Sykling uten hjelm!
|
Re: Sykling uten hjelm!
[Re: perbl]
02/07/2015 07:26
|
grr
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har slektning som er lammet etter en OTB på snill grussykling. Den som vil sykle uten Leatt-krage får ta sjansen den som vil.
Det koker ned til sannsynlighet og statistikk for meg. For noen vil bli rammet av ulykker, det er utvilsomt for de fleste aktiviteter. Poenget med en vanlig skålhjelm er at den er ikke så upraktisk og ukomfortabel at det ikke er verdt det. For å sykle med Leatt-krage må du også ha så dyp hjelm at kanten ligger tilnærmet ned mot kragen hele tiden (som normalt vil tilsi helhjelm/crosshjelm), ellers har kragen ingen/liten virkning, kanskje til og med uheldig virkning med en vanlig sykkelhjelm? Føler skjæringspunktet mellom effekt og komfort på snill grussykling ligger hakket før full rustning, leatt brace og helhjelm altså, men det gjør ikke en vanlig sykkelhjelm i mine øyne.
|
|
|
[Re: Eol77]
02/07/2015 07:42
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Jeg sykler uten hjelm på singelspeed på flatmark til jobb (i dressbukse og dressko). Jeg er nesten den eneste som sykler uten lycra. Har 3 flate kilometer til jobb. Knapt over 15kmt. Jeg bruker ikke hjelm når jeg løper heller, så sykling i samme fart får tilnærmet samme risiko. Mener bevisst bilister tar mer hensyn og, tror ikke bare det er en spuriøs effekt. Uten hjelm er man mer fotgjenger. Risikomessig gjør jeg ting mye farligere enn å trille til jobb i dress uten hjelm.
Jobbsykling i norge skjer jo i et heseblesende lycra tempo for mange. Jeg skiller mellom trening og jobbsykling, og jobbsykling for meg skjer i trilletempo med nytelse uten svette og puls.
Treningssykling derimot, sykling på sykkel med gear, over 15km/t gjøres med hjelm. Uten unntak.
|
|
|
[Re: grr]
02/07/2015 07:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg har slektning som er lammet etter en OTB på snill grussykling. Den som vil sykle uten Leatt-krage får ta sjansen den som vil.
Det koker ned til sannsynlighet og statistikk for meg. For noen vil bli rammet av ulykker, det er utvilsomt for de fleste aktiviteter. Poenget med en vanlig skålhjelm er at den er ikke så upraktisk og ukomfortabel at det ikke er verdt det. For å sykle med Leatt-krage må du også ha så dyp hjelm at kanten ligger tilnærmet ned mot kragen hele tiden (som normalt vil tilsi helhjelm/crosshjelm), ellers har kragen ingen/liten virkning, kanskje til og med uheldig virkning med en vanlig sykkelhjelm? Føler skjæringspunktet mellom effekt og komfort på snill grussykling ligger hakket før full rustning, leatt brace og helhjelm altså, men det gjør ikke en vanlig sykkelhjelm i mine øyne. Var mer for å legge fram et eksempel på at det finnes andre ulykker man kan ryke på, ikke at det var sammenlignbare sikkerhetstiltak rent praktisk sett. Jeg synes faktisk en hjelm er litt upraktisk når jeg skal ut i vanlige klær og for eksempel treffe folk på en bedre restaurant. Å komme traskende inn med en hjelm i fresche farger er liksom ikke helt innafor føler jeg. Å henge en dyr hjelm på sykkelen som står utafor er heller ikke så fristende, selv om jeg selvsagt kan kjøpe meg noe billig for transportsykling. Sålenge jeg triller ned i maks 20km/h på skjermede og lite trafikkerte områder synes jeg dette er helt innafor. Jeg ønsker mye heller at folk gjør tilsvarende med eller uten hjelm framfor at folk skal føle at sykkel krever at de må drasse med seg sikkerhetsutstyr for å være akseptabelt kledd. Og så lenge folk har denne oppfatningen av at sykling er forholdsvis farlig, tror jeg mange heller tar bilen for de korte turene.
