Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Stikart Oslo

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1950193 23/04/2015 14:03
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
trailguide.no sin rolle er som en stiguide, ikke er kart. Kartene funker som kartgrunnlag (både norgeskart, mtbmap, og flyfoto) for stiene som er beskrevet.

Jeg vil tru dette er til stor nytte om du er på et nytt sted, har med deg sykkelen, og har et par timer til overs. Da er det greit å få oversikt over de etablerte stiene i området, hvordan de er, og et gps-spor på kartet hvor den går, sammen med en prikk over hvor du er.

Eventyrerne som ser på kart (om det er papir eller mtbmap) inviteres til å legge inn sine beste turer (korte stisegmenter er ikke særlig vits i å legge inn om de bare er et par hundre meter lange) i sine områder.

Om du legger inn trailguide som en app som i linken jeg ga, så vil den legge seg på iphonen din som en app, den vil se ut som en app, den vi oppføre seg som en app. Dessuten vil den automatisk oppdatere seg, du trenger ikke aktivt oppdatere den.

Foreløpig må du være online for å bruke den, men om du starter den før du drar ut i områder uten dekning og laster ned kartene, så trur jeg det skal funke bra. Kartflisene må lastes ned via nettet og de caches foreløpig ikke, så vet ikke helt hvordan det funker om du zoomer inn i området du skal, vet ikke om flisene er der når du kommer dit.

Jeg ser på trailguide.no som en tjeneste so bruker mtbmap som kartgrunnlag (på en bra måte). Alle kartgrunnlag i trailguide dekker jo hele Norge.

Det hadde vært veldig flott om forumbrukerne kunne komme med forslag til nye tjenester og forbedringer i stedet for å si "hva skal vi med dette?". Det er ikke den beste motivasjonen for en som sitter kvelden og natta lang og utvikler gratis saker uten lønn for strevet, men bruker bare lysten på å få til en tjeneste som skal kunne gjøre stisyklingen enda morsommere og enklere for flere mennesker.

Jeg inviterer alle til å teste tjenesten både hjemme i stua før avreise, og ute i felten med mobilen for deretter å komme med innspill. En slik tjeneste er ikke hogget i stein, og utvikles hele tiden. Med innspill fra brukere til det bedre.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Rotneim, Gol

Re: Stikart Oslo [Re: Bjørn J. Kvande] #1958229 12/05/2015 17:25
K
kimpan Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Hei.
Var ute på stitur i går og skulle bruke OpenMaps appen på Iphone, som i fjor ble brukt flittig med objo mtbmaps kart. Nå funket det overhode ikke, kom hjem og sjekket opp litt her på forumet og fant ut at det nå er flyttet over til mtbmap.no. Kommer dette til å funke igjen på iphonen? Ser det står at man skal bruke vanlig nettleser, men noen som vet om en app kommer til å oppstå?

Takker samtidig alle som legger inn stier og som får dette til å funke. Vannvittig bra jobba og et hendig verktøy for å få litt oversikt.

Mvh
Kim

Re: Stikart Oslo [Re: kimpan] #1958316 12/05/2015 20:08
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kimpan
Hei.
Var ute på stitur i går og skulle bruke OpenMaps appen på Iphone, som i fjor ble brukt flittig med objo mtbmaps kart. Nå funket det overhode ikke, kom hjem og sjekket opp litt her på forumet og fant ut at det nå er flyttet over til mtbmap.no. Kommer dette til å funke igjen på iphonen? Ser det står at man skal bruke vanlig nettleser, men noen som vet om en app kommer til å oppstå?

Ingenting ble flyttet over fra objo.net til mtbmap.no; det er to forskjellige nettsteder som henter kartdata fra samme sted (OSM/Openstreetmap). Begge blir lagd av folk på terrengsykkelforumet.
MTBmap.no kan du bruke både i nettleseren og i diverse apper, men noen av appene trenger litt "modding" for å funke, og akkurat for iOS er det i øyeblikket ingen apper som fungerer (såvidt jeg vet). Les mer om det på wikien.
Som du ser kan du også legge kartet inn på en Garmin-GPS e.l. som kanskje er enda bedre egnet.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1960095 18/05/2015 07:34
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg har brukt mtbmap.no litt i det siste og noterer meg at graderingen av stiene i forhold til det som står på wikien (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale) i en del tilfeller er .. eh upresis.

Er det "lov" å endre mtb:scale=0 til feks mtb:scale=3 i tilfeller der det åpenbart er feil gradering eller er det dårlig kotyme?

Har også blitt "sendt ut" på ekspedisjoner i sumpområder med gradering 0 (grønn) - det er jo ikke teknisk vanskelig, men det er jo ikke kjørbart heller med mindre traseen er frosset og man kjører med piggdekk. Sette class:bicycle:mtb = -1?

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1960121 18/05/2015 07:57
talliere Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kjørte fra Sølvdobla over Dølerud retning Askvann/Sandbakken i går og ser at denne stien mister graderingene når man zoomer inn på kartet. Andre stier i området er OK.

Re: Stikart Oslo [Re: brede] #1960168 18/05/2015 09:06
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: brede
Jeg har brukt mtbmap.no litt i det siste og noterer meg at graderingen av stiene i forhold til det som står på wikien (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale) i en del tilfeller er .. eh upresis.

Er det "lov" å endre mtb:scale=0 til feks mtb:scale=3 i tilfeller der det åpenbart er feil gradering eller er det dårlig kotyme?

Det er selvsagt lov - hvis ingen redigerer vil jo kartet aldri bli bedre? Men hvis du er usikker kan du jo også sende melding til den som la inn mtb:scale på denne stien og spørre forsiktig om hvorfor det ble akkurat den verdien... I JOSM kan du markere stien og trykke Ctrl+H for å få opp history for stien.

Har også blitt "sendt ut" på ekspedisjoner i sumpområder med gradering 0 (grønn) - det er jo ikke teknisk vanskelig, men det er jo ikke kjørbart heller med mindre traseen er frosset og man kjører med piggdekk. Sette class:bicycle:mtb = -1?

Sump ville jeg nok satt enda lavere verdi på. Da er det vel heller ikke noe poeng å ha mtb:scale grønn på den.

Re: Stikart Oslo [Re: talliere] #1960170 18/05/2015 09:07
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: talliere
Kjørte fra Sølvdobla over Dølerud retning Askvann/Sandbakken i går og ser at denne stien mister graderingene når man zoomer inn på kartet. Andre stier i området er OK.

Tipper det skyldes at mtbmap.no på høy zoom (15-16) i det aktuelle området ikke er oppdatert like nylig som lav zoom (8-14).

Re: Stikart Oslo [Re: anderfo] #1960174 18/05/2015 09:16
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ikke bare er det lov, det er jo svært ønskelig at folk bidrar til å forbedre kartet. Pr nå så blir det jo mye "arbeid" for de få som behersker systemet. Men det forutsetter jo at man leser wiki++ for å gjøre ting riktig. Kjedelig om noen "retter opp" og legger inn ting helt feil...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stikart Oslo [Re: talliere] #1960217 18/05/2015 10:27
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn

Hvordan syns du at denne stien burde graderes siste km. frem til Askvann, og fra Askvann og frem til parkeringsplassen?
Slik jeg husker disse strekkene rett (og vi snakker om samme sti), er det en skiløype som går i en svært våt dal.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1960253 18/05/2015 11:10
talliere Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Var veldig vått siste 3-400 m før vannet, ser at nå er graderingen oppdatert på alle zoomnivå !
Stien er merket 'bad for biking' på dette strekket, noe som er helt riktig.
Fulgte ikke stien fra Askvann til P-plass men tok av opp til høyre og kom inn på sti som kommer ned 200 m fra p-plassen.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1961933 21/05/2015 19:09
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Får man brukt MTB overlay på Garmin edge 705?
Har Topo sommer fra frikart.no installert.

Re: Stikart Oslo [Re: TNO] #1961993 21/05/2015 22:26
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: TNO
Får man brukt MTB overlay på Garmin edge 705?
Har Topo sommer fra frikart.no installert.

Mener å huske at det var litt tricky å legge inn flere kart på Edge 705, men det skal være mulig.
Tror denne metoden vil funke:
- Installer frikart.no-kart via BaseCamp.
- Legg MTB overlay på minnebrikke i katalogen /garmin/ og gjør om navnet på fila til gmapsupp.img

Re: Stikart Oslo [Re: NilsStrom] #1964943 28/05/2015 18:32
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: NilsStrom
Sitat: Are Halland
Finner ikkje denne tråden?

Her er i allefall den viktigste ICON_TONGUE Norsk MTB Overlay

Og frikart.no.

Har lagt in http://mtbmap.no/garmin/ på min Oregon 300 men den reagerer etter det extremt treigt og henger seg ved zooming.
Noen som har en ide om hva som er galt?

Re: Stikart Oslo [Re: gunnarw] #1964952 28/05/2015 18:55
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gunnarw
Har lagt in http://mtbmap.no/garmin/ på min Oregon 300 men den reagerer etter det extremt treigt og henger seg ved zooming.
Noen som har en ide om hva som er galt?

