Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang
|
Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang
20/07/2015 09:56
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Her er en liten anekdote fra helgen, i tilfelle noen er interessert i denslags. Vi var tre stykker skulle sykle opp grusstien opp ved Fjellstadbakken i Østmarka. Da vi var helt nederst i bakken, så vi en kvinne litt lenger opp (ca ved "treningssenteret"), og hunden hennes - uten bånd. Hunden, en beige, puddelaktig, halvstor hund, bjeffet. Jeg ropte at det var båndtvang, og sa hun måtte bruke bånd. Hun sa "bare kjør, dere". Det hjalp ikke at jeg flere ganger sa det var båndtvang, kvinnen gjorde ingen forsøk på å bruke båndet hun hadde i hånden. Beskjeden var "bare kjør, dere". Det var tydelig at hun ikke brydde seg, og at båndtvang ikke betød noe for henne. Det var også tydelig at hun ikke hadde kontroll på hunden, den løp rundt, inntil 1m fra oss, og bjeffet og var stresset, aggressiv, eller hva den var. Det var ubehagelig. Og så ble jeg irritert. Jeg sa høyt og tydelig fra hva jeg mente, uten forsøk på å være diplomatisk, men det hadde naturligvis ingen effekt. Hunden fortsatte å bjeffe og løpe rundt oss. Damen gikk oppover etter oss, med båndet i hånden. Så tok jeg et bilde av henne. Det mente hun jeg ikke hadde noen rett til, og så slo hun meg. Et litt keitete "bokseslag" i armen eller hva det var, men likevel: Hun slo meg. Jeg spurte om hun ville slåss, men det ble med det ene slaget. Stemningen ble ikke noe bedre av dette, og det endte med at jeg syklet videre (det går jo sakte oppover der) med hunden bjeffende, mens jeg ropte at jeg håpet hunden hennes bet meg, så jeg kunne få den avlivet. Sånn gikk det ikke. Hvis noen treffer denne kvinnen og hunden hennes i Østmarka, kan det være greit å være forberedt. 
Redigert av Christian; 20/07/2015 11:08. Rediger grunn: Sensurerte bildet litt til.
|
|
|
Re: Hundeeier som ikke bryr seg om båndtvang
[Re: Christian]
20/07/2015 10:00
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Noen ganger er det bedre å bare gi faen og sykle videre... Ja det er irriterende men er det virkelig vits i å bruke så mye energi på noe sånt?
|
|
|
[Re: kaffekanne]
20/07/2015 10:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
er det virkelig vits i å bruke så mye energi på noe sånt? Ja - det er det. Hvis tilstrekkelig mange bruker energi på dette, forsvinner problemet. Det eneste som får folk til å slutte å være drittsekker, er at konsekvensene av å være drittsekk blir ubehagelige nok.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/07/2015 10:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg gikk på tur her om dagen langs en av Barcelonas mest brukte turveier. Jeg gikk alene med barna på 2 og 4 år. Jeg er ikke redd for hunder og bryr meg sjelden om løse hunder, selv om de er irriterende når de løper etter meg når jeg sykler. Denne gangen møtte jeg en dame med to løse hunder. Begge hundene løp rett bort til barna mine for å kose/lukte, eller et eller annet. Hundene var like høye som barna og sønnen min på fire ble ganske så redd da hunden kom helt opp i fjeset hans og begynte å slikke og snuse. Jeg prøvde å dra hundene bort og ropte por favor til damen, som ikke så ut til å bry seg nevneverdig over at sønnen min skrek i frykt. Jeg kjenner ikke til båndreglene i Spania, men oppfatter slikt som ganske hensynsløst. Hvorfor er det så mange hundeeiere som tror at andre synes det er helt topp med løse hunder som hopper opp på en, slikker, bjeffer osv.
Å bli forfulgt av løs hund på sykkeltur er jo aldri spesielt trivelig. Jeg skjønner godt at Christian ble litt irritert av overnevnte situasjon.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
20/07/2015 10:41
|
Ole M
Entusiast
|
Entusiast
Du sier hun mente du ikke hadde rett til å ta bilde av henne... Har du det?
|
|
|
20/07/2015 10:41
|
TurboTom
Medlem
|
Medlem
Hundeeiere er nok ikke så forskjellige fra folk flest, de kommer i udugelige utgaver og i utgaver som antagelig hører mer til normalen over folk som kan utvise folkeskikk. Å være en ignorant tulling er nok neppe hundens skyld, og det blir derfor feil å mene at mange hundeeiere syns det er topp at hundene hopper på folk, bjeffer osv.
Jeg syns reaksjonen til Christian var godt innafor. Dersom ingen gir en tydelig tilbakemelding så vil jo det å ha en løs hund utenom båndtvangen oppleves som helt greit av hundeeier. Er forøvrig enig med GeirK om at det skal være ubehagelig å være en drittsekk!
|
|
|
20/07/2015 10:48
|
RunM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke for å være tverr her nå, men jeg råder trådstarter om å være forsiktig med å legge ut bilde. Brudd på loven om personvern gir nok mere straff enn brudd på båndtvang, spesiellt når hun gjorde deg oppmerksom om at du ikke kunne ta bilde av henne.
og ja, jeg har hund selv, og liker ikke brudd på båndtvangen.
|
|
|
[Re: Ole M]
20/07/2015 10:54
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Tror det er lov å ta bilde, men ikke publisere.
|
|
|
20/07/2015 10:56
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Jeg ble forresten bitt av en hund på sykkeltur i vår. Det var før båndtvang-sesongen, men eierne burde åpenbart brukt bånd likevel.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
20/07/2015 10:59
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Noen ganger er det bedre å bare gi faen og sykle videre... Ja det er irriterende men er det virkelig vits i å bruke så mye energi på noe sånt? De fleste gangene sykler jeg bare videre, men ikke denne gangen. Det går jo uansett i gangfart opp den bakken. Jeg synes ikke man bare skal finne seg i andres egoisme og lovbrudd.
|
|
|
20/07/2015 11:02
|
RunM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når en person poengterer at en ikke skal ta bilde, så har en ikke lov til det. Hvis personen er ugjenkjennelig, elller en del av en folkemengde, kan en ta bilde. Hvis det er en offentlig person så kan man ta bilde.Hvis det er opplyst om at området er overvåket, og dette er meldt inn og godkjent, så kan en ta bilde. Osv.
Disse reglene, sammen med reglene om opphavsrett blir brutt mange ganger hver dag.
Så kommer da poenget: Det er ingen tvil om at det har skjedd brudd på loven om båndtvang her.Hunden løp løs, bjeffet, men gjorde ingen skade. Rettferdiggjør dette ett brudd på loven om personvern?
|
|
|
20/07/2015 11:07
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Ut fra beskrivelsen så høres det ut som dette eskalerte mye mer enn det trengte.
Hvis det overordnede målet er at hun skal ha bikkja i bånd fremover, så tror jeg effekten hadde vært større du rolig hadde forklart henne at det er båndtvang, og hvorfor osv. Da kunne hun selv ha bestemt seg for at hun skal ha bikkja i bånd. Nå blir hun beordret til å ha bikkja i bånd, og det vil være et nederlag hvis hun nå gjør dette fremover.
|
|
|
[Re: RunM]
20/07/2015 11:09
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Så kommer da poenget: Det er ingen tvil om at det har skjedd brudd på loven om båndtvang her.Hunden løp løs, bjeffet, men gjorde ingen skade. Rettferdiggjør dette ett brudd på loven om personvern? Jeg sensurerte bildet litt til.
|
|
|
[Re: Dexter]
20/07/2015 11:11
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Ut fra beskrivelsen så høres det ut som dette eskalerte mye mer enn det trengte.
Hvis det overordnede målet er at hun skal ha bikkja i bånd fremover, så tror jeg effekten hadde vært større du rolig hadde forklart henne at det er båndtvang, og hvorfor osv. Da kunne hun selv ha bestemt seg for at hun skal ha bikkja i bånd. Nå blir hun beordret til å ha bikkja i bånd, og det vil være et nederlag hvis hun nå gjør dette fremover. Ideelt sett: Ja. I dette tilfellet: Neppe. Hunden løp rundt og mellom oss, bjeffet og var aggressiv, og hun ropte ikke på den for å få den til seg. Selv uten båndtvang er det jo en idiotisk oppførsel.
|
|
|
20/07/2015 11:12
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke poenget med å oppsøke unødige konflikter. Når hun forteller samme historie til sine venner er det om de forferdelige syklistene.
I min verden finnes det flere grader av brudd på båndtvangen fra de som har en jakthund som går langt fra eier til de som har en hund som holder seg på fot selv om man møter på vilt.
|
|
|
[Re: RunM]
20/07/2015 11:13
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Når en person poengterer at en ikke skal ta bilde, så har en ikke lov til det. Har du en referanse til en lovtekst for dette forbudet? edit: Gisle Hannemyr har skrevet en del om dette. Kortversjonen er at i det offentlige rom kan ikke den avbildede legge inn noen føringer på fotografen. Mao. protestene til damen i dette tilfellet har overhodet ingen forankring i lovverket.
Redigert av schnappi; 20/07/2015 11:29.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: Syklist1]
20/07/2015 11:17
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg ser ikke poenget med å oppsøke unødige konflikter. Når hun forteller samme historie til sine venner er det om de forferdelige syklistene.
I min verden finnes det flere grader av brudd på båndtvangen fra de som har en jakthund som går langt fra eier til de som har en hund som holder seg på fot selv om man møter på vilt. "Hunden løp rundt og mellom oss, bjeffet og var aggressiv, og hun ropte ikke på den for å få den til seg."
|
|
|
20/07/2015 11:21
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Men hverken knurret eller flekket tenner.
|
|
|
[Re: Syklist1]
20/07/2015 11:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men hverken knurret eller flekket tenner. Your point being ...?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/07/2015 11:25
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hunden sperret i prinsippet veien, virret fra side til side mens den bjeffet. Det beste for alle parter hadde vært om hundeeier tok ansvar for hunden sin før den gikk til "angrep". I det minste burde hun akseptert å hente hunden da hun ble snakket til.
Påfølgende munnhuggeri var nok unødvendig, men det skal sies at munnen til frøkna kunne hatt godt av en såpevask.
|
|
|
[Re: GeirK]
20/07/2015 11:29
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Men hverken knurret eller flekket tenner. Your point being ...? De færreste hunder som løper rundt er aggressive. Det er en eneste forbanna uting at alt på 4 bein med hale skal omtales som aggresive bare fordi noen syklister er redde for hund.
|
|
|
[Re: Dexter]
20/07/2015 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis det overordnede målet er at hun skal ha bikkja i bånd fremover, så tror jeg effekten hadde vært større du rolig hadde forklart henne at det er båndtvang, og hvorfor osv.
Det kan da umulig være Christian sin oppgave å forklare hensikten bak en lov hun er pålagt å følge.
|
|
|
[Re: JoachimV]
20/07/2015 11:31
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Men hverken knurret eller flekket tenner. Your point being ...? De færreste hunder som løper rundt er aggressive. Det er en eneste forbanna uting at alt på 4 bein med hale skal omtales som aggresive bare fordi noen syklister er redde for hund. Akkurat.
|
|
|
[Re: GeirK]
20/07/2015 11:35
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis det overordnede målet er at hun skal ha bikkja i bånd fremover, så tror jeg effekten hadde vært større du rolig hadde forklart henne at det er båndtvang, og hvorfor osv.
Det kan da umulig være Christian sin oppgave å forklare hensikten bak en lov hun er pålagt å følge. Hensikten med båndtvang er å beskytte dyr, ikke at skogen skal være forkjørsvei i båndtvangperioden.
|
|
|
20/07/2015 11:39
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Men hverken knurret eller flekket tenner. Your point being ...? De færreste hunder som løper rundt er aggressive. Det er en eneste forbanna uting at alt på 4 bein med hale skal omtales som aggresive bare fordi noen syklister er redde for hund. Kan vi bare si at en hund er aggressiv først etter at den har skadet noen, eller er dette kanskje avhengig av hvordan personen tolker situasjonen og reagerer på hundens oppførsel? Og er dette egentlig en diskusjon om det skal være greit for hundeeier å opprettholde en trussel ved å bryte loven (om båndtvang) når hundeier ettertrykkelig er blitt gjort oppmerksom på at personen som blir truet ønsker at eieren skal fjerne trusselen?
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
20/07/2015 11:39
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enhver hundeeier skal ha kontroll på dyret sitt, båndtvang eller ikke. Når hunden er rabiat og ikke reagerer på eierens kall, så har åpenbart ikke eier kontroll og får pent ha dyret i bånd.
|
|
|
20/07/2015 11:42
|
Deckard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men hverken knurret eller flekket tenner. Your point being ...? De færreste hunder som løper rundt er aggressive. Det er en eneste forbanna uting at alt på 4 bein med hale skal omtales som aggresive bare fordi noen syklister er redde for hund. Hvor har du lest at vi var redde. Dette handler ikke om frykt. Det handler om en hundeeier som ikke passer på hunden sin.
|
|
|
20/07/2015 11:44
|
dodger86
Fersking
|
Fersking
Hunden til dama ble drept av en hund som gikk uten bånd. Hunden som angrep ble tvangsavlivet og eieren fikk en saftig bot . Så er du glad i hunden din holder du den i bånd! Uansett hvor godt en tror en har kontroll på hunden sin så har den instinkter som overgår dette. Desverre skjer dette ganske ofte.
Har selv en blandingshund som er ekstremt snill og mellomstor, men møter den på andre hunder den føler seg truet av går den til angrep.
|
|
|
20/07/2015 11:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
De færreste hunder som løper rundt er aggressive.
Det tror jeg stemmer med de flestes observasjoner av hunder, ja - men det er vel fullstendig irrelevant hvis denne var aggressiv.
|
|
|
|
|