Er vel bare å måle hvor god klaring du har i ramme og gaffel. Surly har oversikt over geometrien på sine dekk her. Mulig at andre dekkprodusenter også har tilsvarende info tilgjengelig.
Jepp, det står vel på sidene deres at 26*3 Knard tilsvarer diameter osv som ett 650B hjul/dekk. Skal måle og sjekke - men det bør være plass
Er bittelitt yr etter å ha kjørt en del med 29+ på hardtail nå, så jeg har lest meg litt opp på 27.5+. Det ser jo faktisk ut til at geometrien på f.eks en fulldempa 27.5+ er VELDIG lik fulldempa 29ere. Siden jeg har en Stumpjumper FSR 29 så måtte jeg måle litt. Kan noen hjelpe meg å korrigere regnestykket?
- Mine Bontrager Chupacabra 29x3.0 er 77mm breie på 50mm karbonfelg. - Hvis jeg da antar at en tomme er omtrent lik i USA og Tyskland, så vil f.eks Rocket Ron 27.5x2.8 være 0,2 tommer smalere, altså 5mm, så blir dette 72mm. - Bakramma på Stumpjumperen er 80mm brei. Altså i teorien 4mm klaring på hver side hvis Rocket Ron er 72mm. Litt tight, men muligheten for sidekast med 50mm bredde på felgen kan da virkelig ikke være noe problem? Da skulle 4mm klaring holde greit? - Foran har jeg Lefty Supermax gaffel, og den har plenty med plass til både 2.8 og 3.0. - Vips, med et nytt hjulsett har jeg fått meg fulldempa 27.5+ med 130mm vandring foran og bak og Rocket Ron 2.8. ELLER er det en hake ved dette jeg ikke har fått med meg?
Jeg har rukket to turer med min 26+, så jeg har ikke all verden av erfaring.
Jeg har DW 26x2,75 på 40mm tiral-felger i en GT Peace ramme. Det er 3-4 mm klaring rundt krank/kjedestag. Når jeg står og tråkker virker det som ramma, hjulet og dekket flekser litt - og da subber det. Her er det snakk om gammel stålramme og hjemmebygde hjul. Tipper det finnes både stivere hjul og rammer der ute
Er bittelitt yr etter å ha kjørt en del med 29+ på hardtail nå, så jeg har lest meg litt opp på 27.5+. Det ser jo faktisk ut til at geometrien på f.eks en fulldempa 27.5+ er VELDIG lik fulldempa 29ere. Siden jeg har en Stumpjumper FSR 29 så måtte jeg måle litt. Kan noen hjelpe meg å korrigere regnestykket?
- Mine Bontrager Chupacabra 29x3.0 er 77mm breie på 50mm karbonfelg. - Hvis jeg da antar at en tomme er omtrent lik i USA og Tyskland, så vil f.eks Rocket Ron 27.5x2.8 være 0,2 tommer smalere, altså 5mm, så blir dette 72mm. - Bakramma på Stumpjumperen er 80mm brei. Altså i teorien 4mm klaring på hver side hvis Rocket Ron er 72mm. Litt tight, men muligheten for sidekast med 50mm bredde på felgen kan da virkelig ikke være noe problem? Da skulle 4mm klaring holde greit? - Foran har jeg Lefty Supermax gaffel, og den har plenty med plass til både 2.8 og 3.0. - Vips, med et nytt hjulsett har jeg fått meg fulldempa 27.5+ med 130mm vandring foran og bak og Rocket Ron 2.8. ELLER er det en hake ved dette jeg ikke har fått med meg?
Kan dette være Asia sitt svar på Trek Stache? Sikkert ikkje ei komplisert ramme, men det ser useriøst ut med tegning og ikkje bilde av ramma. Er gira på eit rimeleg alternativ til Stache.
Nei, har dessverre ikke info om vekt og vinkler. Regner med at det kommer på Genesis' sidene om ikke lenge. Ja, dagen kurs er helt vill! Nå ligger pundet på 12,9, da jeg startet med Saracen/Genesis i 2012 var det 9,3.
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
Hvordan tror dere at det går med 27.5 + dekk på Flow EX felger? Eller la oss si 3" dekk på Flow EX.
Stumpjumper fsr 6Fattie har bare 29mm brede felger. Jeg tror det kan funke selv om det ikke er helt optimalt. Dekkprofilen blir rundere. Det kommer nok an på sideveggene i dekka også på hvor mye torisjonstivhet man får.
Har kjørt med Chronicle i 29+ på vanlige flow (smalere en ex) på framhjulet i sommer og det gikk helt greit. Det hadde nok funka enda bedre med bredere felg men
Parkwooden er klar til testing forresten. Tror den hadde blitt bra med 27+
Hvordan tror dere at det går med 27.5 + dekk på Flow EX felger? Eller la oss si 3" dekk på Flow EX.
Stumpjumper fsr 6Fattie har bare 29mm brede felger. Jeg tror det kan funke selv om det ikke er helt optimalt. Dekkprofilen blir rundere. Det kommer nok an på sideveggene i dekka også på hvor mye torisjonstivhet man får.
Det er indre bredde. EX har vel 25,5 indre. Jeg har kjørt den nye Stumpyen og smalere felger enn det ville ikke jeg hatt i hvertfall.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Registrerte at du (olechr) kjørte Genius plus på Oslo Enduro i går. Lyst til å dele noen erfaringer om hvordan dette var med såpass feite dekk?
Ja fikk lånt meg en Genius 700 Plus. Kjørte den helt standard med unntak av at høyere styre. Var skeptisk til dekkene. Nobby NIc og Rocket Ron i 3.0 som veier ca 800 gram er ganske lite. Når da folk punkterte med Supergravity dekk på trening så var jeg spent.
Kort forklart så gir det veldig god flyt over alt. Alt skjer litt senere enn man det pleier. Så er litt uvant i starten, men jeg begynner å bli vandt til det. På alt av oppover til nedover fungerer det utmerket. Derimot når det går skikkelig nedover med høy fart er det uvant foreløpig.
Likevel når jeg da ble 4. mann sammenlagt på en såpass ny sykkel for meg så er jeg kjempe fornøyd. Er ingen tvil om at plus er en kjempe sykkel for veldig mange sti-syklister. Etter Enduroen i helgen er jeg hvertfall helt sikker på at jeg kommer til å kjøre mye på plus neste år.
Registrerte at du (olechr) kjørte Genius plus på Oslo Enduro i går. Lyst til å dele noen erfaringer om hvordan dette var med såpass feite dekk?
Ja fikk lånt meg en Genius 700 Plus. Kjørte den helt standard med unntak av at høyere styre. Var skeptisk til dekkene. Nobby NIc og Rocket Ron i 3.0 som veier ca 800 gram er ganske lite. Når da folk punkterte med Supergravity dekk på trening så var jeg spent.
Kort forklart så gir det veldig god flyt over alt. Alt skjer litt senere enn man det pleier. Så er litt uvant i starten, men jeg begynner å bli vandt til det. På alt av oppover til nedover fungerer det utmerket. Derimot når det går skikkelig nedover med høy fart er det uvant foreløpig.
Likevel når jeg da ble 4. mann sammenlagt på en såpass ny sykkel for meg så er jeg kjempe fornøyd. Er ingen tvil om at plus er en kjempe sykkel for veldig mange sti-syklister. Etter Enduroen i helgen er jeg hvertfall helt sikker på at jeg kommer til å kjøre mye på plus neste år.
Hvilken gummiblanding var det i dekka, Trailstar eller Pacestar? Vurderer sterkt et sett Nobby Nic i 2,8 og Trailstar hvis de blir tilgjengelige i løpet av høsten for å prøve å snike de inn i eksisterende 27,5 gaffel og ramme. Skal gå greit i ramma, men litt usikker på klaringa i gaffelen.
Hvilken gummiblanding var det i dekka, Trailstar eller Pacestar? Vurderer sterkt et sett Nobby Nic i 2,8 og Trailstar hvis de blir tilgjengelige i løpet av høsten for å prøve å snike de inn i eksisterende 27,5 gaffel og ramme. Skal gå greit i ramma, men litt usikker på klaringa i gaffelen.
Er dekkene høye, så blir det trangt. Mine Vee i 2.8 gikk inn i pike'n, men da de hadde stått med litt luft og det i sola, ble det for trangt. Bredden var ikke noe problem.
Pacestar
Så da er det jo faktisk litt håp om at jeg får bygget sykkel i løpet av ferien. Litt... Jeg har jo blitt skuffet noen ganger før i denne prosessen.
Det gikk nesten. Rammen kom på feriens nestsiste dag, ble umiddelbart kjørt ned til et lokalt sykkelverksted for montering av krank- og styrelager og hentet neste dag, dvs feriens aller siste dag. Den som skal brukes til feriens siste bad og deretter husvask. Jaja, jeg fikk sneket meg til litt mekking også og kom nesten i mål. Showstopperen var bremsene fra den gamle Kellyen. Ikke uventet var slangene litt for korte og mer uventet så tok Martha-kaliperene i eikene. Så dermed er byggingen satt på pause og blir gjenopptatt neste gang jeg er i Italia.
Kan man kjøre Stans Hugo 50 mm 27.5" med 3.5" dekk på de nye 27.5 + syklene. Er det plass til så store dekk?
Nei, det er det neppe. da må du over på fatbikespesifikke komponenter vil jeg tror, breiere krankhus, fatbikekrank osv. for å få klaring mellom dekk og kjede.
Da Surly utvikla Krampus var poenget å lage en sykkel med så breie dekk som mulig men samtidig benytte vanlige komponenter og ikke fatbikedeler. Grensa går nok på rundt 3".
Frekk. Fornøyd med Maxxisene? Jeg har nesten slitt ut mine Knards og er helt på villjordet når det gjelder nye dekk.
Har ikke fått prøvd dem ennå. Men de ser veldig bra ut. Litt usikker på hva Knardene på Traversen skal erstattes av etter hvert. Chupacabra? Bomboloni? Chronicle? Akkurat som med fatbike-dekk så er hypen enorm når det kommer nye 29+dekk. Det nyeste på markedet er alltid overlegent og de som allerede er på markedet er sørgelige gamle greier.