Personlig laktatmåler
|
Re: Personlig laktatmåler
[Re: larssr]
21/05/2015 09:31
|
torsteinvh
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvordan har dere andres resultat vært sammenlignet med FTP (eller i hvert fall antatt FTP) Jeg fikk 1 watt forskjell fra watten jeg trente etter, så det vil jeg si var spot on. Stemmer også veldig bra med følelsen forøvrig. Jeg fikk 24W mindre med BSX i forhold til 20-minutters FTP test, men følte at jeg ikke var helt i slag under BSX-testen. Tenkte å ta en ny en til uka for å se om det har endret seg. Dere andre som har testet, kjører dere helt til utmattelse, eller gir dere dere når dere vet dere er godt over terskel? Jeg klarer ikke helt å se poenget med å kjøre til utmattelse...
Redigert av torsteinvh; 21/05/2015 09:33.
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: torsteinvh]
21/05/2015 09:52
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Jeg prøvde å kjøre til utmattelse hvert fall, ble i underkant av halvminuttet på 400 watt. Men lyst til å teste neste gang å gi meg tidligere, for skjønner heller ikke at det skal ha noen betydning for resultatet.
|
|
|
21/05/2015 21:06
|
vux
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Min var 1W høyere enn det jeg trente med. Skal ta ny test til helgen tenker jeg.
2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1) 2015 Big Bob 7.0 2014 Whaoo Kickr
|
|
|
24/05/2015 20:23
|
vux
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sleit veldig i dag med å koble til ant+ enhetene til BSX. Tok sikkert en halvtime før jeg endelig kom igang med testen og når jeg da starta hadde jeg ikke viften påskrudd og ytterdøren åpen slik jeg pleier. Resultatet var 5w ned i forhold til siste test så det virker som at resultatet er til å stole på.
Veldig irriterende å stå der å knote med ting som ikke vil fungere skikkelig. Garmin 510 og Trainerroad koblet til HR og Stages uten problemer.
2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1) 2015 Big Bob 7.0 2014 Whaoo Kickr
|
|
|
27/05/2015 12:00
|
torsteinvh
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Prøvde en test her om dagen, men mobilen mistet kontakten med BSX'en omtrent halvveis. Fikk ikke kontakt igjen, og mistenker at batteriet var tomt.
Satte den i dockingen, og i følge PC'en var batteriet på 89%. Lot den stå over natta, og dioden lyste fast blått som skal være indikasjon på fullt batteri. PC'en påstår imidlertid at den fortsatt er på 89%.
Noen andre som har sett noe tilsvarende?
|
|
|
27/05/2015 19:49
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Prøvde en test her om dagen, men mobilen mistet kontakten med BSX'en omtrent halvveis. Fikk ikke kontakt igjen, og mistenker at batteriet var tomt.
Satte den i dockingen, og i følge PC'en var batteriet på 89%. Lot den stå over natta, og dioden lyste fast blått som skal være indikasjon på fullt batteri. PC'en påstår imidlertid at den fortsatt er på 89%.
Noen andre som har sett noe tilsvarende? Hvis du leser litt lenger opp så oppfører min seg helt likt, og lurte dermed meg også da jeg skulle ta min første test. Snakket med BSX om dette og er visstnok en kjent feil at batteristatus ikke flytter på seg. Min står på 86% uansett, men gikk helt fint å kjøre testen etter at jeg hadde ladet den.
|
|
|
27/05/2015 21:23
|
torsteinvh
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvis du leser litt lenger opp så oppfører min seg helt likt, og lurte dermed meg også da jeg skulle ta min første test. Snakket med BSX om dette og er visstnok en kjent feil at batteristatus ikke flytter på seg. Min står på 86% uansett, men gikk helt fint å kjøre testen etter at jeg hadde ladet den. Ah, der fant jeg det du skrev ja  Har du din BSX stående i laderen når den ikke er i bruk, forresten? Ser at BSX anbefaler det.
|
|
|
[Re: larsb]
22/06/2015 20:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Denne gangen gikk det pokker ikke å pare Insighten med pulsbelte. Prøvde først med Wahoo TickerX. Men hver gang jeg prøvde å pare det med Insight mistet Insight kommunikasjonen med telefonen. Så byttet jeg til det gamle stive Garminbeltet. Det var ikke mer vellykket. Bortsett fra at Insight datt ned kanskje bare halvparten av gangene. Pulsbeltet fikk aldri kontakt med Insight og appen. Jeg kjørte testen kun med watt. Startet fortsatt på 80 watt og vispet lett før det dro seg til. Jeg fullførte 320 watt segmentet men da var verdiene såpass flagrete at jeg avbrøt. Jeg hadde heller ikke klart å holde 340 i 3 minutter på tørre møkka.
