Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakkekrage og brynje -hva passer sammen?

Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? #1999876 22/08/2015 21:14
birbak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har forstått det slik at ikke alle brynjer lar seg kombinere godt med nakkekrage (?). Finnes det mange typer nakkekrager på markedet og bør man velge brynje fra samme merke? Hva bør jeg være obs. på?
Jeg og min sønn på 9 år skal kjøpe fullt utstyr.

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2000000 23/08/2015 14:20
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har ikke peiling på utstyr for voksne, men for barn er det mange varianter. De fleste kragene er laget for helhjelm (kanten legger seg an på kragen og skal forhindre kompresjon av ryggsøyla). F.eks. Leatt sin ligger ganske tett på skuldre og med en støtte neddover rygg og litt på bryst. Dermed krever den en ganske åpen brynje. Det finnes også krager som kun er en "potong" rundt halsen, de kan som regel kombineres med de fleste brynjer, men gjør nok heller ikke samme jobben.

Ulempen med fullt utstyr er selvfølgelig redusert bevegelighet, som igjen også kan forårsake uhell..

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: grr] #2000007 23/08/2015 14:42
birbak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hmm... Det med redusert bevegelighet har jeg ikke tenkt på. Har aldri brukt nakkekrage av denne typen selv. Kanskje det ikke er så lurt som jeg tror?

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2000051 23/08/2015 17:30
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
sikkert fler som svarer hvis du stiller spørsmålet i kategorien 'Ymse'

Dette er egentlig "Stil, sveis, utstyr og klær" for landeveisdelen av forumet, så det er nok ikke her du finner flest lesere med meninger og erfaringer om den slags beskyttelsesutstyr

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: Radival] #2000128 23/08/2015 20:14
birbak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Radival
sikkert fler som svarer hvis du stiller spørsmålet i kategorien 'Ymse'

Dette er egentlig "Stil, sveis, utstyr og klær" for landeveisdelen av forumet, så det er nok ikke her du finner flest lesere med meninger og erfaringer om den slags beskyttelsesutstyr

Oops! Takk. :-) Flyttet!

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2000168 24/08/2015 05:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det finnes mange rustninger som er laget for nakkekrage. Bruker du Leatt, har Leatt rustninger, og andre er designet rundt denne, bl.a. Nuke Proof. Det som er litt synd med NP er litt kort ryggplate..

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2005190 02/09/2015 20:31
birbak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har kjøpt nakkekrager på nett nå. Fine tilbud på fjellsport.no (str. S/M) og bikeshop.no (juniorkrage) nå så vidt jeg kunne se. Tenker på å kjøpe Leatt 5.5 brynje med "hard plast" til sønnen og meg, men sitter på gjerdet og venter på gode tilbud :-P Nuke Proof sin har jeg ikke sjekket ut, men skal gjøre det. Ellers har kanskje Fox en hvor en kan fjerne deler av ryggplata og litt foran...

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2005226 02/09/2015 21:55
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: birbak
Har kjøpt nakkekrager på nett nå. Fine tilbud på fjellsport.no (str. S/M) og bikeshop.no (juniorkrage) nå så vidt jeg kunne se. Tenker på å kjøpe Leatt 5.5 brynje med "hard plast" til sønnen og meg, men sitter på gjerdet og venter på gode tilbud :-P Nuke Proof sin har jeg ikke sjekket ut, men skal gjøre det. Ellers har kanskje Fox en hvor en kan fjerne deler av ryggplata og litt foran...

Jeg kjøpte Leatt rustning og nakkebeskytter samtidig i den tro at det ville passe godt sammen. Stor feil. Kvitta meg med rustninga, fikk nakkekragen til å funke mye bedre sammen med 661 og IXS rustninger.
Leatt hadde gjort det geniale trekket at krage og rustning skulle være semi-integrert i hverandre. Problemet er bare at de aller fleste vil ønske å ta på kragen utapå DH trøya og det funker veldig dårlig med Leatt sitt system. Da må du ha trøyer med dyp utringning for å dra den over nakkekragen ICON_WINK I tillegg var albuebeskytterne på Leattrustninga ikke helt bra, ikke noe strammesystem overhodet så de satt veldig løst.

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2012467 19/09/2015 08:41
birbak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for tips!
Gjorde du endringer på 661 og IXS rustningene for at kragen skulle passe? Husker du navnet på rustningene til 661 og IXS?

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: krankdrev] #2012476 19/09/2015 09:34
B
BackCountry Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: krankdrev
[quote=birbak]
Jeg kjøpte Leatt rustning og nakkebeskytter samtidig i den tro at det ville passe godt sammen. Stor feil. Kvitta meg med rustninga, fikk nakkekragen til å funke mye bedre sammen med 661 og IXS rustninger.
Leatt hadde gjort det geniale trekket at krage og rustning skulle være semi-integrert i hverandre. Problemet er bare at de aller fleste vil ønske å ta på kragen utapå DH trøya og det funker veldig dårlig med Leatt sitt system. Da må du ha trøyer med dyp utringning for å dra den over nakkekragen ICON_WINK I tillegg var albuebeskytterne på Leattrustninga ikke helt bra, ikke noe strammesystem overhodet så de satt veldig løst.

Hæ? Jeg skjønner ikke helt hva du prater om. Selv har jeg en vest og nakkekrage fra Leatt. Vest på, trøye på og så nakkekragen oppå der igjen. Hempene som fester kragen til vesten får man fint gjennom kragen på trøya.

Dessverre er ryggplata til Leatt også litt kort..

Redigert av BackCountry; 19/09/2015 09:35.
Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: BackCountry] #2012492 19/09/2015 11:22
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: BackCountry
[quote=birbak]

Hæ? Jeg skjønner ikke helt hva du prater om. Selv har jeg en vest og nakkekrage fra Leatt. Vest på, trøye på og så nakkekragen oppå der igjen. Hempene som fester kragen til vesten får man fint gjennom kragen på trøya.

Da har du kanskje ikke kikka særlig nøye på rustninga og "muligheten" for integrering med nakkekragen. Vet ikke hvilken modell rustning du har, men den jeg hadde kunne man fjerne en seksjon padding øverst på ryggplata der nakkekragen skulle ligge an. Dvs. at "finnen" bake på nakkekragen da må være under trøya og stikkes inn et spor på rustninga.
I tillegg var den noen hemper på sidene som skulle på. Sikkert ikke helt umulig å få til med trøye med vid hals, men ekstremt klønete. Tvilsomt om man kan få det til uten hjelp fra en annen.
Uansett syns jeg Leattrusntinga var dårligere sammenligna med de jeg har hatt fra 661 og IXS.

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: krankdrev] #2012533 19/09/2015 15:09
B
BackCountry Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
[quote=birbak]

Da har du kanskje ikke kikka særlig nøye på rustninga og "muligheten" for integrering med nakkekragen. Vet ikke hvilken modell rustning du har, men den jeg hadde kunne man fjerne en seksjon padding øverst på ryggplata der nakkekragen skulle ligge an. Dvs. at "finnen" bake på nakkekragen da må være under trøya og stikkes inn et spor på rustninga.
I tillegg var den noen hemper på sidene som skulle på. Sikkert ikke helt umulig å få til med trøye med vid hals, men ekstremt klønete. Tvilsomt om man kan få det til uten hjelp fra en annen.
Uansett syns jeg Leattrusntinga var dårligere sammenligna med de jeg har hatt fra 661 og IXS.

Åjoda, jeg har kikket nøye og brukt den mye. Den finnen du snakker om har jeg på utsiden av trøyen og ligger fint inntil forsenkningen i ryggplata. Hempene tar man ut gjennom kragen på trøya. Lett som en plett og funker som bare det ICON_SMILE

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: BackCountry] #2012613 19/09/2015 18:49
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Åjoda, jeg har kikket nøye og brukt den mye. Den finnen du snakker om har jeg på utsiden av trøyen og ligger fint inntil forsenkningen i ryggplata. Hempene tar man ut gjennom kragen på trøya. Lett som en plett og funker som bare det ICON_SMILE

Jeg er nok HELT uenig med deg der, jeg syns systemet til Leatt er ubrukelig. Når man uansett får langt bedre rustninger fra andre produsenter er det liten vits i å kjøpe både Leat rustning og krage.
Men det er jo hyggelig at du er fornøyd ICON_SMILE.
Kragen er bra, når jeg droppa Leattrustninga og gikk tilbake til 661 og IXS og fikk stilt inn kragen slik at den passa disse. Brukt sammen med Leattrustninga ble den pressa for høyt opp og ødela fri bevegelse av hodet. Veldig ubehagelig i krappe svinger bla. og ikke kunne se skikkelig dit du ønsket. Utrolig at to produkter fra samme produsent kan passe så dårlig sammen.

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2012640 19/09/2015 20:55
birbak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Kutter du i plasten foran og bak på 661 og IXS sine brynjer for å få dem til å passe? Har du bilder? :-I
Det beste er sikkert å prøve før man kjøper, men vet ikke om noen som selger de brynjene i Tr.heim/Åre og da er alternativet nettkjøp.

Re: Nakkekrage og brynje -hva passer sammen? [Re: birbak] #2012911 20/09/2015 19:41
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Nei, ikke noe kutting. Men brukte endel tid på å justere inn kragen, lett for at den blir litt for trang og sitter for høyt oppe.

Moderator  support