Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hjulsett til 2-3000, hva anbefales?

Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1948968 21/04/2015 11:27
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Zonda finnes både for ren kanttråd og for både kanttråd/slangeløst. Sistnevnte er marginalt tyngre, og en del dyrere...

Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1949866 23/04/2015 07:00
Kvikken Offline
Avhengig
Avhengig
Ikke meningen å forstyrre denne tråden for mye. Men jeg satser på Shimano ultegra 6800 som nytt hjulsett til min "billigracer (Bianchi Impulso 105 2013mod rød).

- Hvilke dekk som eks. bikeshop.no har på lager bør jeg gå for (slanger er vel hipp som happ?).

- Samt jeg bør vel også ha med en kassett + verktøy for å få på kassetten.

Kassetten bør vel være lik den jeg har og mente jeg har 10speed 11-25 men etter å ha sjekket specs på nettet som varierer voldsomt er jeg jaggu ikke sikker lenger. Hvordan sjekker jeg dette enklest (telle tagger?) og kan jeg ha et bakhjul med 11-28 hvis kassetten nå eks. er 12-15 eller må jeg da justere giret ved bytte av hjul (eks. som reserve i ritt),

- Noen tips til handleliste på Bikeshop? Skulle helst hatt dette 1 trening eller 2 før Enebakk rundt og vet ikke hvor lang tid Bikeshop bruker på å sende ut ting. En kamerat i Oslo ventet nesten 2 uker på sin Garmin derfra tidligere i år.

Andre steder i Oslo området som er like greit å benytte og har dette på lager?

Mulig jeg bare bør stikke innom sykkelsjappa til klubben, får 20% rabatt der men det blir fort veldig dyrt å besøke dem. Samt redd for å havne med "alternative" hjul som koster for mye og ikke er nødvendig etc.

Redigert av Kvikken; 23/04/2015 07:13.

Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1949896 23/04/2015 07:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hos bikedeal.no kan du hente lagervarer dagen etter:

http://www.bikedeal.no/no/deler/landevei...beless-hjulsett

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1951259 26/04/2015 17:38
Jolle91 Offline
Medlem
Medlem
2 spørsmål.. Vurderer zonda eller ultera.
Får man kjøpt zonda i Norge, og følger det ferdigmontert nav med?
Hvordan er det med baknavet på ultera 6800, passer det med campagnolo kassett eller er det sånn at skal du ha shimano hjul må man ha shimano kassett?

Redigert av Jolle91; 26/04/2015 17:41.
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1951399 27/04/2015 05:33
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Zonda er ikke noe problem å få tak i i Norge, f.eks.
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hj...120-p0000046413

Usikker på om du faktisk får Campa kassett på Shimano hjul når jeg tenker meg om.

Forøvrig mener jeg å ha lest at om du har 11-delt så er det ingen fysisk forskjell på kassetten så du kan visstnok fint bruke Shimano 11-delt på et Campa 11-delt gir.

// Too many roads, too little time
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: gare] #1951415 27/04/2015 06:29
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gare
Shimano sine hjul krever nok litt mer oppfølging, men gjør man den oppfølgingen trenger man ikke bytte lager like ofte som man må på hjul med maskinlager.
Men med maskinlager må man bytte kun lageret, med Shimanos patent må man bytte hele navet!
Fulcrum har løst dette mer elegant ved at de har en utskiftbar kopp i navet som lagerkulene hviler mot... Sikkert mot en ørliten vektøkning men den er verdt det imho.

Redigert av shakudu; 27/04/2015 06:30.
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: shakudu] #1951481 27/04/2015 08:19
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: shakudu
Sitat: gare
Shimano sine hjul krever nok litt mer oppfølging, men gjør man den oppfølgingen trenger man ikke bytte lager like ofte som man må på hjul med maskinlager.
Men med maskinlager må man bytte kun lageret, med Shimanos patent må man bytte hele navet!
Fulcrum har løst dette mer elegant ved at de har en utskiftbar kopp i navet som lagerkulene hviler mot... Sikkert mot en ørliten vektøkning men den er verdt det imho.

Kopp og kon-lager er bra, fordi du(/jeg) lett kan vedlikeholde alt selv til "evig" tid.
Om man lar være å vedlikeholder, og triller rundt på møkkete og tørre lager, så vil kulene slites/ødelegges - og etterhvert vil også rullebanen i kopp/kon slites/ødelegges. I første tilfelle kan man bytte ut kulene (like lett(/vanskelig) tilgjengelig som maskinlager) - i sistnevnte tilfelle må hele navet (i praksis hele hjulet) byttes/kastes.
At en gammel rokk blir stående å tørke ut på en låve (eller enda verre - utenfor låven) kan nok forekomme, men at noen triller rundt på dyre ritt/treningshjul, vel vitende om at hjulene snurrer dårlig på grunn av møkk eller lite fett - det tror jeg ikke så vanlig, og iallefall lett å unngå.
Vedlikeholder man kopp/kon lager regelmessig/når det trengs, så varer de evig - i alle fall vesentlig lenger enn bremsebanen på felgen.

Jeg har i stallen (om jeg teller med stort og smått) i 13 hjulsett med kopp/kon - det eldste er 73 år gammelt - alle snurrer problemfritt.
Jeg har 4 hjulsett med maskinlager - har byttet maskinlager 2 ganger på 2 av disse, og det var et helvete å finne riktig dimensjon - et helvete å banke ut gammelt maskinlager - et helvete å presse på plass nytt lager - lagrene var dritdyre - skikkelig lagerverktøy (som kunne gjort de- og re-montering enklere) koster mer enn et par skjorter.
Ferdig montert/justert og vedlikeholdt fungerer begge deler helt supert, men det er ikke tvil om hva jeg foretrekker.

Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1951532 27/04/2015 09:28
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
thamg, jeg har Shimano Ultegra 6800 som jeg kjøpte i fjor. Kun noen få turer da. Ikke noen stor mekker, men jeg har begynt å gjøre mer selv, inkl hjul.

Vil du si dette er en god intro til kopp/kone-sørvis: https://www.youtube.com/watch?v=90XxoPHWbI4

Og så, det store spørsmålet: Hvor ofte? En gang i året, etter et visst antall km?

Hvis dette funker å fikse selv kommer jeg nok til å gå for Dura Ace hvis jeg vil gå videre opp i Shimanos hjulhierarki.

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Trond Helge] #1951563 27/04/2015 10:30
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Trond Helge
Zonda er ikke noe problem å få tak i i Norge, f.eks.
http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Hj...120-p0000046413

Usikker på om du faktisk får Campa kassett på Shimano hjul når jeg tenker meg om.

Forøvrig mener jeg å ha lest at om du har 11-delt så er det ingen fysisk forskjell på kassetten så du kan visstnok fint bruke Shimano 11-delt på et Campa 11-delt gir.

Campa leverer også hjulene for shimaNo boss. (Så slipper en kjøpe ny kassett hvis en allerede har noen japanske.)

Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: ganskefort] #1951678 27/04/2015 13:36
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ganskefort
thamg, jeg har Shimano Ultegra 6800 som jeg kjøpte i fjor. Kun noen få turer da. Ikke noen stor mekker, men jeg har begynt å gjøre mer selv, inkl hjul.

Vil du si dette er en god intro til kopp/kone-sørvis: https://www.youtube.com/watch?v=90XxoPHWbI4

Og så, det store spørsmålet: Hvor ofte? En gang i året, etter et visst antall km?

Hvis dette funker å fikse selv kommer jeg nok til å gå for Dura Ace hvis jeg vil gå videre opp i Shimanos hjulhierarki.

Har fulgt dem selv for mine hjul (både R500 som vist i videoen og DA).
Det nevnes i videoen at det bør gjøres når du kjenner sideveis slark eller hvis rullingen ikke kjennes helt jevn ut.
Utenom det, et par ganger i året.

Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: Hoaas] #1951735 27/04/2015 15:46
B
Bjartulf Offline
Fersking
Fersking
B
Vil bare gi enda en anbefalling til Ultegra 6800, kjempehjul til og med for litt (mye?) tyngre syklister. kjøpte dem hos bikeshop som monterte kassett og hadde dem på døra to dager etter.

På dekk er vel gode gamle conti gp4000 ett sikkert valg, jeg er ihvertfall kjempehappy med mine

Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: shakudu] #1951804 27/04/2015 18:07
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
[/quote]
Har fulgt dem selv for mine hjul (både R500 som vist i videoen og DA).
Det nevnes i videoen at det bør gjøres når du kjenner sideveis slark eller hvis rullingen ikke kjennes helt jevn ut.
Utenom det, et par ganger i året. [/quote]

Høres bra ut! Tips til fett som egner seg bra?

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Hjulsett til 2-3000, hva anbefales? [Re: ganskefort] #1951876 27/04/2015 19:43
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ganskefort

Tips til fett som egner seg bra?

Dyre hjul sjekker jeg, og evt vedlikeholder ofte - mindre dyre hjul tar jeg etter behov - altså ved slark, eller ujevn gange.
Hjul som bare brukes i godt være (eller brukes forholdsvis lite) tar jeg maks en gang i året - noen ganger kan det gå mange år imellom.
Hjul som brukes mye i lurvent vær (vår/høst-trening og pendling i allvær) kan hende trenger omsorg mer enn en gang pr. sesong.

Om du holder hjulet i akselen på hver side, og snurrer det rundt, så kjenner du lett om det er slark og/eller ujevn gange.
Ujevn gange er ikke nødvendigvis tegn på skitt i lager, det kan bare være at det er strammet ørlite for hardt - det er en kunst å stramme lager - en kunst som alle kan lære - det er bare å sette igang å prøve - blir det feil, så løsner man og prøver på nytt.
Lageret skal strammes akkurat så mye at det såvidt ikke er slark - ikke en mikrometer mer. Det min erfaring at det er lurer å stramme ørlite for mye, heller enn for lite - for lite gir slark, som gir slitasje (i tillegg til uballanse i hjulet) - ørlite for mye kan i mange tilfeller gå seg til å bli akkurat passe.

Jeg bruker som oftest Weldite TF2 - enkelt tilgjengelig, rimelig, og leveres med en praktisk sprøyte: http://www.xxl.no/sykkel/verksted-og-ved...1_style#details

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå