Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Oljealderen over

Oljealderen over #1932030 09/03/2015 06:52
T
turbo Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
T
Oljealderen er visstnok over, den tok slutt i høst, så hva skal vi gjøre for å erstatte inntektene? Eller vil dette bare sette nye energikilder på vent slik at oljen igjen kan begynne å stige i pris etterhvert?

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932034 09/03/2015 07:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mann med foliehatt som har skrevet på internett, så da må det være sant?

Mye skremselspropaganda som spres rundt om. Statoil finner stadig ny teknologi for å få opp mer olje, det finnes nye felter, det startes nye felter, osv. Nylig leste jeg at Aibel har fått Johan Sverdrup-prosjektet som Statoil skal drifte, der det genererer 3000 arbeidsplasser noen år...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932035 09/03/2015 07:12
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I følge Erna (uten å ha lest annet enn overskriften på nyheten) så ser det ut til av vi som nasjon berger økonomisk berger ved å kutte i lønn og pensjon :-D

- Men lønnskutt kan bli vanskelig om vi ikke samtidig reduserer kostnader
- Kan Norge opprettholde dagens pengestøtte til utlandet?
- Må vi virkelig begrense oss til sykkelutvalget på XXL?
- Lønnskutt OG dyrere flybilletter?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932036 09/03/2015 07:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Istiden skal visst ha vært over i noen tusen år alt, men de selger fortsatt is på macern.

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932049 09/03/2015 07:29
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Litt flaut at ingen svarer seriøst på det alvorlige temaet turbo forsøker belyse. Er vi blitt så navlebeskuende at vi ikke ser at landet løper rett i veggen så fort vi kan ?

Jada, Johan Sverderup er en feltutbygging som kommer til å gi endel arbeidsplasser. Samtidig er det neppe noen som ved sine fulle fem som tror at gullalderen, der norske arbeidstakere kan få mer lønn for å produsere det samme som andre kan til en mye lavere pris, kommer til å fortsette. Vi har kollektivt vennet oss til goder som ikke kan opprettholdes framover. Om de " godene " er lave skatter, for gode verlferdsordninger, godene ved å se at hele landet er bebygget og bebodd, at det fins landbruk i hver en dal og på hver en knaus, at posten bæres til huttigokk på regelmessig basis skal være usagt nå. Det som er sikkert, er at en desimert fastlandsindustri ikke kan erstatte en oljeindustri på full fart neddover. Stikk i strid med hva enkelte velger å tro, er heller ikke offentlig forvaltning / offentlige arbeidsplasser redningen, og da blir spørsmålet: hva skal vi leve av ?

Jeg vet ikke. Det jeg er helt sikker på, er at tida da Norske boliger er dobbelt så flotte, norske biler er 4 ganger så dyre, Norske hytter er nyere og flottere enn det alle andre kan unne seg, den er snart over.

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932054 09/03/2015 07:50
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Vi kan eksportere byråkrati.

Men seriøst. Er det noen fremtid i thorium? Vannkraftbatterier for Europa? Fiske?

Re: Oljealderen over [Re: Tor Arne] #1932057 09/03/2015 07:58
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Sitat: Tor Arne
Vi kan eksportere byråkrati.

Problemet er vel at alle store exportmarkeder, som EU, USA og ikke minst Russland, har mer en nok byråkrati fra før. Mulig Afrika vil ta imot noe, men der er betalingsviljen og evnen ganske så lav...

Jeg tror at å basere framtidens velferdsstat på Thorium-teknologi, kan vise seg litt risikabelt...

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932067 09/03/2015 08:26
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Oljealderen er ikke over. Den er kanskje i mindre vekst.

Det er ikke slik at plutselig en dag så er det tomt, og Statoil må slå av lyset å låse døra. Dette er en utfasing som vil skje over flere tiår.

Noen av de smarteste menneskene i landet jobber i oljebransjen, føler meg trygg på at mange der vil finne nye måter å skape verdier på i fremtiden.

Men jeg tror også vi vil se en kutt i reallønnen og i velferdsgoder.
Problemet med velferdsgoder er at det er mye enklere å innføre enn å fjerne. Tror ikke man hadde vunnet mange velgere på å foreslå og kutte barselperm til 10 mnd?

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932076 09/03/2015 08:40
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når var det sist olja ble annonsert over og ut? Var ikke det rundt 07 08? Alle gjorde klar for omstilling og overskriftene var fulle av hva gjør vi nå og Stavanger regionens endelikt. Var vel ikke bare meg som ikke skjønte hva som hadde blitt annonsert når oljeindustrien gikk som aldri før et par år seinere?
Det er vel først og fremst prisen på olja som er utgpkt for negativitet denne ggangen og den har vi sett gå himmelhøyt og dypt mange ganger de siste tiåra.
At vi har ruget på pengene og ikke gjort oss klar for en tid uten olje er helt typisk norsk bedreviting på sitt absolutte lavmål og blir veldig klart sånn som nå når man mener gullalderen er over.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932088 09/03/2015 08:55
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Oljealderen er på ingen måte over.
Stadig flere kjøre bil, drevet framover med fosilt drivstoff...
Stadig flere reiser med fly...
Befolkningsvekst og økt "velstand", med tilhørende økt forbruket, taler også for at oljelalderen på langt nær er over.

...men vi har blitt for "flinke" til å pumpe denne oljen opp for en billig penge, slik at tilbudet den siste tiden har vært litt større enn etterspørselen (les: skifer olje etc.)

Dette gir noen negative virkninger for Norge og norsk økonomi, men også en god del positive.
Mindre aktivitet i oljesektoren vil gi resten av norsk næringsliv tilgang til de kloke hoder (og flinke mennesker) som til nå har blitt absorbert av oljesektoren.
...og lavere kronekurs, gir næringslivet ett etterlengtet pusterom og nye muligheter.
Samtidig som lavere oljepris gir økt vekst i resten av verden...
Det er mao. mange piler som peker oppover.
Videre vil lavere oljepris (på sikt) tvinge norsk oljesektor til å tenke nytt, kreativt og kostnadseffektivt, noe som slett ikke er så dumt...
...på litt sikt.

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932102 09/03/2015 09:32
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg foreslår at vi utvikler nye og spennende produkter som bringer verden videre og som kunder vil etterspørre, og bygger konkurransedyktig produksjonsmetoder for disse, og verdensomspennende salgs og distribusjonsnett.

Så kan man tjene et overskudd på salg av produktene man produserer, slik at man kan utvikle ytterligere nye ting, og bygge og vokse videre.

Hvaslags produkter? Det kan være jordnære men revolusjonerende ting, feks komponenter for bil, elbiler, -fly, eller -båter, eller bygningskonstruksjonsgreier og materialer, eller løsninger som krever dyp medisinsk kompetanse, såsom kreftgåteløsninger, eller operasjonsmaskiner, roboter, eller abstrakte ting, såsom programmerte apper, software, og sosiale nettverk.

Eller kanskje bare noe så enkelt som noen nye dingser for sykkel. Det viktigste er å finne noe man brenner for og er villig til å bruke 10+ år på.

Plutselig en dag sitter man med stort selskap og har skapt 1'000 nye arbeidsplasser.

Re: Oljealderen over [Re: mtbmaniac] #1932113 09/03/2015 09:56
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mtbmaniac

Plutselig en dag sitter man med stort selskap og har skapt 1'000 nye arbeidsplasser.

.... i Kina.

Re: Oljealderen over [Re: Tex] #1932118 09/03/2015 10:01
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

.... i Kina.

og så kom den obligatoriske smartass-kommentaren, som man må regne med når man tenker slik i Norge. ICON_SMILE Jeg må lære meg å holde kjæft. ICON_SMILE

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932131 09/03/2015 10:13
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg er redd positiv tenkning ikke er nok.

Med nivået vi har på lønn og kostander i Norge er det vanskelig å se for seg at noen kan starte med storstilt produksjon av komponenter til biler, fly, båter osv. Se hvordan det gikk med REC. Teknologisk, fremtidsrettet osv. Men alt for dyrt å produsere i Norge.

Man må i så fall finne noe som gjør at produksjon i Norge blir billigere enn i Kina. Kanskje bildelproduksjon i aluminium, knyttet til aluminiumsmelteverk, slik at flytende aluminium kan brukes direkte. Det ble bygd et slikt anlegg på Lista for 20 år siden av Alcoa, (er det den siste fabrikken av noen størrelse som er bygd her i landet?)
http://www.fac.no/about.htm

Men om dette kan erstatte oljeindustrien? Vel ...

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932133 09/03/2015 10:19
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man trenger ikke noe til å erstatte oljeindustrien i sin helhet. Sverige har en blomstrende industri, i form av operasjoner som drives og startes og legges ned. I Norge er vi litt for redde for all endring, både oppstart, oppkjøp og konsolidasjoner.

Sverige: Ikea, Elopak, Erikson, Volvo.
Norge: Olje, olje, olje, olje.

Bedre å tilrettelegge for folk som Bjørseth, og starte 10 selskaper som alle kan bli store. Hvert og ett trenger ikke å erstatte olje. Solcelleproduksjon i Norge var en suksess, årsaken til fallet var noe helt spesielt, nemlig at kinesiske myndigheter gjorde noe som WTO burde slått dem hardt for, kraftig subsidiering, hvilket krasja prisen på produktene i verdensmarkedet. Over natten var REC ute av dansen. Konseptet som sådan med produksjon i Norge er det ikke noe galt med. Det må bare automatiseres, så er man konkurransedyktig, også mot kinesiske arbeidere. Tesla produseres ikke i et lavkostland.

Re: Oljealderen over [Re: Tex] #1932134 09/03/2015 10:27
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er redd positiv tenkning ikke er nok.

Med nivået vi har på lønn og kostander i Norge er det vanskelig å se for seg at noen kan starte med storstilt produksjon av komponenter til biler, fly, båter osv. Se hvordan det gikk med REC. Teknologisk, fremtidsrettet osv. Men alt for dyrt å produsere i Norge.

Man må i så fall finne noe som gjør at produksjon i Norge blir billigere enn i Kina. Kanskje bildelproduksjon i aluminium, knyttet til aluminiumsmelteverk, slik at flytende aluminium kan brukes direkte. Det ble bygd et slikt anlegg på Lista for 20 år siden av Alcoa, (er det den siste fabrikken av noen størrelse som er bygd her i landet?)
http://www.fac.no/about.htm

Men om dette kan erstatte oljeindustrien? Vel ...

Hvor er Sveits i den likningen der?

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932135 09/03/2015 10:29
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg er helt enig din beskrivelse.
Sverige har klart seg godt uten oljen, men de har en helt annen industritradisjon og har hatt det lenge. Det er vanskelig å bare hoppe på og kopiere noe slikt.

Neida, det er ikke slik at absoultt alt lages i lavkostland.
Min Honda er laget i England. Selv om det ikke er noe igjen av engelsk bilindustri, produseres det flere biler der enn noen gang før. Bare ikke britiske merker. Hvorfor kunne vi ikke ha bilproduksjon i Norge, da?
Tror svaret igjen er det kjedelige: Kostnader.

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932148 09/03/2015 11:07
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Enig i mange her, jeg tror det er en sunn omstilling som skjer, selv om det ikke føles så sunt akkurat nå. Kloke hoder har vi nok av, jeg tror vi vil se mer realisering av gode ideer utenfor oljen framover. Hva produksjonskostander angår så må man ta med at vi er ekstremt flinke på å jobbe effektivt her til lands som følge av lønnskostnadene. Helautomatisk lights out-produksjon hvor produksjonsutgiftene hovedsakelig er knyttet til materialer og strøm, er ikke en helt fjern tanke her til lands, og kan gjøre oss konkuransedyktige mot resten av verden. Ikke at det er måten å skape arbeidsplasser på, men likevell..

Trønder osv
Re: Oljealderen over [Re: Tex] #1932150 09/03/2015 11:09
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er helt enig din beskrivelse.
Sverige har klart seg godt uten oljen, men de har en helt annen industritradisjon og har hatt det lenge. Det er vanskelig å bare hoppe på og kopiere noe slikt.

Neida, det er ikke slik at absoultt alt lages i lavkostland.
Min Honda er laget i England. Selv om det ikke er noe igjen av engelsk bilindustri, produseres det flere biler der enn noen gang før. Bare ikke britiske merker. Hvorfor kunne vi ikke ha bilproduksjon i Norge, da?

Det jeg ikke forstår er hvorfor vi i det historisk sett unike vinduet vi er i med en nesten ubegrenset statkapital og et utdanningsnivå på verdenstoppen ikke skal sette oss ned og kartlegge hva slags produkter verden etterspør og kommer til å etterspørre uavhengig av pris. Den store pengesekken kommer antakeligvis til å fordampe ganske umerkelig i diverse støtteordninger strødd tynt utover over lang tid, mens vi fortsetter å konkurrere med råprodukter og grunnleggende industri som lavkostland kan gjøre nesten like godt og mye billigere.

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932155 09/03/2015 11:15
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kostnader er helt klart noe som må ned, skal vi kunne konkurrere mot lavkostland.

Den største kostnaden er jo lønn, og den er vel så høy som den er, delvis på grunn av at det er kostbart å kjøpe det man trenger (og ikke trenger)

I hvilken ende skal vi kutte først? Kan vi kutte uten å ramme de norske bedriftene vi allerede har?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932159 09/03/2015 11:24
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvorfor alt bråket? Oljeprisen har sunket kraftig. Sånt skjer. Var det krise i Norge i 2009 da oljeprisen var på samme nivå?

Vi har hatt EKSTREMT høy oljepris de siste fem årene, og heldigvis har vi hatt en samstemt politisk ledelse som har dyttet disse pengene på bok i stedet for å øke forbruket tilsvarende. Det gjør at vi ikke får veldig store problemer nå når oljeprisen er tilbake der den var for få år siden.

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932166 09/03/2015 11:36
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg hørte forresten på radionyhetene for en stund siden at de hadde funnet kål i Barentshavet. Kanskje det er den neste oljen.

Re: Oljealderen over [Re: sanouka] #1932168 09/03/2015 11:39
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sanouka

Det jeg ikke forstår er hvorfor vi i det historisk sett unike vinduet vi er i med en nesten ubegrenset statkapital og et utdanningsnivå på verdenstoppen ikke skal sette oss ned og kartlegge hva slags produkter verden etterspør og kommer til å etterspørre uavhengig av pris. Den store pengesekken kommer antakeligvis til å fordampe ganske umerkelig i diverse støtteordninger strødd tynt utover over lang tid, mens vi fortsetter å konkurrere med råprodukter og grunnleggende industri som lavkostland kan gjøre nesten like godt og mye billigere.

Vi har slik jeg ser det 2 problemer i forhold til innovasjon. Det første er fokus på innovasjon. Gjennomsnittlig har vestlige bedrifter et prosentvis langt mindre R&D-budsjett enn østlige. Det kommer muligens litt av at vi allerede har det ganske greit? Det andre er at terskelen som må krysses mellom å ha en ide til å starte egen bedrift virker ganske høy her til lands. Du skal ha ganske så stor overbevisning om suksess for å slutte i jobben, muligens satse din egen og dine barns sparekonto i egenkapital, vel vitende om at om det ikke går så har du som enkeltmannsforetak ikke har rett på arbeidsledighetstrygd om det flopper.

Teknisk ukeblad kunne opplyse om at rundt 6 av 10 ingeniører brente inne med en forretningside, så det gjøres tydeligvis ikke nok for å sette ideer ut i live

Trønder osv
Re: Oljealderen over [Re: Tex] #1932170 09/03/2015 11:41
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvorfor kunne vi ikke ha bilproduksjon i Norge, da?

Vi har mye bildelproduksjon i Norge. Hydro, Raufoss, Kongsberg, etc...

Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932185 09/03/2015 11:55
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg spør igjen; Hvor er Sveits hen i alle disse eksemplene om at alt må produseres i lavkostland?

Re: Oljealderen over [Re: Espen J] #1932187 09/03/2015 11:59
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen J

Vi har slik jeg ser det 2 problemer i forhold til innovasjon. Det første er fokus på innovasjon. Gjennomsnittlig har vestlige bedrifter et prosentvis langt mindre R&D-budsjett enn østlige. Det kommer muligens litt av at vi allerede har det ganske greit? Det andre er at terskelen som må krysses mellom å ha en ide til å starte egen bedrift virker ganske høy her til lands. Du skal ha ganske så stor overbevisning om suksess for å slutte i jobben, muligens satse din egen og dine barns sparekonto i egenkapital, vel vitende om at om det ikke går så har du som enkeltmannsforetak ikke har rett på arbeidsledighetstrygd om det flopper.

Teknisk ukeblad kunne opplyse om at rundt 6 av 10 ingeniører brente inne med en forretningside, så det gjøres tydeligvis ikke nok for å sette ideer ut i live

Nettopp, alle ser at det er en jobb som kan gjøres og frukter som kan bæres, men med et endringsresistent folk og visjonsløse politikere så blir det vanskelig.

Re: Oljealderen over [Re: sanouka] #1932192 09/03/2015 12:06
knut77 Offline
Besatt
Besatt
men med et endringsresistent folk og visjonsløse politikere så blir det vanskelig.

For ikke snakke om fagforeningene :-o

Re: Oljealderen over [Re: knut77] #1932200 09/03/2015 12:15
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knut77
men med et endringsresistent folk og visjonsløse politikere så blir det vanskelig.

For ikke snakke om fagforeningene :-o

Tja, de er nok en del av pakka, men når regjeringen Stoltenberg klarte å få dem(oss) til å gå med på den største reduksjonen av pensjonen noensinne i moderne tid så er det vel viktigere hvem som er avsender av endringene enn hva disse består av. Jeg tror det største problemet er at man ikke er inneforstått med hva en (eller fler) satsninger kommer til å kreve av investeringer før de blir lønnsomme. Tryggere da å (tilsynelatende) være rik med penger på bok.

Re: Oljealderen over [Re: mtbmaniac] #1932210 09/03/2015 12:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jepp - og tar ut 1 500 000 i lønn og betaler 20 000 000 i skatt :-(

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Oljealderen over [Re: turbo] #1932230 09/03/2015 12:47
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Å snakke om at oljealderen er på hell i Norge, oppleves litt som dette:

Litt samme følelsen får jeg når jeg snakker med folk om boligprisen. For den kan bare fortsette å stige, ikke sant ?

Heldigvis finnes unntakene. De ser dog ut til å bli færre og færre..

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support