Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Norges beste by/området for aktivt friluftsliv?

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Fossi] #1981057 07/07/2015 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Fossi
Jeg tror jeg har syklet rubbel og bit både i Åre og på Hafjell. Shimano-løypa i Åre er ikke så ulik Ekspressen på Hafjell. Men på Hafjell så har de i tillegg Roller Coaster som er i verdensklasse i sin kategori. Denne overgår det meste du kan finne i nord europa.
Jeg skal innrømme at jeg ikke har syklet i Åre på noen år så hva de har gjort av utbedringer siden jeg var der sist kan jeg ikke stå for. Tenker jeg tar meg en tur i løpet av sommeren.

Har du syklet mye av det over tregrensa? Easy Rider og Tusenmeteren er helt unike etter min mening. Månskogen og Getrappet er også helt episke stier. Shimanoleden er ikke min greie siden jeg ikke er noe glad i å hoppe. . Det er sikkert du, så da blir perspektivene annerledes. Røtter og rock gardens er mer min greie.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981064 07/07/2015 12:30
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Som jeg skrev i et tidligere innlegg så har jeg opplevd ekstremt masse bra sykling i Trondheim. Det meste er lett tilgjengelig og man kan variere turene slik at det passer dagsformen og ønsker man måtte ha. Noe som jeg syns er litt dumt med syklingen i Trondheim er at mange av stiene ikke tåler det våte klimaet noe særlig. Fra jeg startet å sykle i Trondheim i 2006 og frem til nå så er mange av stiene totalt forandret. Både på grunn av bruk, men og på grunn av utvasking.
Jeg kommer selv fra sørlandet og er vant til stier med som blir brukt i langt mindre grad og de er derfor ikke like utsatt for dette virker det som. Stiene er stort sett slik jeg husker dem selv om det er et år siden sist jeg syklet de.
De meste brukte stiene i Oslo som orådet rundt Vettakollen, Frongerseteren og Ullevålseter er slitt helt ned til stein og blir for gjørmete der det fortsatt er jord igjen. Men ti meter til siden for hovedstien går det alltid en nesten ubrukt sti. Jeg slutter aldri å bli overrasket over stinettet i Oslo. Hovedproblemet der er å finne den rette stien.
Fuktigheten på stiene i Trondheim har jeg vent meg til. Fuktigheten i været ellers derimot, det ble for mye for meg. Men så er jo jeg fra Norges Miami og trives best med varmt og stabilt vær ICON_SMILE

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981066 07/07/2015 12:33
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Jonas88
Min studentperiode i Oslo begynner å nærme seg slutten, og er jeg ganske fri med tanke på hvor jeg skal flytte neste gang.

Er det noen som vil synse litt objektiv (Så langt det lar seg gjøre ;-D) vedrørende hvor i landet det er best å bosette seg hvis man ønsker å bedrive aktivt friluftsliv (Ikke jobbrelatert).
Min interesseområde omfavner (Rangert etter hva jeg vektlegger mest);
Stisykling
Toppturer på ski
Landevei
Langrenn
Fjellturer
Kajakkpadling

;-)

Kongsberg
Lier

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981068 07/07/2015 12:35
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Åre har sine gode sider det og. Spesielt over tregrensa som du sier. Åpent og fint. Det får du ikke i samme grad på Hafjell.
Konklusjonen på hele denne tråden er vel at uansett hvor man slår seg ned i Norge så har man fin sykling, skikjøring, padling, seiling, og gud vet hva. Vi er heldige som har disse mulighetene.
Jeg kjenner noen Kinesere som har flyttet til Norge og deres eneste erfaring med friluftsliv er å gå tur i parken. De måper når vi tar de med på turer som norske barnehagebarn gjennomfører uten problemer.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Brusdalen] #1981071 07/07/2015 12:39
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen
Sitat: larsdx
Sitat: GeirK
Slik norsk økonomi er nå er eneste trygge alternativ områdene på Østlandet som har gode forbindelser til Oslo.

Det er ikke alle som er enige i den spådommen.

http://www.tv2.no/a/7077715

Jeg refererer til worst case scenario. Hvordan det går avhenger av oljeprisen, men det er relativt sikkert at Osloregionen vil ha bede prisutvikling på bolig om det blir motkonjunktur, så lenge takten i innvandringen fortsetter å øke eller ikke synker vesentlig.

At livsgrunnlaget i norske småbyer, Ålesund, Molde, Trondheim og Sogndal, skal forsvinne har jeg ikke noen særlig tro på, og den livskvaliteten vi har på slike plasser står nok ikke tilbake for noe, selv Oslo ...

Livsgrunnlaget for en lektor i fast jobb blir nesten helt sikkert ikke borte, men man kan risikere en utvikling i boligprisene som hjør det vanskelig å flytte til Oslo senere. Og om man kan velge mellom å ta lån på 2,5 i Ålesund eller Oslo i 2015 vil nesten helt sikkert Oslo gi bedre avkastning i et 20-årsperspektiv.

Så finnes det andre ting i livet enn penger. Jeg vil bare at trådstarter har dette i bakhodet.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: GeirK] #1981077 07/07/2015 12:57
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: tparsli
Der man i Oslo kan sykle eller kombinere sykkel og kollektivt må man i Trondheim bruke bil for å komme seg litt ut i skogen.

Hva? Gi gjerne et eksempel på navgitt boligområde og skog som du mener er representativt, for dette skjønner jeg ikke.

Jeg tenkte konkret på områdene innover ved Jonsvatnet og mot Klæbu.

Thomas

Thomas
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: tparsli] #1981085 07/07/2015 13:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Der man i Oslo kan sykle eller kombinere sykkel og kollektivt må man i Trondheim bruke bil for å komme seg litt ut i skogen.

Hva? Gi gjerne et eksempel på navgitt boligområde og skog som du mener er representativt, for dette skjønner jeg ikke.

Jeg tenkte konkret på områdene innover ved Jonsvatnet og mot Klæbu.

Thomas

Vel - de områdene har verken de beste stiene eller de mest attraktive boligområdene, så det er et ganskel søkt eksempel.

- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981091 07/07/2015 13:34
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Min studentperiode i Oslo begynner å nærme seg slutten, og er jeg ganske fri med tanke på hvor jeg skal flytte neste gang.

Er det noen som vil synse litt objektiv (Så langt det lar seg gjøre ;-D) vedrørende hvor i landet det er best å bosette seg hvis man ønsker å bedrive aktivt friluftsliv (Ikke jobbrelatert).
Min interesseområde omfavner (Rangert etter hva jeg vektlegger mest);
Stisykling
Toppturer på ski
Landevei
Langrenn
Fjellturer
Kajakkpadling

;-)

Hvorfor alle verdens rike har ingen nevnt Molde?

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: torbis] #1981099 07/07/2015 13:57
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: torbis

Hvorfor alle verdens rike har ingen nevnt Molde?

Hvis du bare leser tråden, vil du se at mange har nevnt Molde.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981110 07/07/2015 14:32
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Tar selvkritikk der. Godt det er andre som har nevnt byen i hvertfall ;-). Velkommen hit :-D

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981161 07/07/2015 18:18
L
lstian Offline
Fersking
Fersking
L
Dersom du er glad i lange bilturer er Molde og Ålesund gode alternativer. Ønsker du derimot å kjøre pudder til pungen før jobb eller sykle 1100 høydemeter fra fjell til fjord etter en lang ettermiddag på kontoret er det nok Sogndal som er stedet for deg!

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: lstian] #1981216 07/07/2015 21:09
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lstian
Dersom du er glad i lange bilturer er Molde og Ålesund gode alternativer. Ønsker du derimot å kjøre pudder til pungen før jobb eller sykle 1100 høydemeter fra fjell til fjord etter en lang ettermiddag på kontoret er det nok Sogndal som er stedet for deg!

Hvilke lange bilturer er det du tenker på?

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Brusdalen] #1981222 07/07/2015 21:21
L
lstian Offline
Fersking
Fersking
L
Er vel begrenset med pudder i f.eks Ålsesund?

Redigert av lstian; 07/07/2015 21:21.
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: lstian] #1981228 07/07/2015 21:48
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis man absolutt skal snakke ned "konkurrentene", så ville jeg ikke dradd frem mangel på pudder som en negativ ting ved å bo i Ålesund. Vi klarer oss fint!

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: ] #1981232 07/07/2015 22:04
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gavia1975
Hei,

Sogndal omegn høres ok ut,ut i fra priorietering.
...
Landevei - ok, men ingen erfaring.

-V-

Jeg har 430 km erfaring derfra fra sist helg. Jeg kan meddele at Sognefjellet er rimelig bratt. Og høyt. Og tungt. Jeg hatet hvert sekund. Melder meg nok på igjen så snart påmeldingen åpner.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981285 08/07/2015 07:32
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Har bodd både i Oslo og Trondheim, sykla sti mest i Trondheim. Oslo har et utrolig stort stinett, og klart tørrere. Jeg sykla mest i Østmarka, og både Bymarka og Estenstadmarka har lengre og tøffere nedoversti. Tar du med Vassfjellet og dens 7 km nedoversti, så er Trondheim litt foran fight lange nedkjøringer. Jeg ville prøvd meg litt frem, bodd flere steder, reist rundt. Mange fine plasser å bo og sykle i Norge. Har sykla både i områdene rundt Ålesund, Stryn, Lillehammer, Søgne, flere turer i Åre og Hafjell. Herlig at vi har så mye å velge i!

Big wheels keep on turning
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981288 08/07/2015 07:41
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er klimaet et tema? Da ville jeg holdt meg langt unna kysten fra Stavanger til Trondheim, og heller kikket på innlandet. Lillehammer har alt du er på utkikk etter i bra nærhet, og et stabilt godt klima. Sogndal ville jeg også vurdert. Der er klima faktisk ganske så bra, og langt bedre enn ute ved kysten. Men der bør du like bratt frilufstliv skal du få ut potensiale i området. Men min sterkeste anbefaling er Alta. En fantastisk plass på alle måter, og klima er mye likt Lillehammer. Og veldig gjestfrie imøtekommende folk.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981295 08/07/2015 07:53
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg var innom Sogndal på årets ferie, og ble helt målløs. For en natur, og for noen muligheter. Det kan du velge å vrake i friluftsaktiviteter, og du har noen av Norges fineste toppturer både på ski og til fots rett utenfor døra. Sjøen, og noen fantastiske fjorder har du også. De har jo også høyskole der. Eneste minuset er at det ligger litt avsides, og er ikke så stort. Dermed kan det fort bli "kjedelig" for en innflytter.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erling] #1981312 08/07/2015 08:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: erling
Sogndal ville jeg også vurdert. Der er klima faktisk ganske så bra, og langt bedre enn ute ved kysten. Men der bør du like bratt frilufstliv skal du få ut potensiale i området.

Syklinga på Kaupanger er jo bare nøyaktig akkurat passe bratt. Sogndalsflyt:D Det finnes jo brattere steder folk holder på.

Hjemme fra noen magiske dager med sykling på Molden og Kaupanger og er godt overbevist om at Sogndal er stedet i Sørnorge, gleder meg bare til neste gang og kanskje jeg og en gang kan bli der.

Pudderkjøringa er jo nevnt, og det er når jeg hører om den i Sogndal at jeg får mer lyst til det.

Vittig at tråden er blitt en konkuranse mellom Oslo og Trondheim for understimulerte bybønder.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erling] #1981330 08/07/2015 08:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men min sterkeste anbefaling er Alta. En fantastisk plass på alle måter, og klima er mye likt Lillehammer.

Virkelig? Hvis jeg slår opp klimastatistikkene, så vil jeg finne omtrent samme årskurver for temperatur og nedbør?

- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: JoachimV] #1981340 08/07/2015 09:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV

Vittig at tråden er blitt en konkuranse mellom Oslo og Trondheim for understimulerte bybønder.

Hva er det som karakteriserer en "understimulert bybonde"?

- Robert Green Ingersoll
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erling] #1981357 08/07/2015 09:33
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mye bra respons siden sist jeg var innom her. Tydelig at det er flere områder som passer mine ønsker!

Livsgrunnlaget for en lektor i fast jobb blir nesten helt sikkert ikke borte, men man kan risikere en utvikling i boligprisene som hjør det vanskelig å flytte til Oslo senere.

Absolutt et poeng, dog har jeg ikke noe spesiell tilknytning til Oslo, og kommer nok heller ikke til å flytte tilbake hitt vil jeg tro, så det skal nok gå bra.

Er klimaet et tema?

Tja, det er vel strengt tatt det, men det gjør meg ikke så mye om det regner litt, så lenge det ikke i stor grad hemmer muligheten til å sykle og stå på ski. Til tross for veldig mange gode forslag, er jeg nok mest fristet av noen av innlandsområdene som er nevnt. Heldigvis greit å ha noen alternativer på lista ;-)

Sitat: JoachimV

Jeg har tidligere bodd i Trondheim, og siden jeg flytter fra Oslo er nok ingen av disse områdene aktuelle for meg, men det er jo uansett interessant å vite hvilken av disse byene som er best egnet til denslags aktiviteter for andre som er i tilsvarende situasjon, selv om jeg nok tror det finnes enda bedre plasser rundt om i landet ;-p

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981359 08/07/2015 09:38
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Livsgrunnlaget for en lektor i fast jobb blir nesten helt sikkert ikke borte, men man kan risikere en utvikling i boligprisene som hjør det vanskelig å flytte til Oslo senere.

Absolutt et poeng, dog har jeg ikke noe spesiell tilknytning til Oslo, og kommer nok heller ikke til å flytte tilbake hitt vil jeg tro, så det skal nok gå bra.

Selv om mange trives som lærere og blir det livet ut er det også mange som etter hvert får lyst til å gjøre noe annet. Hvis man holder seg faglig oppdatert og er litt på kan man fort få jobbmuligheter i direktorater, departement eller på Høgskoler og akademia. Da er det greit å kunne flytte til Oslo.

Når det er sagt tror jeg store deler av innlandet på Østlandet er ganske trygge boligkjøp. Lillehammer er for eksempel et bra valg, tror jeg. Tryggere enn Sogndal og Nord-Vestlandet.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: larsdx] #1981364 08/07/2015 09:54
Jonas88 Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Selv om mange trives som lærere og blir det livet ut er det også mange som etter hvert får lyst til å gjøre noe annet. Hvis man holder seg faglig oppdatert og er litt på kan man fort få jobbmuligheter i direktorater, departement eller på Høgskoler og akademia. Da er det greit å kunne flytte til Oslo.

Takk for råd. Jeg skal ha det i bakhodet ;-)

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: GeirK] #1981370 08/07/2015 10:06
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men min sterkeste anbefaling er Alta. En fantastisk plass på alle måter, og klima er mye likt Lillehammer.

Virkelig? Hvis jeg slår opp klimastatistikkene, så vil jeg finne omtrent samme årskurver for temperatur og nedbør?

Jeg har vært mye i Alta. Kjenner flere som bor der. Så jeg tror ikke du skal henge deg opp i statstikk. De lokale sier at klimaet er mye likt som på Lillehammer.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: larsdx] #1981371 08/07/2015 10:09
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Når det er sagt tror jeg store deler av innlandet på Østlandet er ganske trygge boligkjøp. Lillehammer er for eksempel et bra valg, tror jeg. Tryggere enn Sogndal og Nord-Vestlandet.

I Sogndal er det veldig trykk på boligmarkedet. Faktisk Bergenspriser i sentrum. Ser ikke at boligprisene her med det første vil falle. Men reiser du få kilometer bort fra sentrum er prisene langt lavere.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erling] #1981377 08/07/2015 10:19
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg har vært mye i Alta. Kjenner flere som bor der. Så jeg tror ikke du skal henge deg opp i statstikk. De lokale sier at klimaet er mye likt som på Lillehammer.

Optimist.. ICON_SMILE Bevis må nok til her..

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: erling] #1981379 08/07/2015 10:20
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=larsdx][quote=Jonas88]

I Sogndal er det veldig trykk på boligmarkedet. Faktisk Bergenspriser i sentrum. Ser ikke at boligprisene her med det første vil falle. Men reiser du få kilometer bort fra sentrum er prisene langt lavere.

Men Bergensregionen er, tror jeg, mer avhengig av olje og konjunkturer. I Lillehammer og indre Østland er det flere offentlige vs. private arbeidsplasser og innvandringen til Osloregionen fører til et større press i boligmarkedet også om norsk økonomi går dårligere. Derfor vil boligprisene på Østlandet klare seg relativt bedre i en motkonjunktur enn på Vestlandet.

Når det er sagt kan det gå veldig bra også.

Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981383 08/07/2015 10:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg skal ikke krangle om hvor det er best, men jeg har reist rundt i det meste av verden og terrengsyklet, dog verken i Trondheim, eller i Sogndal i noen grad, annet enn et par ritt i Trondheim for mange år siden.

Men som Oslo-patriot vil jeg i hvert fall slå fast at det finnes få steder jeg har vært som matcher Oslos utvalg av skogssykling og tilgjengelighet fra sentrum.
I Oslo bor/bodde jeg i oppveksten på Bøler og syklet selvfølgelig mest i Østmarka, men jeg syklet også mye i Nordmarka og Lillomarka uten å kjøre bil eller ta kollektivt. Transportetappene er korte og kan også gjøres på stier og grusveier.
I voksen alder har jeg bodd for det meste på Oslo vest, men sykler fortsatt mye i Østmarka uten å kjøre bil. Det tar en halv time på sykkel korteste veien, eller noe mer hvis jeg legger ruta slik at den inkluderer stier på veien - da over Ekeberg, Ryen varde og Østensjøvannet.

Selv fra Skøyen tar det under 20 minutter opp til Nordmarka, og mye av veien kan sykles på fin sti i Mærradalen. Omlag 30 minutter til Kjelsås og Lillomarka.

Jeg har sjelden brukt t-bane for å sykle, men den fungerer fint som heis i Holmenkollenåsen/Frognersæteren, som hjemtransport ved punkteringer, dårlig vær eller utmattelse, eller som transport til stien på dager du ikke gidder å sykle gjennom/opp fra byen.

I tillegg til markene innen sykkelavstand fra sentrum er det selvfølgelig fin sykling i Bærumsmarka på Krokskogen, Sørmarka og Gjerdrumsmarka. Bærumsmarka og Krokskogen kan man dog fint sykle til fra Oslo vest, eller inkludere på en real langtur fra Oslo øst gjennom Nordmarka.

Men for rene høydemeter og spektakulære omgivelser scorer ikke Oslo så høyt, og topptur-terrenget for ski er ikke-eksisterende, men langrennsmulighetene er til gjengjeld også de best i verden, men igjen uten den store utsikten over fjell og daler.

Å bo et sted der terrengsyklingen innebærer tid i bil før og etter sykling fremstår for meg som et mareritt. Heldigvis kan man unngå det de aller fleste steder i Norge, etter hva jeg forstår.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Norges beste by/området for aktivt friluftsliv? [Re: Jonas88] #1981397 08/07/2015 10:45
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Mannen etterlyser fjell, og dere anbefaler Oslo, Trondheim osv. Jeg har bodd både i Oslo og Trondheim. Skal du ha fjell må du flytte eneste sted vi i Norge kommer skikkelige fjell: Jotunheimen og til en viss grad Rondane. Ottadalen (Vågå/Lom) har alt du etterlyser. Videregående skole i både Lom og på Otta, i tillegg til ungdomskoler i hver bygd. Hvilke fag har du?

Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå