Her min nybygde vintersykkel. Colossi D'n Jos Rambler ramme med SRAM Force CX1 pakke, Novatec CXD hjul, Hayes mekaniske skivebremser og ikke minst skjermer fra Portland Design Works. Enkel og solid sykkel som fungerer veldig bra på dårlige vinterveier og ikke minst med skjermer som faktisk fungerer og holder saltsmeltet snø greit unna.
Den tredje sykkelkrosser'n i stallen Har en Ibis Hakka og en eldre Lynskey Cooper CX fra før, og ville nå bygge en flat bar-versjon. Denne er som skapt for commuting og turbruk, avslappet, men fremdeles passe aggressiv.
Slitestyrke vet jeg lite om enda, men de går for å være mindre slitesterke enn snittet. Når det gjelder grep og komfort er de meget bra. De er open tubulars, så dekkveggene er tynne som papir med stor trådtetthet. For å få maks ut av disse dekkene må de kjøres med lateks-slanger.
Almanzo'er er ok dekk, ruller fint og er myke, sitter greit på glatta, men punga som bare det når de begynte å strø før jul(rekorden var vel 3 ggr på en tur). Men, kvaliteten på challenge synes jeg har vært elendig siste årene, hvor dekkbanen har hatt en fæl tendens til å løsne, dette har skjedd på almanzo'r, griffo og forløperen til almanzo.
Flytting og meir begrensa tilgang på sti utanfor husveggen ga meg ei glimrande unnskyldning for å utvide sykkelparken.
Ein OnOne Bishbashbosh kom på døra tidleg i juli.....
Standard oppsett frå Planetx, (Full Sram Rival 1x11, inkludert hydrauliske bremser, Selcof nav, setepinne og styre, Stans felgar) Oppgraderte ved kjøp til WTB Nano dekk hadde og ein litt kortare (70mm) Thomson stem liggande og slenge, med den traff eg veldig godt med sittestilling.
I sitt rette element.
Særs triveleg sykkel på grusen og overraskande kapabel på sti.
Min CX som jeg kjøpte i april, først og fremst til jobbsykling. Har blitt noen omveier på vei hjem via marka. Jeg syklet så og si aldri til jobb før, men har vel 80% på sykkel og en bil som nesten ikke brukes mer i garasjen. Spørsmålet er hvor stor prosentandelen sykkel/bil blir utover høsten/vinteren. Målet er sykle hver dag så lenge man ikke trenger bilen til praktiske gjøremål på hjemveien.
Bildet er tatt på Tryvann under første testtur 9.april.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
Da var endelig prosjektet satt sammen, minn meg på å være sikker på alle koblinger før jeg begynner med hydraulikken...
Ramme: On-One Bish Bash Bosh Gruppe: Ultegra med hydrauliske bremser Hjul: Fulcrum Racing 5 DB Dekk: Conti GP4000 (ja, den skal få skikkelig grusdekk asap)
NB: Ville egentlig ha den grønne rammen, men den var ikke på salg, så for å spare ble det en særdeles monokrom sykkel (derav chrome styretape)
Betraktelig bedre med ny tape Det har jo forresten vært litt diskusjon rundtomkring på forumet angående vekta på BishBashBosh. Tør jeg å spørre om totalvekt, eller blir det som å spørre om vekta på en dame?
Regnet litt på det, og om jeg kjøper et lettere hjulsett (f.eks Kinesis Crosslight V4), bytter til lettere dekk og potensielt lettere sadel så kan jeg spare opptil 500g ekstra. Men pokker heller, jeg er fornøyd med den som den er (og 90% av vekten sitter fortsatt ovenfor sadelen..)