakker her om lisensierte eller ulisensierte reproduksjoner uansett. Eames kontorstol kan du få "original" fra Henry Miller eller "original" fra Vitra. Og de er ikke like.

Designmøbler fra Vitra er som Klein fra Trek. Stilige og god kvalitet, men man kan vel ikke kalle det ekte vare?

Det er ikke sånn at de avdøde brødrene Eames nyter av premiumet man betaler for lisensene uansett. I utlandet er reproduksjoner av utgåtte design fullt lovlig, så man bryter ikke loven ved å bestille fra Voga.

Orginale Eames-stoler står stort sett på museum.

Dette er et godt poeng. Utenom at Ray eames ikke var noen bror, men kona.
Kjøp "kopi" fra voga med god samvittighets!
Justert for inflasjon skulle lounge chair og ottoman i "ekte" versjon vært noe jeg kunne kjøpt. I stedet er prisen som andre designmøbler presset opp, selv om de somorginalt designet møblene kanskje ville lage noe for massene. Ikke for eliten.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024562 21/10/2015 19:27
O
oysf Offline
Medlem
Medlem
O
Ville du gått med en fake Rolex? Hva er forskjell på en fake Rolex og disse kopiene av møbler? Synes de grenser veldig til villedende markedsføring flere plasser, og i tillegg driver de med tilbud som "GÅR UT I KVELD" før akkurat samme tilbudet kommer dagen etterpå.
Jeg bestilte meg 6 stk Eames DSR-stoler i forrige uke til en pris på 2540 kr pr stk, VOGA annonserer med at originalen koster 7761 kr pr stk? Er ikke dette villedende og lureri, så vet ikke jeg.

Kjøp originalt, så slipper du også å ha den sure svie når naboen gratulerer deg med ny Kongle. Jeg synes den er latterlig dyr originalt, så hadde heller kjøpt en lampe til en lavere pris, som ikke prøver å utgi seg for noe den ikke er.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024565 21/10/2015 19:36
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nei, fake klokker er noe HELT annet. De har et uverk, som replikafabrikkene ikke klarer å kopiere. Men også her har man gråsoner. Det er et utall klokkeprodusenter som har klokekr som er veldig lik Rolex (da spesielt Submariner) Er det ugreit å gå med disse også?

En lampe er noe helt annet føler jeg. Dessuten er det ene lov (med liten L) og det andre ulovlig :-)

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024574 21/10/2015 20:06
Y
YAnders Offline
Medlem
Medlem
Y
En tng er det moralske og følelsesmessige i å kjøpe kopi / fake. Noe annet er det legale. Så langt jeg kan forstå er dette legalt, men kanskje noen jurister kan fylle ut? I følge noe googling, beskyttes opphavsretten i de fleste europeiske land i 70 år etter opphavsmannens død. I England opphører beskyttelsen 25 år etter at gjenstanden er (masse)markedsført for første gang. Derfor kan engelske nettsteder lovlig selge gjenstander som ville vært forbudt i nesten alle andre europeiske land.
Danmark, EU forøvrig, har visstnok arbeidet hardt for å få endret det engelske regelverket, men foreløpig uten success.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024586 21/10/2015 20:48
O
oysf Offline
Medlem
Medlem
O
Hvorfor er dette lov? Har Voga fått tillatelse av alle disse designerene å bruke designet? Har de fått lov til å selge stolen med det orignale navnet på nettsiden? Er 100% sikker på at alle disse designerene ikke har godkjent dette.

Hvis jeg kjøper meg en fake Rolex da, og setter inn et ekte urverk fra Rolex, er det da greit mener du?

Invicta er et klokkemerke som har veeeeldig like klokker som Rolex, men de annonserer ikke med "Rolex Submariner til salgs, 1200 kr, opprinnelig pris 69 000 kr!!!!!!!"

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: YAnders] #2024612 21/10/2015 23:15
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: YAnders
Danmark, EU forøvrig, har visstnok arbeidet hardt for å få endret det engelske regelverket, men foreløpig uten success.

Neida. De har hatt suksess. Lovendring vedtatt i 2013, trer i kraft april 2020.

http://www.velgekte.no/nyhetssamling/snart-slutt-pa-salg-av-designkopier/

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024619 22/10/2015 05:51
d0ppler Offline
Avhengig
Avhengig
Er helt enig med oysf her. Det er mildest talt provoserende å se hvordan de opererer med "pris for originalen".

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: oysf] #2024628 22/10/2015 06:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: oysf
Hvorfor er dette lov? Har Voga fått tillatelse av alle disse designerene å bruke designet? Har de fått lov til å selge stolen med det orignale navnet på nettsiden? Er 100% sikker på at alle disse designerene ikke har godkjent dette.

Hvis jeg kjøper meg en fake Rolex da, og setter inn et ekte urverk fra Rolex, er det da greit mener du?

Invicta er et klokkemerke som har veeeeldig like klokker som Rolex, men de annonserer ikke med "Rolex Submariner til salgs, 1200 kr, opprinnelig pris 69 000 kr!!!!!!!"
Dette har noe med lovgivningen på når rettighetene til et patent/design går ut. De har litt andre regler i UK enn i resten av EU, slik at det er lov i UK en så lenge. Men om 5 år er det slutt slik Voga opererer nå.
http://www.aftenposten.no/bolig/Om-fem-ar-kan-dette-vare-historie-493654_1.snd

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: d0ppler] #2024629 22/10/2015 06:22
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: d0ppler
Er helt enig med oysf her. Det er mildest talt provoserende å se hvordan de opererer med "pris for originalen".

Jeg trakk egentlig på skuldrene av hele diskusjonen, og har selv bestillt "kopi" tidligere (fra en annen nettbutikk). Men jeg er helt enig! De gir jo inntrykk av at stolen Egget faktisk koster 74 240,-. Og "vår pris" på 37 046,- er det vel ingen som faktisk betaler når de handler hos slike sjapper.

Dette oppfatter jeg mere som lureri.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: d0ppler] #2024631 22/10/2015 06:26
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Er det? Provoserende at de oppgir litt lavere pris enn originalen?

Brukt Kongle 60cm på Finn.no--> 45 000
Rustfritt på Royaldesign.no-->65000
Room21.no--> 45000
Pris på originalen (hvit) oppgitt på Voga--> 23561

Til opplysning så kan det se ut som om tråden er overflødig. Det er ikke lenger Kongle som er ønsket lampe. Så da kan vi sopre diskusjonen over på etikk og moral for godt :-D

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Brusdalen] #2024636 22/10/2015 06:31
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen

Jeg trakk egentlig på skuldrene av hele diskusjonen, og har selv bestillt "kopi" tidligere (fra en annen nettbutikk). Men jeg er helt enig! De gir jo inntrykk av at stolen Egget faktisk koster 74 240,-. Og "vår pris" på 37 046,- er det vel ingen som faktisk betaler når de handler hos slike sjapper.

Dette oppfatter jeg mere som lureri.

Av ren nysgjerrighet, hvor henter dere prisene fra?
Jeg googlet nettopp litt, og Room21.no selger svart egg i skinn til 73000.
En utenlandsk butikk selger i brunt skinn til 100 000, og da må man legge på mva.

HAr dere en design-outlet i næreten eller?

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024638 22/10/2015 06:33
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
http://www.voga.com/no/

Voga oppererer med tre forskjellige priser, og jeg får inntrykk av at de ønsker at man skal tro at varene har en veldig mye høyere verdi enn de faktisk har. Det gjør at jeg også tviler på Vogas egne før/etter-priser.

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024656 22/10/2015 07:09
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, ser de har en del ulike priser men de er som regel under oppgitt villedende priser andre steder?

Nu er det dog ikke før-prisen elelr originalprisen som er det man bør se på da, men hva det koster deg i kroner og øre før du henter vaqren på postkontoret. Jeg regner med at de fleste forbrukere tar seg en runde på verdensveven og sammenligner priser før de tar en avgjøresle :-)

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024657 22/10/2015 07:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Prisene er det Voga som oppgir. Originalegg f.eks. til 74.000,-, deres pris 37.000,-, men nå er den rabattert med 80 % og koster kun 7.400,- kroner.

Det jeg stusser mest over med Voga er at de på den ene siden tilsynelatende forsøker å gi inntrykk av at dette er "originalt", eller "akkurat likt originalen men ikke helt likevel", mens de på den andre siden (sikkert på grunn av noe juridiske greier) skriver at stolen er "inspirert av" Arne Jacobsen. Voga skriver blant annet at designer av stolen er Arne Jacobsen (vent litt, var den ikke bare "inspirert av"?), og at deres stol er nøye konstruert (merk: konstruert) for å "reflektere detaljene og stilen på originalen".

Da er spørsmålet: Er stolen faktisk designet av Arne Jacobsen, eller er den konstruert av Voga for å ligne mest mulig på et designikon? Voga sier begge deler.

Smaken er som baken, men jeg hadde ikke betalt 7-8.000,- kroner (mye penger) for å få en stol som noen har konstruert for å ligne på noe den ikke er.

Redigert av Øyvind V; 22/10/2015 07:11.
Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Knirkekne] #2024665 22/10/2015 07:22
Knirkekne Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
De har nok sendt et bilde av stolen til Kina, og så har noen gjort sitt beste for å kopiere den.
Da er designeren fortsatt Arne J, men kravspekken til produsenten ulik fra Voga til den offisielle lisensprodusenten :-)
Når det skal siers, så er jo ikke dette akkurat hightec-produkter, og det skal vel mye til å fucke opp en stol sånn rent konstruksjonsmessig?

Re: Voga - møbler og stæsj på nett [Re: Brusdalen] #2024669 22/10/2015 07:27
Diffie Hellmann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg handlet for fire år siden en Børge Mogensen sofa og to Poul Kjærholm stoler hos Voga. Selv om de likner rent utformingsmessig, er kvaliteten og finishen langt bak de lisensierte reproduksjonene. Og det er vel også litt av hensikten, at lisensieringen skal sikre kvaliteten.

Redigert av Diffie Hellmann; 22/10/2015 07:27.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support