Hvorfor flatties på sti?
|
Re: Hvorfor flatties på sti?
[Re: VegardSkedsmo]
28/05/2015 13:33
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Lange turer i fjellet der fjellsko / hikingsko er et must fordrer flatties. Jeg prøver den komboen i 2015 
|
|
|
[Re: ventle]
28/05/2015 13:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Klikkpedaler til lekesykling ble forkastet etter å ha knekt setepinne nummer to pga ufrivillig utløsning av pedalene i lufta  Øøh... Så det du sier er at du har bedre grep på pedalene uten klikk enn med? Det høres jo litt pussig ut egentlig.  Selv har jeg prøvd flatties i perioder og konstaterte at de gjorde min sykling kjedeligere. Jeg syntes hele tiden at foten var feilplassert på pedalen og jeg ble veldig reservert ved hopping fordi jeg ikke følte meg trygg på at foten var på pedalen ved landning. Ikke en gang på knotsti synes jeg flatties er noe poeng. Heller motsatt. Med foten fast i pedalen har jeg mye bedre mulighet til å dra til skikkelig hvis jeg kjenner at det butter mot f eks en stein eller rot jeg ikke så eller som jeg undervurderte. Noen få ganger er det så knotete at jeg setter i foten annenhver meter, men da gjør det ikke noen forskjell om jeg har flatties eller klikk, siden foten uansett ikke er på pedalen men veiver rundt i luften. 
|
|
|
[Re: Garpen]
28/05/2015 13:40
|
Granite
Medlem
|
Medlem
Jag misstänker att jag inte heller har talent, det är just därför som jag kör flatties, jag vill liksom inte göra saken värre. Har lust att lära mig/bli bättre på saker som tekniska stikrux, hopp, bunny-hops, wheelies, manuals, etc ... Är det likväl en bra ide att gå över till klick eller kommer det bara ta ännu längre tid att lära mig god teknik ? Uansett om du velger flats eller klikk må du øve. Det er dessverre ingen vei utenom. Og uansett om du velger flats eller klikk kan du bli veldig god (om du øver). Dessuten skal det være lystbetont å øve. Det høres ut som du egentlig ikke har så lyst? Mitt spörsmål var egentligen om vad som är bäst att lära sig på klick eller flatties ? Övar gör jag så klart, men poängen är att jag inte vill välja utstyr som håller mig tillbaka.
|
|
|
28/05/2015 14:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å øve bunny og manual på flatties vil nok helt klart lønne seg. Har tenkt å kjøpe meg flatties og five ten for dette formålet senere i år, hvis jeg finner ut at jeg faktisk kommer til å ta meg tid til dette.
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/05/2015 14:23
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... bla bla bla ... hvis jeg finner ut at jeg faktisk kommer til å ta meg tid til dette. Ja det kan godt være, men jeg velger å ta meg en tur ut i terreng når jeg har tid til det - og der har jeg funnet ut at klikk funker best. Om ikke føret er sådan at cleatsene kladder ... edit: Og derfor kommer jeg helt sikkert aldri til å bli rå på manuals, bunnyhopp og wheelies.
Redigert av Garpen; 28/05/2015 14:25.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
28/05/2015 14:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
... bla bla bla ... hvis jeg finner ut at jeg faktisk kommer til å ta meg tid til dette. Ja det kan godt være, men jeg velger å ta meg en tur ut i terreng når jeg har tid til det - og der har jeg funnet ut at klikk funker best. Om ikke føret er sådan at cleatsene kladder ... edit: Og derfor kommer jeg helt sikkert aldri til å bli rå på manuals, bunnyhopp og wheelies. My point exactly 
|
|
|
28/05/2015 14:48
|
Magnus2
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjør med det som passer din kjørestil i forhold til terrenget du kjører i. To click or not to click, dette finnes det uendelig mange diskusjoner og artikler om på nettet. Google er din venn 
|
|
|
[Re: Tgabriel]
28/05/2015 15:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tråkket lär ju inte ändras spesiellt mycket om man har foten någon cm fel. Mulig noe blir lost in translation her, men en aktiv syklist som har cleats plassert "noen cm" feil, vil tråkke betydelig med watt mindre, i tillegg til at den lille leggmuskelen får kjørt seg unødvendig mye. Om dette spiller noen rolle for lek på sti, vet jeg ikke. Noen cm skillnad kanske gör en skillnad men att skillnaderna man får på flata pedaler skulle vara spesiellt stor (eventuellt efter lite tillvänning) tror jag faktisk inte. Möjligt att jag har fel om detta men det finns ju endel myter inom sykling som väldigt många tror på trots att de verkar felaktiga så jag är skeptisk till mycket jag hör.
|
|
|
28/05/2015 22:35
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Man får tøffere arr på legga av flatties 
|
|
|
29/05/2015 08:51
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Kjører klikk selv, men hadde unngått en del klønete velt hvis jeg ikke hadde hatt det (typisk hvis du får bråstopp i rot i liten fart opp en bakke). Så jeg skjønner godt de som dropper klikk.
|
|
|
29/05/2015 10:39
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Jeg lærte meg å sykle lenge før klikkpedaler var påtenkt. Nå synes at det er enklere å kontrollere sykkelen med klikkpedaler, bortsett fra å klønetryne langsomt 
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
29/05/2015 10:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg lærte meg å sykle med klikkpedaler først som sist (ja jeg kunne sykle, men hadde aldri sykla noe særlig mer enn for transport). Det var veldig uvant og litt ubehagelig i starten, spesielt siden jeg begynte å sykle terrengsykkel på våren når det enda var litt is og slaps, som igjen resulterte i en del klønevelt o.l. I dag føles det rart å sykle uten klikk, ikke får jeg tråkket skikkelig til og føttene hopper alle veier på pedalene på grov sti og nedover. Man blir så vant til klikk at det går automatikk i å klikke seg ut når man sykler på knotsti som krever litt fotisett osv.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
22/08/2015 08:21
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Liten avsporing fra diskusjonen; Går sjølv fra klikk til flatties og lurer på om det er meining i å kjøpe f eks five-10 sko eller berre bruke gore tex hiking sko. Blir en del pushbike opp så fint med sko som er gode å gå i. Er det noko fordelar med five-ten o.l. eller berre stæsj?
Santa Cruz Megatower
|
|
|
22/08/2015 11:54
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg har prøvd et par forskjellige modeller vanlige tur og fjelljoggesko, samt five-tens. Five-Tens griper veldig godt, og siden det er lite mønster, så er du garantert at piggene griper inn i sålen. Jeg har et par salomon mykere tursko, de er også helt ypperlige, men de harde fjelljoggeskoene jeg har fra salomon har vært totalt miss. De bare sklir.
Jeg tror dette har med at gummien under sålen må være så myk at du får presset sammen mønsteret slik at piggene sitter.
Videre er det lurt å kjøpe flats med lange pigger. Jeg syklet en stund på nukeproof neutron, men den letteste varianten i magnesium ble fort ødelagt, piggene ble revet ut av kroppen. Saint virker sturdy, men lagrene er ræva, fikk et mandagsprodukt som gikk til helvete ila 3 uker i sommer.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
[Re: Hoaas]
22/08/2015 11:56
|
Papegøyal
Troll
|
Troll
Jeg lærte meg å sykle med klikkpedaler først som sist (ja jeg kunne sykle, men hadde aldri sykla noe særlig mer enn for transport). Det var veldig uvant og litt ubehagelig i starten, spesielt siden jeg begynte å sykle terrengsykkel på våren når det enda var litt is og slaps, som igjen resulterte i en del klønevelt o.l. I dag føles det rart å sykle uten klikk, ikke får jeg tråkket skikkelig til og føttene hopper alle veier på pedalene på grov sti og nedover. Man blir så vant til klikk at det går automatikk i å klikke seg ut når man sykler på knotsti som krever litt fotisett osv. True, men jeg lærte meg ikke å bunnyhoppe før jeg gikk over til flats.
I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
|
|
|
22/08/2015 13:09
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
For lat til å lete i dag. Noen som har link til gode sko for flatties, som også er gode å gå i? Blir mye pushbiking på meg, så foreløpig har jeg brukt terrengløpesko, men de sitter ekstremt dårlig på pedalene.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
22/08/2015 15:13
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Man bør vel absolutt ta seg tid til å lære seg bunny-hopp og wheelies/manuals uansett hva slags pedaler man bruker. Dette er jo noe som bør sitte, spesielt dersom man har syklet en stund. Man trenger jo ikke droppe stituren selv om man skal øve på den slags øvelser. Når jeg er ute og sykler så er det alltid noen steder der jeg får lagt inn litt hopping, bakhjuls/forhjulssykling, manuals og annen leking. Spiller ingen rolle om det er på racer, terrengsykkel eller til og fra jobb. Dette har løftet nivået på syklingen min flere hakk. PS: Heia flats
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: Fossi]
22/08/2015 20:19
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Man bør vel absolutt ta seg tid til å lære seg bunny-hopp og wheelies/manuals uansett hva slags pedaler man bruker. Dette er jo noe som bør sitte, spesielt dersom man har syklet en stund. Man trenger jo ikke droppe stituren selv om man skal øve på den slags øvelser. Når jeg er ute og sykler så er det alltid noen steder der jeg får lagt inn litt hopping, bakhjuls/forhjulssykling, manuals og annen leking. Spiller ingen rolle om det er på racer, terrengsykkel eller til og fra jobb. Dette har løftet nivået på syklingen min flere hakk. PS: Heia flats Dette må jeg bli flinkere til  Flaut å se kids på 8 år kjøre wheelies på flere hundre meter når jeg vet at jeg selv bare klarer 4-5 meter hehe!
|
|
|
23/07/2017 22:44
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Gammel tråd, men kom over den nå.
Er 32 og har syklet sti siden jeg var 8. Dvs noen år. Har syklet aktivt både xc, marathon og enduro og alltid med spd/eggbeaters siden jeg var 12.
Har de siste par årene syklet en del med "bestemorpedaler" Det blir nemlig jævl.. kjekt når man får kids og leker med de på hopp og pumptrack! Siden småbarnbsperioden ikke gir utallige timer med mekking / sykling så blir de pedalene som står på sykkelen fort med på neste tur også. Flatties har gitt med mye morro når man skjønner hvordan man må sykle med de. De har også lært meg at jeg har tatt noen "snarveier" teknikkmessig gjennom alle årene med "klikk".
Manual kunne jeg før jeg gikk over til flatties, men tørr å gjøre det mye oftere og i mer spennende terreng med flatties. I tillegg kan jeg ta morsommere turer til butikken / jobb nå. Jobbsko på eggbeaters er ikke noe digg ned bratte trapper osv...
Bruker selvsagt "klikk" når jeg har startnr på styret og da blir de stående på til neste gang jeg har to min til overs i hverdagen til pedalskifte..
Veldig manger er stort sett enten eller, men for meg har det gitt en ekstra dimensjon å beherske begge pedaltyper samt at jeg har det gøy med begge.
Til de som lurer: IKKE heng dere opp i hva hopen her inne "bestemmer", Prøv begge typer og vurder selv hva som gir mest glede. Spør heller etter råd for å mestre!
|
|
|
24/07/2017 15:37
|
Orange
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...det fikk jeg aldri til, så derfor gikk jeg tilbake...
De pyseladdene som ikke tør sykle med klikk, trenger å øve litt. Tenkte bare bevisstgjøre deg at du kalte deg selv en pyseladd her.
|
|
|
[Re: Orange]
24/07/2017 16:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
...det fikk jeg aldri til, så derfor gikk jeg tilbake...
De pyseladdene som ikke tør sykle med klikk, trenger å øve litt. Tenkte bare bevisstgjøre deg at du kalte deg selv en pyseladd her. Hva faen er poenget med dette innlegget? Du får lese innlegget skikkelig og se hva det står, og ikke trekke rare konklusjoner basert på mangel på lesekunnskaper. Innlegget bidrar null til diskusjonen, som har ligget død i 2 år før Gobig dro frem gullspaden for å dra frem en gammel tråd uten egentlig å komme med noe ny info/spørsmål.
|
|
|
24/07/2017 21:12
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Utgår
Redigert av runeFK; 25/07/2017 05:40. Rediger grunn: Bidro ikke til noe koselig, informativt eller noe annet slikt
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
25/07/2017 04:45
|
Tommyv
Avhengig
|
Avhengig
Hæ? Det kjenner ikke jeg meg igjen i. Baronkanon virker som en hyggelig fyr, med veldig mye kunnskap som er god å ha her inne på forumet.
|
|
|
25/07/2017 07:50
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Så ikke innlegget til runeFK, men antar han kritiserte Baronkanon. Stiller meg bak Tommyvs innlegg om baronen, men svaret han ga Orange kunne kanskje han ha pustet litt hardere med magen, eller ventet noen timer, før han skrev og postet det. Synes det ble gitt i litt vel krass tone og med personangrep.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
25/07/2017 08:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Baronkanon kan trygt ignorere de siste innleggene.
Orange har allerede postet flere bisarre innlegg og karakteristikker, som ikke tjener til å opprettholde den gode tonen som heldigvis preger foraene her inne. Håper vår oransje venn modererer seg.
|
|
|
25/07/2017 08:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kan vel si at jeg hr høyere takhøyde for folk jeg kjenner godt 
|
|
|
25/07/2017 12:18
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Unødvendig å ta go big med ned i søla; Synes det var interessant å lese hans erfaring. Ble faktisk mer enn noen gang fysen på å prøve "pysepedaler"
Surfin' the turf
|
|
|
25/07/2017 16:51
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Flate pedaler gir noen fordeler ved cruxing, er det en kant eller element man er usikker på hjelper det å ha muligheten å hoppe av til en hver tid. For meg er det lettere å kjøre hardt i traverser og svinger når jeg har flate pedaler også, siden det er veldig mye lettere og raskere å sette ned en fot.
Global Cycling network testet vell effekt forskjellen mellom klikk og flate pedaler i en video, de kom fram til at det ikke var store forskjellen. ( husker ikke helt konklusjonen, har ikke tilgang til youtube )
Ser ekstremt mye teknikk feil blant syklister med klikk også, så tror majoriteten hadde vært bedre syklister med flate pedaler.
Redigert av Skorp; 26/07/2017 00:29.
|
|
|
|
|