Jeg innleder med å gratulere med et flott forum, og ønsker meg selv velkommen til min første post
Jeg har aldri kjøpt sykkel før (arvet alltid min brors sykler), og vurderer nå å ta skrittet ut å kjøpe en. I den forbindelse trenger jeg et råd.
Primært skal jeg sykle på landevei, men ser ikke bort i fra en avstikker på noen grusveier i ny og ne. Kan noen anbefale meg noen alternativer til dekk til en MTB Giant Talon 27,5 2 (XXL) som har lav rullemostand, slik at jeg slipper "nyrebelte" Jeg stiller ikke så store krav, men det hadde vært greit om dekkene har minimum 2.25" eller rundt omkring der.
Jeg vurderte en hybridsykkel, men ble frarådet dette, da jeg som sagt vurderer en tur utenfor allfarvei i ny og ne. Jeg har kikket litt rundt på nettet etter dekk, men finner ikke akkurat det jeg kunne tenke meg. Jeg ser for meg dekk med et mønster med knaster på sidene, og med en bane som egner på asfalt. Mulig dette blir helt feil, men da er jo dere dere med erfaring der, ikke sant?
Mulig jeg er helt på jordet (til og med feil jorde) med dette spørsmålet, men et sted må man begynne. Kom gjerne med flere tips om det er noe jeg skal ta hensyn til.
Det kommer sikkert flere spørsmål fra meg senere, så jeg håper dere har litt tålmodighet med meg.
P.S. Et sete som ikke skjærer meg i to hadde også vært greit å få et tips om. Jeg har ikke allverdens med rumpeballler, så det kunne vært greit å ha et mer komfertabelt sete enn det som følger med. Så kan jeg heller skifte når baken blir litt mer herdet.
På forhånd takk for svar.
Hilsen Paal
Re: Kombidekk til MTB 27,5" hjul for asfalt og terreng
[Re: Karius]
#193796423/03/201516:44
Hybrider gjør ingenting bra, bare adekvat. Schwalbe Racing Ralph eller Rocket Ron er verdt en titt mtp dekk, men noe fullgodt alternativ for asfalt og terreng vet jeg igrunn ikke av.
Du bør måle avstanden mellom setebeina og sammenligne med tilgjengelig seter, formen på setet har også endel å si. Noen liker flate seter mens andre liker en mer buet form.
Fins ikke et universalt sete som alle liker desverre
Jeg har en jobbsykkel med noenlunde samme bruksområde (riktig nok i 26''), og er veldig fornøyd med Race King 2.2, men det skal ikke bli veldig teknisk før jeg savner andre dekk.
På tørt føre er faktisk Onza Canis et ganske brukbart valg. Prøv også å finne ut om du trenger et bredere sete (du kjenner stort sett om du får sitteknutene inn på setet), eller om du bare vil ha et mjukt sete. Vil du bare ha et mjukt sete, kan du sikkert få et billig som en av oss gamlekara har plukket et av en ny sykkel. Et bredt sete finner du i en god sykkelbutikk, og det behøver ikke være dyrt.
Redigert av lektorHaugen; 23/03/201518:11.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
#193799523/03/201518:22
Du skriver i emnefeltet "asfalt og terreng", men i teksten snakker du om "avstikkere på grusvei".
Om du trenger dekk primært til asfalt og grus, vil mange lette grusdekk fungere godt. Jeg ville valgt Schwalbe Thunder Burt. Gjerne i Snakeskin-versjonen om du vil ha litt punkteringsbeskyttelse.
Om du reelt skal sykle i terrenget, er det vanskelig å finne et dekk som fungerer til alt. Racing Ralph og Rocket Ron er blitt nevnt. Jeg har god erfaring med Racing Ralph som allrounddekk, slik du etterlyser. Begge fungerer til lettere bruk i tørt terreng, men ikke så godt i vått vær eller krevende utforkjøring.
Tror det er Rapid Rob som er originalt på sykkelen din, stemmer? Det er en eldre, rimeligere versjon av Racing Ralph. Burde forsåvidt fungere greit, men jeg ville oppgradert til en nyere modell.
Om du skal ut i terrenget i vått vær kommer du ikke unna egne terrengdekk. Jeg holder en knapp på 2015-utgaven av Nobby Nic, gjerne med fordekket i trailstar-gummi (seigere, bedre grep enn den vanlige pacestar-gummien).
Du vil sikkert få gode modeller av andre dekkmerker anbefalt. Jeg har tilfeldigvis mest erfaring med Schwalbe.
Vær oppmerksom på at de fleste dekk kommer i forskjellige gummiblandinger. Det kan være smart å styre unna de rimeligste versjonene, som ofte har hardere gummi med dårligere grep. Enkelt sagt er de fleste kvalitetsdekk foldbare, m.a.o. har ikke stiv dekk-kant. For Schwalbe, velg Evolution-utgavene fremfor de rimeligere Performance. Blant Evolution-utgavene er Liteskin-gummi lettest, mens Snakeskin-gummi gir litt ekstra vekt, men også økt beskyttelse og varighet, samtidig som det er enklere å sette opp slangeløst.
Mange av kjedebutikkene har begrenset utvalg. Kan være smart å gå til sykkelekspert eller bestille i nettbutikk som har bredere utvalg. Anbefaler www.sykkelkomponenter.no.
Sete: Få bakdelen målt hos forhandler og hør hvilken bredde som anbefales, kjøp sykkelbukse med padding, ikke vær redd for å velge et forholdsvis hardt sete. Hardt sete + padding i bukse fungerer som regel bedre enn mykt sete. Du må regne med å kjøre inn bakdelen. No pain, no gain.
#193800423/03/201518:40
Hvis det stort sett er asfalt og grus og ikke mye sti, vil jeg tro Race King 2,2 funker bra. Jeg har brukt dem på noen sykler og er veldig fornøyd til nevnte bruksområde, hvor jeg synes de har en veldig behagelig rullemotstand med passe lavt trykk. De egner seg imidlertid ikke for sti og søle. Møkka pakker seg lett mellom de små knastene.
#193803923/03/201519:31
Continental Race King vil være et OK alternativ. Blås de opp litt ekstra om du bare skal sykle asfalt. På grusveier er de veldig gode er min erfaring, men holder Schwalbe sine Rocket Ron og Racing Ralph knepent foran på grep i svinger
[Re: HNK]
#193804623/03/201519:51
Jeg holder som sagt en knapp på Schwalbe Thunder Burt til bruken trådstarter beskriver, men til dere som har erfaring med Conti: Vil Speed King være et godt alternativ til Race King for asfalt og litt grus?
Som Thunder Burt minner jo Speed King om trådstarters beskrivelse av et dekk som har "mønster med knaster på sidene, og med en bane som egner seg på asfalt."
#193805523/03/201520:12
XXL har ofte en pakke med 2 dekk og 2 slanger på tilbud igjennom sesongen. Jeg så i dag at prisen fortsatt er noe høy, 799,- Vent til prisen faller ned mot 399,- eller 499,-
Race King triller bra på både asfalt og grus. De tåler fint en tur i terrenget, spesielt så lenge det er tørt ute.
I og med at du har kjøpt Tailon som ikke er den dyreste sykkelen i butikken regner jeg at når du skriver terreng snakker vi ikke noe Enduroritt?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
#193808023/03/201520:57
Jeg har aldri kjøpt sykkel før (arvet alltid min brors sykler), og vurderer nå å ta skrittet ut å kjøpe en.
Har du allerede kjøpt Giant Talon 27,5 2? I så tilfelle - gratulerer! Det er sikkert en utmerket sykkel. Men om du fortsatt er i tenkeboksen, kan det være verdt å vurdere andre typer sykkel. Om du reelt kommer til å sykle primært på asfalt og grus og en og annen tur enkel sti, ville jeg absolutt vurdert en sykkekross eller grussykkel, d.v.s. bukkestyre og stiv gaffel. Lett, rask og spenstig. Du kan jo ta en titt på trådene i krossdelen av forumet for å få et inntrykk av denne sykkeltypen (se under "Forum").
Som mange andre på forumet har jeg flere sykler, og opplever sykkelkross som uovertruffen om du vil komme deg effektivt og raskt frem på både asfalt og grus. Moro er det og.
Altfor mange kjøper tunge terrengsykler, med geometri, komponenter og demping laget for terreng, for siden å bruke sykkelen nesten utelukkende på asfalt og grus
Her er noen eksempler - akkurat disse er kostbare sykler, men kan fås i rimeligere modeller:
Sykkelkross: Giant TCX
Grussykkel: Specialized Diverge
#193829424/03/201512:05
Utrolig hyggelig at så mange engasjerte seg i dekkspørsmålet mitt. Dette kaller jeg varm velkomst.
Jeg har kikket på de fleste tipsene, og det er jo mye å velge mellom. Jeg vet ikke hvor populært det er å legge inn link her, men blir det feil så blir jeg ikke lei meg om moderator sletter denne. Her er sykkelen jeg fra XXL: LINK Talon 27,5 2 LTD Denne er levert med Schwalbe Smart Sam 27.5x2.25
På grunn av et kampanjetilbud som jeg fikk reservert for en tid tilbake, er kr. 5.999,- beløpet jeg har lagt til grunn. Jeg kan strekke meg til kr. 7.000,- men da må jeg be om ytterligere hjelp her inne til å finne en sykkel som er bedre. Dette ble kanskje litt innviklet, men jeg er i utgangspunktet låst til å handle av XXL.
Til Sepeda: Når det gjelder Cyclocross så er ikke dette helt i min greie på nåværende tidspunkt. Jeg vil prøve meg først, og se om sykkel fenger, så får jeg heller avansere etterhvert. Uansett takk for tipset.
En helt annen sak, er om valget mitt med Giant Talon er det rette valget. Jeg havnet plutselig i en tvilssituasjon om hybrid kanskje heller er det rette. Jeg vet at denne sesongen kommer nok 90% av syklingen foregå på asfalt.
I tillegg blir man jo helt satt ut av hva som finnes av girsystemer, bremser, stem, gaffel, setepinne m.m. Jeg har tilbrakt snart et halvt år uten å bevege meg så mye, på grunn av en alvorlig trafikkulykke. Med andre ord jeg starter helt fra scratch bokstavelig talt.
Så leser jeg at Hybrid er verken fugl eller fisk, også er det andre som mener terrengsykkel er tull hvis jeg skal sykle mye på asfalt. Her er det like mange meninger som sykkelmerker.
Det ble kanskje litt feil ende å begynne med å be om råd med hensyn til dekk, men jeg har lånt sykkelen til kona som har knastedekk, og det er ikke spesielt behagelig på asfalt, sammenlignet med naboens sykkel som har en midtbane på dekket som egner seg til asfalt, og knaster på kantene.
Er det noen som kan gi meg et råd ut i fra et budsjett på kr 7.000,- og det XXL kan tilby? Gianten får jeg til kr. 5.999,- ny pris i dag kr. 7.999,-
Dette ble et langt og sikkert kjedelig innlegg, men takk for oppmerksomheten til dere brukte tid på å lese det.
Hilsen Paal
#193832224/03/201512:54
Som du skriver - her er det like mange meninger som sykkelmerker Trolig enda flere.
Forstår at du ikke er rede til bukkestyre, og da er alternativene enten hybrid eller en terrengsykkel i 27.5 eller 29.
For 90% asfalt ville jeg gått for hybrid fremfor terrengsykkel. Av syklene på XXL ville jeg forsøkt å få et godt tilbud på White SC Lite FF. Det ser ut til å være en lett, rask og fleksibel sykkel. Med tiden kan du evt. gjøre den lettere og mer behagelig ved henholdsvis å oppgradere hjulsett og sette på gaffel i karbon. Sykkelen veier 11 kg mot nærmere 14 kg for Talon'n. Det er stor forskjell.
Et godt og stilig alternativ, om enn litt dyrere, er Giant Fastroad SLR 1 med gaffel i karbon.
Vel er hybrid et kompromiss mellom landevei og terreng, men en lett hybrid er åpenbart mer velegnet på asfalt, og ofte grus, enn en tyngre terrengsykkel i samme prisklasse.
Om du skal sykle året rundt, kan det være en grunn til å velge terrengsykkel slik at du får plass til brede piggdekk. Mange har god erfaring med å skifte ut dempegaffelen med stiv gaffel i karbon. Da gjør du sykkelen et kg lettere, mer responsiv og reduserer behovet for vedlikehold. Jeg har selv en 29er med stiv gaffel som allværs- og vintersykkel.
Om du velger terrengsykkel, ville jeg forsøkt å få enda bedre pris på Scott Scale 950 eller White XC 275 Pro. Syklene er litt over ditt budsjett, men husk annenhåndsverdien også er høyere. Om du blir bitt av basillen, oppgraderer du gjerne om noen år
[Re: Sepeda]
#193832724/03/201513:01
For 90% asfalt ville jeg gått for hybrid fremfor terrengsykkel.
Jeg ser ikke helt at man taper så mye på å velge en terrengsykkel og montere "asfaltdekk" fremfor å velge en hybrid. Fordelene med å velge en terrengsykkel er at den tåler fortauskanter og dårlig asfalt bedre, avhengig av dekkbredden man ender opp med, pluss at man har større utvalg av vinterdekk om vintersykling skulle være aktuelt.
#193832924/03/201513:03
Jeg tror at en 29" XC-hardtail vil være mer hensiktsmessig og allsidig enn en hybrid i de aller fleste tilfeller. Og det er lettere å finne en god terrengsykkel enn en god hybrid. Dessuten tenker jeg at man får bedre kvalitet for pengene sine ved å velge en terrengsykkel.
#193833024/03/201513:04
Så leser jeg at Hybrid er verken fugl eller fisk, også er det andre som mener terrengsykkel er tull hvis jeg skal sykle mye på asfalt.
Min personlige mening er at hovedfordelen med hybridsykkel er lettrullende dekk, samt skjermer, evt bagasjebrett osv. Hvis du ikke ønsker skikkelige skjermer (som er kjekt til jobbsykling m.m.) så mener jeg du like gjerne kan kjøpe noen skikkelig lettrullende dekk til Talon, som å kjøpe en hybrid. Skal du ha noe som virkelig funker bedre på asfalt så er det vel landeveissykkel som er best, men den sittestillingen er kanskje ikke noe å begynne med med din bakgrunn? Så hvis du vil gjøre det enkelt for deg selv så tar du Talon-en og supplerer med lettrullende dekk. Min personlige mening, såklart.
Hvis du skal sykle 90% asfalt ville jeg kjøpt et dekk i denne sjangeren, men da må du være forberedt på å bytte tilbake til originaldekkene for grus og sti. Slike dekk ruller fantastisk bra. Ikke la mønsteret lure deg, de funker helt utmerket i regnvær på asfalt, selv Kojak. Vannplaning er ikke et problem på sykkel. Bare pass på å velge dekk med litt volum, de med lite volum gir lite komfort (og er potensielt ikke så bra for felgene dine).
Redigert av Arne_And; 24/03/201513:06.
[Re: Stein]
#193833224/03/201513:07
Norge er landet der man sykler med terrengsykkel på gaten
Sett i hvert fall på en stiv gaffel da, så ser det mindre rart ut og man kvitter seg med unødvendig vekt
Det er nok ikke bare Norge. ...Og noe av poenget mitt var at en XC-hardtail fungerer like bra som en hybrid i 99% av tilfellene på veien, OG kan brukes på grusen og i skogen i tillegg. Og den er mer komfortabel med store dekk, uten å rulle noe dårligere.
En god dempegaffel (Noe man svært sjelden ser på hybrider, selv om de ofte har nettopp dempegaffel) gir komfort på fortauskanter, hullete asfalt og ujevn vei også, så det er ikke noe man ikke kan ha på jobbsykkelen, det heller.
#193834924/03/201513:44
...en XC-hardtail fungerer like bra som en hybrid i 99% av tilfellene på veien, OG kan brukes på grusen og i skogen i tillegg. Og den er mer komfortabel med store dekk, uten å rulle noe dårligere.
Ja, ser alle fordelen med hardtail. Det jeg er mindre glad i er vektforskjellen, vel og merke i samme prisklasse. En lett og spenstig hardtail er topp, men den koster penger. En rimelig hardtail på 13-14 kg er tung og treg sammenlignet med en sporty hybrid på 10-11 kg til samme pris. Fungere derfor ikke like bra som en hybrid i 99% av tilfellene på veien.
Sitat: Stein
En god dempegaffel (Noe man svært sjelden ser på hybrider, selv om de ofte har nettopp dempegaffel) gir komfort på fortauskanter, hullete asfalt og ujevn vei også, så det er ikke noe man ikke kan ha på jobbsykkelen, det heller.
Igjen - enig. Ikke kjøp hybrid med dempegaffel. Men som du vet, alternativet til å dundre i vei med dempegaffel er å lære seg litt teknikk og sporvalg, i byen som andre steder
For øvrig er jeg egentlig forkjemper for landeveis-, kross- eller grussykkel, men det er ikke aktuelt for trådstarter.
#193835224/03/201513:51
Ja, ser alle fordelen med hardtail. Det jeg er mindre glad i er vektforskjellen, vel og merke i samme prisklasse. En lett og spenstig hardtail er topp, men den koster penger. En rimelig hardtail på 13-14 kg er tung og treg sammenlignet med en sporty hybrid på 10-11 kg til samme pris. Fungere derfor ikke like bra som en hybrid i 99% av tilfellene på veien.
Dette skurrer for meg.
Jeg ville heller tro at i det prispressede birkensykkel-segmentet fikk man bedre og lettere sykkel for pengene enn ved å velge en hybrid.
Ellers finnes jo racer-hybrider, men da er vi over på en mindre komfortabel og anvendelig, og jeg mistenker at denne heller ikke er noe lettere, og er fremdeles dårligere utstyrt:
Stein - ja, Scale'n er et eksepsjonelt godt kjøp. Jeg linket også til den
Jeg ser poenget med at konkurransen mellom kjedene i terrengsegmentet og de høyere kravene til terrengsykler generelt fører til at man ofte kan få høyere kvalitet til en rimeligere pris enn hva som er tilfelle for hybridsykler.
Og det finnes utvilsomt mengder av dårlige og tunge hybridsykler - kanskje mer enn for noen annen sykkeltype. Men samtidig finnes det gode og lette, om man leter. Gjerne såkalte racer-hybrider eller kule urban bikes.
For asfaltkjøring ville jeg uansett valgt en sykkel med geometri og komponenter for asfalt fremfor terreng, primært landevei/kross, dernest sporty hybrid. Som for terrengsykler, vil man kunne finne gode tilbud og lett oppgradere.
Kanskje koker det hele ned til at det ser og føles helt galt å sykle halv- eller heldempet terrengsykkel på landevei og bygater.
Synes for øvrig jeg bør få litt cred for å tørre å forsvare forhatte hybrider her på forumet
#193836724/03/201514:28
Jeg vurderer faktisk å kjøpe en rittfulldemper for både grus- og asfaltsykling "as we speak"... Da blir asfalten bare transport til grus, da, men likevel en betydelig andel av syklingen.
#193837224/03/201514:44
Jeg tror at en 29" XC-hardtail vil være mer hensiktsmessig og allsidig enn en hybrid i de aller fleste tilfeller. Og det er lettere å finne en god terrengsykkel enn en god hybrid. Dessuten tenker jeg at man får bedre kvalitet for pengene sine ved å velge en terrengsykkel.
Dette tror jeg er det nærmeste fasiten man kommer.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
[Re: sveinaa]
#193837924/03/201515:05
Dette tror jeg er det nærmeste fasiten man kommer.
Si XC med stiv gaffel, så er jeg med. Halvdempet sykkel for 90% asfalt kan da ikke være fasiten, selv på et forum for terrengsykling?
#193838224/03/201515:10
Si XC med stiv gaffel, så er jeg med. Halvdempet sykkel for 90% asfalt kan da ikke være fasiten, selv på et forum for terrengsykling?
Tja... Hva er mest verdt for mannen i gata; en halvkilo-kilo lavere vekt eller komfort? Selvsagt følger det litt ekstra vedlikehold med en dempegaffel, og en god, stiv gaffel vil være flott med komfortable dekk og gode holker, men er ikke spesielt lett tilgjengelig i markedet. Enig i at man absolutt ikke trenger demper for å sykle asfalt. Bygde jo akkurat med stiv gaffel selv, og det er uansett 100 ganger bedre enn en DÅRLIG eller ikke vedlikeholdt dempegaffel, men det er ikke noe galt med å bruke en godt oppsatt demper på asfalten heller.
#193838724/03/201515:20
Tja... Hva er mest verdt for mannen i gata; en halvkilo-kilo lavere vekt eller komfort? Selvsagt følger det litt ekstra vedlikehold med en dempegaffel, og en god, stiv gaffel vil være flott med komfortable dekk og gode holker, men er ikke spesielt lett tilgjengelig i markedet. Enig i at man absolutt ikke trenger demper for å sykle asfalt. Bygde jo akkurat med stiv gaffel selv, og det er uansett 100 ganger bedre enn en DÅRLIG eller ikke vedlikeholdt dempegaffel, men det er ikke noe galt med å bruke en godt oppsatt demper på asfalten heller.
Sykler daglig på en Scott Scale alu fra 2008 med RS TORA gaffel (aldri vedlikeholdt). Har vurdert å bytte til lett stiv gaffel, men savner det egentlig ikke når jeg sykler selv om gaffelen nesten ikke har funksjon lenger. Hadde aldri byttet den bort mot en billig hybrid.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#193838824/03/201515:20
Og det bygget var fint! Den sykkelen er faktisk fasiten
Ellers registrerer jeg med glede at norske husmerker begynner å lage attraktive hybrider som Gavia Barletta Ultegra.
Under kr. 7.000 for en sykkel på 9,7 kg med Ultegra-gir (om enn litt Tiagra...) og helt greie Deore-bremser. Om jeg skulle hatt en sykkel med flatt styre for asfalt hadde jeg valgt den fremfor terrengsykkel i samme prisklasse. Så kan man alltid oppgradere med karbongaffel og lettere hjul.
#193856624/03/201522:01