Positivt nok fikk jeg resultatet 271 watt på laktatterskel. Noe som er mye hyggeligere enn de 240-noe fra første test. Jeg betrakter dette resultatet som noe optimistisk inntil jeg har bekreftet det med en ny test på samme nivå. jeg har ikke akkurat trent i perioden mellom testene. Har bare vært syk og sutrete.
Nå er det å finne ut av dette med pulsbeltet. Ser det er endel andre med samme problem i kommentarfeltet på DC Rainmaker
LarsB
|
|
|
23/06/2015 23:07
|
torsteinvh
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tok en løpetest i går kveld. Slet med å pare Insight med mobilen og pulsbelte med Insight'en til å begynne med. Tok tre-fire forsøk før Insight, pulsbelte og app var koblet sammen. Men da holdt koblingen seg stabil til jeg var ferdig med testen.
Og resultatet stemte bra med tidligere laktattester jeg har tatt.
|
|
|
24/06/2015 08:04
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg så i FAQ på sidene til BSXInsight at de anbefaler å lukke appen om man har problemer med å pare enheter med Insight. Det er vel det eneste jeg ikke gjorde forleden.
Ny test på verandaen vil innbefatte lukking av appen.
LarsB
|
|
|
24/06/2015 09:50
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Ingen som har prøvd å ikke kjøre til utmattelse enda? Tenkte jeg skulle gjøre det neste gang.
|
|
|
24/06/2015 11:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvorfor skal du avvike fra den definerte testprotokollen? Du har et high tech apparat med en klar bruksanvisning. Da er det vel like greit å gjøre det man kan for å få korrekte og repeterbare testresultater. Jeg tror det er viktig for algoritmen at det er en del trinn over LT for å få mest mulig valide verdier. Om du kjører til du er "ganske" sliten er det ikke sikkert det er nok data over knekkpunkt til å oppnå ønsket resultat. Jeg synes det ikke det er noe problem å kjøre til utmattelse en gang hver 6-8 uker. Er jeg ikke i slaget kan testen tas en annen dag. Men du gjør selvsagt som du ønsker. Og rapporter gjerne tilbake om resultatet ble som forventet. How accurately do I need to stick to the test protocol? LarsB
Redigert av larsb; 24/06/2015 11:51.
|
|
|
24/06/2015 18:48
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor skal du avvike fra den definerte testprotokollen? Du har et high tech apparat med en klar bruksanvisning. Da er det vel like greit å gjøre det man kan for å få korrekte og repeterbare testresultater. Jeg tror det er viktig for algoritmen at det er en del trinn over LT for å få mest mulig valide verdier. Om du kjører til du er "ganske" sliten er det ikke sikkert det er nok data over knekkpunkt til å oppnå ønsket resultat. Jeg synes det ikke det er noe problem å kjøre til utmattelse en gang hver 6-8 uker. Er jeg ikke i slaget kan testen tas en annen dag. Men du gjør selvsagt som du ønsker. Og rapporter gjerne tilbake om resultatet ble som forventet. How accurately do I need to stick to the test protocol? LarsB Grunnen er enkelt og greit at jeg prioriterer gode økter ute i stedet for å kjøre denne testen til utmattelse  Går nok fint å kjøre til 50 watt over terskel, men lurer på om det har noe for seg å presse over dette. Time will show!
|
|
|
25/06/2015 07:32
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Men hvis du skal teste er det ikke like greit å følge testprotokollen og gjøre de testene du tar sammenlignbare og valide. Vi snakker om en seks minutters tid på rulle her. Det ødelegger ikke for å kjøre kvalitetsøkter i fremtida.
LarsB
|
|
|
25/06/2015 11:08
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Finner jo fort ut det da. Hvor langt over testresultatet er du når du må Gi deg?
|
|
|
25/06/2015 11:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om brukermanualen setter krav til testen så er det helt sikkert grunner til det ift. hvor nøyaktig resultatet blir. Umiddelbart tenker jeg at det er tøvete å kjøpe dyrt utstyr om man ikke bruker det riktig. Spesielt om hensikten er å finne et punkt man får mer igjen for om det er definert nøyaktig. 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
25/06/2015 11:43
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Finner jo fort ut det da. Hvor langt over testresultatet er du når du må Gi deg?
Jeg har bare to tester gjennomført foreløpig. Med gansjke sprikende resultat. Dog var jeg ikke frisk på den første. Jeg holder ikke fornuftig jevnhet på 340 watt. og har gitt meg etter fullført 320. Siste målte terskelwatt var 271. Så da er det ikke mange minutter over terskel. (om jeg hadde hatt en rulle med wattstyring hadde jeg nok kommet halvveis inn i 340 også. Tror jeg) LarsB
|
|
|
[Re: sveinaa]
25/06/2015 17:34
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Om brukermanualen setter krav til testen så er det helt sikkert grunner til det ift. hvor nøyaktig resultatet blir. Umiddelbart tenker jeg at det er tøvete å kjøpe dyrt utstyr om man ikke bruker det riktig. Spesielt om hensikten er å finne et punkt man får mer igjen for om det er definert nøyaktig. Selvsagt enig med dette, men som jeg har prøvd å få fram tidligere er det litt fordi jeg lurer på om det er nødvendig. Har kjørt en test, og kommer nok mest sannsynligvis ikke til å teste før til høsten igjen uansett. Kjenner terskelen min såpass godt at jeg ikke føler det har så mye for seg å teste nå midt i sesongen. Men til vinteren derimot kommer jeg til å teste en gang i måneden.
|
|
|
07/08/2015 09:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Ingen suksess med å pare pulsbeltet i går heller. Er det noen som har et tjuvtriks for å få til dette? Jeg sendte forespørsel til support med dette innholdet nettopp Hi.
I have a BSX Insight and was initially impressed with it. But on two of three test I have done, I have not been able to pair my heart rate monitor at all and only with a long time of fiddling paired my power meter.
My setup is as follows: • iPhone 5s, fully charged, with latest app. • Fully charged Insight device with latest fimware • Powertap hub with ok batteries • Wahoo Tickr X with fresh batteries/Garmin old hard strap with OK batteries • Garmin Edge 500
The ANT+ peripherals all sends data to Edge completely fine. When pairing the Insight to the iPhone everything goes smooth every time. But when I try to pair my heart rate strap the Insight looses connection to iPhone most times, but not allways. It never finds the heart rate strap. It works the same for both my straps. When pairing to the Powertap hub the pairing fails most of the time but the Insight almost never looses connection with the phone in the process.
I wear the BSX Insight on my calf when trying to connect. But have had no success when trying to get my leg as close to my chest as possible, except benefits from accidential stretching. It took me almost 20 minutes to get a connection to the Powertap only and no heart rate strap yesterday.
What can I do to get the device to work as advertised?
Best regards Lars Birger Nielsen Oslo Norway
|
|
|
08/08/2015 07:32
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Ingen suksess med å pare pulsbeltet i går heller. Er det noen som har et tjuvtriks for å få til dette? Jeg sendte forespørsel til support med dette innholdet nettopp [ Jeg har hatt endel problemer med akkurat det samme. Har også mistet forbindelsen mellom telefon og BSX på to løpeøkter jeg forsøkte. Skal sies at det er flere måneder siden (tok hintet og holdt meg på sykkel siden), de kom også tilbake med en firmware oppdatering og etter det har det fungert bedre på sykkel der jeg har hatt problemer av lignende type som du beskriver. For min del synes jeg det har fungert greit å ta BSXen rett ut av laderen, masse vann på Garminbeltet også satt igang umiddelbart med oppkoblingen. Om jeg har gjort klart utstyret og så ordnet det jeg pleier å finne frem mellom lading og start så har det fungert dårligere. Har ikke 95% konfidensintervall ettersom jeg bare har et par målinger å vise til.. Synes ios appen kunne snakket litt mer også for jeg hadde initielt problem med at den hang på "calculating" etter testet når den burde sagt at nettforbindelsen var dårlig (kjeller) så den kunne ha vært restartet senere når forbindelsen er over på 3g..
|
|
|
20/08/2015 13:01
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg fikk svar fra support etter litt tid, og dette er hva de sa: Hello Lars, We have had a few athletes have the same issue you have. Please turn off your phones Bluetooth and reboot the phone. Once your phone is back on please turn on your Bluetooth. Now you can open the BSX Insight app on your phone and begin the assessment. You will first pair your phone with your BSX Insight via Bluetooth. Then you will have the choice of connecting your ANT+ devices. As you connect them please hold your BSX Insight as close as possible to the ANT+ device to ensure the best connection. The reason for this is that ANT+ devices connect by proximity. Please let me know if you have any further questions that I can assist you with Lars. I am happy to help you! Thank you, Wayne L. BSXinsight Support
Skal prøve nest gang jeg har litt tid. Gangen er altså. Slå av blåtann Boot telefon Slå på blåtann Start app Hold bsxdingsen så nær som mulig til ANT+ sensorer ved kobling Ikke sikker på hva jøggling med telefon spiller for noen rolle siden dingsen alltid forbinder seg helt OK med telefonen. LarsB
|
|
|
01/09/2015 20:23
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Heisann.
Nå kom det en firmwareoppgradering til Insighten og ny versjon av appen som skal ha BLE connetivity improvements og Bug Fixes. hva Firmwaren skal gjøre for noe har jeg ikke funnet ut av. Men verre bir det neppe.
Dette blir spennende å prøve om et par ukers tid.
LarsB
|
|
|
02/09/2015 06:54
|
vux
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Testet den to ganger med nyeste firmware. Virker som den er mer stabil med å koble opp nå.
|
|
|
05/09/2015 21:10
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk meg en aha opplevelse etter å ha tekstet med BSX support i en times tid. Problemet var at jeg ikke fikk stabil pulsmåling selv om både Edge 810 og Forerunner 910xt viste stabil puls. Byttet batteri på pulsmåler uten at det hjalp, men da jeg tilfeldigvis testet med en Cycleops puls+hr-watt så kom den inn med en gang.. Hadde ikke maks lyst til å bruke den enheten ettersom det ville innebåret en reell fare for å parre seg opp mot feil wattmåler, men etter endel graving fant jeg en annen Garmin brikke av samme type og da fungerte det. Foreløpig hver gang. Om jeg skal tippe så kan antennen internt på Garmin pulsmåleren ha vært dårlig og mottakerdelen på Garmin computerne vært bedre enn BSX sin. Uansett årsak, test med en annen brikke om du får problemer med å søke opp puls i BSXinsight.. Antar de fleste stæsjhorene her har et par brikker i skuffen man kan finne frem om det kniper 
|
|
|
[Re: Brumm]
14/09/2015 08:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har brukt følgende (med gammel firmware) Gammel "plastgarmin" Cycleops Powercal Wahoo TickrX
Alle med nye batterier og alle med samme bedrøvelige resultatet. Men fint at andre finner løsningen. Jeg regner med å teste på nytt i slutten av uka og vil prøve alle pulsmålerne mine da..
LarsB
|
|
|
17/09/2015 10:50
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Alle med nye batterier og alle med samme bedrøvelige resultatet. Men fint at andre finner løsningen. Jeg regner med å teste på nytt i slutten av uka og vil prøve alle pulsmålerne mine da..
Virker som jeg har hatt litt mer hell enn deg, men jeg er også misfornøyd med at et par tester enten har blitt avbrutt eller ikke fått startet skikkelig. Antar du har fått en epost fra BSX om at de holder på med gen. 2 og at denne skal løse tilkoblingsproblemene og gi et par nye features. Såvidt jeg kan se så er ikke prisen spikret, men DC Rainmaker gjengir et anslag fra BSX på under 100usd. Mer info her: http://www.dcrainmaker.com/2015/09/announces-bsxinsight-oxygenation.htmlSelv har jeg ikke en KICKR rulle, men om de dumper prisen eller dollarkursen tar et dykk så kan det endre seg..
|
|
|
18/09/2015 07:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Samme her. Jeg mener jeg ikke trenger mer enn standardfinessene på den jeg har. Men de må virke. Så kommer det et tilbud om en versjon 2 til 100 eller deromkring så tar jeg i mot. Påslaget der er jo mindre enn en halv laktattest. Forøvrig står test på programmet i kveld. Så da blir det spennende å se hva som går, og hva som ikke. Skal ihvertfall handle nye batterier til Powertap også.
LarsB
|
|
|
18/09/2015 07:48
|
larssr
Entusiast
|
Entusiast
Kjørte en test i går, og fungerte helt problemfritt akkurat som for få uker siden. Blitt veldig mye bedre enn den ene gangen jeg testet i mai i hvert fal!
Når det gjelder versjon 2 er jeg veldig spent på hvilket "tilbud" de gir oss på denne. Jeg var forberedt på langt høyere priser enn det DC Rainmaker antar, men synes ikke dette er mer enn rett og rimelig da de på ikke har holdt det de selv har reklamert med helt siden kickstarterkampanjen startet.
|
|
|
18/09/2015 21:57
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Kjørte en løpetest idag på tredemølle og i motsetning til problemene jeg har tidligere der jeg har måttet forsøke flere ganger før den finner pulsbeltet så fungerte det helt uten problemer.
Mølla jeg brukte rapporterte watt og der jeg passerte terskel så rapporterte den litt mer watt enn terskelen på sykkel, men det er kanskje å forvente med mer arbeid for å holde chipsræva på båndet..
|
|
|
19/10/2015 18:31
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Noen som har fått beskjed om oppgraderingen enda?
LarsB
|
|
|
|
|