Per B.
|
|
|
02/07/2015 07:58
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Nederlender som er smålei norsk hjelmhysteri i hverdagslig sykling og stolt over "Le grande Depart" i hjembyen på søndag! Jeg opplever ikke hjelmhysteri, men jeg opplever en stor kulturforskjell. Mange nordmenn får vekket konkurranseinstinktet når de setter seg på sykkelen, og hver tur skal være en treningsøkt. Nederlendere setter seg på sykkelen for å komme seg fra A til B, i rolig og bedagelig tempo. Kort og godt er sykkel et treningsredskap i Norge, mens det er et transportredskap i Nederland. Derfor opplever jeg hjelmbruken som mer naturlig i Norge enn i Nederland, og barna mine skal selvsagt bruke hjelm når de sykler. Selv bruker jeg hjelm uansett anledning, men jeg er heller ikke redd for sveisen eller å gjøre annerledes enn alle andre, eller å gjøre sånn som de gjør det i det landet jeg kommer fra. hilsen en som har bodd 12 år i 's-Gravenhage
Redigert av anonymous5; 02/07/2015 07:59.
Anonym5
|
|
|
02/07/2015 08:01
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Etter å ha vært i bakken noen ganger i løpet av karrieren og ut fra hjelmenes befatning etter dette er jeg overbevist om nytten med hjelm. Andre får gjøre hva de vil men jeg tar ikke sjangsen å droppe hjelmen.
Det føles også veldig rart å sykle uten hjelm.
|
|
|
02/07/2015 08:03
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Det er farlig å leve, man kan dø av det.
Big wheels keep on turning
|
|
|
02/07/2015 08:06
|
anonym
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Simons1]
02/07/2015 08:15
|
perbl
More than words
|
More than words
Etter å ha vært i bakken noen ganger i løpet av karrieren og ut fra hjelmenes befatning etter dette er jeg overbevist om nytten med hjelm. Andre får gjøre hva de vil men jeg tar ikke sjangsen å droppe hjelmen.
Det føles også veldig rart å sykle uten hjelm. Og dette er da heller ikke hva diskusjonen handler om.
Per B.
|
|
|
[Re: anonym5]
02/07/2015 08:17
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg opplever ikke hjelmhysteri, men jeg opplever en stor kulturforskjell. Mange nordmenn får vekket konkurranseinstinktet når de setter seg på sykkelen, og hver tur skal være en treningsøkt. Nederlendere setter seg på sykkelen for å komme seg fra A til B, i rolig og bedagelig tempo. Kort og godt er sykkel et treningsredskap i Norge, mens det er et transportredskap i Nederland.
Tja, rolig og bedagelig syntes jeg nå ikke tempoet er i .nl. Langs mange strekk holdes det nå en betydelig fart, for at sykkel skal kunne fungere som seriøst transportmiddel er man jo avhengig av å komme seg fra A til B i et tempo vesentlig raskere enn gange. Men man har jo en infrastruktur der dedikerte areal for brukergruppene er normen, og ikke blandingsgryta vi finner her hjemme.
Per B.
|
|
|
02/07/2015 08:22
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Når jeg tar på meg egne sykkelklær, sykkelsko og tar en av de tre syklene jeg pleier å sykle så fort jeg kan på, så tar jeg hjelmen også. Når jeg låner en bysykkel er det nakent hode.
Jeg opplever ikke noe hysteri.
LarsB
Redigert av larsb; 02/07/2015 08:23.
|
|
|
02/07/2015 08:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Tja, rolig og bedagelig syntes jeg nå ikke tempoet er i .nl. Langs mange strekk holdes det nå en betydelig fart, for at sykkel skal kunne fungere som seriøst transportmiddel er man jo avhengig av å komme seg fra A til B i et tempo vesentlig raskere enn gange. Definer betydelig fart. Jeg har aldri opplevd nederlendere på transportsykler i en slik fart som det holdes langs f.eks. Tour de Finance.
Anonym5
|
|
|
02/07/2015 08:37
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Signert: Nederlender som er smålei norsk hjelmhysteri i hverdagslig sykling og stolt over "Le grande Depart" i hjembyen på søndag! Hvordan manifesterer dette hysteriet seg ? Siden nettopp dette ordet er brukt ser jeg for meg hoiing og skriking etter hjelmløse syklister nærmest på en daglig basis ? Selv bruker jeg alltid hjelm når jeg trener øver, men hva andre gjør bryr meg ikke.
|
|
|
[Re: ]
02/07/2015 08:44
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
I disse tilfeller ikke pga risiko, men fordi jeg også er et forbilde for mine barn og andres. Jeg har også på meg bilbelte på korte turer! Forskjellen er bare at bilbelte er påbudt.
Anonym5
|
|
|
02/07/2015 08:45
|
perbl
More than words
|
More than words
Definer betydelig fart.
Jeg har aldri opplevd nederlendere på transportsykler i en slik fart som det holdes langs f.eks. Tour de Finance. Inne i tykkeste bykjernene går det nok litt tregere, men når du kommer ut av sentrum har man ofte lengre transportstrekk der det sykles raskere. Neppe i samme fart som TDF der både sykler og bekledning bærer preg av konkurranseinstinkt og maksfart, men fortsatt mye raskere enn hva jeg føler meg komfortabel med langs mange strekk her i byen. For mange nederlendere er jo betydelig avstand fra hjem til jobb noe som tas på sykkel, og tvilsomt at de synes det er så sabla morsomt å sitte timesvis på sykkelen hver dag hvis de skal brelettsykle i gangfart. David Hembrow nevnte sin egen sykkelvei da jeg var på foredrag med ham, det var vel snakk om et par-tre mil til sammen. Han brukte en velomobil, som neppe er særlig komfy i gangfart.
Per B.
|
|
|
02/07/2015 08:46
|
perbl
More than words
|
More than words
I disse tilfeller ikke pga risiko, men fordi jeg også er et forbilde for mine barn og andres. Jeg har også på meg bilbelte på korte turer! Forskjellen er bare at bilbelte er påbudt. Og at statistikk og forskning er totalt annerledes enn sykkelhjelm, og det er bortimot umulig å argumentere rasjonelt imot at bilbelte er en god ide å påby.
Per B.
|
|
|
02/07/2015 08:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
For mange nederlendere er jo betydelig avstand fra hjem til jobb noe som tas på sykkel, og tvilsomt at de synes det er så sabla morsomt å sitte timesvis på sykkelen hver dag hvis de skal brelettsykle i gangfart. Nå tror jeg du overdriver. Jeg har lest (skal prøve å hoste opp referanse*) at nederlendere sitter i snitt 75 minutter pr. uke på sykkelen. Det tilsier altså ikke at de har en «betydelig avstand», eller at de sitter «timesvis» per dag på sykkelen. Både i bykjernene og utafor opplever jeg det går betydelig saktere enn hva man opplever hos de proffe pendlerne i Norge, og el-syklene bidrar vel også til at flere holder høy fart. Så ja, det er beydelig kulturforskjeller mellom syklister i Norge og Nederland (ingen bombe). * fant denne ferske, som sier noe om antall sykkelkilometer pr. dag. Kort sagt: litt over 3 km for menn, og litt over 2,5 for kvinner. Tiden oppgir de som mellom 15 og 10 minutter pr. dag.
Redigert av anonymous5; 02/07/2015 09:04.
Anonym5
|
|
|
02/07/2015 09:03
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ja, det går sikkert godt ann å argumentere mot å bruke sykkelhjelm rasjonelt, men det er vel også ganske rasjonelt å tenke at bruk av sykkelhjelm kan hindre alvorlige hodeskader, og til og med liv? Så jeg ville ikke hatt noen problem med påbud når det gjelder bruk av sykkel hjelm Det er alltid mest rasjonelt å tenke høyest mulig sikkerhet. Problemet er at det kan gå på påkostning av rekrutteringen. Altså: et hjelmpåbud kan føre til at færre sykler. Grunnene til hvorfor de ikke sykler er selvsagt helt bak mål, men konsekvensene er negative på så mange måter at et hjelmpåbud ikke er selvsagt...mener jeg.
Redigert av anonymous5; 02/07/2015 09:03.
Anonym5
|
|
|
02/07/2015 09:11
|
perbl
More than words
|
More than words
For mange nederlendere er jo betydelig avstand fra hjem til jobb noe som tas på sykkel, og tvilsomt at de synes det er så sabla morsomt å sitte timesvis på sykkelen hver dag hvis de skal brelettsykle i gangfart. Nå tror jeg du overdriver. Jeg har lest (skal prøve å hoste opp referanse*) at nederlendere sitter i snitt 75 minutter pr. uke på sykkelen. Det tilsier altså ikke at de har en «betydelig avstand», eller at de sitter «timesvis» per dag på sykkelen. Både i bykjernene og utafor opplever jeg det går betydelig saktere enn hva man opplever hos de proffe pendlerne i Norge, og el-syklene bidrar vel også til å flere holder høy fart. Så ja, det er beydelig kulturforskjeller mellom syklister i Norge og Nederland (ingen bombe). * fant denne ferske, som sier noe om antall sykkelkilometer pr. dag. Kort sagt: litt over 3 km for menn, og litt over 2,5 for kvinner. Tiden oppgir de som mellom 15 og 10 minutter pr. dag. Jeg har ingen illusjoner om at majoriteten av nederlenderne sykler lange strekk, så mange var kanskje et dårlig ord. "Mange" var på ingen måte ment å si noe om majoriteten, men da jeg studerte der hadde jeg nå et strekk på rundt 7km til den ene campusen jeg av og til besøkte, og opplevde nå at det gikk kjapt og effektivt langs lange sykkelveier ut dit. Men sier seg selv at tunge sykkeljern som de fleste bruker ikke holder følge med TDF-racerne av kaliber som er lettere enn UCI-godkjente sykler  (Ok, jeg har aldri syklet langs TDF iom at jeg bor i feil by, men ser liksom for meg ståa der). Men hastigheter på en 20-30km/h er jeg nå rimelig sikker på at jeg holdt i lengre perioder der.
Per B.
|
|
|
02/07/2015 09:23
|
perbl
More than words
|
More than words
Unger og hjelm er uansett et annet case enn voksne. Får jeg unger sjøl kommeg jeg nok til å bruke hjelm i større grad for å oppfordre dem til å gjøre det samme.
Forskningen støtter vel hjelmbruk for barn i mye større grad enn for voksne, hvertfall i følge de gjennomgangene jeg har sett TØI har gjort.
Per B.
|
|
|
02/07/2015 09:51
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Transportsykling til og fra jobb tar jeg i "sivile" klær og uten hjelm, treningssykling, enten det er landevei eller terreng, skjer alltid i klubbdrakt med matchende hjelm (uten at sistnevnte poeng er veldig viktig).
"Hvorfor må vi sykle med hjelm når du ikke gjør det"-argumentet fra ungene la vi dødt med noen wheelies, stoppies, manuals og bunnyjumps og beskjeden "jeg kan sykle, når dere kan det samme så kan vi diskutere hjelmbruken deres igjen" :-)
Redigert av Torshov-Simen; 02/07/2015 09:51.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
02/07/2015 09:52
|
neistein
Veteran
|
Veteran
[Ideelt sett skulle vi aldri kjøre bil uten hjem. Hodeskader er vanlige i bilulykker
Jeg har altid på hjelmen når jeg kjører til og fra stisykkelturer. Har dog ikke vert utsatt for noen ulykke enda så vet lite om effekten. Jeg ser derimot at jeg får en del rare blikk. Sikkert av de samme som mener det er et absolutt å ha den på når man sykler.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
02/07/2015 09:54
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Det er klart at om du går i bakken, er det ingen ulempe med hjelm. Jeg har i 3 år syklet til jobb på en gammel 3-girs stålsykkel med pedalbrems. Ikke brukt hjelm, og merker jeg tar det betraktelig roligere på denne enn jeg gjør nå med moderne elsykkel med gode bremser. Nå bruker jeg hjelm. Gir meg ubevisst en følelse av usårbarhet, og tar en del flere sjanser i trafikken enn uten.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Espen J]
02/07/2015 10:20
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har det litt med hjelmbruk som med religion: gjør hva du vil, men hold det personlig. Folk som skal presse egen overbevisning ned i halsen på andre har jeg lite til overs for. Deler denne. Men jeg reagerer likevel på to syn: - Foreldre som sykler med små barn i sykkelsete (foran eller bak) på sykkelen, uten at barna bruker hjelm. - Folk som har med hjelm, men som sykler med den hengende etter en stropp på siden av styret. Greit for meg at de ikke bruker hjelm, men da bør de legge den igjen hjemme - ikke la den henge og dingle og øke sjansen for at du faktisk mister kontrollen på sykkelen og skaper farlige situasjoner for andre syklister.
