Straks kommer det en gjeng og hyler om at kulene i lagrene er små og at de dermed går ødelagt kjapt, jeg har behandlet mitt elendig denne sesongen (for å se om jeg klarer å ødelegge det) og har sålangt ikke opplevd noe negativt.
På papiret har de dog rett, små kuler i lagrene tåler mindre grums før de blir ubrukelige.
Jepp, originalt raceface. Hvis du går for turbinekrank vil jeg anbefale å finne en preload adjuster i metall (lik den som kommer på next sl, turbine sin er i plast.
vehe har egentlig dekt det meste. Men kan legge til at disse er vanskelige å vedlikeholde også. Har hatt en del problemer med mine kranklager, men det siste jeg bytta til fra e13 har holdt 3 ganger så lenge som de andre bb92 30mm-lagrene jeg har hatt. Så får håpe det fortsetter. Jeg kan anbefale å kjøpe e13 sine lager da jeg har veldig god erfaring med garantien deres på kranklager. Når det er sagt har jeg to sykler som bruker vanlige lager for 24mm aksling, og de har vært vedlikeholdsfrie i mange år.
Kombinasjonen Race Face 30 mm i BB92 krankhus funker dårlig med Race Face sitt eget lager. Jeg er på mitt tredje lager denne sesongen. De knirker og knaker og må smøres jevnlig, og etter hvert så raser de.
Jeg snakka med hope angående hvilket lager man skulle bruke, postet det i en lignende tråd for noen måneder siden. Hope lagrene er bare maskinlager med lepper på som man presser på plass.
Jeg snakka med hope angående hvilket lager man skulle bruke, postet det i en lignende tråd for noen måneder siden. Hope lagrene er bare maskinlager med lepper på som man presser på plass.
Alle lagrene er vel sånn. Hvertfall de jeg har erfaring med. Race face, e13 og enduro.
Kombinasjonen Race Face 30 mm i BB92 krankhus funker dårlig med Race Face sitt eget lager. Jeg er på mitt tredje lager denne sesongen. De knirker og knaker og må smøres jevnlig, og etter hvert så raser de.
Får prøve meg på Hope.
Kan jeg spørre hvor du smører her helt konkrekt? Allerede byttet et BB92 lager jeg også. Er der fett utenpå gummipakning (mellom lager og krank) eller bare på selve akslingen?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Jeg har prøvd å smøre på alle mulige måter. Driten knirker og bråker uansett. I morgen bytter jeg til nye XTR. Orker ikke bråkete drivverk og lagre som ryker i hytt og pine. Ting skal bare funke og funke.
Jeg har prøvd å smøre på alle mulige måter. Driten knirker og bråker uansett. I morgen bytter jeg til nye XTR. Orker ikke bråkete drivverk og lagre som ryker i hytt og pine. Ting skal bare funke og funke.
Enig i det. Mitt har holdt i noen måneder nå uten ulyd. Dog sliter jeg med at jeg mister kjedet. RF Next SL krank og XX1 gir og kassett. Prøver med nytt kortere kjede (ikke noe overlapp....).
Ble fortalt at RF sine Cinch drev slites fort. Samme erfaring med det?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Hva med disse kranklagrene som skrus sammen inni krankhuset? Funker bare med 24mm spindel dog, og det er jo ikke det trådstarter spør om. Men uansett, de kan kanskje eliminere litt knirk?
Hva med disse kranklagrene som skrus sammen inni krankhuset? Funker bare med 24mm spindel dog, og det er jo ikke det trådstarter spør om. Men uansett, de kan kanskje eliminere litt knirk?
Har gxp i bb92 og det funker. Utfordringen kommer når akslingen blir større (30mm).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Race Face 30mm i BB92 hus.
[Re: Flo]
#199493213/08/201507:54
Det fungerer vel sikkert bra. Det er jo minst ett til firma som har hatt dette konseptet i mange år, men det har vel aldri slått helt an tidligere, og det har vel en sammenheng med tilgjengelighet og pris. Vil du unngå knirk i pfkranker kan du sette lageret inn med locktite beregnet for montering av lager, 603 eller 609 kanskje.
Da har jeg byttet ut Race Face Next SL, Race Face kranklager og XX1 kjede på min Scott Scale. Har nå satt på nye XTR kranken, XTR kjede og XTR kranklager.
Plutselig ble drivverket stille som mus. Ikke noe knirk og bråk. Shimano lyd. Digg!
Dvs, er vel straks tid for bytte. Ingen knirk og bråk enda, MEN... ved et par anledninger nå etter vask av sykkelen og den har stått kjølig og ventet på neste dag, så er det motstand i krankarmene når jeg snurrer bakover. Løsner raskt, men dette kan vel bare bety at det er kommet vann i lagrene og at snart er de helt herpa??
Hvor får jeg tak i det Hope lageret? Finner det ikke hos Sykkelkomponenter eller BIkeshop. Forøvrig så er begge utsolgt for RF sitt eget Cinch lager som tydeligvis har blitt "populære" å handle i år
Hvor får jeg tak i det Hope lageret? Finner det ikke hos Sykkelkomponenter eller BIkeshop. Forøvrig så er begge utsolgt for RF sitt eget Cinch lager som tydeligvis har blitt "populære" å handle i år
Googler du delenummeret jeg fant så kommer det opp et par treff
Men kan ikke se at det følger med plashylse mellom lagrene her. Det må/bør vel være på plass? Nåværende lager bruker ihvertfall det.
Det går ikke, da du på denne typen presser inn et maskinlager direkte i krankhuset uten noen form for kapsling eller hus. Hope har heller ikke det på sin variant, ei heller har B.O.R. Lightning og andre med samme løsning. En av grunnene til at det blir så små lagerkuler i RF sin originale er at de har et hus rundt lageret i plast(?) i tillegg til lageret.
Skal du først ha 30mm aksling til bb92 jeg vil anbefale e13 sine lagre. De har holdt lengst for meg, og de har super kundeservice gjennom i like bike i Norge. Ett års ingen spørsmål garanti, så ikke noe mas hvis du må klage på lagrene. Endurolagrene er sikkert bra de også, har hatt ett sett som gikk i total oppløsning ganske fort, men det var før de fikk nye doble kulelagerbaner.
Da har jeg byttet ut Race Face Next SL, Race Face kranklager og XX1 kjede på min Scott Scale. Har nå satt på nye XTR kranken, XTR kjede og XTR kranklager.
Plutselig ble drivverket stille som mus. Ikke noe knirk og bråk. Shimano lyd. Digg!
Hum, det er jo dette jeg skal ha på min rittsykkel, har noen kompiser som kjører samme oppsett på rittsyklene (disse sykler MYE), det har vært helt problemfritt og bare fungert. Må kanskje vurdere CK eller Hope kranklager da. CK har jo 5 års garanti på lagrene.
Skal du først ha 30mm aksling til bb92 jeg vil anbefale e13 sine lagre. De har holdt lengst for meg, og de har super kundeservice gjennom i like bike i Norge. Ett års ingen spørsmål garanti, så ikke noe mas hvis du må klage på lagrene. Endurolagrene er sikkert bra de også, har hatt ett sett som gikk i total oppløsning ganske fort, men det var før de fikk nye doble kulelagerbaner.
e13 har samme prinsipp som Hope og Enduro med lagre rett i krankhuset. Der må man i tillegg ha noen distanseringer på akslingen for å ta opp slark ifølge manualen hos Race Face.