Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelruter i Oslo og omegn (CX)

Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) #1967270 02/06/2015 14:45
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Har kjøpt min første ordentlige sykkel (en CX) og kribler etter å ta den i bruk. Tips til gode sykkelruter i Oslo og omegn? Det er vel da ikke så aktuelt med konvensjonelle MTB-stier, men mer grusveier i skogen, asfalterte sykkelveier og ikke fullt så nedgrodde, humpete og bortgjemte stier.

Redigert av Syklofanten; 02/06/2015 14:55.
Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967306 02/06/2015 17:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med ny sykkel! Hvilken endte du på?

Sikkert smart å legge ut spørsmålet på sykkelkross-delen av forumet. Stifolket har gjerne røffere favoritturer.

Du kan jo begynne med en klassisk tur fra Sognsvann oppom Ullevålseteren, videre opp til Kikut og siden ned til Sørkedalen. Fin grus hele veien, med nok av avstikkere om du vil prøve deg på sti.

Derfra er det tilbake til sentrum på nylagt asfalt på Sørkedalsveien (deilig) eller på den eldre Zinoberveien med noen gruspartier.

Om du ikke har syklet så mye før, tar du deg godt ut på en slik tur. Og så kan du fylle på både på Ullevålseteren og Kikutstuen.

Lykke til!

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Sepeda] #1967311 02/06/2015 17:31
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det ble en Gavia CX Pro. Ikke den beste, men forhåpentligvis en fin sykkel å starte med. Får heller selge den og oppgradere til en bedre hvis jeg skulle bli hektet.

Da skal jeg jeg forsøke å teste ut Sognsvann-Ullevålseteren-Kikut-Sørkedalen i løpet av den kommende uka!

Redigert av Syklofanten; 02/06/2015 17:34.
Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967312 02/06/2015 17:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gavia CX Pro vil fungere utmerket! Etter en del dyre sykkelkjøp har jeg endelig innsett at det er beina som er avgjørende ICON_SMILE

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967313 02/06/2015 17:34
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Er det bra skiltet på den ruta?

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967315 02/06/2015 17:35
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja. Se først etter skilt til Ullevålseter, deretter skilt videre til Kikut. Tilbake, se etter skilt til Sørkedalen skole. Det henger et kart inne på varmestua på Kikut.

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967316 02/06/2015 17:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, bra skiltet. Og mange hyggelige mennesker som kan peke deg i riktig retning.

Opp bakkene kan du glede deg til en potensielt nervepirrende rask nedstigning mot Sørkedalen ICON_SMILE

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967519 03/06/2015 06:33
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Mange fine grusveier. Jeg burde også ha hatt en CX egentlig, men har MTB satt opp for grus.

Hvis du bor i Oslo sentrum så er det en fin mulighet å komme seg til Akerselva på et eller annet punkt. Og deretter følge Akerselva helt til du kommer opp til Maridalsvannet.

Da kan du følge høyre side av Maridalsvannet til du kommer inn til hammern. Så kan du ta opp mot demningen / skjærsjøen. Deretter er det skiltet til Kikutstua.

Turen til Kikut er som andre nevner her er en klassisker. Husk å ta med penger så du kan nyte en hjemmelaget skolebolle på Kikut :-)

Hjemover så er det mulig snarvei å ta over "trillestien" (her må du nok trille din CX) mot Ullevålsæter.

Hele turen ender på ca 50km hvis du starter på ca Sagene.

Her har du et strava spor på akkurat den turen som jeg nevner: https://www.strava.com/activities/311408432

EDIT: Ser at jeg tok venstre side i stedet for høyre side av Maridalsvannet her. Begge er like bra egentlig.. høyre side er muligens noe mer tyngre.

Redigert av mb84; 03/06/2015 06:34.
Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967834 03/06/2015 13:14
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvordan vil dere evaluere CX vs mtb til denne typen turer? Birken-sykkelen har tatt kvelden, og jeg kommer ikke til å sykle noen flere ritt....

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967882 03/06/2015 14:10
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Vil vel si at fordelen med MTB er at man "kan dra en tur i skogen" hvis man må.

Opplever enkelte ganger at jeg må ta en "short cut" på noen km mellom skogen for å komme til neste grusvei.

Har aldri hatt CX dog, men den er vel mer glad i asfalt vil jeg tro hvis man har mye asfaltsykling i tillegg.

Jeg forholder meg til kun til grus stort sett og en sti hvis jeg må :-)

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: mb84] #1967883 03/06/2015 14:15
S
Syklofanten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Får laste ned Strava. Får mobilen plass i baklomma på disse sykkeltrøyene?

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: Syklofanten] #1967978 03/06/2015 18:54
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Syklofanten
Får laste ned Strava. Får mobilen plass i baklomma på disse sykkeltrøyene?

Det er ikke noe problem. Har en Sony Z3 som er ganske så stor bak i min og i tillegg har jeg husnøklene og dem faller ikke ut.

Re: Sykkelruter i Oslo og omegn (CX) [Re: hilmer] #1968453 04/06/2015 19:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hilmer
Hvordan vil dere evaluere CX vs mtb til denne typen turer? Birken-sykkelen har tatt kvelden, og jeg kommer ikke til å sykle noen flere ritt....

Jeg har syklet mye i Marka både på MTB (halvdemper/hardtail og helstiv) og CX. Her er mine helt subjektive erfaringer:

Kort sagt tror jeg valget mellom MTB og CX koker ned til hvorvidt du innerst inne føler deg som en terrengsyklist eller en landeveissyklist. Det gjelder å være ærlig med seg selv ICON_SMILE

Om du er glad i landeveissykling, vil du gjerne foretrekke bukkestyre, aggressiv sittestilling, ingen demping og smale dekk.

Om du er glad i terrengsykling, vil du på samme vis gjerne foretrekke flatt (og bredt) styre, en mer oppreist sittestilling, demping og brede dekk.

Jeg opplever CX i Marka som mer krevende enn MTB, også på grusturer. Det gjelder både tekniske ferdigheter og styrke. Tekniske ferdigheter fordi det er mer krevende å kontrollere sykkelen på smale dekk uten demping, særlig i høy fart og særlig om grusen blir grovere. Sporvalg blir viktigere - og modulering ved bremsing for å unngå å miste grepet. Styrke fordi utvekslingen på CX i utgangspunktet er tyngre enn MTB - om man ikke endrer på giroppsettet.

Mange vil si at det gjør CX til en dårligere sykkel for turer i Marka. Jeg er ikke enig i utgangspunktet. Jeg opplever at CX er mer krevende og nettopp derfor mer artig/mindre kjedelig. Jeg opplever både responsen i sykkelen og fartsfølelsen som en helt annen enn på MTB - og da snakker jeg om gode rittsykler i begge tilfellene. Å ligge i bukken nedover de bratteste bakkene kan være nervepirrende, men stor moro. På flate strekninger kan man trå på som på landeveien, om enn i sikksakk mellom hull og dumper.

Men CX er ingen stisykkel, så med mindre man er eksepsjonelt teknisk dyktig, blir man begrenset til grus og lett terreng.

Jeg opplever det som langt enklere å sykle MTB, særlig på grusturer, i Marka. Om man er ute etter komfort og trygghet, er MTB det rette valget. Og farten blir ikke lavere enn på CX, heller tvert imot, ettersom man kan trå på uten i særlig grad å ense ujevnheter og humper, evt. fin versus grov grus. Det gjelder selv på helstiv MTB p.g.a. brede dekk.

Og med MTB kan man sykle sti! For mange vil det selvsagt være avgjørende.

Så følg hjertet og velg det du vet du er mest glad i! Eller aller helst – velg begge yes

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå