Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1968094 04/06/2015 06:14
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 18
Karius Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 18
Nå ser det ut til at Bafang har redesignet nevnte pakning. Les mer om det HER, og konsekvensene etter en tids bruk med førstegenerasjons-pakning. Defekte lager er det som går igjen.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Karius] #1968266 04/06/2015 12:35
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: Karius
Hva slags verktøy brukte, eller bruker dere for å trekke til disse mutterne med fire spor? Legg gjerne ut en link til en forhandler eller fler.

På forhånd takk!

Jeg har lånt et verktøy til å montere motoren. Det er en rørtang som er slipt ned i bakkant i "overkjeven", slik at man får en tann ytterst på overkjeven som man kan dra til mutteren med.


Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1968653 05/06/2015 08:29
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
Verktøy for å stramme mutteren med fire spor:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Hakenokkel-2000023881/


Redigert av tron; 05/06/2015 08:29.
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1969110 06/06/2015 15:23
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 121
S
speedfreak Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 121
Hvor er det beste stedet å kjøpe disse settene? Både i Norge og utland?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: speedfreak] #1969527 08/06/2015 03:33
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 18
Karius Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 18
Sitat: speedfreak
Hvor er det beste stedet å kjøpe disse settene? Både i Norge og utland?

Jeg har sendt deg en PM

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Karius] #1970351 09/06/2015 12:48
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,483
jaknudsen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2003
Innlegg: 2,483
Sitat: Karius
Sitat: speedfreak
Hvor er det beste stedet å kjøpe disse settene? Både i Norge og utland?

Jeg har sendt deg en PM

Jeg er også interessert, kan ikke infoen være offentlig?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972043 13/06/2015 19:34
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Han her selger disse settene for 6000, men litt usikker på hva han mener om ting når han sier at man trenger "peakpower på 25A på 250w nominell" - batterispenninga er vel normalt 36V eller så, og 36V*25A=900W, sist jeg sjekka. Er det noen som har mer info om dette med "peakpower" og hva han mener med det?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: RoyK] #1972078 13/06/2015 21:49
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Sitat: RoyK
Han her selger disse settene for 6000, men litt usikker på hva han mener om ting når han sier at man trenger "peakpower på 25A på 250w nominell" - batterispenninga er vel normalt 36V eller så, og 36V*25A=900W, sist jeg sjekka. Er det noen som har mer info om dette med "peakpower" og hva han mener med det?


Han mener at batteriet må tåle 25A peak da det er maks som den norske varianten kan trekke om man trykker på boost-knappen mens man tråkker. Selv den svakeste 250W bafangen trekker opp til 15 A, som blir langt mer enn 250 W. Selveste EU-stoltheten Bosch drar visst opp til 1400 W (inneffekt tror jeg). Har ikke sett offisiell bekreftelse på det, men ytelsen tilsier noe sånt. Nominell i elsykkelverdenen betyr visst at man kan gjre som man vil så lenge det står 250 W på motoren.

Min 250W BBS01 drar ca 400 W kontinuerlig med nesten tomt batteri og 15A strømtrekk. Jeg målte med powertap-bakhjul og elektrisk wattmeter samtidig i en bakke.

Jeg bestilte en slik 25 A motor i går. ICON_SMILE

Redigert av Tor Arne; 13/06/2015 22:02.
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972083 13/06/2015 22:11
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Ang Bosch. De har et bittelite krankdrev på 18 tenner Dette må snurre dritfort for å gi samme kjedefart som med et 46t drev ved feks 60 rpm. Det er utveksling mellom krank og klinge. Bosch har altså 60 Nm moment og siden drevet er så lite kan vi anta at belastet turtall er ca 153,6 rpm. Det gir en effekt på 961,33 W ut.

Redigert av Tor Arne; 13/06/2015 22:12.
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Tor Arne] #1972171 14/06/2015 11:51
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Var det den som var prisa til 6000?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: RoyK] #1972205 14/06/2015 14:14
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Den koster 6500.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972208 14/06/2015 14:22
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
For hele kitet?

Hva slags batteri bruker du til den?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: RoyK] #1972212 14/06/2015 14:47
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Det er hele settet ja, så vidt jeg vet.

I første omgang vil jeg bruke modellflybatterier, 37 V 12 Ah, men jeg kommer nok til å kjøpe noen andre batterier senere.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972215 14/06/2015 14:59
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Har du ei lenke til de batteriene?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: RoyK] #1972216 14/06/2015 15:02
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Mine batterier er gamle lipo-batterier som jeg har fra jeg fløy modellfly for flere år siden. Jeg brukte de i fatbiken min i vinter.

Tror jeg kommer til å kjøpe en 15-20 Ah pakke fra bmsbattery.com neste gang. Det er god plass i velomobilen min til batterier.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972303 14/06/2015 19:24
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Hvor kjøpte du den Bosch-en?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972322 14/06/2015 20:02
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Jeg har ikke Bosch, bare regner meg frem til de basert på oppgitte spesifikasjoner og bilde av tannhjulet.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Tor Arne] #1972346 14/06/2015 20:48
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Sitat: Tor Arne
Sitat: RoyK
Han her selger disse settene for 6000, men litt usikker på hva han mener om ting når han sier at man trenger "peakpower på 25A på 250w nominell" - batterispenninga er vel normalt 36V eller så, og 36V*25A=900W, sist jeg sjekka. Er det noen som har mer info om dette med "peakpower" og hva han mener med det?


Han mener at batteriet må tåle 25A peak da det er maks som den norske varianten kan trekke om man trykker på boost-knappen mens man tråkker. Selv den svakeste 250W bafangen trekker opp til 15 A, som blir langt mer enn 250 W. Selveste EU-stoltheten Bosch drar visst opp til 1400 W (inneffekt tror jeg). Har ikke sett offisiell bekreftelse på det, men ytelsen tilsier noe sånt. Nominell i elsykkelverdenen betyr visst at man kan gjre som man vil så lenge det står 250 W på motoren.

Min 250W BBS01 drar ca 400 W kontinuerlig med nesten tomt batteri og 15A strømtrekk. Jeg målte med powertap-bakhjul og elektrisk wattmeter samtidig i en bakke.

Jeg bestilte en slik 25 A motor i går. ICON_SMILE


Hvorfra?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1972460 15/06/2015 07:47
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1973546 17/06/2015 10:59
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
I dag henta jeg den nye med den gamle:


Får ikke prøvd den på en stund da "sykkelen" ikke er ferdigbygd enda.

Redigert av Tor Arne; 17/06/2015 10:59.
Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1973675 17/06/2015 15:26
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Prøvde den på benken for å se at alt funka. Det gjorde det.

Her er "dataplata":

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Tor Arne] #1974571 19/06/2015 15:14
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Sitat: Tor Arne
Prøvde den på benken for å se at alt funka. Det gjorde det.

Her er "dataplata":


Er det noen som har prøvd denne motoren, og kan dele litt info?
Tenker på hvordan den ligger an effektmessig i forhold til fx Bosh og Yamaha.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1974603 19/06/2015 18:35
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Vil forresten Bafang fungere med 73mm BB? Eller vil man ende opp med en kjedelinje som er ugrei?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Desmo] #1974632 19/06/2015 20:30
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Jeg har ikke testa den motoren mer enn noen få minutter. Synes den dro pent i gang fra stillestående, ikke noe tendens til pulsering som jeg har under hard belastning på mine. Det er vel slik at håndgassen fungerer som boost på denne motoren, kjører man kun pedalassist så er nok motoren svakere enn Bosch, med håndgassen og 25A trekk er vi nok i Bosch-territorie.

Problemet med 25A trekk er at det stiller høye krav til batteriet. Jeg har et 11Ah batteri som er noe av det dyrere av de uspesifiserte kinabatteriene (opp mot 5k kr), og dette vil jeg ikke trekke mye over 10A kontinuerlig fra. Kommer jeg opp i 13-15A ser det ut til at motoren trekker mer enn batteriet kan levere kontinuerlig og batteritiden faller alt for fort. På tross av at batteriet er oppgitt til 20A. Om vinteren må jeg kjøre med enda litt lavere assistanse. Bosch-batteriet koster vel rundt 8k, såpass sterke motorer stiller høye krav til batteriet.

73mm gir en ganske dårlig kjedelinje ja, særlig om man ikke bruker det medfølgende krankdrevet. Jeg bruker adapter om 32t n/w krankdrev montert på innsiden av adapteret. Det beste er om man har mulighet til å frese 5mm på drevsiden av krankhuset, men 2,5mm hjelper bra. Jeg kjører en sykkel med 73mm krankhus (egentlig ~70mm pluss en spacer=73mm), kjedelinja blir så ille at jeg ikke kan bruke letteste drev på kassetten. Jeg tok en 10-delt XT-kassett, fjernet 15t og 17t drevet og erstattet dem med et 16t drev. 17t drevet puttet jeg innerst på bosset slik at det spacet ut kassetten, også justerte jeg bakgiret så det aldri går over 36t drevet. Jeg har dermed en 9-delt 11-36 kassett for 10-delt drivverk. Men kjedelinja på letteste giret er fortsatt ikke helt bra, så jeg prøver å gi meg på nest letteste gir.


Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Desmo] #1974633 19/06/2015 20:32
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Sitat: Desmo
Vil forresten Bafang fungere med 73mm BB? Eller vil man ende opp med en kjedelinje som er ugrei?


Da får du ugrei kjedelinje ja. Ca 53 mm ender du opp på da, og pedalene blir enda mer offset mot høyre enn med 68.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Tor Arne] #1974703 20/06/2015 08:06
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Sitat: Tor Arne
Sitat: Desmo
Vil forresten Bafang fungere med 73mm BB? Eller vil man ende opp med en kjedelinje som er ugrei?


Da får du ugrei kjedelinje ja. Ca 53 mm ender du opp på da, og pedalene blir enda mer offset mot høyre enn med 68.


Tror kanskje Bafang utgår da. Har ikke så lyst til å styre med å frese av krankhus.
Det må jeg ha noen til å gjøre for meg, og Bafang motor med skikkelig batteri er nesten 12000 + andre ting som kommer i tillegg . Tror jeg skal kikke etter ferdig elsykkel da. Kanskje importere selv?

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Desmo] #1974711 20/06/2015 09:50
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
knut77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 3,527
Sitat: Desmo
Tror kanskje Bafang utgår da. Har ikke så lyst til å styre med å frese av krankhus.
Det må jeg ha noen til å gjøre for meg, og Bafang motor med skikkelig batteri er nesten 12000 + andre ting som kommer i tillegg . Tror jeg skal kikke etter ferdig elsykkel da. Kanskje importere selv?

Fresing av krankhus er mye enklere enn det høres ut som, og om man bare freser 2,5mm så kan ramma bygges tilbake. F.eks "Espen" her på forumet kan sikkert hjelpe med dette om man befinner seg i Oslo-området.

Man må ikke ha batteri til 5k, om man sykler uten mye last og mest i plussgrader, og man planlegger å bidra med litt kraft i pedalene så holder det billige standard 10Ah batteriet endel mil.

En fordel med Bafang er at det er mulig å få hjelp lokalt, iallfall om man handler i Norge, fra f.eks Fjuk (EBK). Med Bosch må utstyret sendes til Tyskland, norske forhandlere får ikke lov til å reparere selv.

Men, som du sier, stiller man høye krav til batteriet så er det ikke nødvendigvis så mye å spare med Bafang. Bosch-syklene (batteriene) fungerer veldig bra om vinteren.
http://www.sykkelsenteret.no/sykler/el-sykler/cannondale-tramount-29er-2/

Jeg har ikke testet Shimano, men det er liten grunn til å tro at de presterer mye dårligere enn Bosch. En fordel med Shimano er at el-kittet kan serves av forhandler.
https://antonsport.no/kategorier/sykkel/...568/gry-s-14173


Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1974735 20/06/2015 12:46
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Er det sånn at med Bafang motoren så blir kjedelinjen endret uansett, altså at den vil bygge lengre ut på drivsiden?

Har mye bakker og er tung, så å gå for mindre batteri er nok ikke så aktuelt så lenge man ikke får full utnyttelse av motor.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: tron] #1974754 20/06/2015 14:44
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Jeg har bare 5 Ah. Holder akkurat til litt over 3 mil med mitt bruksmønster.

Re: Den store Bafang-tråden - innstilling og bruk [Re: Desmo] #1974807 20/06/2015 17:35
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 52
K
Klein Q Pro Offline
Medlem
Offline
Medlem
K
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 52
Sitat: Desmo

Er det noen som har prøvd denne motoren, og kan dele litt info?
Tenker på hvordan den ligger an effektmessig i forhold til fx Bosh og Yamaha.


Har en slik med 11,6a batteri på vei i posten som skal monteres på en cyclocross til å helgen.
Jeg vurderte å handle fra kina, men med dollarkursen og garanti, så valgte jeg å kjøpe i Norge.
Skal prøve å få racet litt mot en kamerat som har en Haibike med yamaha til uka.

Side 3 av 10 1 2 3 4 5 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå