Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen eksperter på Crowdfunding her?

Noen eksperter på Crowdfunding her? #2015179 25/09/2015 19:53
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har kun vært innom begrepet helt overflatisk og har trodd at CF bare var en litt annen måte å selge aksjer/reise kapital på. Altså ganske likt som når man velger aksjemarkedet/gråmarkedet for å skaffe kapital til nye prosjekt/ideer. En slik måte å hente penger på gir som kjent den som spytter inn penger et verdipapir/aksje som, hvis ideen er god og man lykkes, vil bli verdt en god del mer. Jeg har sett på noen CF prosjekt som jeg har tenkt er gode ideer, men hvis jeg forstår opplegget på disse prosjektene riktig så er det snakk om å forhåndsbestille seg gadgeten og hvis mange nok gjør dette så vil produktet bli noe av, men altså ikke tilbud om noen eierandel av selskapet.
Jeg regner med at det antakeligvis finnes mange forskjellige modeller for CF der ute, men det er kanskje sånn at det er noen modeller som er mer populære enn andre?
Noen som har lyst til å forklare? ICON_LAUGH

Redigert av sanouka; 25/09/2015 19:53.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015413 26/09/2015 20:27
H
Halvorsn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hei

Jeg har skrevet litt om Crowdfunding tidligere, uten å være utstudert i det. Men man kan i hovedsak dele crowdfunding i 4 kategorier:
Donasjon - Uten noen form for forventet retur. Altså en ren gave
Reward - Man får en liten "gave" i retur. Feks navn i rulletekst, klistremerker eller andre mindre ting
Pre-orde - Som di beskriver her, så er det rett og slett forhåndskjøp av produkter. Pebble var feks finansiert på denne måte

Den fjerde er det som kanskje er mest kompleks; Equity Crodfunding. Her går man altså inn med eierandeler i selskapet. Det er i dag ingen automatiske plattformer for dette som feks kickstarter og indigogo er for Reward og Pre-order.

Det er også en avart av dette som er debt crowdfunding, som rett og slett er lånefinansering.

Funded By me i Sverige har feks jobbet med Technoport i Trondheim om "live Crowdfunding" under Technoport (en konferanse). Da signer man seg opp for prosjektet. Prosjekteier går så i dialog med de som har signert seg opp med at de ønsker å støtte prosjektet i etterkant.

Det er i flere land nå gjort endringer i finanslovene for å forenkle muligheten for "hvermannsen" til å være med å investere i selskaper. Blant annet Jobs ACT i Usa, har åpnet for at privatpersoner kan gjøre større investeringer enn tidligere.

Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015442 26/09/2015 23:15
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for oppklaring. Forstår bedre nå hvorfor jeg ikke skjønte noe på kickstarter. Hva gjør man/hvor går man hvis man er mer interessert i Equity og Debt CF?
Børsen? The Thief? ICON_WINK

Edit: Funded by Me var ikke så dumt å google ICON_LAUGH

Redigert av sanouka; 26/09/2015 23:21.

Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015469 27/09/2015 07:49
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: sanouka
Takk for oppklaring. Forstår bedre nå hvorfor jeg ikke skjønte noe på kickstarter. Hva gjør man/hvor går man hvis man er mer interessert i Equity og Debt CF?
Børsen? The Thief? ICON_WINK

Edit: Funded by Me var ikke så dumt å google ICON_LAUGH

Ta en titt på www.newjelly.com eller www.bidra.no så finner du det meste tenker jeg, St. Hallvards Bryggeri som nå er i drift er finansiert med en blanding av flere av disse metodene på Newjelly.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015477 27/09/2015 08:21
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Se der ja. Tydelig en greie som fremdeles preges av idealisme siden det er få ECF. Hvis man er nysgjerrig på Crowdsourcing, har du noen forslag til hvor man skla se da?

Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015493 27/09/2015 09:14
H
Halvorsn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Crowdsourcing er nok ett enda mer omfattende begrep. Men en god plass å starte er Jeff Howes "Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business"
Link til Amazon

Howe regnes som mannen bak begrepet Crowdsourcing, og lanserte det i Wired for en del år siden. Andre fine bøker som berører temaet er også Chris Andersson sine bøker : The long(er) tail og Makers. Chris Anderson var tidligere redaktør i Wired, og driver nå 3D-robotics som benytter Crowdsourcing så og si i all sin R&D.

Ellers vil jeg tro at det ligger en god del forklarende videoer der ute.

Jeg holder på å avslutte en executive master hvor jeg skriver om verdien av blant annet Crowdsourcing/Open Source. Så send meg gjerne en PM om du vil ha mer tips til litteratur ICON_SMILE

Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015651 27/09/2015 18:57
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Equity crowdfunding er egentlig litt merkelig syns jeg. Det blir liksom en dårlig miks av begge verdener i min bok - du får eierandeler i noe du syns ser artig ut, til en pris som ikke ville vært realistisk på vanlige kommersielle betingelser. Bryggeriet er jo et knallgodt eksempel - prissatt til mange millioner uten å ha noe å vise til, men klarte å reise masse penger fra folk som syns "øl er kult". Når jeg bidrar i crowdfunding på primært IndieGoGo og Kickstarter (passerte et titalls kampanjer for en god stund siden) så er det aldri med økonomi som motivasjon, kun ønsket om å se noe gøy bli realisert.

Om du syns mer kommersielle betingelser er interessant så er WeFunder et sted å starte. Jeg har ikke fulgt med på en stund, men de jobbet med klarering av konseptet hos SEC for et par år tilbake. Virker som de er godt i gang nå.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Noen eksperter på Crowdfunding her? [Re: sanouka] #2015736 27/09/2015 22:02
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg tviler på at det finnes mange som har satset på bryggeriet for å bli rike, det er nok stort sett øl-entusiaster som er lei industri-pilsen og ble med på dette prosjektet fordi det så gøy ut, prøvesmaking, muligheten for å få være med på og utvikle nye typer og samtidig få være med på å skape noe tror jeg er viktig for mange.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå