Hoka One One løpesko
|
Re: Hoka One One løpesko
[Re: fjøråsyklist]
23/09/2015 19:51
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Er det noen proffer som løper med Onone? Er det noen i denne tråden som løper 180 km i uka? (Nei, ikke jeg heller.) Hva mener du med dette? Det jeg mener er at det er totalt likegyldig hva noen med BMI som er lavere enn terkslefarten i km/h og som løper 150-200 km/uke løper med når en middels mosjonist skal vurdere utstyrsbehovet sitt. Det er to vidt forskjellige verdener å løpe maraton på 2.05 og å slite seg gjennom halvmaraton på bare noe kortere tid. I forhold til mange andre populære idretter tror jeg det er en mye større forskjell på utstyr og bekledning til proffe og mosjonister i løping. Forrige søndag måtte jeg dessverre stå på sidelinja og se på København halvmaraton (skulle løpt, men var syk). Det var fiffig å observere hvordan teknikk, sko og bekledning endret seg fra eliten hele veien gjennom til de som klora seg til totimersballongen. Bortsett fra en opphopning av kompresjonslegger blant de som løper på 1.30-1.45 er nok dette helt riktig vurdert av de aller fleste også IMO.
|
|
|
23/09/2015 19:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag kan väl fortsätta lite efter min korta post över  Mennesket er "laget" for å kunne løpe uten demping. På lange distanser i lav fart det sikkert smart å ha en sko som tillater komfortabel mellomfotløping. Sliter du med smerter er det antageligvis teknikken/treningsgrunnlaget det er noe feil med. Mennesket lär ju knappast vara "laget" för att kunna löpa raskt på plana och hårda underlag eftersom det var rätt ont om dem när mennesket blev laget. Jag undrar lite vad du menar med lav fart. Min förståelse är att många av de bästa maratonlöparna löper med en sådan sko och landar på mellanfoten. 20 km/h är väl inte så lav fart? Jag tycker att det är en rätt extrem slutsats du kommer med på slutet. Jag är väldigt svårt att se varför inte skorna kan vara en av orsakerna till smerterna eller hur man kan komma fram till att det är träningsgrundlaget som är problemet. Så enkelt som du fremställer det är det nog inte.
|
|
|
[Re: Boas]
23/09/2015 19:54
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen proffer som løper med Onone? Er det noen i denne tråden som løper 180 km i uka? (Nei, ikke jeg heller.) Jepp, var der før jeg ble skadet i sommer!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
23/09/2015 20:00
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Er det noen proffer som løper med Onone? Er det noen i denne tråden som løper 180 km i uka? (Nei, ikke jeg heller.) Jepp, var der før jeg ble skadet i sommer! Kudos! Mener å ha lest at du har løpt ganske langt ved noen tilfeller. OT: Hvordan ble du skada?
|
|
|
[Re: CarlGustav]
23/09/2015 20:08
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Først av alt vil jeg beklage rotete argumentasjon som framstår religiøs, det ser jeg også. Nei, jeg mener ikke at barbeint er det beste. Selv løper jeg som regel så fort at forfot er det naturlige. Det er en glidende overgang mellom forfot, mellomfot osv. som dikteres av helning, fart osv. Om en ser diverse youtubevideoer er det tydelig at proffene løper forfot/mellomfot. Så lenge man klarere å løpe skikkelig og effektift(forfot/mellomfot) tar man i mot all dempingen man kan få uten at det blir svampete/bløtt. Dette er nok en smaksak. Mitt inntrykk er at proffene løper i forholdsvis lette sko med lite demping. Korriger meg gjerne.
For en feit mosjonist med lave ambisjoner er det kanskje ikke noe håp om å klare å holde forfoten en hel maraton, da er kanskje Hoka det rette. Jeg liker raske sko(ikke helt barbeint), og så får heller distansene bli kortere.
|
|
|
23/09/2015 20:09
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Løping handler for meg stort sett om å snøre på seg skoa og komme seg ut, GPS-klokke m/puls, kompresjonstøy, 4x4, løpeteknikk, terskeltest, 19 par sko og alt det andre kan komme ved behov etterhvert. (Jeg er skyldig i flere av de ovenstående selv og folk må gjerne kjøpe og gjøre det som gir dem motivasjon, men det er ikke nødvendig og det er ikke løping handler om IMHO.) Nettopp! At eg vart innblanda i ein diskusjon her, skyldest at eg kom i skade for å hevda at «dempinga er noko som kroppen tar seg av». Poenget er at løping i utgangspunktet er enkelt; same kva utstyr ein bruker, er det kroppen sjølv som skal springa – og det er det som er så herleg. Utstyr er sekundært, sjølv om ein viss variasjon kanskje kan vera lurt. Når det gjeld skadeproblematikk, ligg dei aller fleste løysingane i treningsopplegget, og eventuelle tilpasningar av fottøy bør alltid gjerast på individuelt grunnlag. Med dette takkar eg for meg i denne omgangen. Dagfinn  (utan puls-/GPS-klokke, i gammalt treningstøy, med eit håp om å koma meg opp mot 100 km i veka att …)
|
|
|
[Re: fredriks]
23/09/2015 20:14
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Jag kan väl fortsätta lite efter min korta post över  Mennesket er "laget" for å kunne løpe uten demping. På lange distanser i lav fart det sikkert smart å ha en sko som tillater komfortabel mellomfotløping. Sliter du med smerter er det antageligvis teknikken/treningsgrunnlaget det er noe feil med. Jag tycker att det är en rätt extrem slutsats du kommer med på slutet. Jag är väldigt svårt att se varför inte skorna kan vara en av orsakerna till smerterna eller hur man kan komma fram till att det är träningsgrundlaget som är problemet. Så enkelt som du fremställer det är det nog inte. Jo, muligens litt vel enkelt, men samtidig så har jeg vondt for å se hva som er problemet når det gang på gang er bevist at man ikke engang trenger sko for å løpe! Løping er som noen har nevnt enkelt. Nettop derfor burde ikke skoene ha noe å si, med mindre en bruker nettop klumpete, (over)dempede sko.
|
|
|
23/09/2015 20:15
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Kudos! Mener å ha lest at du har løpt ganske langt ved noen tilfeller. OT: Hvordan ble du skada?
Det er egentlig ikke så veldig OT i forhold til denne tråden. Jeg har en kraftig skjevstilling i venstre ankel. Til tidlig i vår løp jeg stort sett med normal sko uten å ha hatt problemer, men tidlig i mai fikk jeg litt trøbbel med betennelse på utsiden av kneet. Dette ble etter en del om og men koblet til ankelen. Tretthetsbruddet oppsto sannsynligvis pga for rask overgang til såler med 9 mm kile. Hadde min først løpetur på over 2 måneder på søndag, #lykke.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
23/09/2015 20:21
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
[quote=fredriks
Jag undrar lite vad du menar med lav fart. Min förståelse är att många av de bästa maratonlöparna löper med en sådan sko och landar på mellanfoten. 20 km/h är väl inte så lav fart?
[/quote] I denne sammenhengen går vel forfot/mellomfot for det samme. Og nei 20km/h er ikke sakte.
Jeg tror jeg har fått fram poenget mitt nå.
|
|
|
23/09/2015 20:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den enda studierna jag vet om som handlar om hur raska löpare landar kom till konklussionen att de flesta landar på hälen. Jag tror att det är väldigt vansklig att utifrån tv bilder se vad som faktiskt sker.
Dock om man ser på hur de löper så är det ju ingen i eliten som har något direkt rullande steg så skillnaden mellan att landa på forfoten eller på hälen är nog väldigt liten om man har det grundsteget.
Det var ju en som linkade till information om vad proffsen använder. Nu har jag inte läst den men vet att många bra tider på maraton har löpts med olika versioner av adidas adios och jag har för mig att det är en sko på ca 230 gram med ett dropp på 10 mm. Alltså långt från en minimalistisk sko och långt från de mest extrema vanliga konkurranse skorna också.
|
|
|
23/09/2015 20:31
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
[quote=fredriks] Den enda studierna jag vet om som handlar om hur raska löpare landar kom till konklussionen att de flesta landar på hälen.[/qoute] Her tror jeg du tar feil.
[qoute=fredriks] Dock om man ser på hur de löper så är det ju ingen i eliten som har något direkt rullande steg så skillnaden mellan att landa på forfoten eller på hälen är nog väldigt liten om man har det grundsteget.[/qoute] Korrekt.
Redigert av fjøråsyklist; 23/09/2015 20:31.
|
|
|
23/09/2015 20:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, muligens litt vel enkelt, men samtidig så har jeg vondt for å se hva som er problemet når det gang på gang er bevist at man ikke engang trenger sko for å løpe!
Merklig logik. Vad är bevist? Jag kan löpa barfota en kort sträcka utan problem men det säger ju väldigt lite om hur bra det är for mig att löpa barfota längre sträckar. Løping er som noen har nevnt enkelt. Nettop derfor burde ikke skoene ha noe å si,
Ok, att padla är också enkelt. Därför borde inte val av kajak ha något å si... Jag har väl inte heller en tillhängare av att det att löpning på ett sätt er enkelt säger så mycket om annat som for exempel skaderisk eller vilka skor man ska ha. Jag tror väl snarare att löpning är den mest skadeutsatta av alla motionsformer och den aktiviten där man måste tänka mest på att inte träna för hårt och för mycket och har svårt att se att just skor ska vara ointressant. med mindre en bruker nettop klumpete, (over)dempede sko.
Ok... jag klarar bara inte och se logiken bakom det utsagnet.
|
|
|
23/09/2015 20:46
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Dårlig formulert av meg; "Avanserte" sko som ikke passer foten kan gi skader. Der er vi nok enige begge to. Dette tror jeg kan løses ved å finne en sko passer bedre, eller bare skaffe en minimalistisk sko og begynne å trene. Så enkelt er faktisk løping!
En trenger egentlig ingenting annet enn en boxershorts!
|
|
|
23/09/2015 20:57
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
En trenger egentlig ingenting annet enn en boxershorts!
|
|
|
23/09/2015 21:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dock om man ser på hur de löper så är det ju ingen i eliten som har något direkt rullande steg så skillnaden mellan att landa på forfoten eller på hälen är nog väldigt liten om man har det grundsteget. Korrekt. Varför då bry sig om forfotlöpning när hällöpning fungerar lika bra? Det är ju just det som rätt många löpare sier. Det finns en del löp mekaniskt som anses bra och rätt viktigt för bra löp form men hur man i detalj landar på foten är inte en av dem. Dette tror jeg kan løses ved å finne en sko passer bedre, eller bare skaffe en minimalistisk sko og begynne å trene. Så enkelt er faktisk løping!
Ok, så det är ingen som har skadat sig när de löpt i minimalistiska skor? För några år sedan hade jag en löpskada som gjorde att jag i flera månader fick väldigt ont i en fot när jag gick eller stod barfota. Dämbade skor och crocs gjorde faktiskt att vardagen gjorde klart mindre ont. Jag är väldigt skeptisk till att barfota/minimalistiskt faktist alltid är det bästa.
Redigert av fredriks; 23/09/2015 21:07.
|
|
|
23/09/2015 21:04
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dette tror jeg kan løses ved å finne en sko passer bedre, eller bare skaffe en minimalistisk sko og begynne å trene. Så enkelt er faktisk løping!
Rettet det for deg jeg. 
|
|
|
23/09/2015 21:15
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Dette tror jeg kan løses ved å finne en sko passer bedre, eller bare skaffe en minimalistisk sko og begynne å trene. Så enkelt er faktisk løping!
Rettet det for deg jeg. Ja, du har helt rett. Men som jeg prøver å komme fram til, en risikerer å rote seg bort i støtte her og der man egentlig ikke vil ha.
|
|
|
29/09/2015 06:34
|
Raskall
More than words
|
More than words
Som overvektig og fotskadet av overvekten har jeg fulgt denne tråden med interesse siden jeg har et brennende ønske om å begynne å løpe.
Slutten av forrige uke ble tilbragt i London og med intense smerter i føttene etter 25000 skritt torsdag ble fredagens første oppdrag å finne disse skoene.
Jeg googlet og fant Run and Become ved St. James's Park og fikk eksepsjonelt god service av en ung hijab-kledd kvinne. Har aldri opplevd slik service noe sted her i Norge. Jeg endte opp med et Trail-varianten Mafate Speed. De neste to dagene ble det tilbakelagt mellom 20000 og 30000 skritt daglig og smertene var en saga blott.
Nå gleder jeg meg til denne helvetes vaktuka er over og jeg kan ta med meg Hokaene ut i skauen for å se om det nå blir kondisen som blir utfordringen i stedet for smertene slik det har vært tidligere.
|
|
|
29/09/2015 11:18
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor kjøper man Hoka til gode priser?
|
|
|
[Re: erling]
29/09/2015 11:32
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hvor kjøper man Hoka til gode priser? http://www.hokaoneone.eu/en/storelocatorGode priser vet jeg ikke, men tipper du kan ta en ringerunde til butikkene du finner med linken over.
|
|
|
29/09/2015 11:54
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Oslo sportslager, Løplabbet og Anton sport har Hoka. Hvis du er medlem i for eksempel Kondis får du rabatter hos de to førstnevnte.
|
|
|
25/10/2015 16:21
|
rh1
Fersking
|
Fersking
Har løpt med hoka i 6 år, etter et alvorlig legg brudd.( titan i margen på leggbeinet). Hoka har reddet mine løps økter, har prøvd bondi,stinson, clfton og hauka, de to sist nevnte for litt fart,de to første for lengre turer.
|
|
|
26/10/2015 12:01
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Kjøpte med Hoka Speedgoat idag. Det er terrengutgaven som har kommet nå nylig på markedet ifølger selger. Dyre som fy, men håper det gjør at mitt vonde kne tåler litt mer løping... Liker egentlig best sko uten demping, men ifølge min marathonkone så er ikke det så lurt med min skrantne kropp. Skal ikke blande meg inn noen skodebatt, den er tydeligvis like diskutabel som innvandringsdebatten...:-)
40årskrisesylist
|
|
|
|
|