Bruker du den sammen med en relativt ny fil fra frikart? I så fall kan det være det at hele Norge begynner å inneholde såpass mye data, at det er det som gjør det treigt. Vet ikke om det er grunnen, men frykter at det kan være tilfelle.

Hvis grunnen er at frikart-filene har blitt litt for store går det an å legge inn utvalgte områder på GPSen via BaseCamp.

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1965034 28/05/2015 20:53
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Lastet ned både OSM Topo summer og MTB Overlay idag.
Måtte slette alle de andre kartene som var inlagt. Men ser at det fortsatt ligger noe bluechart i menyen som jeg ikke finner når jeg sjekker fra PC.
Står nå att det er 58 av 939MB ledig.
Bör jeg forsöke med et större minnekort en det på 2GB som står i den nå? Og må jeg da instalere på nytt?

Re: Stikart Oslo [Re: gunnarw] #1965058 28/05/2015 21:41
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gunnarw
Lastet ned både OSM Topo summer og MTB Overlay idag.
Måtte slette alle de andre kartene som var inlagt. Men ser at det fortsatt ligger noe bluechart i menyen som jeg ikke finner når jeg sjekker fra PC.
Står nå att det er 58 av 939MB ledig.
Bör jeg forsöke med et större minnekort en det på 2GB som står i den nå? Og må jeg da instalere på nytt?

Høres ut som et større minnekort kan hjelpe, ja (hvis du ikke bruker trikset med å legge inn kartet via Basecamp).
Men hva mener du med å installere? Hvis du mener "legge filene på minnekortet" så må du nok det, men jeg vet ikke hva annet du eventuelt må installere...

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1966309 31/05/2015 20:17
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Har nu FAT32-formatert et 8GB minnekort dit jeg zippet kartfilent som der nå ligger som gmapsupp.img. på 869 648kb.
Men jeg finner det ikke under oppsett menyen i gpsen...

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1966314 31/05/2015 20:31
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Filen må legges i en mappe som heter Garmin.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stikart Oslo [Re: tbh] #1966679 01/06/2015 14:12
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tbh
Filen må legges i en mappe som heter Garmin.

Takk. Nå finner jeg kartet og det er nå det eneste som står som Enabeled i menye.

Når jeg slo på så vistes et dårligt kart med norge i störrelse med halve skjermen. Så snart jeg prövd zome in sp forbir skjermen hvit uansett jeg slår av og på GPSen og forsöker på nytt..

Re: Stikart Oslo [Re: anderfo] #1967706 03/06/2015 10:32
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: anderfo
Hei.

Ingenting ble flyttet over fra objo.net til mtbmap.no; det er to forskjellige nettsteder som henter kartdata fra samme sted (OSM/Openstreetmap). Begge blir lagd av folk på terrengsykkelforumet.
MTBmap.no kan du bruke både i nettleseren og i diverse apper, men noen av appene trenger litt "modding" for å funke, og akkurat for iOS er det i øyeblikket ingen apper som fungerer (såvidt jeg vet). Les mer om det på wikien.
Som du ser kan du også legge kartet inn på en Garmin-GPS e.l. som kanskje er enda bedre egnet.

Hadde stor glede av å kjøre objo.net offline i Openstreetmaps på iPhone når det fungerte. Dessverre er det ikke alltid 3G/4G dekning der man sykler, og nettleserfunksjonen gir heller ikke mulighet å finne ut hvor på kartet man er. Med andre ord blir det ca like nyttig som å printe ut papirkart... Noen som vet om det er planer for å få mtbmap.no til å fungere offline med f.eks. Openstreetmap eller i alle fall med "hvor-er-jeg-funksjon"?

Re: Stikart Oslo [Re: MagnusB] #1967708 03/06/2015 10:36
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MagnusB
Sitat: anderfo
Hei.

Hadde stor glede av å kjøre objo.net offline i Openstreetmaps på iPhone når det fungerte. Dessverre er det ikke alltid 3G/4G dekning der man sykler, og nettleserfunksjonen gir heller ikke mulighet å finne ut hvor på kartet man er. Med andre ord blir det ca like nyttig som å printe ut papirkart... Noen som vet om det er planer for å få mtbmap.no til å fungere offline med f.eks. Openstreetmap eller i alle fall med "hvor-er-jeg-funksjon"?

Nettleseren gir deg allerede mulighet til å finne ut hvor du er. Trykk på siktet...

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1967748 03/06/2015 11:24
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Nei, fungerer ikke her. "Geolocation error: User denied Geolocation"

Edit: Selvfølgelig var det innstillingene som måtte endres. Nå funker det! Bare synd det ikke går å ta kart offline lenger.

Redigert av MagnusB; 03/06/2015 11:25.
Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1968158 04/06/2015 08:51
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Noen som enkelt kan si hvordan man får offline i OsmAnd? altså lagre utsnitt på telefonen.

Re: Stikart Oslo [Re: AndreasLie] #1968342 04/06/2015 15:14
talliere Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Tror dette lagres automatisk hvis man zoomer til det nivået man vil ha og deretter bare scroller rundt på kartet i det området man vil ha. Disse flisene lagres i en mappe på telefonen under osmand\tiles\mtbmap\"levelnr"\"tilesnr"\.

Re: Stikart Oslo [Re: talliere] #1968347 04/06/2015 15:41
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Tror dette lagres automatisk hvis man zoomer til det nivået man vil ha og deretter bare scroller rundt på kartet i det området man vil ha. Disse flisene lagres i en mappe på telefonen under osmand\tiles\mtbmap\"levelnr"\"tilesnr"\.

Det gjelder også i RMaps, men der kan man også spesifisere et område man vil laste ned offline-kart for (alle zoomnivåer).

Bufringen du omtaler er egentlig litt problematisk for meg i RMaps - for jeg får kun gamle fliser, og hvis jeg spesifikt ber om nye fliser gidder den bare å bytte ut 1-2 fliser, på akkurat det zoomnivået jeg ser. Dvs det er ganske slitsomt hvis man vil ha nye fliser for flere zoomnivåer og et større område...
Jeg regner imidlertid med at det er enklere å bare leite opp katalogen og prøve å slette flisene manuelt. Har ikke prøvd det ennå.

Re: Stikart Oslo [Re: talliere] #1968575 05/06/2015 06:19
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Takk for svar, da skal jeg scrolle litt rundt før neste tur og prøve ICON_SMILE

Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1976012 23/06/2015 19:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden mange her har dratt nytte av stikartene, så har dere en mulighet for å gi tilbake i form av en liten donasjon her:

http://donate.openstreetmap.org/server2015/

Gi så det svir, dette er viktig!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stikart Oslo [Re: Grusen] #1995605 14/08/2015 12:00
Hugen Offline
Entusiast
Entusiast
Utrolig bra dette MTBMAP kartet, var på en stitur i Lillomarka og det gikk kjempe fint uten et "fnugg" av lokalkunnskap:)

det var bare et sted hvor jeg stusset veldig over en rødmerket sti der jeg mener det klart var svart ++ masse gåing og lite morro

Dette var stien som går rett sør for Merrahaugen mot Sinober (se link) hvor klager man på graderingen ICON_SMILE

http://mtbmap.no/#16/60.0210/10.8269

Lars Hugo
LCK
Re: Stikart Oslo [Re: Hugen] #1995609 14/08/2015 12:12
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hugen
Utrolig bra dette MTBMAP kartet, var på en stitur i Lillomarka og det gikk kjempe fint uten et "fnugg" av lokalkunnskap:)

det var bare et sted hvor jeg stusset veldig over en rødmerket sti der jeg mener det klart var svart ++ masse gåing og lite morro

Dette var stien som går rett sør for Merrahaugen mot Sinober (se link) hvor klager man på graderingen ICON_SMILE

Graderingen gjelder hvis du sykler stien nedover eller bortover. Noen stier har egen gradering for oppoversykling, da vil da se at linjen har to farger. Det er ikke så mye brukt, men trønderne har vært flinke til å tagge med denne http://mtbmap.no/#14/63.3897/10.4554
Alle stier blir vanskeligere å sykle oppover enn nedover, så lurt å ta hensyn til dette.
Graderingen er subjektivt satt, forhåpentligvis etter kriteriene på den norske wikisiden http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking
Dersom du mener graderingen er feil, kan du endre på denne i openstreetmap dersom du vet hvordan du gjør dette.

Re: Stikart Oslo [Re: lmo] #1995628 14/08/2015 12:41
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: lmo
Sitat: Hugen

Graderingen gjelder hvis du sykler stien nedover eller bortover. Noen stier har egen gradering for oppoversykling, da vil da se at linjen har to farger. Det er ikke så mye brukt, men trønderne har vært flinke til å tagge med denne http://mtbmap.no/#14/63.3897/10.4554
Alle stier blir vanskeligere å sykle oppover enn nedover, så lurt å ta hensyn til dette.
Graderingen er subjektivt satt, forhåpentligvis etter kriteriene på den norske wikisiden http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking
Dersom du mener graderingen er feil, kan du endre på denne i openstreetmap dersom du vet hvordan du gjør dette.

Jeg har sluttet å tagge oppover. Blir myr info på kartet og vanskelig å lese på gps. Jeg regner med at alt blir vanskeligere oppover, og antar at blå ned er rød opp osv. Dvs røde stier er jeg forberedt på å dytte opp.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå