Strava KOM; hva gjelder?:
|
Strava KOM; hva gjelder?:
18/08/2015 00:29
|
Skorp
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei!
Har nylig kjørt noen strava runs jeg er stolt av. Nr 7 av ca 550 og 3 av ca 650 på to segmenter. I disse stiene har jeg tydelig "jukset" ved å kutte svinger i linjer som tydelig er slitt i stien. Er dette juks?
Jeg mener selv at om strava godtar et segment er det innafor uansett hvilke linjer man velger.
Ligger noen skarve sekunder bak Norges utfor kjendiser, mens jeg selv er en gjennomsnittlig syklist. Eneste målbare resultat er nr.18 på Luster Enduro.
Hva synes dere om dette strava jaget,?
Redigert av Skorp; 18/08/2015 01:03.
|
|
|
Re: Strava KOM; hva gjelder?:
[Re: Skorp]
18/08/2015 00:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kapping av svinger på sti er ikke særlig hyggelig. Følg stivettreglene.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/08/2015 01:01
|
Skorp
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Gjelder stivett reglene dersom det tydelig er en strava linje? Ca 2/3 av stiens opprinnelige bredde i svinger o.l, . Tenker du #5 "Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen". OG #7. "Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer". ??
Vil ikke si disse gjelder dersom stien allerede har tydelig slitasje i raskeste spor, dvs strava spor.
Redigert av Skorp; 18/08/2015 02:04.
|
|
|
18/08/2015 04:36
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Sorry, men om strava godtar svingkutting, så betyr det nada. Kutting av svingar har ingenting å gjere utanfor ei konkurransetapet utforløype. Kva i all verdens dager har stravajag med stisykling å gjere dersom ikkje stien får lov til å definere sporet? Har sjølv lagt ned utallege dugnadstimar i ein ny sti på Sandane i sommar. (Har i tillegg sjølv lagt ut eit stravaspor for å lede sykkeltrafikk inn på nevnte sti i staden for den originale som gikk igjennom eit område med grunneigarkonflikt). I dette stravasporet kan du garantert hente tjuetalls sekund på å kutte svingane. Dersom nokon hadde vist fingeren til mitt arbeid, (samt grunneigar og turgåarar), med å bombe rett fram i alle svingar, så trur eg heilt oppriktig at eg hadde rugbytakla vedkommande.
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
18/08/2015 07:29
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det neste blir kanskje at stisyklister legger ned stokker og kvisthauger for å hindre stravakutting av svinger?
|
|
|
[Re: Fenris]
18/08/2015 07:37
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Sorry, men om strava godtar svingkutting, så betyr det nada. Kutting av svingar har ingenting å gjere utanfor ei konkurransetapet utforløype. Kva i all verdens dager har stravajag med stisykling å gjere dersom ikkje stien får lov til å definere sporet? Har sjølv lagt ned utallege dugnadstimar i ein ny sti på Sandane i sommar. (Har i tillegg sjølv lagt ut eit stravaspor for å lede sykkeltrafikk inn på nevnte sti i staden for den originale som gikk igjennom eit område med grunneigarkonflikt). I dette stravasporet kan du garantert hente tjuetalls sekund på å kutte svingane. Dersom nokon hadde vist fingeren til mitt arbeid, (samt grunneigar og turgåarar), med å bombe rett fram i alle svingar, så trur eg heilt oppriktig at eg hadde rugbytakla vedkommande. Må få legge ut en link av det utrolige arbeide dere legger ned på stiene der, har mye erfaring fra NOTS Oslo stibygger arbeid her i Oslo så jeg vet hva som ligger bak i arbeid . Og ikke minst hvilke konflikter det har vært i media her i område. Så hold dere på den smale stien og ikke kutt svingene som gjør stiene mere gøy å sykle de. https://www.facebook.com/Nordfjordgrovsyklarlaug?fref=ts
|
|
|
18/08/2015 07:57
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Strava sin aksept for forskjellige linjer er gaaaanske vid, det er blant annet en kort oppover-KOM på grus her i området som møter en nedoverbakke (på sykkelsti) på toppen, og der matcher nedoverbakken med oppoverKOMen, selv om de starter sikkert 30 meter fra hverandre.
Har samme problem på en populær sti som går i skog langs en asfaltvei, det nytter ikke å lage segment av stien fordi alle landeveissyklistene på veien matcher.
Hvis de strammer inn er det nok trøbbel med at mange ikke vil matche eksisterende segmenter på grunn av unøyaktighet, og ofte er nok også utfordringen at noen med dårlig signal/nøyaktighet har laget det opprinnelige segmentet.
|
|
|
18/08/2015 08:06
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man absolutt skal være i juksehjørnet kan man vel heller bruke elektronisk dop på gps-sporene istedet for å lage nye spor i stien 
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: tron]
18/08/2015 08:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det neste blir kanskje at stisyklister legger ned stokker og kvisthauger for å hindre stravakutting av svinger? Nope. De ligger og lurer i buskene i full rustning klare for å grisetakle "jukserne"!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/08/2015 08:29
|
Skorp
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har ikke laget nye spor i stien. Dette er hyppig brukte linjer i stien som er nesten like mye brukt som den oprinnelige linjen.
Dersom jeg leter etter linjer gjennom urørt lyng for å jukse er det en helt annen sak.
|
|
|
18/08/2015 08:46
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Det neste blir kanskje at stisyklister legger ned stokker og kvisthauger for å hindre stravakutting av svinger? Done and done. Men det har stort sett mest gått på å prente inn med spiseskei at ein skal velge steinbru/klopp i staden for myr.
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
18/08/2015 08:50
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ikke laget nye spor i stien. Dette er hyppig brukte linjer i stien som er nesten like mye brukt som den oprinnelige linjen.
Dersom jeg leter etter linjer gjennom urørt lyng for å jukse er det en helt annen sak. Var ikkje meininga å prøve å "ta nokon". Forstod din situasjon. Eg berre nytta ein gyllen sjanse til å få uttrykke min irritasjon over fenomenet "stravaspor". Eg er stravabrukar til gangs sjølv, og diggar strava, men kan med hånda på hjartet seie at eg aldri kuttar svingar. Faktisk ikkje eingang i enduroritt. Og i den augeblinken eg møter turgåarar, så opphøyrer stravarun umiddelbart.:)
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
18/08/2015 08:52
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Klipping av svinger gjøres i stor strekning og er en uting som må ta slutt. Mange stier i Trondheim er totalt herpa av slik tankeløs kjøring.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
18/08/2015 09:21
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Klipping av svinger gjøres i stor strekning og er en uting som må ta slutt. Mange stier i Trondheim er totalt herpa av slik tankeløs kjøring.
vil du gi noen spesifikke ekempler på dette? Kjenner meg ikke helt igjen.
|
|
|
[Re: bøttesmetten]
18/08/2015 09:24
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
vil du gi noen spesifikke ekempler på dette? Kjenner meg ikke helt igjen. Nymånen er f.eks. en slik sti. Flere steder der det har blitt nye spor gjennom lyngen istedet for å følge stien rundt.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
18/08/2015 09:33
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
vil du gi noen spesifikke ekempler på dette? Kjenner meg ikke helt igjen. Nymånen er f.eks. en slik sti. Flere steder der det har blitt nye spor gjennom lyngen istedet for å følge stien rundt. kjenner ikke så mye til stiene i estenstad, finnes det eksempler i bymarka, mon tro? Hvis jeg skal legge godvilja til, kan jeg gå med på at det er dannet et raskere spor i den krappe venstresvingen på Garnisonstien, der man kan ta av til "Høyre garnison" mtbmap.no Noen som er enig? Jeg tar meg selv i å ta "innersporet" her nesten hver gang og har samvittigheten i behold.
|
|
|
18/08/2015 09:39
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har navngitt enkelte Strava-segmenter med"..uten kutting av siste svingen", men det burde jo være helt selvsagt.
At Strava godtar en linje betyr ingenting, de må jo ha litt slingringsmonn for å takle forskjellige mottagerforhold og forskjellige enheter. Jeg ser at min gps noen ganger logger spor parallelt med segment-sporet, til og med så langt unna at det noen ganger ikke registreres at jeg har kjørt segmentet.... spesielt nå etter at det er ekstra mye blader på trærne. Var ikke et problem i våres.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
18/08/2015 10:30
|
Arne_And
More than words
|
More than words
vil du gi noen spesifikke ekempler på dette? Kjenner meg ikke helt igjen. Bærstiene og Piskene ser helt annerledes ut nå enn for noen år siden.
|
|
|
18/08/2015 11:05
|
powtangclan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisan!
Kan man egentlig "stole" på Strava i det hele tatt? I Traktor Bike Park har jeg lagt opp en del Strava segmenter og nå sist kjørte jeg samme sti 3 ganger med 3 forskjellige strava noteringer. Skyldes det Steinalderdekning, eller er det pga Trær etc?
Ref: Kutting av stier etc, så må nok "Enduro" folket ta skylda. Ser på stier i ritt oppe hos meg at det blir kuttet over en lav sko, selv om det ble bedt om at dette ikke skulle gjøres!
Peter Stolt eier av Traktor Bike Park.
No brothers in the powder!!
|
|
|
[Re: Arne_And]
18/08/2015 11:05
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
vil du gi noen spesifikke ekempler på dette? Kjenner meg ikke helt igjen. Bærstiene og Piskene ser helt annerledes ut nå enn for noen år siden. Dette må vel sees i sammenheng med "eksplosjonen" av stisyklister i marka. Jeg tror at økt bruk, og dermed økt stislitasje ofte forveksles med "KOM-linjer" og villmannkjøring. At stiene så nært de største byene skal være fri for slitasje, tror jeg er en utopisk tankegang. Bevisstgjøring rundt belastning av sårbare stier ved mye nedbør, snøsmelting eller andre forverrende faktorer er et mye viktigere tema. Nå sporer dette av litt, og det kan høres ut som at jeg syns bevisst kutting av svinger og bruk av snarveier er greit, men det er IKKE tilfellet.
|
|
|
18/08/2015 11:18
|
Fenris
Ringrev
|
Ringrev
Bevisstgjøring rundt belastning av sårbare stier ved mye nedbør, snøsmelting eller andre forverrende faktorer er et mye viktigere tema. Støttast 100%!. Dette er noko som vi i fellesskap må ta skikkeleg tak i! Det er fullt mogleg å ha 120% moro, gi 130% gass og få 150% utbytte av turen utan å måtte sykle i myr, kutte svingar, skremme sau, skremme turgåarar og "tråkke på tottisane" til grunneigarar. Alt handlar berre om bevisstgjering, eigarskap og haldningar. Det første steget ein må ta, er å innsjå at vi alle er stiforvaltarar på eit eller anna plan. Kan vi ikkje bidra med bygging og dugnad, kan vi saktens bidra med omsynsfull ferdsel. Vi må bli ein ressurs, ikkje eit problem!!...:) Har du eit stravasegment der du må sykle igjennom myr for å få god tid? Slett eller flytt segmentet..:)
Nordfjord Grovsyklarlaug
|
|
|
18/08/2015 11:34
|
Arne_And
More than words
|
More than words
vil du gi noen spesifikke ekempler på dette? Kjenner meg ikke helt igjen. Bærstiene og Piskene ser helt annerledes ut nå enn for noen år siden. Dette må vel sees i sammenheng med "eksplosjonen" av stisyklister i marka. Jeg tror at økt bruk, og dermed økt stislitasje ofte forveksles med "KOM-linjer" og villmannkjøring. At stiene så nært de største byene skal være fri for slitasje, tror jeg er en utopisk tankegang. Bevisstgjøring rundt belastning av sårbare stier ved mye nedbør, snøsmelting eller andre forverrende faktorer er et mye viktigere tema. Nå sporer dette av litt, og det kan høres ut som at jeg syns bevisst kutting av svinger og bruk av snarveier er greit, men det er IKKE tilfellet. Jeg skal ikke skylde på Strava (selv om det er fristende), men jeg mener bestemt mye av denne endringen skyldes kutting av svinger og stifrisering (*), og ikke bare økt bruk. Kutting av svinger er en uting enten det gjøres av sløvhet, dårlig teknikk eller et ønske om å få en bedre Strava-tid. (*) Stifrisering gjelder primært Piskene, jeg fikk nesten sjokk da jeg syklet den tidligere i år, det så ut som noen hadde fjernet småtrær over en lav sko for å gjøre det mulig å sykle den raskere. Hva er poenget med det? Hvis det er for å se fotgjengere bedre så er jo det prisverdig, men fører vel bare til at man sykler raskere, ikke sikrere?
Redigert av Arne_And; 18/08/2015 12:19.
|
|
|
18/08/2015 11:52
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Strifrisering gjelder primært Piskene, jeg fikk nesten sjokk da jeg syklet den tidligere i år, det så ut som noen hadde fjernet småtrær over en lav sko for å gjøre det mulig å sykle den raskere."
Ikkje lagt nevneverdig merke til det sjølv, men om det er Piskenstien mellom Driftsvegen å Strandlinja du tenker på så kan det jo like gjerne vere kommuna. Dei har f.eks rydda ganske kraftig langs Killingdalstien. Synes ikkje du bør rette all skyts mot stisyklistar når det er snakk om ein av dei mest brukte stiane i bymarka enten det er til fots eller på sykkel. Har dog lagt merke til at nokon har laga eit alternativt spor på sida av eit par crux nedst i Nedre Pisken.... Skogen gror uansett, og litt frisering ved å fjerne greiener enkelte plassar må til iløpet av ein sesong.
Redigert av TrondAM; 18/08/2015 12:14.
|
|
|
18/08/2015 12:11
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med stier som er dyretråkk eller der det kun går folk? Er det lov å kutte svinger/ikke sykle på stien hvor det rett og slett er slik at stien ikke er syklbar enkelte plasser?
Her i området er det svært få som sykler sti så de aller fleste stier jeg sykler på er jeg alene om å sykle der. Enkelte plasser må jeg sykle ut av stien for rett og slett komme meg videre (store steiner/trær så nært at styret tar borti, Såpass steinete at jeg rett og slett ikke kommer forbi på sykkel.). Stislitasjen er meget stor i utgangspunktet flere plasser pga turgåere (her trenger jeg naturligvis ikke ta snarveier da turgåerne allerede har laget sti som er både 2 og 3 og 4 meter brei....)
Tanker rundt dette? Tar jeg meg for store friheter?
|
|
|
18/08/2015 13:24
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Verste eksemplet er vel Blåbær, den er 3 ganger så bred og nesten uten svinger nå, var tidligere en smal svingete perle. Det er typisk nedover stier som er forholdsvis raske som lider mest. Virker som mange verken vil eller kan svinge rundt i det originale sporet. Grunnen er for høy fart grunnet sykler som tåler mer terreng og KOM-jag.
|
|
|
18/08/2015 14:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag skulle väl säga att blåbär är sån ca lika bred nu som den var för 5-6 år sedan när jag var där första gången och breden handlar nog nestan bara om hur många som använder stien. Spåren på nedre delen har dock ändrats under samma tid. Det rakaste spåret har blivit huvudspår. Vilken grupp som började med det vet jag inte.
En sak som ju också påverkar är att iallafall nedre delen är en gammal kjeresti/drivningsvei så området utan träd där man greit kan sykla är klart bredare än stien.
Resten av blåbär och bringebär tror jag har partier som helt klart påverkats av sykling men det är väl mest gropar och att stien blivit lite bredare än KOM linjer.
|
|
|
18/08/2015 19:31
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: fredriks]
18/08/2015 20:04
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Jag skulle väl säga att blåbär är sån ca lika bred nu som den var för 5-6 år sedan Har du i det hele tatt vært der opp i år? Jeg anbefaler en tur, fine forhold nå.
|
|
|
18/08/2015 20:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag var där igår. Hvor är stien bredare en tidigare? Det enda jag tänkte på var att det var ett kort parti med gjörme på ett parti där det aldrig brukar vara gjörme.
|
|
|
19/08/2015 06:53
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det neste blir kanskje at stisyklister legger ned stokker og kvisthauger for å hindre stravakutting av svinger? Når jeg har brukt timesvis på å rydde frem gamle stier så koster det meg ingenting å gjøre tiltak for å hindre stravkutt og utretting av disse. Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
|
|