|
|
|
02/07/2015 10:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så tror gode vaner tidlig gjør jobben lettere. Absolutt, og jeg har stor tro på barna når det gjelder hjelmbruk. Men det er de voksne billistene vi skal ha over på sykkel, og de liker ikke hjelm fordi det ødelegger sveisen, og de liker ikke sykkel fordi de ser folk rundt seg som sykler slik at svetten spruter, og tror sykling skal foregå på den måten.
Anonym5
|
|
|
[Re: Espen J]
02/07/2015 12:04
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har det litt med hjelmbruk som med religion: gjør hva du vil, men hold det personlig. Folk som skal presse egen overbevisning ned i halsen på andre har jeg lite til overs for.
Amen! 
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
02/07/2015 12:34
|
Eol77
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mange nordmenn får vekket konkurranseinstinktet når de setter seg på sykkelen, og hver tur skal være en treningsøkt. Nederlendere setter seg på sykkelen for å komme seg fra A til B, i rolig og bedagelig tempo. Kort og godt er sykkel et treningsredskap i Norge, mens det er et transportredskap i Nederland....
Jeg er desverre redd du er inne på noe vesentlig her, og det er synet folk har på det å bruke sykkel som fremkomstmiddel. Sykler jeg til jobb får jeg nærmest alltid høre: "Så sporty du er!"... Det er 3km.... flat.... med medvind.... og det er parkeringsavgift.... Sykkelbruk til hverdagtransport er i norge forbundet med lycra, hjelm og svette. Dette skremmer nok en del fra å bruke sykkel i hverdagen. Sykkel er et transportredskap, som det tilfeldigvis også kan trenes på. Dette er det eneste riktige synet på sykkel. :-P For øvrig bruker jeg alltid hjelm når jeg sykler sti i skogen, bruker barna mine alltid hjelm uansett hvor de sykler (de har heller aldri satt spørsmålstegn ved det) og synes jeg en hel dag med hjelmsveis på jobben er ... vel...unødvendig..:-)
|
|
|
02/07/2015 13:08
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Når jeg ble født lå barn usikret i bilen på vei hjem fra sykehuset, mens mor og far røkte -selvfølgelig uten å bruke sikkerhetsbelte. Man brukte heller ikke lys på bilen før det ble ordentlig mørkt.
Man brukte sjelden hjelm på motorsykkelen eller mopeden, ei heller i alpinbakken (der røkte man jo også, så hjelmen ville ødelegge hele "looken").
Verden har gått fremover...
Thomas
|
|
|
[Re: tparsli]
02/07/2015 13:15
|
Eol77
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Når jeg ble født lekte barn ute, selvstendig, uten voksentilsyn i særlig grad. Man fikk lov til å klarte i trær, dette i bakken uten EU-godkjent sand og man utviklet seg motorisk. Man brukte sjeldent telefon eller ipad eller pc (litt c64 da, ok). Antall overvektige barn og voksne er sterkt, sterkt økende. Verden har gått fremover..... Global obesity epidemic
|
|
|
02/07/2015 13:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker att dere både har rätt och fel. Ja, det skulle vara väldigt bra om fler såg sykling som ett enkelt transport redskap men alla backar som finns på en hel del ställen i norge gör att det inte blir något enkelt transport redskap för en hel del folk.
Du ska vara i väldigt bra form och väldigt disiplinerad om du enkelt syklar mellan för exempel midtbyen och byåsen utan att behöva bry dig om vad du har på dig med tanke på svett och komfort (och du är chanslös om du har en vanlig nederländsk bysykkel).
Min erfarenhet från några dagar i rotterdam är att nestan alla syklar sakta (rundt 15 km/h kanske) inne i byen. Nu är det helt säkert en del folk som pendlar längre sträckor och i högre fart men jag vet inte hur många det är som gör det.
Min slutsats är iallafall att det är klart att det kan bli bättre i norge men både kupering och väder gör att det är svårt att komma ifatt nederländerna, danmark och byar som Uppsala och Lund.
|
|
|
|
|