SRAM XX1 girsurr
|
SRAM XX1 girsurr
#1959173
15/05/2015 06:06
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Trenger tips for å løse følgende problem på et 1x11 oppsett - SRAM XX1. Når jeg har giret i letteste/øverste klinge så hopper kjedet veldig lett ned så fort jeg snurrer pedalene bakover. Går så lett ned at det ikke skal mer til enn at det skjer når jeg skal justere pedalene til å starte å sykle. Har kikket på stoppeskruene i både øvre og nedre posisjon og synes det virker greit. Også avstandsskruen/b-tension ser Ok ut i mine skjeive øyne.
Tips?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959174
15/05/2015 06:13
|
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 680
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 680 |
Hei
Jeg opplever det samme :-(
Harald D
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: Harald_D]
#1959179
15/05/2015 06:33
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Opplevde det samme på X01 gruppe i fjor, men ikke like "ille".
Sett/hørt flere som har det, men det skal jo ikke være sånn. Hva er trikset for å fikse her...?
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959184
15/05/2015 06:51
|
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545
HNK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2012
Innlegg: 2,545 |
Kom sykkelen med ferdig montert XX1 gruppe? Jeg monterte dette selv på en ramme i fjor, og stoppeskruene på XX1 giret er skrudd så langt ut som mulig. Da jeg monterte giret virket alt å være greit, men straks jeg tråkket bakover opplevde jeg samme som trådstarter.
Men løste dette ved å ta en ekstra kikk på stoppskruene og fant at den øverste måtte skrus langt inn før den i det hele tatt begynte å bevege giret "vekk fra eikene".
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959258
15/05/2015 09:30
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 454
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 454 |
For langt kjede? På største klinga skal girarmen peke godt fremover. Har ikke hatt samme problemet, så kun et stab in the dark
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: lmo]
#1959267
15/05/2015 09:41
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
For langt kjede? På største klinga skal girarmen peke godt fremover. Har ikke hatt samme problemet, så kun et stab in the dark Ja kanskje? Jeg har siste dager merket at jeg når tråkker på nerrover i humpete måntainbike terreng og da bruker girene et stykke ned på kassetten at giret driver å surrer og kjedet ikke holder seg skikkelig på plass. Føles som litt automatgir. Ved "vanlig" sykling fungerer gira supert. Fikk tips i går at kjedet kanskje kunne være for langt mtp akkurat det. Sjekker ut kjede i kveld.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959282
15/05/2015 10:15
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Hopper det ned som i "nedover kassetten til mindre drev", eller hopper ned som på innsiden av kassetten? Hvis førstnevnte, så hjelper vel stoppskruene veldig veldig lite, men kjedelinje ift krankdrevet har mye å si på dette. når du trår bakover er ikke kjedet innom giret før det når kassetten, men det går i linje fra krankdrev -> kassett. Sitter krankdrevet "for langt" ut, vil det skrå såpass mye at det veldig lett hopper ned 1-2-3 drev, og særlig om kjedet er litt langt. Jeg slet med dette på min, men har en rf krank hvor man kan "justere" kjedelinja ved å flytte en skive/spacer, som i bunn og grunn har løst det for meg, i hvert fall så mye at jeg ikke lenger ser det som noe problem. 
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959291
15/05/2015 10:41
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 721
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 721 |
Dette problem er desværre et ganske kendt problem, også på helt dyre sykler som s-works epic.
Nogle oplever det på største klinge, altså laveste gear og andre på mindste klinge.
Jeg har selv problemet, og har sådan nogenlunde lært at leve med det, selv om at det irritere mig frygteligt.
Jeg overvejer at flytte fjerne spaceren ved BB på driv siden i håbet om at flytte/fjerne problemet.
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959295
15/05/2015 10:51
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Det er vel konkludert med tidligere at dette kommer av kjedelinje som ikke er optimal for hele kassetten. Har samme problemet selv, men må gjerne rotere kranken mer enn 360grader bakover før det blir et problem. Lært å leve med det, men hvis noen finner en enkel fiks så si fra.
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: Raymond]
#1959298
15/05/2015 10:56
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Hopper det ned som i "nedover kassetten til mindre drev", eller hopper ned som på innsiden av kassetten? Hvis førstnevnte, så hjelper vel stoppskruene veldig veldig lite, men kjedelinje ift krankdrevet har mye å si på dette. når du trår bakover er ikke kjedet innom giret før det når kassetten, men det går i linje fra krankdrev -> kassett. Sitter krankdrevet "for langt" ut, vil det skrå såpass mye at det veldig lett hopper ned 1-2-3 drev, og særlig om kjedet er litt langt. Jeg slet med dette på min, men har en rf krank hvor man kan "justere" kjedelinja ved å flytte en skive/spacer, som i bunn og grunn har løst det for meg, i hvert fall så mye at jeg ikke lenger ser det som noe problem. Førstnevnte ja. Har en RF krank. Skjer vel bare på letteste drev. Snauer ned kjedet jeg. Takk for tips!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1959300
15/05/2015 10:57
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 721
Bishop007
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 721 |
Ja netop det kommer af dårlig kædelinje, sykler med lange chainstays er ikke i samme grad udsat for problemet da kædelinjen bliver "udlignet". Jeg tror derfor også at eneste løsning er at justere front klingen med spacere (hvis man har GXP BB)
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: Bishop007]
#1962551
23/05/2015 11:25
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Ja netop det kommer af dårlig kædelinje, sykler med lange chainstays er ikke i samme grad udsat for problemet da kædelinjen bliver "udlignet". Jeg tror derfor også at eneste løsning er at justere front klingen med spacere (hvis man har GXP BB) Jeg hadde samme problemet som flere her med at kjedet hoppet ned 2-3 trinn på kassetten ved bakovertråkking på et 1x11-oppsett. I utgangspunktet med et 34-drev var dette ikke så markert. Jeg skiftet til direktemontert 30-drev (Wolftooth for SRAM BB92 GXP). Problemet ble da markant verre, både ved at kjedet sporet ned tidligere og lenger. Kjedet var kortet inn tilsvarende, og testet til å være korrekt lengde. Kjedelinje for drevet var oppgitt til 50 mm, for originaldrev var det 49 mm. Kjapp mental analyse kom til at det i all hovedsak må skyldes kjedelinje. Ved bakovertråkking går kjedet selvsagt direkte fra drev til 42-hjul på kassett, og innstillinger på selve giret vil ha helt marginal, om noen i det hele tatt, påvirkning på nedsporingen. Ved betraktning ser man tydelig at nedsporingen starter som forventet øverst hvor kjedet ankommer 42-hjulet fra drevet ved bakovertråkking. Dette blir verre ved mindre drev foran. Modifisering av kjedelinje ved direktemontert drev er dessverre ikke mulig på BB92 GXP da kranklager ikke kan flyttes i forhold til ramme. Dessuten ville det vært lite ønskelig å få krankarmene i ulik lengde fra midtlinje, selv om dette neppe har så mye å bety ved noen få mm. Jeg anskaffet derfor et nytt SRAM 94-BCD 30-drev som ble utforet med 2,5 mm planskiver (nedslipt for å tilpasse form til drevadapter) i retning mot ramme. Med denne utforingen ble kjedelinje 49 mm - 2,5 mm = 46,5 mm som faktisk er nærmere ramma enn midtpunktet på kassetten som er 47,5 mm. Det var rimelig god klaring i forhold til kjedestag med 30-drev, med 34-drev ville det sannsynligvis blitt et problem. Testing viste klart at problemet var mye mindre, selv om det ved utstrakt bakovertråkking var mulig å få nedsporing. Ved normal justering av pedal-posisjon var det ikke lenger noe problem. Dermed er jeg fornøyd med denne løsningen. Konklusjon: Problemer med kjedelinje og bakovertråkking blir verre for ved små drevstørrelser. Og nesten ubrukt Wolftooth direktemontert SRAM BB92 GXP 30-drev til salgs :-)
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1962562
23/05/2015 12:00
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930 |
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: erlendisme]
#1962567
23/05/2015 12:20
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Hvis det er meg du spør: Nei, med smalbred-drev har jeg ikke bruk for det. Plukket av det som stod på sykkelen (Canyon Spectral), men jeg tror ikke det skulle ha noe (positivt) å si for dette problemet.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1962569
23/05/2015 12:30
|
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930
erlendisme
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 2,930 |
Jeg har kjedefører på min Spesh Enduro m/ XX1. I mitt tilfelle er det denne som gjør det problematisk å tråkke mye bakover. Var derfor jeg nevnte det...
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10
Sport1 Røyken CyclingTeam
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: erlendisme]
#1962571
23/05/2015 12:34
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Jeg har kjedefører på min Spesh Enduro m/ XX1. I mitt tilfelle er det denne som gjør det problematisk å tråkke mye bakover. Var derfor jeg nevnte det... Takk, grei opplysning selv om det ikke gjelder mitt problem. Kjedefører vil nok ikke hjelpe på kjedelinje-trøbbel ved bakovertråkking, snarere tvert imot.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: erlendisme]
#1962575
23/05/2015 13:12
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Nei har ikke det på. Har en liggende dog... tenkte i mitt hode nå at det kanskje kunne hjulpet... Har ikke fått sjekka noe mer, men skal sjekke kjedelengde i dag. Sliter som nevnt med to ting der løsningstips for begge to er å sjekke kjedelengde. Noen pekepinn på hvor mye girveksler skal peke fremover når det er på 42 klinga bak? Synes min peker greit fremover, så blir egentlig litt overrasket om kjedet er for langt... Har trua på at kjedelinja er helt føcka. Synes jeg kan se det med det blotte øyet av det er stort bøy når det er på 42t. Foran har jeg RF cinch med 32 drev.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1962587
23/05/2015 14:06
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Har trua på at kjedelinja er helt føcka. Synes jeg kan se det med det blotte øyet av det er stort bøy når det er på 42t. Foran har jeg RF cinch med 32 drev. RF cinch direktemontert har visst 51 mm kjedelinje, og det er ikke mulig meg bekjent å fore ut drevet. Har du kranklager som kan flyttes noen mm mot venstre ved å flytte avstandskiver, så ville jeg nok ha vurdert det.
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: gammaswami]
#1962608
23/05/2015 16:37
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Har trua på at kjedelinja er helt føcka. Synes jeg kan se det med det blotte øyet av det er stort bøy når det er på 42t. Foran har jeg RF cinch med 32 drev. RF cinch direktemontert har visst 51 mm kjedelinje, og det er ikke mulig meg bekjent å fore ut drevet. Har du kranklager som kan flyttes noen mm mot venstre ved å flytte avstandskiver, så ville jeg nok ha vurdert det. RF har spacere som kan flyttes på akslingen.. Hvis det ikke holder kan man gå i gang med spacer(e) på kranklageret..
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: Raymond]
#1962680
23/05/2015 19:41
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Har trua på at kjedelinja er helt føcka. Synes jeg kan se det med det blotte øyet av det er stort bøy når det er på 42t. Foran har jeg RF cinch med 32 drev. RF cinch direktemontert har visst 51 mm kjedelinje, og det er ikke mulig meg bekjent å fore ut drevet. Har du kranklager som kan flyttes noen mm mot venstre ved å flytte avstandskiver, så ville jeg nok ha vurdert det. RF har spacere som kan flyttes på akslingen.. Hvis det ikke holder kan man gå i gang med spacer(e) på kranklageret.. Er ikke noe spacer på den kranken. RF Next SL. Ligger bare en tynn alu skive som vel bare er for å beskytte lageret. Og det er BB92 PF lager. Endte opp med å ta en øl istedenfor å gå ut i garasjen i kveld 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1962737
23/05/2015 22:24
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 6,774 |
Har trua på at kjedelinja er helt føcka. Synes jeg kan se det med det blotte øyet av det er stort bøy når det er på 42t. Foran har jeg RF cinch med 32 drev. RF cinch direktemontert har visst 51 mm kjedelinje, og det er ikke mulig meg bekjent å fore ut drevet. Har du kranklager som kan flyttes noen mm mot venstre ved å flytte avstandskiver, så ville jeg nok ha vurdert det. RF har spacere som kan flyttes på akslingen.. Hvis det ikke holder kan man gå i gang med spacer(e) på kranklageret.. Er ikke noe spacer på den kranken. RF Next SL. Ligger bare en tynn alu skive som vel bare er for å beskytte lageret. Og det er BB92 PF lager. Endte opp med å ta en øl istedenfor å gå ut i garasjen i kveld Aiaiaiai.. Det er jo en detalj som er så nice med RF kranker.. Jaja.. Da har jeg ingen kanonforslag til deg.....annet enn evt å ta en øl til! 
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: Raymond]
#1962837
24/05/2015 11:19
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 302 |
Er ikke noe spacer på den kranken. RF Next SL. Ligger bare en tynn alu skive som vel bare er for å beskytte lageret. Og det er BB92 PF lager. Endte opp med å ta en øl istedenfor å gå ut i garasjen i kveld Aiaiaiai.. Det er jo en detalj som er så nice med RF kranker.. Jaja.. Da har jeg ingen kanonforslag til deg.....annet enn evt å ta en øl til! Enig med Raymond her, det synes som om det er minimale justerings-muligheter på Next-krank med PF-lager, dessverre. RF har ikke (?) 1x drev-adapter ("spider") som gir mulighet til å montere BCD 94 eller 104 drev heller. De har vel et 2x drev-adapter for 104 BCD, men hvorvidt det kan brukes konstruktivt her, det skal jeg ikke ha noen formening om. Nå vet jeg ihvertfall hva jeg ønsker meg til jul: En 3D-printer for metall sterkt nok til å printe drev med egenspesifisert kjedelinje-offset! Og som kan mates med tomme øl-bokser! Det hadde vært gromt 
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#1964132
27/05/2015 10:55
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Kjedelinje har mye å si. Hvis du står bak sykkelen og prøver å stå rett på klingen din, så ser du om kjedet tipper til høyre eller venstre. Optimalt skal kjedelinjen treffe ca på 6 giret (det midterste). Da blir det minst bøy på kjedet i ytterpunktene. Når du tråkker forover går kjedet fra klingen og gjennom giret. Giret tar av for spennet som oppstår sidelengs i kjedet. Deretter ledes kjedet inn på kassetten og i det øyeblikket kjedet er i ferd med å forlate kassetten, tar det opp krefter igjen.
Tråkker man andre veien så er det ingenting som avlaster spennet sidelengs og siden kassetten er tenkt å fungere slik at kjedet skal kunne vandre opp og ned, så vil spennet presse kjedet ned på lik linje som bakiret presser kjedet opp og ned.
Ved mindre klinge blir angrepsvinkelen marginalt større, men kan gi utslag. Ved forskyvning av senterlinje kan det påvirke (klinge lengre ut/inn). Ved kort kjedelinje blir angrepsvinkelen større.
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: TrulsOehrn]
#2015705
27/09/2015 20:02
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Fant ut av røret på mitt gir... Jeg bytta wire og strømpe og begynte å justere i vei og skrudde i evigheter. Så fant jeg ut av GIRET ikke var skikkelig festet til girøret, og pga litt innkortet kjede så var ikke b-tension skruen satt riktig. Satt på kjedefører i tillegg jeg, og nå har jeg hatt det velfungerede siden.
Edit: leste hva jeg hadde skrevet i første post. Tror kjedefører ble løsningen på dette. Sliter ikke med at kjedet nå hopper ned når jeg tråkker bakover ved bruk av største klinge bak.
Redigert av hbakken; 27/09/2015 20:10.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: hbakken]
#2015749
28/09/2015 05:12
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Grunnen til at giret skrur seg ut tror jeg er at må være kløtsjen. Om man bruker teflonteip eller lett loctite unngår dette. Har opplevd dette selv på flere kløtsjgir.
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: baronKanon]
#2015785
28/09/2015 06:58
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Grunnen til at giret skrur seg ut tror jeg er at må være kløtsjen. Om man bruker teflonteip eller lett loctite unngår dette. Har opplevd dette selv på flere kløtsjgir. Eller rett og slett bare en komplett ubrukelig lite gjennomført konstruksjon? GX løsna på første tur i går. På en måte blir man jo litt letta over at det ikke var noe verre. Det kom med sånn gjengegugge, tenkte det kanskje hadde en intensjon å holde dritten på plass men neida.. Nå blir det Loctite 4tw. X1 holdt i 5 måneder hvorav de 2-3 siste har vært en eneste stor PITA med ustabilt automatgir pga opparbeidet slærk i samme festet. Byttet bolt uten at det hjalp så det må være i godset. Mon tro om SRAM har jukset med materiale her på X1, hva med GX? Truls  Før du begynner bruke penger på feilsøking, hvis du ikke allerede har gjort det sjekk: Kjedelengde Kjedelinje B-Tension At giret faktisk sitter fast
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: baronKanon]
#2015807
28/09/2015 07:44
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Grunnen til at giret skrur seg ut tror jeg er at må være kløtsjen. Om man bruker teflonteip eller lett loctite unngår dette. Har opplevd dette selv på flere kløtsjgir. Tja, jeg tenkte nå at dette var ganske tilfeldig. Har ikke opplevd det med andre kløtsjgir, men ikke umulig at du har rett.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: JoachimV]
#2015841
28/09/2015 08:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Grunnen til at giret skrur seg ut tror jeg er at må være kløtsjen. Om man bruker teflonteip eller lett loctite unngår dette. Har opplevd dette selv på flere kløtsjgir. Eller rett og slett bare en komplett ubrukelig lite gjennomført konstruksjon? Normalt anbefalt pre-ride-check fra de fleste som selger sykler: Check bolts.  (noe de færreste faktisk gjør, men det betyr ikke at det er unødvendig).
Redigert av baronKanon; 28/09/2015 08:44. Rediger grunn: smilefjes
|
|
|
Re: SRAM XX1 girsurr
[Re: baronKanon]
#2015889
28/09/2015 10:13
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Normalt anbefalt pre-ride-check fra de fleste som selger sykler: Check bolts.  (noe de færreste faktisk gjør, men det betyr ikke at det er unødvendig). Jeg har gjort det til en vane å gjøre dette som en post ride check, for da har jeg tid til å fikse evt. problemer, framfor å finne slark når jeg står ved inngangen til marka sammen med en gjeng som er ivrig etter å komme i gang... Sjekker vanligvis * Styrelager * Bakhjulsoppheng * Krank * Gir * Begge hjullagerene Dette koster meg vanligvis 20 sekunder før jeg setter bort sykkelen...
Redigert av DesmoSkier; 28/09/2015 10:13.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
|
|