Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Watt vs vekt og sittestilling på tempo

Watt vs vekt og sittestilling på tempo #1991828 06/08/2015 13:15
C
CPD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Hei, funderer litt på sammenheng mellom sittestilling, watt og vekt på temposykling. Hvor mye spiller de ulike faktorene inn?

Ser i konkurranser at jeg havner et stykke bak konkurrenter som er relativt like meg i kroppsvekt og wattmålinger, og lurer derfor på om jeg har mye å hente på "dypere" sittestilling, eller om det er ren watt vs kg som spiller inn. Har lagt ved et par bilder som viser sittestilling på temposykkelen. Er 196cm / 91kg, så "fanger" en del vind når jeg sitter oppreist. Jeg sitter godt og komfortabelt med nåværende oppsett.

Vedlegg
IMG_9079.PNG (280.9 KB, 585 nedlastinger)
IMG_9081.PNG (247.31 KB, 497 nedlastinger)
Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1991840 06/08/2015 13:35
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvis det er snakk om relativt flate løyper så spiller watt/kg liten rolle, det aller viktigste er terskelwatten. Det spiller liten rolle om du veier 20 kg mer dersom du produserer mer watt, forutsatt at vi er innenfor det "normale". Jo brattere løypa er desto viktigere blir watt/kg.

Det er mye å hente på å få en bra sittestilling, men det er ikke alltid slik at dypest mulig er best ettersom for stor knekk i hoftene kan føre til at watten du klarer å produsere blir mindre.

Vet du om de du sammenligner deg med har samme watt også i konkurransene, eller er det på test dere er ganske like. Det er mulig de klarer å ta seg ut mer i konkurransene.

For å finne ut om du har noe å tjene på en lavere sittestilling bør du teste det, enten på egenhånd ved hjelp av wattmåler, eller ved testing hos en sykkeltilpasser. Hvis du klarer å produsere like mye watt med en lavere sittestilling, og du klarer å holde denne over tid, så har du noe å tjene på å sitte lavere. Hvis testen viser at en lavere stilling gir deg mindre watt fordi vinkelen i hofta blir for stor så er det neppe noe å hente på å endre stillingen.

Når du sammenligner deg med andre så er det også nødvendig å vurdere forskjeller i utstyr, dvs sykkel, hjul, hjelm, klær mv. Selv om sittestillingen er lik kan kraften som trengs for å holde samme fart variere med 30-50 watt fra det beste utstyret til det nest beste.

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1991847 06/08/2015 13:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er mest Watt/frontareal som teller på tempo. Siden du er ganske diger er det vindmotstanden som sinker deg i størst grad.

Sittestilling er jo også et kompromiss mellom Aereodynamikk/effekt og muligheten til å bli sittende i stillingen. Det hjelper ikke å ha like mye luftmotstand som et såpestykke om du ikke klarer mer enn 10 minutter i bøyla.

Er ikke kapabel til å si noe smart om stillingen din.

LarsB

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1991848 06/08/2015 13:45
C
CPD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Takk for gode svar.
Har sammenlignet konkurransewatt på 20km tempo (i svært mye vind), og havnet 1 minutt bak klubbkompis som målte samme snittwatt. Han er ca 5kg lettere enn meg. Kan selvsagt og være selve wattmåleren som er forskjelle (jeg bruker ensidig garmin vector - han watthjul eller stages).

Har nå 2 stk 1cm spacere under stem - så tenker å teste på rulla hvor greit jeg sitter med lavere styre (og se an effekt på watt jeg klarer å holde).
Virker fristende å kunne "skru seg til bedre tider":)

Redigert av CPD; 06/08/2015 13:46.
Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1991862 06/08/2015 14:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
For meg så ser det ut til at du har en sittestilling (ganske bredt mellom albuene og underarmene hellende nedover) hvor du presser ganske mye luft opp mot brystkassen, hvilket er spesielt lite gunstig når den er bred og lang.

Jeg er absolutt ikke noen aeroekspert, men har synset, lest og eksperimentert litt på egen hånd og kommet til en slutning at sittestillingen ikke bare er et kompromiss mellom luftmotstand, komfort, og effektivt tråkk, men at du ofte også må gjøre kompromisser ved å la en enkelt kroppsdel fange litt mer vind for å totalt sett få mindre motstand på ekvipasjen (deg og sykkelen).
For din del ville jeg prøvde å få hendene litt høyere (feks. med J-bend forlengere), da vil de "bryte" vinden mer og (forhåpentligvis) lede noe av den utenom "kræsjflaten" midt på brystet/magen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1992014 06/08/2015 21:19
P
Playboy75 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Hei. Kan ikke si så mye ut fra bildene, men det er MYE å spare på sittestillingen. Vekten har mye å si om det er oppoverbakke, men du kan ta igjen endel nedover så lenge det er slakt og lite teknisk. Jeg har feks ved endel testing med watthjul og tur/retur segmenter for å nøytralisere vindpåvirkning under testing, jobbet endel med dette. I 2014 kjørte jeg en rundløype på 5,5km på 42,6km/t med 388w. i år har jeg klart å kjøre samme løypa på 43,3 med kun 361w. (racersykkel). Når watten økte til 389w så kom jeg opp i 43,7, men det var kaldere og høyere trykk den dagen.
Hvis du kjører runs samme dag er det greit å sammenligne direkte, men om du kjørte i forrige uke må du foruten vind ta hensyn til Lufttrykk og temperatur, eller det man på flyspråket kaller density altitude. Hvis det er en grad forskjell skiller det ca 1watt i forbruk på samme fart i 40km/t og oppover. Når det blir kaldere bruker man mer kraft. Hvis trykket i atmosfæren øker med 10hektopascal så skiller det ca 0,15km/t dvs Høyere trykk lavere fart. Trykket kan typisk variere fra 970-1040 så det er over en km/t i mulig forskjell der. I temperatur skiller det ca en km/t fra 5-25grader (20w er ca en km/t i 40km/t området).
Mitt råd er: Tren yoga, kom deg lengre ned, armene sammen og skuldrene avslappet og ned, da går det garantert fortere, men det må taes over tid. Jeg har nok et par tusen km i stillingen ICON_SMILE. Tren i den stillingen du skal kjøre ritt i. Jeg opplever ikke noe effekttap fra denne stillingen til vanlig bukk på raceren, antakelig fordi jeg kjører sånn "hele tida". Lykke til. (jeg er forøvrig 192 og 82kg)

