Skalljakke - Norrøna vs. Arcteryx
|
Skalljakke - Norrøna vs. Arcteryx
14/09/2015 10:12
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg trenger ny skalljakke og har sett på litt forskjellige Norrøna-modeller (Trollveggen, Falketind), og noe fra Arcteryx. Var i utgangspunktet på jakt etter noe lettvektsgreier siden Klättermusen-jakken jeg har ikke brukes nettopp fordi den er for stor og tung. Men jeg ser at nye Trollveggen f.eks. er en relativt lett/kompakt jakke når man tenker på hva (reklamen sier) den skal takle av vær og annen ytre påkjenning. Var innstilt på Trollveggen, men så prøvde jeg Arcteryx sin Theta SVX og ble i tvil. Hvilken er best? Leser også på Internettet at noen er misfornøyde med ytterstoffet på Norrøna og at det slites fortere enn på Arc. Noen her med førstehåndskunnskap om en av eller begge de to aktuelle jakkene som kan si noe fornuftig om for/mot den ene eller andre?
|
|
|
Re: Skalljakke - Norrøna vs. Arcteryx
[Re: Øyvind V]
14/09/2015 10:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva skal du primært bruke den til?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/09/2015 10:38
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Norrøna Trollveggen. Den med DRI3, ikke GoreTex.
Ytterstoffet er greit nok det. HAr ikke testet det til det ekstreme, men jakka har da holdt et halvt års tid :-D Om det er mer eller mindre vanntett enn GT vites ikke, men jakka har holdt meg tørr i de regnskurene vi har hatt så langt i år.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
14/09/2015 10:38
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt veldig mye Norrøna over tid, og faser all denne bekledningen mer og mer ut. Spesielt på skalplagg. Snittet på jakken og hvordan du liker de tekniske løsningene har mye å si, og akkurat der synes jeg Norrøna kan være bra. Men når det kommer til kvalitet over tid, vurderer jeg ikke Norrøna en gang. Jeg opplever også at ytterstoffet slites fortere, samt at det holder veldig på fukt. Som igjen gjør at plagget ikke holder seg tett. Har hatt en del reklamasjoner på Norrøna (småting, som ødelagte glidelåser osv), men dette har løst seg greit. Ytterstoffet som Norrøna bruker (Falketind/Lofoten/Bitihorn etter min erfaring) er veldig tynt og gir lite beskyttelse, og har flere ganger opplevd å bli gjennomvåt av bare en liten regnskur. Det blir også kaldt i vind med så tynt skall, selv om vinden ikke kommer igjennom.Jeg vet også om en del tilfeller av at skallplaggene deres har delaminert seg, og at det lett kan bli rifter osv. Selv har jeg blitt vedlig glad i Arc'Teryx, jeg synes det er en helt annen kvalitetsopplevelse. Bare dra i en butikk som har begge deler og dra litt i sømmene, så ser du hvor mye tightere Arc er sammensatt. Ytterstoffet er også kraftigere og tåler mye mer slitasje og vær. Selv synes jeg også at Arc har et mer tidløst og klassisk design, som jeg ikke blir drittlei av etter en sesong. Norrøna har dog noen løsninger som jeg gjerne skulle sett på Arc, men det blir småplukk. Jeg ville utvilsomt ha gått for Arc, men pass også på hva du skal bruke jakka til. Trollveggen er rettet mot klatring, mens Theta er rettet mot allround. Skal du ha Arc sin versjon av Trollveggen, er det Alpha SV du ser etter, som er jakka jeg flytter inn i utenom sommersesongen. Ville også ha vurdert Black Diamond, her får du også ganske bombesikre produkter. Dette blir for det meste høyst subjektivt, men håper det var til hjelp 
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: GeirK]
14/09/2015 10:41
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette blir en jakke som skal brukes "til alt". Altså være det plagget som blir med ut uansett om man skal sykle til svømming med poden, gå til butikken for å hente en pakke på posten, dra på telttur med barna i marka, gå på topptur med kompiser eller kona, ligge i lyngen og drikke mørkt øl og fyre bål utover høsten, være med på skitur, gå til Grønlia for å kjøpe kanelbolle, og så videre. En jakke som skal funke til det meste altså.
Nå bruker jeg en tynn regnjakke fra Helly Hansen til noe av dette, men den har gått helt i oppløsning i løpet av et par års tid. Ikke noe feil med den, men den er brukt veldig, veldig mye. Har en Klättermusen-jakke også, men den er så fancy og überteknisk at det blir for mye av det gode. Den er stor, tung og har mange detaljer som er helt unyttig.
|
|
|
[Re: chili]
14/09/2015 10:47
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Dette blir for det meste høyst subjektivt, men håper det var til hjelp Definitivt til hjelp, takk! Jeg er på jakt etter en allround-jakke, så da bikker pilen mer i retning Arc. Har prøvd begge jakkene i butikk, og liker fasongen bedre på Arc enn Norrøna også. Synes Norrøna blir litt vel posete.
|
|
|
14/09/2015 10:49
|
perbl
More than words
|
More than words
Arc'Teryx er bra, men dyrt. Men Norrøna er vel også i samme leiet, så lite relevant bemerkning kanskje.
Selv har jeg vært veldig fornøyd med Tilak Raptor-jakka mi. den skal få enda en sesong, og har mange sesonger bak seg. Ikke like supereksklusiv følelse som Arc'Teryx kanskje, men min har nå vist seg å holde imponerende bra over tid. Eneste som viser tegn til slitasje er at borrelåsen rundt armmansjettene ikke ser helt ny ut lengre, men den fungerer nå fortsatt bra.
Men har du penga, tror jeg neppe du trår feil med Arc'Teryx.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
14/09/2015 10:55
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Arc'Teryx er bra, men dyrt. Men Norrøna er vel også i samme leiet, så lite relevant bemerkning kanskje. Villedende priser er 5.899,- for Trollveggen og 5.990,- for Theta SVX. Så prismessig er det hipp som happ.
Redigert av Øyvind V; 14/09/2015 10:55.
|
|
|
14/09/2015 10:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Arc'Teryx er bra, men dyrt. Men Norrøna er vel også i samme leiet, så lite relevant bemerkning kanskje. Villedende priser er 5.899,- for Trollveggen og 5.990,- for Theta SVX. Så prismessig er det hipp som happ. På disse merkene er det ikke akkurat villedende priser, da dette er prisene de selges for unntatt tilbudskampanjer (som du selvsagt venter på). Men det er vel omtrent ingenting som har så "gjeldende" veil. priser som A og N?
|
|
|
14/09/2015 11:07
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Jeg slår et slag for å prøve noe annet en GT. Hva med Event eller Neo Shell? Sjekk det ut!
|
|
|
[Re: jan erik]
14/09/2015 11:16
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg slår et slag for å prøve noe annet en GT. Hva med Event eller Neo Shell? Sjekk det ut! Klättermusenjakken min har eVent, og jeg har også hatt en Lowe Alpine-jakke med eVent. Funka fint det altså.
|
|
|
14/09/2015 11:27
|
Storkopp
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hadde og brukte en Arcteryx Alpha SV MYE fra 2007 til glidelåsen røyk våren 2014. Erstattet den prompte med norrøna lofoten på fabrikkutsalg , og opplever at de to jakkene nå er omtrent likt slitt i selve stoffet..
|
|
|
14/09/2015 11:27
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt Falketind GTX Proshell i 5 år. Samme bruk som du, til alt, hele året. Jakken brukes jevnlig og den er "som ny" enda. Jeg så på tilsvarende Arc`teryx, men likte ikke snittet og utsende/farger på de. Har også erfaring med dri3, og ville kanskje valgt det i dag pga pris og vekt. Eller dri1 om bruken kun er i regnvær. Jeg har mange plagg fra Norrøna og er svært fornøyd med kvaliteten 
|
|
|
14/09/2015 11:29
|
Holyman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hatt flere plagg fra både Norrøna og Arcteryx. Alpha SV-jakken min har overlevd lenge, menliker ikke snittet og lommene har ingen god layout. Noe delaminering i halsområde, samt at sømmen til strammingen nederst har revnet. Dette er sånt som Arcteryx fikser på garanti har jeg fått beskjed om, men bruker jakken lite og har lite å si for bruksverdien min. Har ikke selv eid den siste gen. Trollveggen, men min far har denne, jeg synes den kjennes veldig mye bedre ut enn tidligere generasjoner men jeg tror gjerne på at den slites fort. Tidligere Trollveggen jeg har erfaringer med har delaminert, og tidligere generasjoner av andre Norrøna-serier jeg har brukt (Lofoten) har hatt dårlig holdbarhet. Synes også holdbarheten på Fjørå er så som så, stoff blir nuppete, glidelåser ødelagte og sømmer ryker mye fortere enn de burde synes jeg.
Jeg ville vurdert Hagløfs, de har kommet seg noe enormt de siste årene. Jeg har et Vassi-sett som har blitt hardt brukt i to sesonger som er nesten som nytt, vil gi god score på holdbarhet til de.
|
|
|
14/09/2015 11:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har en Arc Sidewinder som må være mer enn 10 år gammel nå, funker som fjell fremdeles. Har også en Norrøna et eller annet (samme type bruksområde/pris) som er brukt i tre fire sesonger. Den har det vært byttet glidelås på, snølåsen nede er revna, stoffet ser generelt slitt ut og plastikkstrammerne på snorene virker sprø.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: Storkopp]
14/09/2015 11:40
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har hadde og brukte en Arcteryx Alpha SV MYE fra 2007 til glidelåsen røyk våren 2014. Erstattet den prompte med norrøna lofoten på fabrikkutsalg , og opplever at de to jakkene nå er omtrent likt slitt i selve stoffet.. Alpha SV er en klatrejakke og Lofoten er en freeridejakke. Den ene skal gnisses mot stein, den andre mot snø. Det er ikke særlig fair sammenlikning ;-) Skal Alpha SV sammenliknes med noe i Norrønastallen, så må det bli Trollveggen GTX Pro. Alpha SV seirer nok den kampen også, men så er spørsmålet om TS trenger så solid jakke? Jeg har hørt fra en Arc'teryx-representant at så tettvevd (og kraftig) stoff som brukes i Alpha SV er det kun de som har fått godkjenning av Gore-Tex til å bruke. Om det er 100 % sant, vet jeg ikke, men jeg synes uansett uttalelsen sier litt om at man forsaker litt av membranens "pusteeffekt" med dette ytterstoffet. Når det er sagt, ønsker man best mulig kvalitet, så er min erfaring også at Arc'teryx trumfer Norrøna. Men med unntak av de litt smalere FL-modellene, er stort sett Norrønas passform langt å foretrekke for meg. Det viktigste er uansett å reaktivere impregneringa og re-impregnere ofte nok, alt kommer til kort straks fabrikkimpregneringa er gåen.
|
|
|
[Re: anonym22]
14/09/2015 11:51
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
så er spørsmålet om TS trenger så solid jakke? Et betimelig spørsmål, og et jeg har stilt meg selv flere ganger. Jeg er ingen storveggsklatrer, og det er sjelden jeg gnir overkroppen mot stein. Det jeg innbiller meg er at en kraftig jakke ment for seriøst hard bruk vil vare lenger med min litt mindre seriøst harde bruk, enn en lettvektsjakke som er ment for mindre seriøst hard bruk.
|
|
|
[Re: Holyman]
14/09/2015 12:00
|
Neilpride
Fersking
|
Fersking
[quote
Jeg ville vurdert Hagløfs, de har kommet seg noe enormt de siste årene. Jeg har et Vassi-sett som har blitt hardt brukt i to sesonger som er nesten som nytt, vil gi god score på holdbarhet til de. [/quote]
Er veldig enig i at Hagløfs har kommet seg fra det litt "dølle" designet, men de sliter fremdeles med å finne de "rette" fargene. Har kjøpt mye fritidstøy i Hagløfs, liker veldig godt løsningene på lomme ved bryst og at jakker og gensere ofte har hull for tommel. Har ikke prøvd goretex produktene deres. Men er inne på tanken, den jeg har nå er fra Gore, den er en ren sykkeljakke og er utrolig bra.
Redigert av Neilpride; 14/09/2015 12:14.
|
|
|
14/09/2015 12:04
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
fra Arc ville jeg nok da ha sett på AR-modellene, som er allroundutgaven av de respektive modellene. SV er hardcoreutgaven, som sikkert blir litt overkill om sommeren. Dette er det jeg bruker selv resten av året, men om sommeren bruker jeg en lettere jakke tilsvarende FL fra ARC. Om ikke jeg på forhånd vet at det skal bli veldig mye vær.
AR blir midt i mellom, og er fine til helårsbruk og tåler masse juling og vær.
Alpha, Beta eller Theta AR, alt ettersom hva du foretrekker av snitt og løsninger.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
14/09/2015 12:32
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er veldig fornøyd med min Trollveggen i dri3 membran. Jeg har ikke brukt den til klatring, men derimot dugnadsarbeid av typen "bære stor stein inntil kroppen". Den har ingen som helst merker/antydning til at det har vært for tøff bruk. Litt møkk har satt seg i stoffet så den ser ikke ny ut lenger. Men etter 4 år kan man vel akseptere at noe ser (litt) brukt ut.
Arc' har jeg begrenset erfaring med, men at det er gode saker er helt sikkert.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
14/09/2015 12:50
|
Terka
Medlem
|
Medlem
Jeg har en Alpha SV jakke fra -98 eller -99 som ble brukt som "den ene" turjakka med allt fra toppturer sommer, og 60-100 skidager første 9-10 årene (Tiden før familieforøkelser endret prioriteringer av fritiden  ), og litt færre etter det frem tom denne vinteren. Den er nå nuppete i skallet over skulderene og delaminerer på innsiden nederst på armene (limingen i bretten som går opp). Basert på hvor lenge jeg har hatt den så anser jeg den som særdeles holdbar ihvertfall. I vår så har jeg gått for en lettere Alpha SL til sommerbruk og en Mountain Equipment Tupilak Ultra til vinterbruk. Alpha SL er en lett jakke som jeg har brukt mye i sommer og har bare positive erfaringer med den. Tupilak jakken har bare har noen toppturer på snø i mai og jeg derfor ikke har så mye erfaring med (Men virker lovende.). Som nevnt så så bør jakken ha en passform du liker og kunne tålle ditt bruksbehov. Selv har jeg f.eks kommet frem til at jeg ikke har behov for sidelommer på en slik jakke siden jeg ikke bruker dem, og at jakkene må tåle å brukes mye med sekk og dertill slitasje fra sekkens skulderstropper.
|
|
|
14/09/2015 13:02
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jeg veit det er dritirriterende når folk på død og liv skal svare på noe annet enn det du spør om, men jeg gjør det likevel :-)
Jeg tolker det dithen at du har en topp skalljakke fra før, men ønsker en solid men enklere allround jakke å slite på. En ordentlig skikkelig topp skalljakke fra Norrøna eller Arcteryx koster mange penger. For de samme pengene kan du kjøpe minst to, kanskje tre jakker som hver for seg er bedre egnet til både bålsitting, lyngligging og butikking. Og du fordeler slitasjen veldig utover.
Sånn har jeg løst det. For øyeblikket har jeg ikke GoreTex-jakke engang. Det kommer nok, men min erfaring er at GoreTex ikke spesielt godt egnet til noe som helst, annet enn å være et kompromiss på de turene du bare kan ha med deg 1 jakke.
|
|
|
[Re: lph]
14/09/2015 13:30
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Det mest irriterende er forsåvidt ikke at folk svarer på noe annet enn det man spør om, men at folk kommer med gode forslag til alternativ pengebruk når man har innstilt seg på og gledet seg til å kjøpe noe nytt Men du har så klart et godt poeng. Jeg får litt rabatt på de jakkene som er aktuelle, så det blir ikke riktig 6 tusen å betale. Men jeg ville nok kanskje fått to gode jakker som hver for seg kunne passet bedre til noen av de spesifikke aktivitetene. På den andre siden vil kanskje en jakke som er mer allround fungere greit til et større spekter av aktiviteter. Jeg vet godt at Goretex ikke "puster" så godt og at en vindjakke/softshell e.l. fungerer bedre på fjellet, i et gitt vær, men skal man på fjellet må man uansett ha med seg en regnjakke også. Da tenker jeg at det er bedre å ha med èn jakke, så får jeg heller leve med at jeg blir litt mer svett i den.
|
|
|
14/09/2015 13:44
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener dri1 og dri3-produktene til Norønna er like bra som GTX, bare billigere. Dri1 er lite solid, dri3 virker ganske skuddsikkert til normalt bruk.
Activeshell gtx til Hagløfs er også bra og billig, har en bukse i dette materialet, MEN jeg vil ha skalljakke med lufting og det hadde ikke Hagløfs sine lettere varianter sist jeg sjekket. Så da er det NoGo for meg.
Mange sverger ellers til å ha et sett med lett goretex eller liknende jakke og bukse og ett lett sett med jakke og bukse som er vind, men ikke vanntett. Jeg har også god erfaring med å dra på fjelltur med en litt solid skalljakke, en vanlig turbukse (ikke vanntett) og en skallbukse i sekken.
|
|
|
14/09/2015 13:46
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
(...)men skal man på fjellet må man uansett ha med seg en regnjakke også. Da tenker jeg at det er bedre å ha med èn jakke, så får jeg heller leve med at jeg blir litt mer svett i den. Anbefaler vindjakke av de letteste typene (100-100 gram) e.l. i sekken også da, kjipt å ta på seg en Alpha SV for å ta av for litt vind ;-)
|
|
|
14/09/2015 13:47
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Dri3 føles klam. Definivt
|
|
|
14/09/2015 13:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
så er spørsmålet om TS trenger så solid jakke? Et betimelig spørsmål, og et jeg har stilt meg selv flere ganger. Jeg er ingen storveggsklatrer, og det er sjelden jeg gnir overkroppen mot stein. Det jeg innbiller meg er at en kraftig jakke ment for seriøst hard bruk vil vare lenger med min litt mindre seriøst harde bruk, enn en lettvektsjakke som er ment for mindre seriøst hard bruk. Spørs om ikke Alpha AR er kompromisset som gir deg nok kvalitet, men som da er langt mer egnet til de mildere dagene enn SV (samt lettere og mer pakkbar). På utsatte steder (skuldre, ermer, håndledd) har den akkurat samme ytterstoff som SV-utgaven).
|
|
|
[Re: jan erik]
14/09/2015 13:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dri3 føles klam. Definivt Alle skalljakker føles klamme, uansett.
|
|
|
[Re: larsdx]
14/09/2015 13:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dri3 føles klam. Definivt Alle skalljakker føles klamme, uansett. Enig. Men dri3 er jommen meg enda litt klammere enn Gore-Tex (Pro og Active).
Redigert av anonym22; 14/09/2015 13:57.
|
|
|
|
|