Prosjekt korsrygg: Markløft eller Kettlebell ?
|
Prosjekt korsrygg: Markløft eller Kettlebell ?
01/10/2015 11:14
|
HCO
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Som mange andre kontorrotter har jeg utfordringer med korsryggen. Kanskje litt mer enn snittet også, ettersom korsbena er skrudd fast/grodd fast til bekkenet, og det dermed blir ekstra belastning på de neste virvlene (min egen antagelse).
Jeg innser at jeg ikke blir yngre, og at jeg må forebygge ryggplager på andre måter enn bare stisykling og turgåing. Jeg er _ikke_ fan av helsestudioer, og kan heller tenke meg å jobbe litt med dette på egen hånd hjemme i stua.
Etter å ha lest litt her og andre steder, ser jeg at markløft og kettlebell-sving er to øvelser som går igjen blant anbefalingene. Jeg gjør gjerne begge, men om jeg skal velge en av disse å starte med, hvilken?
|
|
|
Re: Prosjekt korsrygg: Markløft eller Kettlebell ?
[Re: HCO]
01/10/2015 12:17
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg heier jo på markløft i nær sagt enhver sammenheng(så lenge du ikke har spesielle utfordringer som gjør det vanskelig/umulig). Det er en øvelse som nesten aktiverer hele kroppen!
Kettlebells kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har noen erfaring i det hele tatt.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
01/10/2015 12:41
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Begge deler vil nok hjelpe. Markløft krever jo at du løfter riktig, og krever nok til tilvenning og trening.
Det jeg ikke helt ser for meg ar du skal ta markløft hjemme i stuen. Er redd det kan gå ut over parkettgulv. Etter litt tilvenning må du nok fort opp i 60 kilo i markløft, det er kanskje ikke helt ideelt hjemme på stuegulvet.
Jeg ville nok heller satset på styrke mage i mage, rygg og sideflesk samt litt ren core-styrke.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
01/10/2015 13:21
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville også vegret meg for å svinge rundt med en 16-kilos kettlebell i stua med svette håndflater og sliten muskulatur... Hva med slynge?
|
|
|
01/10/2015 13:22
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
Har drevet med begge deler. Begge to er flotte øvelser for ryggen, men husk at teknikken er viktig. For begge alternativer er veiledning er i høyeste grad å anbefale.
Kettlebells har jo den store fordelen at man kun trenger den ene kula (kanskje to med forskjellig vekt?) for å være i full sving ;-) Man kan også, med samme kule, variere mellom ulike teknikker - i alle fall swing og clean. Med kettlebell swing kan man velge å bruke en eller begge armer. Om man bruker en arm, så aktiverer man også stabiliseringsmusklene, som er viktig for sykling (med clean får man også brukt magen, i tillegg til ryggen).
For min del er hjemmevalget soleklart: Kettlebells. Men tenk på at det går an å miste taket i kula under sving, og da går det ut over gulv, vegger, TV osv. (Har ikke gjort det selv, men for sikkerhets skyld svinger jeg kula mot den billigste veggen).
|
|
|
01/10/2015 13:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kettlebells er kult det, men det setter jo krav til god teknikk. Jeg er dog litt usikker på om det blir riktig å sammenligne markløft og kettlebells?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
01/10/2015 14:37
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Slyngetrening er tingen! Veldig effektivt ved forebygging, og det er med på å skape en god kjernemuskulatur.
Det finnes varianter av slynge som du spenner fast i dørkarmen som ikke etterlater seg merker og som du enkelt kan ta ned når du er ferdig med treningen.
|
|
|
01/10/2015 20:55
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Ingen som helst tvil, kongen av alle styrkeøvelser heter markløft. Hadde alle kontorrotter vært pålagt å trene et par-tre sett markløft hver uke så tror jeg man hadde fått dramatisk nedgang i vonde rygger/korsrygger, nakke og skuldre. Markløft aktiverer omtrent hver eneste muskel i kroppen, og er en helt overlegen øvelse hva gjelder kjernemuskulatur. Slynge er OK det, men kun som et supplement til mark. Det er vel også bevist at markløft og knebøy er de øvelsene som stimulerer testosteronproduksjonen mest. Lær deg korrekt teknikk og ha respekt for øvelsen. Ikke øk vektene for raskt. Se for øvrig: http://fitnessbloggen.no/markloft-hvorfor-og-hvordan/
|
|
|
01/10/2015 21:00
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Eg vil seia slyngje i heimen og markløft på treningssenter. I tillegg trur eg dei fleste som syklar og/eller som sit mykje, bør tøya hofteleddsbøyarane (især om ein er plaga med korsryggen).
Du blir fort sterk i markløft, men pass på at du løftar riktig. Få gjerne rettleiing av nokon som kan det. Markløft aktiverer ekstremt store delar av kroppen og er såleis ei framifrå øving. Samtidig er det svært utmattande om du løftar tungt. For min del er det nok med ein gong i veka (1,8*kroppsvekt)
|
|
|
[Re: dagfink]
02/10/2015 07:24
|
HCO
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for mange gode svar. Jeg har mulighet for hjelp til teknikken, så den biten burde gå greit uansett hva jeg velger. Men jeg heller nå mot å starte med markløft, og kanskje utvide repertoaret etterhvert. For min del er det nok med ein gong i veka (1,8*kroppsvekt) Det blir noen tusenlapper bare i vektskiver, det...
|
|
|
02/10/2015 08:16
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Presisering: Start gjerne med litt mindre vekt, og tren litt oftare. Poenget mitt er at når du har det inne og har fått opp styrken ein del, vil det fort bli for mykje om du løftar tungt fleire gonger i veka.
|
|
|
[Re: Asterix]
02/10/2015 09:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ingen som helst tvil, kongen av alle styrkeøvelser heter markløft. Hadde alle kontorrotter vært pålagt å trene et par-tre sett markløft hver uke så tror jeg man hadde fått dramatisk nedgang i vonde rygger/korsrygger, nakke og skuldre. Markløft aktiverer omtrent hver eneste muskel i kroppen, og er en helt overlegen øvelse hva gjelder kjernemuskulatur. Slynge er OK det, men kun som et supplement til mark. Det er vel også bevist at markløft og knebøy er de øvelsene som stimulerer testosteronproduksjonen mest. Lær deg korrekt teknikk og ha respekt for øvelsen. Ikke øk vektene for raskt. Se for øvrig: http://fitnessbloggen.no/markloft-hvorfor-og-hvordan/ Kan jeg stikke på treningsstudio en gang i uken og trene markløft å komme greit unna bare ved å trene det (altså kun den øvelsen?)?
|
|
|
[Re: sveinaa]
02/10/2015 09:18
|
Thomaseh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ingen som helst tvil, kongen av alle styrkeøvelser heter markløft. Hadde alle kontorrotter vært pålagt å trene et par-tre sett markløft hver uke så tror jeg man hadde fått dramatisk nedgang i vonde rygger/korsrygger, nakke og skuldre. Markløft aktiverer omtrent hver eneste muskel i kroppen, og er en helt overlegen øvelse hva gjelder kjernemuskulatur. Slynge er OK det, men kun som et supplement til mark. Det er vel også bevist at markløft og knebøy er de øvelsene som stimulerer testosteronproduksjonen mest. Lær deg korrekt teknikk og ha respekt for øvelsen. Ikke øk vektene for raskt. Se for øvrig: http://fitnessbloggen.no/markloft-hvorfor-og-hvordan/ Kan jeg stikke på treningsstudio en gang i uken og trene markløft å komme greit unna bare ved å trene det (altså kun den øvelsen?)? Kort fortalt? Jupp. Langt fortalt? En sannhet med modifikasjoner, du aktiverer mye av musklene dine, en krevende øvelse. Og du vil måtte balansere intensitet og volum over perioder. Men når du først har dratt på et treningsstudio er det jo mye annet du kan gjøre i tillegg for å oppnå et enda bedre resultat! 
|
|
|
[Re: Thomaseh]
02/10/2015 09:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ingen som helst tvil, kongen av alle styrkeøvelser heter markløft. Hadde alle kontorrotter vært pålagt å trene et par-tre sett markløft hver uke så tror jeg man hadde fått dramatisk nedgang i vonde rygger/korsrygger, nakke og skuldre. Markløft aktiverer omtrent hver eneste muskel i kroppen, og er en helt overlegen øvelse hva gjelder kjernemuskulatur. Slynge er OK det, men kun som et supplement til mark. Det er vel også bevist at markløft og knebøy er de øvelsene som stimulerer testosteronproduksjonen mest. Lær deg korrekt teknikk og ha respekt for øvelsen. Ikke øk vektene for raskt. Se for øvrig: http://fitnessbloggen.no/markloft-hvorfor-og-hvordan/ Kan jeg stikke på treningsstudio en gang i uken og trene markløft å komme greit unna bare ved å trene det (altså kun den øvelsen?)? Kort fortalt? Jupp. Langt fortalt? En sannhet med modifikasjoner, du aktiverer mye av musklene dine, en krevende øvelse. Og du vil måtte balansere intensitet og volum over perioder. Men når du først har dratt på et treningsstudio er det jo mye annet du kan gjøre i tillegg for å oppnå et enda bedre resultat! Jeg hater treningsstudio, også er jeg ikke flink not til å dille med kettlebells hjemme. Hadde derfor vært digg om jeg kunne dratt på treningsstudio og syklet i 30 min, løftet noen sett og hatt god samvittighet 
|
|
|
02/10/2015 10:26
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Kan jeg stikke på treningsstudio en gang i uken og trene markløft å komme greit unna bare ved å trene det (altså kun den øvelsen?)? Skulle jeg ha valgt kun en styrkeøvelse så ville jeg ha valgt markløft ja. Når det er sagt, er man først på treningsstudioet trenger man ikke lange tiden og mange øvelser for å kjøre i gjennom kroppen skikkelig. I går trente jeg f.eks 30 min styrke etter en løpetur: 3 x 5 rep. Knebøy 3 x 5 rep. Markløft 2 x 8 rep. Chins/kroppshev (evt ro-øvelse) 2 x 6 rep. Benkpress Kjører to lettere oppvarmingssett før knebøy, mark og benk. Du blir ikke verdensmester i styrkeløft av å kjøre dette programmet 1-2 ganger i uka, men det gir en OK grunnstyrke til kontorist/syklist å være.
|
|
|
02/10/2015 10:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kort fortalt? Jupp. Langt fortalt? En sannhet med modifikasjoner, du aktiverer mye av musklene dine, en krevende øvelse. Og du vil måtte balansere intensitet og volum over perioder. Men når du først har dratt på et treningsstudio er det jo mye annet du kan gjøre i tillegg for å oppnå et enda bedre resultat! Jeg hater treningsstudio, også er jeg ikke flink not til å dille med kettlebells hjemme. Hadde derfor vært digg om jeg kunne dratt på treningsstudio og syklet i 30 min, løftet noen sett og hatt god samvittighet  Styrketrening med et fåtall (i dette tilfellet 1) øvelser, krever kanskje en del styrketreningserfaring for å bli virkelig effektivt. Men heller noen gode sett markløft enn å sitte å fjase på ulike apparater med halvtunge vekter, mange repetisjoner og korte (nesten ikke-eksisterende) pauser ;-) Du kan jo teste Heavy Duty-legenden Mike Mentzer sin consolidation training/consolidated workout: Workout 1 Squats – 1×8-15 Narrow Grip Underhand Pulldowns – 1×6-10 Workout 2 Deadlifts – 1×5-8 Dips – 1×6-10 Merk at dette er "working sets", etter tre "oppvarmingssett", slik at realiteten skal du kjøre fire sett på hver øvelse. Ca. en økt i uka, altså to uker mellom hver gang du kjører samme øvelse. Se bl.a. https://highintensity.wordpress.com/2008/07/27/mike-mentzers-perfect-consolidated-workout-day-1/ eller bruk Google. (Jeg fant dog i farta ingen kilder som konsist gjengir tekst/program fra Mentzers bøker.)
|
|
|
[Re: anonym22]
02/10/2015 10:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kort fortalt? Jupp. Langt fortalt? En sannhet med modifikasjoner, du aktiverer mye av musklene dine, en krevende øvelse. Og du vil måtte balansere intensitet og volum over perioder. Men når du først har dratt på et treningsstudio er det jo mye annet du kan gjøre i tillegg for å oppnå et enda bedre resultat! Jeg hater treningsstudio, også er jeg ikke flink not til å dille med kettlebells hjemme. Hadde derfor vært digg om jeg kunne dratt på treningsstudio og syklet i 30 min, løftet noen sett og hatt god samvittighet  Styrketrening med et fåtall (i dette tilfellet 1) øvelser, krever kanskje en del styrketreningserfaring for å bli virkelig effektivt. Men heller noen gode sett markløft enn å sitte å fjase på ulike apparater med halvtunge vekter, mange repetisjoner og korte (nesten ikke-eksisterende) pauser ;-) Du kan jo teste Heavy Duty-legenden Mike Mentzer sin consolidation training/consolidated workout: Workout 1 Squats – 1×8-15 Narrow Grip Underhand Pulldowns – 1×6-10 Workout 2 Deadlifts – 1×5-8 Dips – 1×6-10 Merk at dette er "working sets", etter tre "oppvarmingssett", slik at realiteten skal du kjøre fire sett på hver øvelse. Ca. en økt i uka, altså to uker mellom hver gang du kjører samme øvelse. Se bl.a. https://highintensity.wordpress.com/2008/07/27/mike-mentzers-perfect-consolidated-workout-day-1/ eller bruk Google. (Jeg fant dog i farta ingen kilder som konsist gjengir tekst/program fra Mentzers bøker.) Tenkte mer at markløft ville trene hele kroppen best (også er det en tøff øvelse). Litt tilvenning og teknikktrening må nok til men føler jeg har teknikken passe inne etter litt "tørrtrening" på kontoret nå 
|
|
|
[Re: Asterix]
02/10/2015 12:50
|
Furu
/Stig
|
/Stig
3 x 5 rep. Knebøy 3 x 5 rep. Markløft 2 x 8 rep. Chins/kroppshev (evt ro-øvelse) 2 x 6 rep. Benkpress
Kjører to lettere oppvarmingssett før knebøy, mark og benk. Du blir ikke verdensmester i styrkeløft av å kjøre dette programmet 1-2 ganger i uka, men det gir en OK grunnstyrke til kontorist/syklist å være.
Nøyaktig disse øvelsene har jeg også landet på. Kjører stort sett 3x8 på alle. Enkelt og greit! Utfordringen ligger i å gjøre dem på korrekt måte med full kontroll. Det er ikke alltid like enkelt og greit. Bruker heller ikke spesiell lang tid på hver økt. Markløft er en knallfin øvelse. Poenget for meg er å få hele kroppen til å henge med (grep, armer, skuldre, rygg, mage, ben, etc...). Med fokus på dette føler jeg ikke at det er så veldig lett å bli veldig sterk, uten at skadene kommer krypene. Når jeg er skikkelig lei, kjører jeg ofte en periode med bare kroppsvektsøvelser (calisthenics elns...) i crossiftområdet på senteret. Skal aldri bli kroppsbygger eller styrkeløfter.
Stig
|
|
|
03/10/2015 10:34
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Takk for mange gode svar. Jeg har mulighet for hjelp til teknikken, så den biten burde gå greit uansett hva jeg velger. Men jeg heller nå mot å starte med markløft, og kanskje utvide repertoaret etterhvert. For min del er det nok med ein gong i veka (1,8*kroppsvekt) Det blir noen tusenlapper bare i vektskiver, det... Det går an å ta ettbens markløft med hantler. Det gjør at man ikke trenger så mye vekt. Her er eb variant: https://www.youtube.com/watch?v=iJGKwaBXbWk
|
|
|
03/10/2015 10:51
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Synes knebøy funker mye bedre mot vond rygg enn markløft. I knebøy er du nødt til å trene fleksibilitet, og øvelsen i seg selv er en tøye-øvelse og hjelper betraktelig mot ryggsmerter.
Sier på ingen måte at markløft er en dum øvelse, men jeg er rimelig overbevist om at knebøy er bedre.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
03/10/2015 11:24
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Synes knebøy funker mye bedre mot vond rygg enn markløft. I knebøy er du nødt til å trene fleksibilitet, og øvelsen i seg selv er en tøye-øvelse og hjelper betraktelig mot ryggsmerter.
Sier på ingen måte at markløft er en dum øvelse, men jeg er rimelig overbevist om at knebøy er bedre. Er dette bare din overbevisning eller har du noe konkret å vise til?
|
|
|
04/10/2015 20:23
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Dette er kun basert på personlige erfaringer og synsing fra min side, men problemet med markløft er at man ofte ikke får brukt rumpa og hamstring i like stor grad som knebøy. Når man utelukker de muskelgruppene, så blir det veldig mye stress på ryggen som - i min erfaring - ikke hjelper på ryggproblemene. Det er jo forskjellige varianter av markløft, f.eks. romanske markløft som i høy grad aktiverer disse musklene, men det er også i seg selv en litt skummel øvelse. Jeg har fått styrkeløftere til å finpusse på markløft-teknikken min og allikevel sliter jeg titt og ofte med vond rygg etter øktene. Dette skjer aldri med knebøy. Sier ikke at dette gjelder alle, men markløft har ikke verdens beste rykte på seg når det gjelder rygghelse. Må bare legge til at hip-thrust er ren magi for ryggen min. Dette er en litt merkelig øvelse og ikke alle er komfortable med å gjøre den på treningssenteret. Men faen så bra det funker 
Redigert av kaffekanne; 04/10/2015 20:27.
|
|
|
[Re: ]
05/10/2015 06:44
|
Thomaseh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har fått styrkeløftere til å finpusse på markløft-teknikken min og allikevel sliter jeg titt og ofte med vond rygg etter øktene.
De har jo dårlig teknikk selv, mange av dem. De bare biter seg gjennom vonde morraer.
Du må lære av vektløfterne. På forumet til Glen Pendley, får du mye bra tips gratis.
Ville anbefalt TS å starte med kettlebell. Den naturlige bevegelsen blir lettere mer korrekt for ryggen. Begynn med forsiktig belastning Det var nytt for meg, at styrkeløftere generelt har dårlig teknikk altså. Løfter du med dårlig teknikk, så vil du ikke kunne klare å løfte like tungt som en sterk styrkeløfter gjør. Og et maksløft vil vise alle dine svakheter, men det er ikke med de vektene man trener med! https://www.youtube.com/watch?v=d5eGGZXb0Is
|
|
|
05/10/2015 09:16
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Hvis styrkeløftere har dårlig teknikk så tror jeg det er litt optimistisk å forvente at amatører skal lære seg det selv av youtube-klipp og internettguider.
Dette gjelder i større grad knebøy da det er en mye vanskeligere øvelse, men siden det blir brukt mye mindre vekt så er vel sannsynligheten for uføretrygd litt mindre.
|
|
|
05/10/2015 09:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
problemet med markløft er at man ofte ikke får brukt rumpa og hamstring i like stor grad som knebøy. Det er ikke min erfaring.
Anonym5
|
|
|
05/10/2015 15:03
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Dette er kun basert på personlige erfaringer og synsing fra min side, men problemet med markløft er at man ofte ikke får brukt rumpa og hamstring i like stor grad som knebøy. Når man utelukker de muskelgruppene, så blir det veldig mye stress på ryggen som - i min erfaring - ikke hjelper på ryggproblemene. Det er jo forskjellige varianter av markløft, f.eks. romanske markløft som i høy grad aktiverer disse musklene, men det er også i seg selv en litt skummel øvelse. Jeg har fått styrkeløftere til å finpusse på markløft-teknikken min og allikevel sliter jeg titt og ofte med vond rygg etter øktene. Dette skjer aldri med knebøy. Sier ikke at dette gjelder alle, men markløft har ikke verdens beste rykte på seg når det gjelder rygghelse. Må bare legge til at hip-thrust er ren magi for ryggen min. Dette er en litt merkelig øvelse og ikke alle er komfortable med å gjøre den på treningssenteret. Men faen så bra det funker Hamstringserfaringene dine er det motsatte av det som er vanlig (også understøttet av forskning). Imidlertid vil du kunne aktivere hamstringsen mer enn ved vanlig knebøy, om du legger stanga lavere på ryggen og står med bredere fotstilling. Med tanke på belastningen på ryggsøyla/mellomvirvelskivene er det vesentlig at søyla er mest mulig rett og at du bøyer beina godt også under vanlig markløft. Under måling av krefter/trykk i søyla kan det øke m 500% + om du løfter med ganske rette bein og krum rygg. FIN VIDEO FOR TEKNIKKEN: Markløft
Redigert av Gammelogdesperat; 05/10/2015 15:07.
iq
|
|
|
06/10/2015 16:10
|
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
Bruker Yoga. Det er glimrende. Det er som regel kjernemuskelaturen det skorter på, og ikke minst: Ingen kostnad, ingen utstyr. Søk opp sun salutation feks på youtube. Start ut pent med en 5 stk. Tar 10-15min kanskje, og øk til 10-12 reps.
|
|
|
06/10/2015 16:12
|
Playboy75
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Playboy75]
06/10/2015 17:00
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Dette er i beste fall bevegelighetstrening, og har ikke noe med styrketrening å gjøre. Yoga er sikkert bra det, men du vil få sterkere kjernemuskulatur av å gjøre tunge baseløft i stedet for å jukke kroppen rundt på ei matte.
|
|
|
[Re: ]
07/10/2015 04:57
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Jeg har fått styrkeløftere til å finpusse på markløft-teknikken min og allikevel sliter jeg titt og ofte med vond rygg etter øktene.
De har jo dårlig teknikk selv, mange av dem. De bare biter seg gjennom vonde morraer.
Du må lære av vektløfterne. På forumet til Glen Pendley, får du mye bra tips gratis.
Ville anbefalt TS å starte med kettlebell. Den naturlige bevegelsen blir lettere mer korrekt for ryggen. Begynn med forsiktig belastning Det var nytt for meg, at styrkeløftere generelt har dårlig teknikk altså. Løfter du med dårlig teknikk, så vil du ikke kunne klare å løfte like tungt som en sterk styrkeløfter gjør. Og et maksløft vil vise alle dine svakheter, men det er ikke med de vektene man trener med! https://www.youtube.com/watch?v=d5eGGZXb0Is Løfter du med dårlig teknikk, så vil du klare løfte mer i markløft. Markløft er teknikk-uavhengig i den grad at den som er naturlig svak i "de riktige markløft-muslkene", vil løfte mer med feil og farlig teknikk. Og mange overdriver i begynnelsen og skader seg. Styrkeløftere som makser, har oftest dårlig teknikk også. Det er ikke treningsteknikken deres, de makser med. De gir mer bæng når de skal virkelig løfte tungt (noen gir litt blaffen også på trening, til ryggen sier ifra) But have it your way. Er din rygg en del innlegg fra en verdensrekordholder i styrkeløft, på forumet til Pendlay: Tom Martin Han spør om tips Kan ikke du slutte å skrive så mye piss. Norsk styrkeløft er i front når det gjelder teknikk, forskning på styrketrening, fokus på hele fysikken osv. Det viser også resultatlistene internasjonalt.
iq
|
|
|
|
|