Redigert av Playboy75; 06/08/2015 21:21.
Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1992066 07/08/2015 05:14
Normann Offline
Entusiast
Entusiast
Det kunne kanskje se ut som om at du skulle prøvd å bli litt mer kompakt. Altså albuene litt bakover mot kroppen og litt ned. Samtidig som armpaddene justeres nærmere senter av styret. Det krever selvsagt tilvenning, men kan muligens gjøre deg litt mer aero.
Om du skal stille i triathlon kan du jo justere setet lenger frem, slik at du blir sittend mer rett over senter av krank (om mulig)

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: Normann] #1992229 07/08/2015 08:58
C
CPD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Har endret litt på oppsettet basert på innspill:
- Fjernet to spacere under stem = 2-3 cm lavere styre
- trukket selve aerobars 3-4cm lenger frem slik at jeg sitter med strake hender
- vinklet aerobars mer oppover slik at de ligger omtrent paralelt med overrør (vs peke mot bakken)

Føltes veldig ok på noen enkle tråkk på rulla, men blir spennende å teste over litt lengre økt.
"Problemet" er at en ikke får testet effekten skikkelig siden det vær og vind er forskjellig fra gang til gang.

Et "problem" som oppstod: Hvor hardt tighter dere skruene på stem/bars osv? Er redd for å vri og bøye på aerobars og armhvilere om jeg kjører over fartsdump/veihull.
Er et alustyre btw, ikke karbon.

Vedlegg
07-08-2015 11-42-28.png (395.29 KB, 284 nedlastinger)
Redigert av CPD; 07/08/2015 09:43.
Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1992240 07/08/2015 09:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Endrer du ikke "mye" litt fort?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1992258 07/08/2015 09:45
C
CPD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Jo, det kan tenkes - vil vise seg ved test over litt tid.
Bruker ikke tempoen til så mye annet enn ritt/konkurranser så har forhåptentligvis ikke "grodd fast" i den forrige stillingen.

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1992418 07/08/2015 13:01
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg fjerna 2cm som deg, det gikk fint. Sykt sliten i skuldrene etter den første turen, deretter har det bare vært kos.

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1992605 07/08/2015 21:38
C
csc Offline
Medlem
Medlem
C
Ny sittestilling er absolutt bedre, men mangler bilde rett forfra.

Sitter du fortsatt godt så gå enda lenger ned.

Og husk at det er greit å "ofre" noen watt mot bedre/lavere sittestilling hvis det gir deg så mye mindre motstand at det går fortere. De du sammenlikner deg med kan allerede ha gjort det, derfor vil ikke en watt mot watt sammenlikning gi noe godt svar på hvem som kjører raskest.

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #1993085 09/08/2015 18:35
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Riktig sittestilling er iallefall superviktig. På Oslo Tri igår lånte samboeren Speedmaxen min slik at hun kunne suse gjennom de 40km så raskt som mulig. Jeg derimot måtte montere noen clip-ons på raceren, justere setet og droppe ned styret. Jeg var langt fra komfortabel, og det viste seg.

23km gikk med snittfart på 34 km/h (!!) som er 1,3 km/h lavere enn jeg holdt i 90km under Ironman Kronborg i juni. Godfølelsa var borte og da ble det et fryktelig strev.

Re: Watt vs vekt og sittestilling på tempo [Re: CPD] #2000085 23/08/2015 18:58
C
CPD Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Fikk omsider testet nytt oppsett i dag. Kjørte 4 intervaller på ca 6:30-7min / 4,4km . Har ikke sammenlikningsgrunnlag mot gammelt oppsett, men det føltes mye mer aero med armer mer samlet vinklet opp.

Tror ikke jeg har ofret noe særlig watt heller. "Pers" på gammelt oppsett var 392w snitt på 10km temporitt (ca 14.30min).

Snittwatt på de 4 dragene i dag var 377 (NP) i en småkuppert løype.
Blir spennende å teste i ritt, men føler meg ganske sikker på at dette vil gå merkbart raskere.

Takker for alle innspill:)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå