Nybygd sykkel; Bygd som en solid og rask all-round, skog og asfalt sykkel. Rammen er bygd på spec av Rychtarski i Polen med Columbus Spirit stålrør og karbongaffel. Novatec CXD hjul, Panasonic Pasela dekk og SRAM Rival gruppe.
Budsjettet var ikke stort nok for noe fra en av de mer kjente rammeprodusentene så en god del googling og research ente jeg opp med Rychtarski i Stettin. Virker å være decent kvalitet, og kult med noe annet en de tradde produsentene
Her er min sykkel for sesongen 2015. Kanskje ikke den mest eksklusive, men jeg er godt fornøyd med at den nå har fått campagnolo og challengedekk. Ser at dekkene ikke er montert helt riktig i forhold til ventiler, men jeg skylder på at jeg fortsatt er sykmeldt på grunn av hjernerystelse etter å ha bråstoppet fra 45km/t med hodet først i bilen til en kvinne som fant det for godt å svinge inn før jeg hadde passert.
Jeg hadde bestemt meg for å skaffe meg ny sykkel når jeg bikket under 100 kilo. Med kun 1,2 kilo igjen velger jeg å forskuttere belønninga. Jeg blir nok ledd ut her nå men denne er primært tiltenkt vintersykling. Velger en rimeligere sak for å se om det er noe for meg. Så får vi se om denne blir offer for oppgraderingspøkelset eller om det blir en ny og bedre en neste år.
Vekta driter jeg i. Den er en kilo lettere enn min eneste sykkel, en 26" hardtail.
Fikk sporingsnummer fra XXL i dag og gleder meg til å rulle på nye hjul neste uke. Eller kanskje allerede i helgen?
Takk.. Kommer nok til å bytte ut kassetten med 11-28. Noen som vet om det går an å sette på et 50T-drev på kranken?
Det går nok finfint, men prøv først om du trenger det. Jeg har 36/46 på cx'en min og digger at jeg kan ligge mye på storeskiva. Liker også at det er lite sprang mellom drevene foran så man ikke trenger kryssgire så voldsomt når man går opp eller ned foran...
Takk.. Kommer nok til å bytte ut kassetten med 11-28. Noen som vet om det går an å sette på et 50T-drev på kranken?
Det går nok finfint, men prøv først om du trenger det. Jeg har 36/46 på cx'en min og digger at jeg kan ligge mye på storeskiva. Liker også at det er lite sprang mellom drevene foran så man ikke trenger kryssgire så voldsomt når man går opp eller ned foran...
Når jeg ser på farts-/kadens-kalkulatorer så skal jeg klare å holde 51,5 km/t på 46-11 med en kadens på 95. 95 er grensa for hva jeg klarer å holde mer enn et minutt. Tror det skal holde greit.
Gratulerer med ny sykkel, vanskelig å få mer bang for the buck enn det der tror jeg.
Første tur unnagjort og jeg må si jeg er overrasket over hvor rask den er. Men det er vel muligens fordi jeg har bodd på en 26" hardtail med 40-11 som tyngste gir de siste 2-3 årene.
Med pedaler, flaskestativ og sykkelcomputer havnet den på 11 kilo blank. Så XXL har nok oppgitt vekta på den modellen som er større på web.
Jeg ser at før vinteren kommer må jeg nok bytte bremsene. De var litt kjipe men gjør jobben. Finnes mekaniske bremser som er i nærheten av hydrauliske når det kommer til modulasjon og bremsekraft? Har et bud inne på et sett BB7_ROAD på ebay nå.
Hjulene skal få lov til å bli ødelagt av salt og slaps i vinter for så å bli byttet ut med noe nytt, stivere og lettere når våren kommer.
Ellers er jeg knallfornøyd. Det er morsomt å høste landeveisgledene på grusveiene og singeltrackene jeg har blitt så glad i å sykle på.
Jøss! Takk for tips, jeg har bb5 på pendlecx'en min selv, og de er ikke akkurat super dupre nei. Satser på å bestille meg de der neste lønn
Så fine ut de der, ja. Men jeg liker ikke helt kommentarene om at den har lenger "lever throw". Altså at det er mye dødgang på hendlene. Jeg synes det er skummelt når bremsehendlene går nesten helt inn til styret før de tar.
"Dessverre" er det ingen som har overbydd meg på BB7-ene og auksjonen går ut om 8 timer-ish.
Ser også ut til at Hayes-bremsene kan bli bra etter hvert. Det er nok bare jeg som er bortskjemt med gode, hydrauliske Shimano-bremser på terrengsykkelen.
Har ikke prøvd trp-bremsene, altså. For meg står det mellom de og å oppgradere hele driverket til 11 delt 105 med hydrauliske bremser. Men det er en ganske stor investering som kanskje ikke er verdt det på en 3 år gammelsykkel. (?) Men det er jo klart at en overgang til 11-delt vil jo komme før eller senere. Ser at trp har et annet alternativ, òg. http://road.cc/content/review/139385-trp-spyre-slc-mechanical-disc-brakes
Jeg har de "halvhydrauliske" TRP-bremsene på min Crux, og er veldig fornøyd. Etter å ha begynt å bruke de syns jeg at bremsene på raceren (Record) er dårlige i forhold. Har ingen erfaring med mekaniske skivebremser.
(Tror du må fjerne en av [/img] før og etter adresse - du har lagt dem inn dobbelt opp. Velg. evt. rediger og legg bildet inn på nytt ved bruk av verktøylinjen )
Her er min sykkel for sesongen 2015. Kanskje ikke den mest eksklusive, men jeg er godt fornøyd med at den nå har fått campagnolo og challengedekk. Ser at dekkene ikke er montert helt riktig i forhold til ventiler, men jeg skylder på at jeg fortsatt er sykmeldt på grunn av hjernerystelse etter å ha bråstoppet fra 45km/t med hodet først i bilen til en kvinne som fant det for godt å svinge inn før jeg hadde passert.
Skal ikke stå på sykkelen hvis det ikke går fort i årets CX-ritt...
Trek Boone 9 Disc med Ultegra Di2, FFWD F4D hjul og FMB Super Mud Pro dekk
Snasen sykkel, men skjønner ikke hvorfor Trek insisterer på å montere en sofa der setet skal være. Byttet ut mitt med et Selle Italia SLR Flow, og det gjorde enorm forskjell. Hardere, smalere og mye, mye mer behagelig.
Her er min Gavia CX PRO. Har lakkert den med plastidip som kan rives av igjen. Ellers har jeg montert cx1 krank og fjernet giret framme.
Her er sykkeln i ny drakt: Har montert 9-delt XT mtb bakgir med 10-delt 11-36 kassett.Girer helt perfekt! Gjenstår fortsatt å montere bremsene, vurdere semihydrauliske