Hvordan vil dere evaluere CX vs mtb til denne typen turer? Birken-sykkelen har tatt kvelden, og jeg kommer ikke til å sykle noen flere ritt....
Jeg har syklet mye i Marka både på MTB (halvdemper/hardtail og helstiv) og CX. Her er mine helt subjektive erfaringer:
Kort sagt tror jeg valget mellom MTB og CX koker ned til hvorvidt du innerst inne føler deg som en terrengsyklist eller en landeveissyklist. Det gjelder å være ærlig med seg selv
Om du er glad i landeveissykling, vil du gjerne foretrekke bukkestyre, aggressiv sittestilling, ingen demping og smale dekk.
Om du er glad i terrengsykling, vil du på samme vis gjerne foretrekke flatt (og bredt) styre, en mer oppreist sittestilling, demping og brede dekk.
Jeg opplever CX i Marka som mer krevende enn MTB, også på grusturer. Det gjelder både tekniske ferdigheter og styrke. Tekniske ferdigheter fordi det er mer krevende å kontrollere sykkelen på smale dekk uten demping, særlig i høy fart og særlig om grusen blir grovere. Sporvalg blir viktigere - og modulering ved bremsing for å unngå å miste grepet. Styrke fordi utvekslingen på CX i utgangspunktet er tyngre enn MTB - om man ikke endrer på giroppsettet.
Mange vil si at det gjør CX til en dårligere sykkel for turer i Marka. Jeg er ikke enig i utgangspunktet. Jeg opplever at CX er mer krevende og nettopp derfor mer artig/mindre kjedelig. Jeg opplever både responsen i sykkelen og fartsfølelsen som en helt annen enn på MTB - og da snakker jeg om gode rittsykler i begge tilfellene. Å ligge i bukken nedover de bratteste bakkene kan være nervepirrende, men stor moro. På flate strekninger kan man trå på som på landeveien, om enn i sikksakk mellom hull og dumper.
Men CX er ingen stisykkel, så med mindre man er eksepsjonelt teknisk dyktig, blir man begrenset til grus og lett terreng.
Jeg opplever det som langt enklere å sykle MTB, særlig på grusturer, i Marka. Om man er ute etter komfort og trygghet, er MTB det rette valget. Og farten blir ikke lavere enn på CX, heller tvert imot, ettersom man kan trå på uten i særlig grad å ense ujevnheter og humper, evt. fin versus grov grus. Det gjelder selv på helstiv MTB p.g.a. brede dekk.
Og med MTB kan man sykle sti! For mange vil det selvsagt være avgjørende.
Så følg hjertet og velg det du vet du er mest glad i! Eller aller helst – velg begge