Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Varierende sag med samme trykk

Varierende sag med samme trykk #1957757 11/05/2015 21:12
E
EirikAndré Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei

Pumpet opp "ny"(brukt) dempegaffel til jeg fikk passe sag, når jeg skulle kontrollmåle fikk jeg et annet tall. Målte flere ganger å fikk forskjellige mål innenfor et intervall på 15mm. Tenkte kanskje jeg la trykk på gaffelen når jeg gikk av så fikk en kompis til å måle mens jeg sto på sykkelen, men sag varierte fortsatt mellom hver gang jeg gikk av og på sykkelen.

Det er første luftgaffelen min, men dette er vel ikke normalt? Har aldri hatt samme problemet med bakdemperen. Er det noe jeg gjør feil eller er det noe galt med demperen. Er en 2011 Fox 36 Talas 160mm

Re: Varierende sag med samme trykk [Re: EirikAndré] #1957825 12/05/2015 06:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sett retur til helt åpen, så kan det bli litt bedre.

Høres dog ut som om det er for mye friksjon, noe som kan tyde på at det er en stund siden siste service. En kjapp bytte-olje-service kan gjøre det bedre på alle måter - kan føles som en ny gaffel. Ikke vanskelig å gjøre selv heller - fremgangsmåte ligger hos www.ridefox.com eller hos diverse sykkelblader opp gjennom årene. Husk å bytte støvpakninger til de nye low friction, slik at du får enda smoothere funk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Varierende sag med samme trykk [Re: EirikAndré] #1958145 12/05/2015 14:09
E
EirikAndré Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk, skal prøve med retur helt åpen å se om d blir bedre.

Selger sier gaffelen kommer rett fra service der pakningene er byttet ut med lavfriksjonspakninger.

Re: Varierende sag med samme trykk [Re: EirikAndré] #1958160 12/05/2015 14:52
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Komprimer gaffelen skikkelig og slipp opp igjen noen ganger før du måler sag. Det kan godt bli litt ulike resultat fra gang til gang da en gaffel kontra en bakdemper har mye større overflateareal på stempelstengene (innerbeina) og friksjonen vil ha mer og si.
Så lenge resultatene er innafor 5mm eller så er det neppe noe galt med gaffelen. Hvis gaffelen også fikk nye foringer på service må du regne med at den kan trenge litt innkjøring før den blir helt smooth.

Som sagt, pump gaffelen noen ganger før du måler og evt. så måler du 3-4 ganger etter hverandre og bruker gjennomsnittet.

Og sett helst bårde returdemping, kompresjonsdemping og low speed compression til minimum før du måler sag. Det ga best resultat på min Fox 36 av samme årsmodell.
Et annet poeng er at 2011 Talas etter egen erfaring helst bør settes opp spesifikt for hver slaglengde. Dvs. har du tenkt å kjøre den i senka posisjon mesteparten av tida så setter du den opp for det og omvendt. Dessverre blir ikke gaffelen optimal i senka posisjon om du setter den opp for full vandring (min ble alltid litt for myk da og gikk for fort gjennom vandringa med for liten støtte).

Re: Varierende sag med samme trykk [Re: EirikAndré] #1958167 12/05/2015 15:18
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Prøv å trykk gaffelen ned med bare pekefinger og hvis den henger litt før den vandrer er den dessverre ikke smooth nok.

Re: Varierende sag med samme trykk [Re: EirikAndré] #1958212 12/05/2015 16:56
E
EirikAndré Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takker for alle tips ICON_SMILE
Skal gi det et forsøk til og sette etter gjennomsnittet, så får vi jeg se om det blir bedre når den får kjørt seg inn litt. Liker uansett å endre litt etter hvordan det føles på stien for å få det best mulig.Syns gaffelen føles smooth, merker ikke at den henger når jeg trykker med hendene.

Sykkelen skal bli mest brukt til topptur/enduro så regner med å kun senke gaffelen i klatring der jeg uansett bruker lockout.

Re: Varierende sag med samme trykk [Re: EirikAndré] #1958576 13/05/2015 10:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hvis gaffelen virkelig kommer RETT fra service kan det hende den trener en tur eller to før den setter seg til rette med nye pakninger og fett.

LarsB

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå