|
|
Høy IQ, janteloven og jobbsøking?
|
Re: Høy IQ, janteloven og jobbsøking?
[Re: Espen J]
25/05/2015 20:42
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: ]
25/05/2015 21:12
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettverk kan bygges på et par minutter på hvilken som helst dag. Man løfter opp telefonen, ringer til noen, og gjør seg selv interessant. Man må kanskje da, gitt en litt interessant jobb, få frem hvor "intelligent" man "egentlig" er. Og igjen så er det jo lett å påpeke at man er rette mann for utlyste stilling, om man allerede har en mengde tilsvarende prosjekt/stillinger å vise til. Da ville man trolig ikke vært arbeidsledig i utgangspunktet, ufrivillig.. Pendler det oftest ikke uansett tilbake mot "IQ". Uttrykt på ymse alternative måter, enn å nevne selve tallet. Minner meg meg om sjekking en lørdagskveld i norske byer. Det som ikke skal nevnes, men som "alle" egentlig er ute etter. Det høres ikke helt riktig ut. Nøkkelen er ikke IQ i den snevre forstand, men at man snakker samme språk og treffer motpart på det rette stedet. Mer presist er altså kanskje å kalle det EQ. Eksempelvis: Hvis du ønsker å oppnå et eller annet, er det vanskelig å avvise en som viser seg å forstå godt hvilket mål du ønsker å oppnå og utfordringene med å nå dette, og som forteller deg hvordan han/hun vil hjelpe deg med å oppnå dette.
|
|
|
26/05/2015 06:57
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Historien med 17 intervjuer hørtes morsom ut, fortell mer?
Jeg har hjulpet unge håpefulle som klarte det. Tror ingen av dem gikk gjennom så mange som 17 intervjuer, men en fikk avslag etter første runde intervjuer, tok seg en ekstra runde innom noen andre, prøvde igjen, eller skal vi si "fulgte opp" førsteønsket, og fikk det så til senere.
|
|
|
26/05/2015 07:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå sporer dette litt av ift. trådstarter. Tror allikevel jeg registrerte at han vill bruke IQ i CV'en. Så terningene er på en måte rullet :-) Flinke mennesker (nå snakker vi om de som ligger godt over gjennomsnittet) har som regel ikke noe behov for å skryte av ferdighetene sine (sport, IQ, ja what ever egentlig). De er bare flinke. Det er naturlig  Skrytingen kommer ofte av de som kanskje ikke er så flinke, eller de som ikke skjønner de sosiale spillereglene like godt. Jeg tror og man kan komme ganske lang med å være passe smart (Det man normalt kaller oppegående). Personlig er jeg mer opptatt av å finne de som skjønner at det som skal til for å lykkes er å legge sten på sten og jobbe med kontinuitet samtidig som man fungerer godt som lagspiller. Dette finner man sjelden ut ved å lese/høre subjektive betraktninger fra kandidaten selv. Mitt beste tips til de som ønsker seg spennende jobber er å finne ut hvem som kan skaffe dem en sånn jobb. Dersom man ikke kjenner noen så er den enkleste måten å gå via en rekrutterer og sette seg i en posisjon der han/hun finner jobben til deg og gjør de førster innsalget. Jeg har forsøkt begge deler og begge deler funker  (Ofte handler det meste om hvor mye man vil noe. Vil man få til noe og legger hele "sjelen" i det, er det utrolig hva man kan få til.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
26/05/2015 07:37
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: sveinaa]
26/05/2015 08:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Flinke mennesker (nå snakker vi om de som ligger godt over gjennomsnittet) har som regel ikke noe behov for å skryte av ferdighetene sine (sport, IQ, ja what ever egentlig). De er bare flinke. Det er naturlig  Skrytingen kommer ofte av de som kanskje ikke er så flinke, eller de som ikke skjønner de sosiale spillereglene like godt. Denna tråden handlar om vad man ska skriva i en CV. Varför anses det att skriva vad man klarat på en IQ test som skryt? Hela CV handlar ju om att beskriva vad man kan och har presterat. Allt som står där borde väl i så fall anses som skryt om det att skriva resultatet på IQ testen gör det. Sen är jag väldigt osäker på om det du skriver verkligen stämmer sån generellt. Flinka människor kanske inte går runt på byen och skryter om vad de gjort men om man tittar på forskares hemsidor och kontor så bruker det ofta finnas publikations listor, cv med var de har jobbat, diplom med utmerkelser, information om patent och sånt och det är väl också en form av skryt om något.
|
|
|
[Re: fredriks]
26/05/2015 08:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sen är jag väldigt osäker på om det du skriver verkligen stämmer sån generellt. Flinka människor kanske inte går runt på byen och skryter om vad de gjort men om man tittar på forskares hemsidor och kontor så bruker det ofta finnas publikations listor, cv med var de har jobbat, diplom med utmerkelser, information om patent och sånt och det är väl också en form av skryt om något.
Akkurat det der handler om hvordan man opptrer. Kan man det sosiale spillet er det utrolig hva man kan komme unna med Dersom IQ er så avgjørende for det ene og det andre. Hvorfor vektlegges det da ikke mer?
|
|
|
26/05/2015 08:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sen är jag väldigt osäker på om det du skriver verkligen stämmer sån generellt. Flinka människor kanske inte går runt på byen och skryter om vad de gjort men om man tittar på forskares hemsidor och kontor så bruker det ofta finnas publikations listor, cv med var de har jobbat, diplom med utmerkelser, information om patent och sånt och det är väl också en form av skryt om något.
Akkurat det der handler om hvordan man opptrer. Kan man det sosiale spillet er det utrolig hva man kan komme unna med Dersom IQ er så avgjørende for det ene og det andre. Hvorfor vektlegges det da ikke mer? Dessuten er det vel nevnt at i jobber hvor IQ spiller en viktig rolle vil de som regel kjøre egne tester under intervjuet, med oppgaver som kanskje er mer relevant i forhold til den konkrete jobben.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
26/05/2015 09:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom IQ er så avgjørende for det ene og det andre. Hvorfor vektlegges det da ikke mer? Jag tror inte att det är så väldigt avgörande men om man läser denna tråden förstår man kanske mer varför det är sån tabu. Jag tycker mest att det är merkligt att ta med resultat på CV anses fel, som skryt, onödigt eftersom de som intervjuar kan göra sina egna tester och liknande. CV är full av skryt, saker som kanske inte vektlegges och saker som de som intervjuar kan testa själva om de är intresserade. Varför ska det att ta med resultatet på en test vara så annorlunda från andra resultat av tester, pröver och arbeten?
|
|
|
26/05/2015 09:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Denna tråden handlar om vad man ska skriva i en CV. Varför anses det att skriva vad man klarat på en IQ test som skryt?
Feil. Denne tråden handler om betraktninger rundt det å fremheve sin egen IQ i CV'en ikke hva CV'en skal inneholde. Er man bunkefyll i en søknadsbunke så tror jeg faktisk ikke at man endrer det ved å nevne IQ'en sin i CV'en. De fleste burde kanskje heller spørre se selv; Hvordan kommer jeg meg på intervju? Kall meg gjerne frekk, men konkluderer man på det spørsmålet med at nøkkelen er å oppgi sin IQ i CV'en vil man faktisk slite. Om man orker og gidder kan man lett bruke 8 timer om dagen på å skaffe seg jobb (Man må på en måte se på det som en jobb og). De færreste gjør dog det, da det er enklere å bruke 10 min med copy/paste å bare sende søknader og Cv'er i hytt og pine.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
26/05/2015 09:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Optimalt tilpasser man CV’en til hver stilling man søker på. +1. Og +1 til det OysteinL skriver om mangel på relevante søkere. Jeg har ikke på langt nær så mye erfaring med ansettelsesprosesser som Øystein, men jeg har vært med og ansatt en del folk. Vet med sikkerhet at de som evner å gjøre seg selv interessante og relevante for stillingen rykker langt fram i køen. Det har vært så utrolig mye viktigere å finne folk som skjønner hva jobben handler om og greier å fortelle hva de med sin kunnskap/erfaring kan tilføre bedriften/organisasjonen enn å finne de med best karakterer eller høyest IQ (det siste har aldri vært tema, forsåvidt).
Redigert av Øyvind V; 26/05/2015 09:08.
|
|
|
[Re: Hoaas]
26/05/2015 09:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat det der handler om hvordan man opptrer. Kan man det sosiale spillet er det utrolig hva man kan komme unna med Dersom IQ er så avgjørende for det ene og det andre. Hvorfor vektlegges det da ikke mer? Dessuten er det vel nevnt at i jobber hvor IQ spiller en viktig rolle vil de som regel kjøre egne tester under intervjuet, med oppgaver som kanskje er mer relevant i forhold til den konkrete jobben. Gäller samma sak för programmeraren att han inte ska ta med information om hans kunskap i för exempel c++ eftersom de som intervjuar ju kan testa detta under intervjuet om de är intresserade? Om de som ansätter är intresserade av IQ så är det ju självklart att ett bra resultat på en IQ test är en fördel att ha med i CV eftersom annars riskerar man att hamna i bunken med 50-100 som är kvalifiserade för jobbet men som inte stod ut tillräkligt mycket för att vara med i den lilla gruppen som togs ut för intervju och IQ test.
|
|
|
26/05/2015 09:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denna tråden handlar om vad man ska skriva i en CV. Varför anses det att skriva vad man klarat på en IQ test som skryt?
Feil. Denne tråden handler om betraktninger rundt det å fremheve sin egen IQ i CV'en ikke hva CV'en skal inneholde. Tråden handlar om om man ska ha med IQ resultatet i CV:en. Det var det jag menade med det jag skrev över som motsats till att skryta om sin CV på krogen, på forumen eller i kön på COOP. Er man bunkefyll i en søknadsbunke så tror jeg faktisk ikke at man endrer det ved å nevne IQ'en sin i CV'en.
Möjligt att det är så men det verkar som att iallafall med erfaring från att ansätta folk är oenig med dig. Det spellar ju också en väldigt stor roll vilken type av stilling man söker. De fleste burde kanskje heller spørre se selv; Hvordan kommer jeg meg på intervju? Kall meg gjerne frekk, men konkluderer man på det spørsmålet med at nøkkelen er å oppgi sin IQ i CV'en vil man faktisk slite.
Man kan ju faktist göra flera olika saker. Att ta med resultatet på en IQ test på CV:en tar väl sån ca 10 sekunder och behöver ju inte medföra att man gör mindre av det andra.
|
|
|
26/05/2015 09:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat det der handler om hvordan man opptrer. Kan man det sosiale spillet er det utrolig hva man kan komme unna med Dersom IQ er så avgjørende for det ene og det andre. Hvorfor vektlegges det da ikke mer? Dessuten er det vel nevnt at i jobber hvor IQ spiller en viktig rolle vil de som regel kjøre egne tester under intervjuet, med oppgaver som kanskje er mer relevant i forhold til den konkrete jobben. Gäller samma sak för programmeraren att han inte ska ta med information om hans kunskap i för exempel c++ eftersom de som intervjuar ju kan testa detta under intervjuet om de är intresserade? Om de som ansätter är intresserade av IQ så är det ju självklart att ett bra resultat på en IQ test är en fördel att ha med i CV eftersom annars riskerar man att hamna i bunken med 50-100 som är kvalifiserade för jobbet men som inte stod ut tillräkligt mycket för att vara med i den lilla gruppen som togs ut för intervju och IQ test. C++ er jo en konkret ferdighet som programmerer, å "nesten klare mensa-medlemskap" eller ha en ok score på en IQ-test blir ikke helt det samme.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/05/2015 09:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Optimalt tilpasser man CV’en til hver stilling man søker på. +1. Og +1 til det OysteinL skriver om mangel på relevante søkere. Jeg har ikke på langt nær så mye erfaring med ansettelsesprosesser som Øystein, men jeg har vært med og ansatt en del folk. Vet med sikkerhet at de som evner å gjøre seg selv interessante og relevante for stillingen rykker langt fram i køen. Det har vært så utrolig mye viktigere å finne folk som skjønner hva jobben handler om og greier å fortelle hva de med sin kunnskap/erfaring kan tilføre bedriften/organisasjonen enn å finne de med best karakterer eller høyest IQ (det siste har aldri vært tema, forsåvidt). Men detta är väl saker som kan bero väldigt mycket på arbetsområdet och nivå på stillingen. I ingenjöryrken för relativt nyutdanade är det inte spesiellt bra arbetsmarknad för tiden och det är många kunniga sökande till de flesta stillingarna. I en del områden tror jag faktiskt karaktärer och eventuellt IQ kan vara viktigt.
|
|
|
[Re: Hoaas]
26/05/2015 09:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu tog ju du opp ett fall där de som ansätter var intresserade av IQ då är väl det också en relevant egenskap för det jobbet.
Det jag vill fram till är att jag tror inte att det finns någon annat resultat eller färdighet som folk anbefaller att man inte ska ta med i CV:en för at de som intervjuar testar ju ändå det om de är intresserade.
|
|
|
26/05/2015 09:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Optimalt tilpasser man CV’en til hver stilling man søker på. +1. Og +1 til det OysteinL skriver om mangel på relevante søkere. Jeg har ikke på langt nær så mye erfaring med ansettelsesprosesser som Øystein, men jeg har vært med og ansatt en del folk. Vet med sikkerhet at de som evner å gjøre seg selv interessante og relevante for stillingen rykker langt fram i køen. Det har vært så utrolig mye viktigere å finne folk som skjønner hva jobben handler om og greier å fortelle hva de med sin kunnskap/erfaring kan tilføre bedriften/organisasjonen enn å finne de med best karakterer eller høyest IQ (det siste har aldri vært tema, forsåvidt). Men detta är väl saker som kan bero väldigt mycket på arbetsområdet och nivå på stillingen. I ingenjöryrken för relativt nyutdanade är det inte spesiellt bra arbetsmarknad för tiden och det är många kunniga sökande till de flesta stillingarna. I en del områden tror jag faktiskt karaktärer och eventuellt IQ kan vara viktigt. Har aldri ansatt en ingeniør, men en håndfull jurister. I juristverden er (var, i hvert fall) det veldig karakterfokus, og det var mange som var veldig frempå med å fortelle meg karakteren sin. Det er fint med en god karakter, men det var aldri karakteren i seg selv om avgjorde at noen fikk jobbe. De som klarte å sette seg inn i stillingen de hadde søkt på og gjorde seg selv og utdannelsen relevant, var langt mer interessante. Når det er sagt tror jeg nok uansett at karakteren på et studie vil være mer relevant enn å oppgi IQen sin (eller at man nesten er glup nok for et Mensa-medlemskap). Med mindre jobben krever ekstraordinær intelligens (men da har man jo tapt allerede). Karakterer og IQ er så klart viktig, men har man kreket seg gjennom et relevant studie har man jo vist at man har intelligens nok til å tilegne seg kunnskap om et (forhåpentligvis) relevant fagfelt. Har man spesielt gode evner innenfor dette fagfeltet vises dette kanskje som gode karakterer, og har man virkelig gode evner innenfor feltet viser man i en søknad hvorfor akkurat sin kunnskap og erfaring er relevant, interessant og nyttig for den aktuelle arbeidsgiveren. Er man nyutdannet er det kanskje vanskelig(ere), men i mitt hode trumfer engasjement og relevans IQ 10 av 10 ganger.
Redigert av Øyvind V; 26/05/2015 09:38.
|
|
|
26/05/2015 10:25
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
karaktererer forklarer lite mht ulikhet i jobbprestasjon. Så spesielt juristenes hang til å vekte karakterer så tungt, er mer som en artig kuriositet.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
26/05/2015 10:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
karaktererer forklarer lite mht ulikhet i jobbprestasjon. Like lite kan (etter min erfaring) IQ forklare...
|
|
|
26/05/2015 10:51
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Trådstarter sier at det er mange om beinet på de jobbene han søker på, og han sliter med å komme på intervju.
Er veldig usikker på om en IQ test hjelper. Hvis de har 50 søkere med bedre cv, så tror jeg ikke en IQ test får det til å rykke opp 20 plasser på lista.
Treffer du rett person så kanskje det hjelper, men mest sannsynlig så vil han som leser cv'en synes det er rart.
Jeg tror du har mer å tape enn å vinne på dette.
|
|
|
[Re: Dexter]
26/05/2015 11:17
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Kan man ha for høy IQ? Ja: http://abcnews.go.com/US/court-oks-barring-high-iqs-cops/story?id=95836 Jordan, a 49-year-old college graduate, took the exam in 1996 and scored 33 points, the equivalent of an IQ of 125. But New London police interviewed only candidates who scored 20 to 27, on the theory that those who scored too high could get bored with police work and leave soon after undergoing costly training.
|
|
|
[Re: Oystein L]
26/05/2015 14:10
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
karaktererer forklarer lite mht ulikhet i jobbprestasjon. Like lite kan (etter min erfaring) IQ forklare... Det er vel Schmidt & Bender ( fritt etter husken ) sin metaundersøkelse som fremdeles er "gjelder og går" av forskning rundt dette ? Og de kom frem til at eksamensresultater forklarer mindre mht variasjon i jobbprestasjon enn feks IQ. Men korriger meg gjerne hvis det er kommet nyere forskning på dette.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
26/05/2015 14:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
karaktererer forklarer lite mht ulikhet i jobbprestasjon. Like lite kan (etter min erfaring) IQ forklare... Det er vel Schmidt & Bender ( fritt etter husken ) sin metaundersøkelse som fremdeles er "gjelder og går" av forskning rundt dette ? Og de kom frem til at eksamensresultater forklarer mindre mht variasjon i jobbprestasjon enn feks IQ. Men korriger meg gjerne hvis det er kommet nyere forskning på dette. Her referer jeg kun til min egen erfaring, som headhunter har jeg hatt flere opplagt skarpe kandidater som tydeligvis presterer laaangt under middels. Her viser det seg ofte at det er langt fra teori til praksis. Har hatt oppdragsgivere som vil ha IQ-test, men da på oppløpssiden, sent i prosessen. Jeg selv har aldri sett det brukt til å velge ut kandidater til intervju. Bruker også svært sjelden karakterer som kriterium for utvelgelse, de eneste tilfellene er ved ferske kandidater hvor jeg vil se omtrent hvor på skalaen de ligger (det er utrolig mange diplomkandidater, både ing og øk, som knapt har en karakter over D).
|
|
|
26/05/2015 18:02
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har nå prøvd å sende ut noen søknader med IQ'en nevnt, noen uten. I de tilfellene hvor jeg puttet det inn var jeg naturlig nok bevisst på å forklare hvorfor det kan gjøre meg mer egnet for den aktuelle jobben. setningen "høy IQ!" alene sier ikke mye. Jeg har uansett vært på arbeidsmarkedet en hel del måneder nå uten å ha noe håndfast på min gløgghet og dermed ikke brukt det i søknadene. Det har ikke gitt jobb det heller. Kommer tilbake om noen måneder med svaret på om det ga resultater eller ikke 
Trønder osv
|
|
|
[Re: ]
26/05/2015 19:51
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har nå prøvd å sende ut noen søknader med IQ'en nevnt, noen uten. I de tilfellene hvor jeg puttet det inn var jeg naturlig nok bevisst på å forklare hvorfor det kan gjøre meg mer egnet for den aktuelle jobben. setningen "høy IQ!" alene sier ikke mye. Jeg har uansett vært på arbeidsmarkedet en hel del måneder nå uten å ha noe håndfast på min gløgghet og dermed ikke brukt det i søknadene. Det har ikke gitt jobb det heller. Kommer tilbake om noen måneder med svaret på om det ga resultater eller ikke Tro det eller ei, så er det faktisk mange arbeidsgivere som er mer opptatt av produktivitet enn av EQ.. EQ er jo viktig om man skal være selger  . EQ er for meg primært "manipulativt talent". Med andre ord, for lav IQ til å produsere noe selv, men samtidig høg nok til å være skuespiller i det sosiale spill. Vil tro de fleste med høg IQ også har "talentet", men foretrekker å spille rent og heller produsere noe reelt. Tja, har jobbet som selger i 12 år, scorer godt over snittet på IQ-tester.
|
|
|
27/05/2015 11:35
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Hadde en gang en lang samtale med en som hadde jobbet med rekruttering i en mannsalder, rundt omkring i Europa. Da kom vi bla inn på testing av IQ. De valgte ikke kandidater på bakgrunn av IQ, men han sa deres testing viste at de som presterte over normalen på arbeidsplassen oftest hadde IQ over snittet for de som arbeidet i samme stilling.
Så er man litt smartere enn resten av de man jobber sammen med, så burde det holde ;-)
|
|
|
27/05/2015 20:47
|
turbo
Veteran
|
Veteran
Mener å huske fra skolen at kompetanse er definert som summen av kunnskaper, evner og ferdigheter som man kan nyttiggjøre seg i jobb. IQ ligger innenfor evner, men kompetanse gir etter mitt syn et bedre bilde av hvor god man er, selv om det kanskje ikke er så målbart. Legger du til tidligere prestasjoner og referanser, har man vel et greit bilde.
Redigert av turbo; 27/05/2015 20:49. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
30/05/2015 11:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Feiga ut BongoKonge? Redd for at janteloven tar deg?
|
|
|
30/05/2015 13:41
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
|