Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 19 1 2 3 4 5 6 18 19

Fedme

Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1995970 15/08/2015 09:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Willmann

Og så må man se det i et historisk ernæringsperspektiv. Ferdigmat-industrien kom for fullt i vestlige land på 80-tallet og korrelerer i stor grad med fedmeeksplosjonen. Jo mer ferdigmat og lett / naturlig tilgang til disse næringskjedene, jo mer fedme. Og mindre mat fremstilt av basisråvarer, fortrinnsvis av en husmor i hjemmet. Se på filmklipp av skoleklasser fra 50- og 60-tallet og skolebilder av deg selv, dersom du vokste opp på 80-tallet.

Så enkelt er det kanskje ikke jfr pkt 4 i dette blogginnlegget:
http://tjomlid.com/2015/07/25/sukker-oppspinn-og-kostholdsmyter-fra-berit-nordstrand/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1995973 15/08/2015 10:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ok - har ikke lest hele tråden, men vil anbefale denne:

GCN's Top Ten Ways To Lose Weight Through Cycling

Meget nyttige tips, som fungerer i hverdagen. F.eks. lange og varierte pendlerturer, større lunsj enn middag, redusert sukkerinntak osv.

Re: Fedme [Re: GeirK] #1995974 15/08/2015 10:02
V
Velte_Petter Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Sitat: GeirK

Og når vi kommer til Mc Donalds. Det som er i den maten er rent avfall ernæringsmessig.

Kan du være litt mere spesifikk her? Hvilke ingredienser er det du definerer som "ernæringsmessig avfall"?

Det er vel varierte svar, men selv et elementært google-søk er nok for mitt vedkommende. Samt at det gjelder hele produksjonskjeden fra jord til matfat/kunststoffeske som er som en gedigen ernæringsfysiologisk kreftsvulst. Og de er ikke alene. I Norge har vi noen, Peppes, Egon osv. Men i USA og UK spiser de lavere klassene av vestlig herkomst nesten bare slik mat. Ikke bare er det kostbart i forhold til eldre tiders hushold, men se på dem, et hav av overvektige. Fett tilsatt smaksstoffer, forsket frem av selskapene for å få folk til å handle mer.

Re: Fedme [Re: GeirK] #1995977 15/08/2015 10:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22

En is for mye en dag blir ikke til fett på magen.
Man bæsjer ut ganske så mye overskuddsenergi.

Kilde?

Kilde?

Nei.

Har du kilde på at alt man spiser går rett til fett i et 1-1 forhold?
At kroppen suger opp 100 % av alt som inntas?

Re: Fedme [Re: GeirK] #1995978 15/08/2015 10:11
V
Velte_Petter Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V

Og så må man se det i et historisk ernæringsperspektiv. Ferdigmat-industrien kom for fullt i vestlige land på 80-tallet og korrelerer i stor grad med fedmeeksplosjonen. Jo mer ferdigmat og lett / naturlig tilgang til disse næringskjedene, jo mer fedme. Og mindre mat fremstilt av basisråvarer, fortrinnsvis av en husmor i hjemmet. Se på filmklipp av skoleklasser fra 50- og 60-tallet og skolebilder av deg selv, dersom du vokste opp på 80-tallet.

http://tjomlid.com/2015/07/25/sukker-oppspinn-og-kostholdsmyter-fra-berit-nordstrand/

Jeg tar ikke den sukkerdebatten, Geir. Den finner du opp og i mente ellers på nettet. Sannheten er nok at stivelse i moderat mengde i tradisjonelle, uprosesserte matvarer, i KOMBINASJON med andre viktige næringsstoffer er veien å gå. Men fast-food og annen ekstremprosessert industrimat og sukkerdrikker, alkohol er ikke helsebringende i det lange løp. Og når generasjoner vokser opp på det går det galt. Sjekk ut tv-serien der de analyserer ulike lands kosthold, meget interessant. Anbefaler også svenske "Landet Brunsås" som gikk på NRK og har stor overføringsverdi til resten av Norden.

Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1995979 15/08/2015 10:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er vel varierte svar, men selv et elementært google-søk er nok for mitt vedkommende.

Feil svar. Det du har lært på Google University er ikke nødvendigvis riktig (stikkord: kildekritikk) - dessuten var det du som kom med påstanden og da er det du som sitter på bevisbyrden.

Altså - helt spesifikt, hvilke ingredienser i et McDonald's-måltid er det du klassifiserer som "avfall" og hvorfor?

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1995980 15/08/2015 10:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg tar ikke den sukkerdebatten, Geir. Den finner du opp og i mente ellers på nettet. Sannheten er nok at stivelse i moderat mengde i tradisjonelle, uprosesserte matvarer, i KOMBINASJON med andre viktige næringsstoffer er veien å gå. Men fast-food og annen ekstremprosessert industrimat og sukkerdrikker, alkohol er ikke helsebringende i det lange løp. Og når generasjoner vokser opp på det går det galt. Sjekk ut tv-serien der de analyserer ulike lands kosthold, meget interessant. Anbefaler også svenske "Landet Brunsås" som gikk på NRK og har stor overføringsverdi til resten av Norden.

Du gadd med andre ord ikke lese pkt 4 i blogginnlegget siden du tror dette er en sukkerdebatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: anonym22] #1995981 15/08/2015 10:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kilde?

Kilde?

Nei.

Nei - men jeg tror mesteparten av en iskrem tas opp.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: GeirK] #1995984 15/08/2015 10:22
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så det kan hende det er svart på før, men hvor effektivt utnytter kroppen den energien som blir tatt inn?

Det blir ofte sagt at dersom antall kalorier du putter i deg er større en det du forbrenner, så vil du legge på deg. Det forutsetter vel 100% utnyttelse? Er menneskekroppen så effektiv?

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Fedme [Re: GeirK] #1995986 15/08/2015 10:25
V
Velte_Petter Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V

Du gadd med andre ord ikke lese pkt 4 i blogginnlegget siden du tror dette er en sukkerdebatt.

Frysetørka grønnsaker inneholder mer næringsstoffer da de er frosset ned rett etter høsting og gjerne er av lokal, sesongavling. Ja, intet nytt der. Jeg snakker om Mc Donalds, de selger ikke frosne grønnsaksblandinger, men de har begynt å servere salat. Er det salaten du går dit for?

Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1995987 15/08/2015 10:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Frysetørka grønnsaker inneholder mer næringsstoffer da de er frosset ned rett etter høsting og gjerne er av lokal, sesongavling. Ja, intet nytt der. Jeg snakker om Mc Donalds, de selger ikke frosne grønnsaksblandinger, men de har begynt å servere salat. Er det salaten du går dit for?

Nå blander du sammen to diskusjoner her - 1) ferdigmat er årsak til fedme og 2) McDonald's-mat inneholder ernæringsmessig avfall. Det skjønner jeg ikke hensikten med siden det blir veldig forvirrende. I tillegg stiller du et spørsmål som forutsetter at jeg handler mat på McDonald's. Siden jeg spiser der ytterst sjelden - kanskje mindre enn en gang i året, går det ikke an for meg å svare på det spørsmålet.
https://yourlogicalfallacyis.com/loaded-question

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: GeirK] #1995990 15/08/2015 10:44
V
Velte_Petter Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Avrunder ordskiftet med noen fotografi fra tiden før fedmeeksplosjonen:

Trim for husmødre, 1965:

[img]http://dms06.dimu.org/image/022uKXJaV7Sg?dimension=600x600[/img]

Gymnastikk 1950, Ila skole:

[img]http://dms01.dimu.org/image/012uMXHKVnSu?dimension=600x600[/img]

Fortsettelsesskole for piker 1939, linjegymnastikk:

[img]http://dms02.dimu.org/image/03RWToRJfQ?dimension=600x600[/img]

Gymnastikk, 60-tallet:

[img]http://dms02.dimu.org/image/012uMXPp3dRr?dimension=600x600[/img]

Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1995993 15/08/2015 10:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Avrunder ordskiftet med noen fotografi fra tiden før fedmeeksplosjonen:

Trim for husmødre, 1965:

[img]http://dms06.dimu.org/image/022uKXJaV7Sg?dimension=600x600[/img]

Gymnastikk 1950, Ila skole:

[img]http://dms01.dimu.org/image/012uMXHKVnSu?dimension=600x600[/img]

Fortsettelsesskole for piker 1939, linjegymnastikk:

[img]http://dms02.dimu.org/image/03RWToRJfQ?dimension=600x600[/img]

Gymnastikk, 60-tallet:

[img]http://dms02.dimu.org/image/012uMXPp3dRr?dimension=600x600[/img]

Og poenget ditt er?

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: GeirK] #1996004 15/08/2015 11:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Hvis folk kravler ut av baksetet i sitt eget liv og setter seg bak rattet, så vil de fleste se at de har to valg:
a) Spise sunn og være normalvektig
b) Spise usunt og være overvektig

Så velger man ved å si "Jeg velger A" eller "Jeg velger B" og så står man for det valget.

Ja, i utgangspunktet, og det er så enkelt at kaloriforbruket må være større enn -inntaket. MEN, beviselig er det vanskelig for mange å gjennomføre. Selv om man har blodtrykk, kolesterolverdier og kroppsvekt langt opp i målgruppen for hjerte- og karsykdommer, og kunnskap om både konsekvenser og mulige tiltak, blir det for noen av oss aldri noe av. Hvorfor? Viljestyrke, motivasjon? Jeg vet ikke...

Re: Fedme [Re: oivindg] #1996006 15/08/2015 12:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oivindg

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så det kan hende det er svart på før, men hvor effektivt utnytter kroppen den energien som blir tatt inn?

Det blir ofte sagt at dersom antall kalorier du putter i deg er større en det du forbrenner, så vil du legge på deg. Det forutsetter vel 100% utnyttelse? Er menneskekroppen så effektiv?

Kalorier inn = kalorier ut er en vis forenkling ja, men i praksis et velfungerende utgangspunkt. Hvis man skal telle rene kalorier med utgangspunkt i energitabeller så kan det sprike, akkurat fordi det er mulig at ikke alle kalorier blir utnyttet.
I praksis spiller det ikke en så stor rolle (imø) om kroppen ikke utnytter alt. Å legge på seg eller å gå ned i vekt handler om å ikke være i balanse over en lengre periode. Om kroppen trenger 1000 kcal om dagen og den utnytter 80% av de 1250 kcal som er i det dagelige inntaket så er det en energibalanse i kroppen. Selv om det faktiske energiinntaket (gjennom munnen) overstigger kroppens behov.

(Tallene er bare brukt som et forenklet eksempel og gjenspeiler på ingen måte fakta eller fasit)

Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1996008 15/08/2015 12:54
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
I regnestykket "Energi INN= energi UT" kan jeg ikke forstå annet enn at INN må bety tilgjengelig for kroppen/tatt opp. Alt vi inntar har masse, og dermed energi, men du regner ikke kaloriinnholdet i vann.

Siden energi ikke forsvinner, vil overskuddsenergien måtte ta veien et sted. Mitt tips er lagring. Det mange ikke tar høyde for er at INN og UT ikke er uavhengige variabler, UT bli påvirket av INN, og dermed kan differansen være annerledes enn først forventet.

Mvh.
Naustdal
Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1996017 15/08/2015 13:27
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er nok mange flere variabler utover at -inn- påvirker -ut- (en faktor som nok er variabel i seg selv). Som nevnt kan det være forskjell i målt og tilgjngelig energi, man har individuelle forskjeller (bla. hvilestofskiftet) trening gjør musklene mer energieffektive osv.

Men, uansett disse variablene forsvinner energi ikke som Naustdal skriver, så ender man opp med en forenklet energi in = energi ut.

Sitat: "GeirK"
Jeg bestemte meg for å gå ned 10 kg i på ti uker i fjor vår. Jeg passet på at jeg traff nøyaktig påkrevet kaloriunderskudd ved å telle kalorier inn og ut i dette tidsrommet. Enden på visa var at jeg gikk ned nøyaktig en kilo i uka. Vanskeligere enn det er det ikke.

At Geir fant ut at han hadde 500 kcal underskudd ved å spise 2000 kcal om dagen mens kroppen hans i virkeligheten bare brukte 1800 av disse 2000 kcal spiller ingen rolle for sluttresultatet.
Men han kunne hatt det samme resultatet hvis han hadde spist 1800 kcal fra mat med en utnyttelsesgrad på 100%

(Igjen, tallene har jeg bare valgt for enkelhetens skyld.)

Re: Fedme [Re: Lurifax] #1996018 15/08/2015 13:30
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Lurifax
Sitat: eGo
Dette lurer jeg seriøst på. Med all kunnskap vi besitter vedr kosthold så går fortsatt McDonalds, Coca Cola og Maarud så det suser

Det tror jeg dessverre er så enkelt som at det er enkelt og billig.
Folk vet at det er dumt å røyke, drikke mye alkohol, kjøre i påvirket tilstand, slå kona/mannen - ja listen er lang. Men folk tyr til det enkle, billige og til tider opplagt dårligste valget hver eneste dag.

Vi kjører bil, flyr billig til London - enda vi VET at dette ikke er til det bedre for miljøet vårt - - så man kan neppe kalle oss så fryktelig smarte som vi selv til tider hyller oss selv for å være.

Joda. Men man får en del varsler underveis som feks klær som ikke passer. Det er ikke samme direkte tilbakemelding på feks røyking. Personlig er jeg ikke avhengig av noe (tror jeg) så jeg sliter litt med å forstå det. Jeg forstår heller ikke kona mi som ikke klarer (vil) slutte og røyke. Ang alkohol; Robin Williams skjønte han hadde et problem når han begynte dagene slik, våkne, tisse og så stå opp.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1996022 15/08/2015 14:00
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Hva er det med sykkel og fedme? Til sammenlikning med andre idretter er det uforskammet mye død vekt å se blant syklister. Også på relativt spreke folk. Bedriten og lokal forbrenning kun i beina?

Enkelt.

Biomekanisk er det gunstig å ha liten forskjell på anatomisk akse fra hofteledd til øvre ankelledd og gravitasjons-vektoren. Dette bl.a for å bruke mindre kraft på abduktorene i hofta.

Deretter er man mindre plaget med effekten av vekta, fordi tyngdepunktet forflytter seg opp og ned når man løper. Dette har både med hvor mye energi som må omdannes for forflytning mtp hvor lenge du holder ut, men det har også med belastning på sener og ledd å gjøre.

Sykkel er på den måten en utmerket sport for overvektige karer og damer, sammenliknet med andre kondisjonsidretter, med unntak av svømming. Det er jo egentlig normen i Norge at dundrer gjør det godt på tempo og til dels også i terrengritt. Det er sjeldent å se Størmer Steira jenter gjøre det godt i noe som har med sykkel å gjøre.

I og med at man ofte blir sammen med likesinnede, så må du nok enten innstille deg på å bli sammen med ei rugekasse av dimensjoner, eller finne en måte å fiske blant spikerdamene på tartandekket.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Fedme [Re: Stein] #1996040 15/08/2015 15:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein

Hvis folk kravler ut av baksetet i sitt eget liv og setter seg bak rattet, så vil de fleste se at de har to valg:
a) Spise sunn og være normalvektig
b) Spise usunt og være overvektig

Så velger man ved å si "Jeg velger A" eller "Jeg velger B" og så står man for det valget.

Ja, i utgangspunktet, og det er så enkelt at kaloriforbruket må være større enn -inntaket. MEN, beviselig er det vanskelig for mange å gjennomføre. Selv om man har blodtrykk, kolesterolverdier og kroppsvekt langt opp i målgruppen for hjerte- og karsykdommer, og kunnskap om både konsekvenser og mulige tiltak, blir det for noen av oss aldri noe av. Hvorfor? Viljestyrke, motivasjon? Jeg vet ikke...

I såfall ville jeg sagt til meg selv at nå har jeg valgt b) og enten leve med det valget eller velge det andre alternativet dersom det er mer attraktivt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: Tange] #1996041 15/08/2015 15:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange
Det er nok mange flere variabler utover at -inn- påvirker -ut- (en faktor som nok er variabel i seg selv). Som nevnt kan det være forskjell i målt og tilgjngelig energi, man har individuelle forskjeller (bla. hvilestofskiftet) trening gjør musklene mer energieffektive osv.

Men, uansett disse variablene forsvinner energi ikke som Naustdal skriver, så ender man opp med en forenklet energi in = energi ut.

Jeg bestemte meg for å gå ned 10 kg i på ti uker i fjor vår. Jeg passet på at jeg traff nøyaktig påkrevet kaloriunderskudd ved å telle kalorier inn og ut i dette tidsrommet. Enden på visa var at jeg gikk ned nøyaktig en kilo i uka. Vanskeligere enn det er det ikke.

At Geir fant ut at han hadde 500 kcal underskudd ved å spise 2000 kcal om dagen mens kroppen hans i virkeligheten bare brukte 1800 av disse 2000 kcal spiller ingen rolle for sluttresultatet.
Men han kunne hatt det samme resultatet hvis han hadde spist 1800 kcal fra mat med en utnyttelsesgrad på 100%

Dette var jeg ikke klar over da jeg gikk på dietten, men du har helt rett. Forøvrig hadde jeg et netto kaloriinntak på 1370 kcal per dag de første fem ukene og 1320kcal/dg de fem siste.

- Robert Green Ingersoll
Re: Fedme [Re: GeirK] #1996045 15/08/2015 15:53
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Tange

Dette var jeg ikke klar over da jeg gikk på dietten, men du har helt rett. Forøvrig hadde jeg et netto kaloriinntak på 1370 kcal per dag de første fem ukene og 1320kcal/dg de fem siste.

Hvordan så en standard dagsrasjon ut?

Re: Fedme [Re: Papegøyal] #1996055 15/08/2015 16:27
V
Velte_Petter Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
V
Sitat: Papegøyal
Hva er det med sykkel og fedme? Til sammenlikning med andre idretter er det uforskammet mye død vekt å se blant syklister. Også på relativt spreke folk. Bedriten og lokal forbrenning kun i beina?

Enkelt.

Biomekanisk er det gunstig å ha liten forskjell på anatomisk akse fra hofteledd til øvre ankelledd og gravitasjons-vektoren. Dette bl.a for å bruke mindre kraft på abduktorene i hofta.

Deretter er man mindre plaget med effekten av vekta, fordi tyngdepunktet forflytter seg opp og ned når man løper. Dette har både med hvor mye energi som må omdannes for forflytning mtp hvor lenge du holder ut, men det har også med belastning på sener og ledd å gjøre.

Sykkel er på den måten en utmerket sport for overvektige karer og damer, sammenliknet med andre kondisjonsidretter, med unntak av svømming. Det er jo egentlig normen i Norge at dundrer gjør det godt på tempo og til dels også i terrengritt. Det er sjeldent å se Størmer Steira jenter gjøre det godt i noe som har med sykkel å gjøre.

I og med at man ofte blir sammen med likesinnede, så må du nok enten innstille deg på å bli sammen med ei rugekasse av dimensjoner, eller finne en måte å fiske blant spikerdamene på tartandekket.

Dette var vel egentlig svar på det jeg spurte om. Lang debatt om sukker istedet. Jaja. Du er spikerdame på tartandekke?

Redigert av Willmann; 15/08/2015 18:06.
Re: Fedme [Re: GeirK] #1996059 15/08/2015 16:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det er bra. Og ingen er vel uenig i at man går ned i vekt med kaloriunderskudd?
10 kg på 10 uker er ikke så mye, sett opp mot sykelig overvekt.
Tror du at en person på 230 kg som reduserer kalorinntaket slik at han går ned 1 kg i uka de første 10 ukene, fortsetter å gå ned 1 kg i uka til han når 80 kg med samme ukentlige kalorireduksjon?
Jeg tror iallfall ikke det.

Re: Fedme [Re: GeirK] #1996063 15/08/2015 16:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Kilde?

Kilde?

Nei.

Det tror jeg også. Isen var ikke poenget her, sitatet er jo tatt ut av sammenheng. Jeg tar på meg deler av skylda selv, da jeg i talentløs mobilskriving fikk inn uheldig linjeskift. Setningen etter som du utelot, hører med:

Elvis spiste visstnok opp mot 55 000 kcal daglig mot slutten av livet. Kanskje ikke helt troverdig tall, men uansett, SÅ feit blei han ikke.

Uansett, selv med is er min hypotese:
Sett at en person spiser en is daglig ekstra i en måned og legger på seg 3 kg i løpet av den måneden som følge av det. Hvis samme person i stedet spiste fem is ekstra daglig i den måneden, tror jeg ikke han ville lagt på seg 15 kg.

Re: Fedme [Re: Tråkk'n roll] #1996080 15/08/2015 17:34
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tråkk'n roll
[quote=Tange]

Hvordan så en standard dagsrasjon ut?

Håper du vil svare på det GeirK. Jeg trenger inspirasjon til å gjøre noe liknende...

Re: Fedme [Re: anonym22] #1996087 15/08/2015 17:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Uansett, selv med is er min hypotese:
Sett at en person spiser en is daglig ekstra i en måned og legger på seg 3 kg i løpet av den måneden som følge av det. Hvis samme person i stedet spiste fem is ekstra daglig i den måneden, tror jeg ikke han ville lagt på seg 15 kg.

Gitt at alt annet er likt så vil fortsatt vekten øke og dermed vil musklene trenge mer energi til å flytte på vekten og en del av vektøkningen vil 'kompenseres' for. Hvor stor andel av de 15 kiloene vil forsvinne i noe annet en fett og muskler er da avhengig igjen av andre faktorer. En vektøkning fra 55 til 70 er forholdvis større enn en økning fra 100 til 115. Det er dog andre faktorer som kan gjøre at vektøkningen ikke er lineær, ren gjennomstrømming gjennom fordøyelsesstystemet tviler jeg er en av dem.
Når det gjelder is så tviler jeg på at det er mye energi i is som ikke blir tatt opp i kroppen.

Re: Fedme [Re: anonym22] #1996088 15/08/2015 18:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det er bra. Og ingen er vel uenig i at man går ned i vekt med kaloriunderskudd?
10 kg på 10 uker er ikke så mye, sett opp mot sykelig overvekt.
Tror du at en person på 230 kg som reduserer kalorinntaket slik at han går ned 1 kg i uka de første 10 ukene, fortsetter å gå ned 1 kg i uka til han når 80 kg med samme ukentlige kalorireduksjon?
Jeg tror iallfall ikke det.

En som går ned i vekt vil etterhvert ha et mindre stort energibehov for å oppretteholde kroppen og dra rundt på 'overvekten'. I Geir sitt tilfelle så var det ikke snak om den storevektsreduksjonen, men en som går ned fra 230 til 80 kilo vil nok merke denne effekten og evt. ta høyde for den.

Re: Fedme [Re: Velte_Petter] #1996095 15/08/2015 18:23
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er ikke enkelt:
"Jeg hater synet av bælfeite kvinnfolk, tredd ned i noe som ser ut som en sykkelbukse, med reklame for Tine meierier, dundre forbi meg i oppoverbakker."

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Fedme [Re: GeirK] #1996097 15/08/2015 18:23
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig

Haha, touche :-) (Og før noen kommenterer det, aksenten over e'en funka ikke på tastaturet mitt her).

Du må neste forklare hvorfor det er en touché - siden jeg ikke ser det. Mener du at jeg har tillagt noen en mening de ikke har, eller er det noe annet?

Jeg ble bare begeistret av Raskalls elegante manøver :-) Om du ikke er enig i at de to utsagnene han holder opp mot hverandre spriker litt er det helt OK. Vi trenger ikke være enige.

Jeg tror det er din og Raskalls logiske analyse som svikter her siden dere sidestiller det å identifisere negativ semantikk med å fantasere om avsenders motiver.

Når det gjelder denne....Her tror jeg du overvurderer meg. Jeg tok meg ikke tid til noen grundig "logisk analyse" før jeg uttrykte en spontan begeistring over Raskalls innlegg.

Når det gjelder påstanden om at jeg (og Raskall) "sidestiller det å identifisere negativ semantikk med å fantasere om avsenders motiver" må du trå litt varsomt. Du er farlig nær ved å "tillegge andre folk meninger de kanskje ikke har."

Men nå er jeg ferdig med denne. Beklager om jeg tråkket på noen tær med "touché"-kommentaren. Det var IKKE meningen! Fortell om de 1370 kaloriene isteden. Det er mer interessant!

Redigert av Tråkk'n roll; 15/08/2015 18:24.
Side 4 av 19 1 2 3 4 5 6 18 19

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå