Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg?

Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? #1958927 14/05/2015 08:30
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg og en kollega fikk sjokkmeldingen forrige uke, vi ble innkallt til drøftelsesmøte og dagen etter mottok vi begge oppsigelsesbrev.
Årsaken til oppsigelsen er at selskapets økonomiske situasjon nødvendiggjør nedbemanning.
Vi ble begge umiddelbart fritatt for våre arbeidsplikter, noe som er helt normalt i vår bransje, umotiverte selgere er det få arbeidsgivere som ser nytten av å ha gående ut oppsigelsestiden.

Men i det lå det også en rask avslutning, allerede i går ble firmabil, pc, nøkkelkort, drivstoffkort osv levert tilbake og vi takket for oss. Lang ferie og "god tid" til å finne ny jobb.
Og vi føler ikke at vi får riktig behandling ift hva vi i utgangspunktet får i oppsigelsestiden.

Vi får ikke kompensasjon for fri bil, vi får ikke betalt telefoni eller internett som har vært en del av lønnen vår. (eller er det frynsegoder som trekkes ut av lønnen ved oppsigelse?)
Vi får lønn inneværende måned + de 3 mnd som er oppsigelsestid. På spørsmål om vi får feriepenger i tillegg siden ingen av oss har tatt ut ferie er svaret fra daglig leder "Nei"

Ingen av oss er ute etter å suge mest mulig ut av kassa eller skape problemer, men når man mister jobben på denne måten vil man gjerne ha det man har krav på.
Så hvilke rettigheter har vi ift det jeg nevner over?
Andre ting vi bør tenke på?

Redigert av Ripen; 14/05/2015 08:31.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958931 14/05/2015 08:41
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Feriepenger er jo trukket ut av skatten du betaler, så det skal du ha. Fjorårets feriepenger + opptjente feriepenger i år.
Det at dere nå kommer til å gå 3 mnd lønnet uten arbeid, kan det være at arbeidsgiver bruker styringsretten og kaller 5 av ukene for "ferie", dermed får du feriepenger i stedet for lønn, og ikke smør på flesk.
Vet ikke hva man har krav på ift tapte frynsegoder. Har vært gjennom noen slike saker selv der jeg jobber, men fra andre siden av bordet. I de tilfellene har vi holdt tilbake frynsegoder, men beregnet en snittverdi av dem, og kompensert økonomisk. Mulig det bare er goodwill og den praksisen vi forholder oss til.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958934 14/05/2015 08:58
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, for å utdype spm angående feriepenger + lønn så får vi selvsagt feriepenger, dvs lønn inneværende mnd + 2 mnd lønn + feriepenger.

Har snakket med et par stykker som mener vi har krav på feriepenger i tillegg til 3 mnd lønn, og at arbeidsgiver ikke kan kreve at vi tar ut ferie i oppsigelsestiden.

Smør på flesk hadde selvsagt vært fint ettersom alt av potensielle bonuser forsvinner og vi blir tuppa ut av jobben vår.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958937 14/05/2015 09:13
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Lovdata vet råd. Paragraf 8 sier at arbeidsgiver kan pålegge deg ferie i oppsigelsestiden, dersom oppsigelsestiden er 3 måneder, eller mer. Dessverre.

Redigert av Naustdal; 14/05/2015 09:14.

Mvh.
Naustdal
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958938 14/05/2015 09:15
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Akkurat detaljene her mener jeg burde gått via en jurist eller lignende, skal være forsiktig med å uttale meg om hva man har krav på kontra hva som er normal praksis.
Men både erfaring og rykter tilsier at i salgsbransjen er det mye kynisme og snarveier som tas på bekostning av ansatte.

Jeg MENER hvertfall at dere skulle hatt kompensasjon for tapte frynsegoder, samt bonuser. Bonus/provisjon er det normalt at man beregner utfra et snitt fra samme periode i fjor, eller de siste x antall måneder.

Men sånt som dette skal uansett ikke komme som noe sjokk, spesielt ikke tap av inntekt eller goder.
Men vær litt forsiktig med å trekke linja mellom hva som er goder og hva som er arbeidsverktøy. Ofte er ting som fri tlf, bil og internett nødvendig for at man skal kunne gjøre jobben sin, og man "trenger" jo ikke det når man ikke lenger utfører arbeidet. Det kan hvertfall arb giver argumentere med.
Men tipper du skatter så det holder at dette fra før, hvilket understreker at du bruker dette i det private som en gode, og har din fulle rett til det.

Ved innkallelse til drøfting skal dere ha litt tid på dere (innkallelse skal være skriftlig, sendes rekommandert ved behov), der det også skal informeres om at dere kan/burde ha med en tillitsvalgt eller annen representant/støtte.

Hvis ikke det har blitt gjort riktig, kan dere nok lage litt oppstyr, og kreve en ny forhandling om fratredelsesavtale. Ville uansett tatt med all dokumentasjon til en fagperson og gått igjennom det hele

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958943 14/05/2015 09:30
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fikk info om og innkalling til drøftelsesmøte forrige tirsdag, møtet ble holdt onsdag, oppsigelsen kom torsdag etter at styret hadde hatt møte.

Redigert av Ripen; 14/05/2015 09:38.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958950 14/05/2015 09:47
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å heller bruke tiden på å finne deg en jobb, eller starte et selskap og tjene dine egne penger?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958955 14/05/2015 10:02
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: mtbmaniac
Hva med å heller bruke tiden på å finne deg en jobb, eller starte et selskap og tjene dine egne penger?

Er vel ganske rett og rimelig at man skal få det man har krav på og at det er greit å undersøke dette? Garantert mange som blir lurt på dette området av sleipe/uvitende arbeidsgivere.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958956 14/05/2015 10:05
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Og hva i alle dager er det som får deg til å tro at jeg ikke gjør det?
Skal i mitt første intervju allerede kommende uke, men det har lite med saken å gjøre.

Jeg vil bare vite hvor landet ligger så vi kan vurdere om vi bør kreve mer av arbeidsgiver, eller om vi skal si oss fornøyde og kun se fremover.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958961 14/05/2015 10:31
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bortskjemt til de grader.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62
§ 15-3. Oppsigelsesfrister

Tre måneders lønn er langt over kravet av loven, og så prøver du å få enda mer?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958963 14/05/2015 10:35
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen

Skal i mitt første intervju allerede kommende uke, men det har lite med saken å gjøre.

Jeg vil bare vite hvor landet ligger så vi kan vurdere om vi bør kreve mer av arbeidsgiver, eller om vi skal si oss fornøyde og kun se fremover.

Det som får meg til å tro at du bruker tiden på å tyne mest mulig ut av arbeidsgiver istedenfor å søke jobber eller bygge selskap, er at du selv sier at du vurderer om du burde kreve mer av arbeidsgiver.

Jeg svarer deg derfor, med det som er min mening: Du burde se fremover.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958964 14/05/2015 10:38
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ad feriepenger er det nok en misforståelse ute og går mellom deg og arbeidsgiver. Du har selvfølgelig rett til å få utbetalt dine opparbeidede feriepenger når et arbeidsforhold tar slutt. Det står på din siste lønnslipp for ifjor hvor mye du totalt har opptjent i feriepenger og skal ha utbetalt iår.

Feriepengeloven
§ 11.Utbetaling av feriepenger pkt 3

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958965 14/05/2015 10:39
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Hæ?

Jeg har 3 mnd oppsigelsestid, så jeg har krav på lønn de 3 mnd.
Og jeg ble oppsagt 7 mai og skal følgelig ha lønn for inneværende mnd.
Eller mener du at det er for mye å forlange når du blir tuppa ut av jobben din sånn helt utav det blå?

Når det gjelder goder som fri bil, telefoni og internett ser det ut til at vi skal infinne oss med at det blir trukket ut av lønnen, og at vi ikke blir beskattet for perioden hvor vi ikke lenger har godene. Altså ingen kompensasjon.
Greit nok, vil bare ha det på det rene at vi ikke blir lurt.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958966 14/05/2015 10:43
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har da tre måneder lønn, uten jobb. Det høres ut som en gullsituasjon. ICON_SMILE

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958968 14/05/2015 10:45
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det som får meg til å tro at du bruker tiden på å tyne mest mulig ut av arbeidsgiver istedenfor å søke jobber eller bygge selskap, er at du selv sier at du vurderer om du burde kreve mer av arbeidsgiver.

Så om man lurer på om man blir lurt, så er det lureste å slutte å lure på det og bare gå videre?
Ja riktig...
Jeg ser fremover, det skal du ikke være bekymret for, men jeg tar meg også tid til å sjekke litt hva som egentlig skjedde ila den siste uka, og om jeg skal godta det sånn helt uten videre.

Ser helt klart at det kan være noe drit med sånne ansatte om man driver et firma og må forholde seg til norsk lov, hvis man spekulerer i i holde tilbake noe som den ansatte har krav på.
Følger man loven og alt er på stell så er det vel bare fint at alt er på det rene og den ansatte ikke føler seg lurt etter endt arbeidsforhold?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958970 14/05/2015 10:46
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hæ?

Eller mener du at det er for mye å forlange når du blir tuppa ut av jobben din sånn helt utav det blå?

Når det gjelder goder som fri bil, telefoni og internett ser det ut til at vi skal infinne oss med at det blir trukket ut av lønnen, og at vi ikke blir beskattet for perioden hvor vi ikke lenger har godene. Altså ingen kompensasjon.

Det er sant at du har krav.

Men jeg ser det også fra motsatt side. Du sier du er selger, og at selskapet resultater tilsier at det ikke er solgt nok.

For å være litt brutal og direkte, er det kanskje på tide å se seg selv i speilet? Hvorfor tror du at du ble sagt opp og at arbg ikke ser noe poeng i at du er der?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958973 14/05/2015 10:48
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Om han har vært ansatt i 10 år i samme bedrift er minstekravet i loven tre måneder.

At det avtales tilsvarende lang oppsigelsesfrist ved kortere ansiennitet er vel minst like mye i bedriftenes interesse som arbeidstaker.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958974 14/05/2015 10:50
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Du har da tre måneder lønn, uten jobb. Det høres ut som en gullsituasjon. ICON_SMILE

Ja, men jeg er også uten jobb som jeg har investert mye tid på å lære meg godt.
I tillegg har jeg lån, familie, osv... Ja så den trygge stabile livsituasjonen min fikk seg et lite skudd for baugen.

De som mener at det er en gullsituasjon å få sparken har kanskje ikke et helt sunt forhold til jobben sin. Kanskje?

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958975 14/05/2015 10:50
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Så om man lurer på om man blir lurt, så er det lureste å slutte å lure på det og bare gå videre?
Ja riktig...
Jeg ser fremover, det skal du ikke være bekymret for, men jeg tar meg også tid til å sjekke litt hva som egentlig skjedde ila den siste uka, og om jeg skal godta det sånn helt uten videre.

Ser helt klart at det kan være noe drit med sånne ansatte om man driver et firma og må forholde seg til norsk lov, hvis man spekulerer i i holde tilbake noe som den ansatte har krav på.
Følger man loven og alt er på stell så er det vel bare fint at alt er på det rene og den ansatte ikke føler seg lurt etter endt arbeidsforhold?

Hva har han spekulert i å holde tilbake?

Feriepenger har du selvfølgelig rett på.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958976 14/05/2015 10:52
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ok, nå er det på tide at du går videre, jeg har ikke påstått at noen spekulerer på noe som helst. Lær deg å lese.

På forhånd takk. ICON_SMILE

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: oyvinsr] #1958977 14/05/2015 10:55
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvinsr

Om han har vært ansatt i 10 år i samme bedrift er minstekravet i loven tre måneder.

Ja, men tenker at det ville være nevnt i første innlegg dersom arbeidsforholdet hadde vart så lenge, antok derfor at det ikke er fullt 10 år.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958979 14/05/2015 11:05
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig

Hæ?

Men jeg ser det også fra motsatt side. Du sier du er selger, og at selskapet resultater tilsier at det ikke er solgt nok.

For å være litt brutal og direkte, er det kanskje på tide å se seg selv i speilet? Hvorfor tror du at du ble sagt opp og at arbg ikke ser noe poeng i at du er der?

Enn så mye jeg er enig i at man skal se positivt på ting, og tenke konstruktivt i vanskelige situasjoner, syns jeg dette blir lite konstruktivt.

Trådstarter stiller et helt legitimt spørsmål, for å være sikker på hva han har krav på. Uten at jeg har vært i samme situasjon selv, tror jeg at jeg også ville hatt klart for meg hva som er juridisk riktig, slik at jeg hadde sluppet å lure.

Jeg skjønner ikke at du tør spekulere i hvorfor han blir sagt opp, og hans evner til å utføre jobben, uten å ha noe særlig informasjon.

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958981 14/05/2015 11:08
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://www.cbsnews.com/news/why-getting-fired-can-be-the-best-thing-for-you/

Quote:
Why Getting Fired Can Be the Best Thing For You

Before you flame me for being an insensitive jerk, hear me out. First of all, I've been fired, more than once. It sucked, big-time. Just like getting dumped in a relationship, except you lose your paycheck too.

But here's the thing. Just like with relationships, once you get past the sense of rejection and loss - financial, as well - getting fired is usually the best thing that could have happened to you.

You see, there are five basic reasons for getting fired:

- Your company's not doing so well.
- You're not doing so well, i.e. job performance, you're miserable, etc.
- Your boss is an idiot or dysfunctional.
- You've done great but have become complacent.
- Stuff that has nothing to do with you: market changes, executive turnover, reorganization, restructuring.

In every case except that last one, you'll be better off somewhere else, in the long run. And getting canned was the kick in the pants you needed to get out and find a better career, company, job, situation, whatever.

And you know what? The same thing goes for rejection, failure, losing business, anything that feels gut-wrenchingly bad at the time is an opportunity to learn, gain wisdom, and ultimately improve your position.

That is, as long as you've got the guts to pick yourself up, dust yourself off, and work on it, instead of throwing in the towel and feeling sorry for yourself.

Now, I've got plenty of war injuries on this front, but so do a lot of very smart and successful CEOs. Check out what they have to say on the subject.

Apple CEO Steve Jobs, on getting fired:

"I didn't see it then, but it turned out that getting fired from Apple was the best thing that could have ever happened to me. The heaviness of being successful was replaced by the lightness of being a beginner again, less sure about everything. It freed me to enter one of the most creative periods of my life."

Larry Ellison, CEO of Oracle, on getting rejected:

- "When you innovate, you've got to be prepared for everyone telling you you're nuts."

Microsoft chairman and former CEO, Bill Gates, on losing business:

- "Your most unhappy customers are your greatest source of learning."

Andy Grove, former CEO of Intel, on complacency:

- "Success breeds complacency. Complacency breeds failure. Only the paranoid survive."

As for me, every time I lost my job - whether I was fired, laid off, or CEO of a startup that filed for bankruptcy - it felt horrible at the time but turned out to be a blessing in disguise, a stepping stone to bigger and better things.

Every single time.

So here are my 5 Key Takeaways on Losing:

- No successful career goes straight up and to the right, and "bumps in the road" is one helluva euphemism for reality periodically kicking your ass.
- Behind most successful products and businesses are entrepreneurs who were turned down a hundred times.
- Winning is great, but you learn more from losing. Customers that turn you down - if you can get them to talk - are a goldmine.
- Failure and loss, especially getting fired, is not only a source of great wisdom, it's also necessary to keep that fire that drives you burning inside.
- When you're down, especially when you've hit rock bottom, gains are relatively easy to come by. When you're on top, just maintaining your position is a real challenge.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: mtbmaniac] #1958992 14/05/2015 12:42
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E

Hæ?

Det er vel ikke automatisk selgerne sin feil om det ikke blir solgt nok? Hos oss er ofte utviklingsavdelingen bremsen med ved å ikke klare å ha produktene klare til avtalt tid. (Altså, forsinkelser hos de innovative ICON_WINK ) Et par katastrofer i Asia har og gjort det vanskelig å få produsert nok til å dekke ordre fra salgsavdelingen. Så det kan være greit å tenke før man "snakker"...

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958996 14/05/2015 12:50
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At du i løpet av en knapp uke for en oppsigelse, som innebærer at du må forlate arbeidet på dagen, levere inn firmabil etc.,ligner mer på en avskjed enn oppsigelse. Slik du fremstiller saken ( firmaets øk. situasjon) er det ikke saklig grunnlag for avskjed. Riktignok har du (selvsagt) lønn i oppsigelsestiden, noe annet ville vært ulovlig.
Du er tydeligvis ikke organisert, slik at du kan få bistand fra foreningen ?

Det er viktig å se fremover i en slik situasjon, men det innebærer ikke at arbeidsgiver kan kjøre sololøp her .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1958998 14/05/2015 12:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dere skal selvsagt ha feriepenger av lønnen dere har i oppsigelsestiden (3 måneder). Litt usikker på hva du mener med at dere ikke får feriepenger ? Dere skal jo selvsagt ha utbetalt feriepenger opptjent i 2014. Feriepenger opptjent i 2015 ( inkl de tre månedene med oppsigelsestid) skal dere enten få utbetalt i år eller neste år.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959047 14/05/2015 16:31
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Kjedelig Roy - lykke til med jakten på ny jobb!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959062 14/05/2015 17:07
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jussbuss kan gi kostnadsfritt rettshjelp i arbeidssaker og har nok bedre kompetanse på det juridiske enn forumet. Telefon 22 84 29 00. http://gratisrettshjelp.no/testside/jussbuss/

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959068 14/05/2015 17:29
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jeg reagerer litt på det samme som HeavyDude: ting har gått jævlig fort her.
Jeg skal ikke spekulere i avskjed eller oppsigelse, men i slike situasjoner syns jeg det er rart at arbeidsgiver fritar den oppsagte fra alle oppgaver umiddelbart men gir lønn i 3 mnd.
Dette med lønn er jo lovfestet, så den er grei. Men jeg regner med ingen ny skal ansettes i stedet, så i og for seg kunne de oppsagte like gjerne jobbet tiden ut.

Men alle frynsegoder som har vært en del av lønna og som nå er fjernet skjønte jeg ikke helt. Jeg leste det som at de trekker dette fra lønna di og at du heller ikke skatter av det?
Ganske sikker på at du har krav på å få frynsegoder omgjort til penger slik at du i oppsigelsestiden mottar lønn som om du er ansatt på vanlige vilkår.

Virker uansett som drar du er het potet på jobbmarkedet, og har intervjuer på gang. Stå på.

Og til haterne: selvfølgelig skal man kreve det man har krav på i slike situasjoner, verken mer eller mindre. Unødvendig og direkte frekt å kalle folk "bortskjemt" og "dårlig selger" av den grunn. Alle hadde gjort nøyaktig det samme, ikke av grådighet, men fordi det er slik det er og det har også å gjøre med økonomisk trygghet dersom jobbsøkingen trekker ut i tid. Økonomisk fremtvungne oppsigelser er naturligvis gyldig oppsigelsesgrunn for et selskap

Redigert av HNK; 14/05/2015 17:31.

Re: Oppsagt, hvilke økonomiske rettigheter har jeg? [Re: Ripen] #1959072 14/05/2015 18:01
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville sjekket opp dette med en jurist, gjerne noen i en fagforening.

Man skal helt klart ha det man har krav på i følge loven, det betyr jo ikke at man blir "naver" og snylter av den grunn.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support