I forbindelse med at jeg har brukt litt tid på Strava-APIet (
ref denne tråden), så tenkte jeg litt på at det ville være mulig å lage en applikasjon som kunne auto-synkronisere stjernemerkede segmenter til Garmin.
Dette kan man jo selvfølgelig også gjøre via Garmin Express og linking av Garmin- og Strava-kontoene sine, men min tenkte løsning/verktøy ville også
fungere for de som ikke har Strava premium-medlemskap. I tillegg ville det jo være mulig å skreddersy hele greia enda mer enn den offisielle løsningen.
Spørsmålet er jo om dette er interessant nok for folk til at det er verd bryet? Om jeg laget noe slikt, så ville det være et Windows-program (som Garmin Express), ikke en nett-tjeneste (selv om programmet selvfølgelig ville trenge nettforbindelse).
Som kjent kan man jo i dag også få Strava-segmenter på sin Garmin via gniza-verktøyet, men da må man gjøre noe mer manuell jobb, og de genererte segmentene har Garmin-branding på Edge-enheten, ikke Strava-branding. Mitt eventuelle verktøy ville laget segmenter som kom opp med Strava-branding.
En mulig problemstilling er at Garmin og Strava kanskje ville bli grinete siden det ville gjøre "Strava live segments" enklere tilgjengelig også for non-premium-brukere.
En annen problemstilling er at i dag vil folk bare ha mobilapper, så kanskje et Windows-verktøy er så passé at det uansett kun er interessant for en ytterst liten minoritet. Greia er at med en app så må filene leveres trådløst til Garmin-enheten, og akkurat det tror jeg faktisk ikke er et åpent API (men her har jeg gjort null research, så det kan godt være feil). På en PC er det enkelt, siden Edgen kommer opp som en egen disk.
Hva tror folket? Er dette et prosjekt verd å kaste tid på? Det er jo en betydelig jobb, så det kunne jo også vært fint å hanke inn noen kroner på det.