Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 25 1 2 7 8 9 10 11 24 25

Ikke ønsket i skitraséen

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918582 02/02/2015 13:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Ja, Sveinaa. De fleste er helt på nett her. Men det er kanskje slik at 1 uheldig episode (for eksempel dype sykkelspor i nypreppede løyper) gjør mer skade på omdømmet til fatbikere enn de klarer å rette opp ved å gjøre det riktig 100 ganger. Hva man gjør med det, det aner jeg ikke..

Det får man ikke gjort noe med. Man bør feie for egen dør også får de som ikke klarer å oppføre seg stå for det selv. Det blir litt som på landeveissykkel; det er alltid noen som sykler på rødt og rett og slett driter i trafikkreglene. Greit å minne seg selv på at syklister ikke er en homogen gruppe. Tullinger i alle leire.

Redigert av sveinaa; 02/02/2015 13:32.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918584 02/02/2015 13:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
For min del handler det ikke om jeg "har lov til" å være i skiløypene eller ikke. For meg blir dette litt likt som å fiske uten å ha medbrakt fiskekort (altså betalt, men det ligger hjemme): Det er ikke noe koselig.

Når jeg fisker, er det snakk om en tilnærmet meditativ tilstand. Den bittelille uroen ved tanken på om oppsynsmannen kommer er nok til å ødelegge dette. På samme måte er det når jeg er ute på sykkel (sommer som vinter). Dersom jeg føler at jeg ikke er velkommen, forsvinner godfølelsen. Da finner jeg meg en annen plass å sykle, selv om jeg sikkert kunne ha hevdet min rett.

Jeg har aldri blitt forsøkt jaget bort når jeg har syklet fatbike. De få som tar kontakt er stort sett nysgjerrige og positive. Men hvis jeg tar noen korte strekk i en skilype som jeg er usikker på om holder, mister jeg fort godfølelsen. Delvis fordi jeg "tror" at eventuelle skiløpere jeg møter vil bli sure, og delvis fordi jeg virkelig ikke ønsker å ødelegge løypa selv.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918587 02/02/2015 13:39
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ja, Sveinaa. De fleste er helt på nett her. Men det er kanskje slik at 1 uheldig episode (for eksempel dype sykkelspor i nypreppede løyper) gjør mer skade på omdømmet til fatbikere enn de klarer å rette opp ved å gjøre det riktig 100 ganger. Hva man gjør med det, det aner jeg ikke..

Spoler vi tilbake til 1985 og skøyterevolusjonen så var det skøyterne som var den store stygge ulven og både nikkersadelen og Skiforeningen så på skiskøyting som djevelens verk.
Eliteløperne fortalte at de ble hetset av både turløpere og løypebaser på den tiden.
En vesentlig forskjell er faktisk at uvettig skøyting kan fullstendig pulverisere et nysatt klassisk spor.

Hadde vært artig med et lite sosialt eksperiment i nypreparert klassisk løype:
To til tre skiløpere med skøyteutstyr skøyter (og dermed fullstendig ødelegger) klassisk sporene, mens to fatbikere som kommer litt bak ligger pent imellom trikkeskinnene, evt på utsiden, til høyre for klassisk sporet.
Så selvsagt noen klassisk løpere til slutt som går opp sporene igjen slik at man ikke har permanent ødeleggelse.

Så logger man antall ytringer mot hver gruppe og lager statistikk, grubler over resultatene og publiserer i relevante fora.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918591 02/02/2015 13:42
sveinaa Offline
More than words
More than words

Når jeg fisker, er det snakk om en tilnærmet meditativ tilstand. Den bittelille uroen ved tanken på om oppsynsmannen kommer er nok til å ødelegge dette. På samme måte er det når jeg er ute på sykkel (sommer som vinter). Dersom jeg føler at jeg ikke er velkommen, forsvinner godfølelsen. Da finner jeg meg en annen plass å sykle, selv om jeg sikkert kunne ha hevdet min rett.

Helt i tråd med deg her. På de flotteste dagene har jeg droppet noen av stiturene mine da jeg vet at det er horder av folk ute på fottur. Da finner jeg heller et annet sted å sykle.

Mitt engasjement er mer av prinsipiell art da jeg synes det ble veldig mye fra pro skisiden/pressen om at det ikke var lov, og fordi jeg kjenner igjen retorikken fra de som ønsker å forby sykling på sommeren.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1918599 02/02/2015 13:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen W

Spoler vi tilbake til 1985 og skøyterevolusjonen så var det skøyterne som var den store stygge ulven og både nikkersadelen og Skiforeningen så på skiskøyting som djevelens verk.
Eliteløperne fortalte at de ble hetset av både turløpere og løypebaser på den tiden.
En vesentlig forskjell er faktisk at uvettig skøyting kan fullstendig pulverisere et nysatt klassisk spor.

To til tre skiløpere med skøyteutstyr skøyter (og dermed fullstendig ødelegger) klassisk sporene, mens to fatbikere som kommer litt bak ligger pent imellom trikkeskinnene, evt på utsiden, til høyre for klassisk sporet.
Så selvsagt noen klassisk løpere til slutt som går opp sporene igjen slik at man ikke har permanent ødeleggelse.

Så logger man antall ytringer mot hver gruppe og lager statistikk, grubler over resultatene og publiserer i relevante fora.

Når det nesten ikke er noen som har dårlige personlige erfaringer med dette så tror jeg man blir dømt fordi man har med seg et fremmedelement ut i skiløypa. Tror nesten sykkelen ville vært forhåndsdømt da det sannsynligvis handler om noe annet enn å være objektiv for de som kun ønsker skiløpere i løypene.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1918620 02/02/2015 14:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Med en slik rigging av eksperimentet vet du jo svaret allerede. Du må jo sammenligne relativt likt; 2-3 skiløpere skøyter pent mellom trikkeskinnene, 2-3 fatbikere sykler pent mellom trikkeskinnene. Dersom skiløperne bevisst skal skøyte i stykker sporet på nypreparert løype, må du i så fall be feitsyklistene kjøre midt i trikkeskinna.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Øyvind V] #1918631 02/02/2015 14:45
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Øyvind V

Med en slik rigging av eksperimentet vet du jo svaret allerede. Du må jo sammenligne relativt likt; 2-3 skiløpere skøyter pent mellom trikkeskinnene, 2-3 fatbikere sykler pent mellom trikkeskinnene. Dersom skiløperne bevisst skal skøyte i stykker sporet på nypreparert løype, må du i så fall be feitsyklistene kjøre midt i trikkeskinna.

Det kan være eksperiment #2, men vi vet allerede at skiløpere stort sett ikke klager på folk som skøyter forsiktig og ikke ødelegger klassisk spor.

Formålet med eksperimentet som jeg skisserte er å se om folk har høyere toleranse for skiløpere som synlig ødelegger enn de har for fatbikere som synlig ikke ødelegger (de kjører selvsagt med riktig dekktrykk).
Mao. vil bare synet av ''de andre'' gjøre at man ignorerer ødeleggelsen gjort av ''sine''.

Redigert av Espen W; 02/02/2015 14:50.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1918669 02/02/2015 17:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er et helt oppkonstruert problem.

olechr ser ut til å være av en annen oppfatning:
"Nå har det vært mye løypekjørere som har vært irritert på fatbike, noe jeg også kan skjønne. Fordi mange tar ikke hensyn."
"Det kommer ikke til å gå lang tid så blir fatbike forbudt i skiløypene. For er veldig mange som ikke bruker hodet om dagen på fatbikene sine.

Jeg har bedt om en kvantifisering av "mye" og "mange", men det har så langt uteblitt. Mulige forklaringer:
1) Olechr har en annen oppfatning av "mye" og "mange" enn de andre i denne tråden
2) Olechr sykler områder som har langt høyere konfliktnivå enn andre

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: fredriks] #1918673 02/02/2015 17:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Du har väl också flera inlägg där du skriver att det finns väldigt få sykkelveier i norge.

Jo, men jeg har møtt noen rulleskiløpere på de sykkelvegene som finnes i Trondheim - eks mellom Marienborg og Stavne. Jeg ber dem ikke ha seg vekk eller dra til løypa i Granåsen, men tolerer at de bruker sykkelvegen til trening. Da forventer jeg at de samme personene utviser samme toleranse overfor meg når jeg sykler i skiløypene, og tar gjerne en diskusjone med dem som mener at det ene er OK, men ikke det andre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918676 02/02/2015 17:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Det er et helt oppkonstruert problem.

olechr ser ut til å være av en annen oppfatning:
"Nå har det vært mye løypekjørere som har vært irritert på fatbike, noe jeg også kan skjønne. Fordi mange tar ikke hensyn."
"Det kommer ikke til å gå lang tid så blir fatbike forbudt i skiløypene. For er veldig mange som ikke bruker hodet om dagen på fatbikene sine.

Jeg har bedt om en kvantifisering av "mye" og "mange", men det har så langt uteblitt. Mulige forklaringer:
1) Olechr har en annen oppfatning av "mye" og "mange" enn de andre i denne tråden
2) Olechr sykler områder som har langt høyere konfliktnivå enn andre

Det er ikke gitt at det blir forbudt. Tror dette avhenger mye av kommunen det gjelder og hvor interesserte politikerne er til å lage en forskrift jfr. friluftsloven som regulerer det.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918678 02/02/2015 17:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det tror ikke jeg heller, men jeg er veldig interessert i å forstå hvorfor olechr og Espen W har diametralt motsatte oppfatninger av konfliktnivået.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918681 02/02/2015 17:29
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jepp, etter hva jeg hørte idag, så kan det se ut som at Romeriksåsen har en ganske stor tetthet av fatbikes som kjøres med ''universaltrykk'' (mao trykket for å rulle kjappest de 10km til skauen bestemmer trykket i skauen og), og er det løst eller halvfast i løypene, så blir det som å bruke enhver skiløype som skøyteløype, uansett om den er nykjørt eller ei, alternativt kjøre bilen med universalfart, mao. 80km/t på villaveiene såvel som E6, så her må det opplæring til, noe som spesielt de som selger sykler i området bør ta tak i.

Her i Nordmarka derimot, ser vi (så og si) ikke folk på fatbike i løypene, men det er mye spor på stiene i utkanten av marka. Begynner også å se mye fatbike spor i nysnøen på sykkelveiene i byen også, så det er mye sykler ute blant folk, og de brukes flittig.

Redigert av Espen W; 02/02/2015 17:38.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918682 02/02/2015 17:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det tror ikke jeg heller, men jeg er veldig interessert i å forstå hvorfor olechr og Espen W har diametralt motsatte oppfatninger av konfliktnivået.

Kanskje den ene går mye på ski og den andre sykler mye fatbike, og at det er litt avhengig av hvilke folk man treffer daglig og snakker med?

Har du hatt noen ubehagelige situasjoner?

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918685 02/02/2015 17:41
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Ola Bustad (sykkelentusiast/fatbike eier/skientusiast som jobber i ledelsen i Skiforeningen) skrev faktisk en artikkel i forrige Snø & Ski (medlemsbladet til Skiforeningen) der han stusset over hvorfor han knapt hadde sett en eneste fatbike ute i løypene i Nordmarka vinteren 13/14, etter at lefser som DN hadde lovet invasjon av fatbikes i nevnte løyper den vinteren.

Redigert av Espen W; 02/02/2015 17:50.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918688 02/02/2015 17:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa

Nei - bare forundrede blikk, artige kommentarer (spesielt fra barn) og nysgjerrige spørsmål.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918691 02/02/2015 17:57
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei - bare forundrede blikk, artige kommentarer (spesielt fra barn) og nysgjerrige spørsmål.

Har lite erfaring med dette selv. Men synes de fleste som er mye ute på tjukksykkel har akkurat den oppfatningen, også er det skurring fra en marginal del av skifolket på "brakka".

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1918694 02/02/2015 18:08
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det kan være eksperiment #2, men vi vet allerede at skiløpere stort sett ikke klager på folk som skøyter forsiktig og ikke ødelegger klassisk spor.

Formålet med eksperimentet som jeg skisserte er å se om folk har høyere toleranse for skiløpere som synlig ødelegger enn de har for fatbikere som synlig ikke ødelegger (de kjører selvsagt med riktig dekktrykk).
Mao. vil bare synet av ''de andre'' gjøre at man ignorerer ødeleggelsen gjort av ''sine''.

Er skiløper og har samme toleranse for de som ødelegger skisporet med å skøyte og de som ødelegger med fatbike. (De fins selv om det virker som dere tror alle plutselig har skjønt det med dekktrykk fordi om hjula ble tjukke.. ICON_SMILE De som tror det er lurt med 60 psi på grusen, skjønner neppe hva som er riktig på snø heller..)
Et eksperiment er ganske dårlig når du tilegner ene parten perfekt oppførsel og den andre dårlig oppførsel i løypene..
Men hva som defineres som ødeleggende er nok veldig objektivt..

Selv om jeg har lov hadde jeg ingen glede av å sykle i skiløyper så solgte fatbiken.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Kriss] #1918720 02/02/2015 19:26
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Kriss

Er skiløper og har samme toleranse for de som ødelegger skisporet med å skøyte og de som ødelegger med fatbike. (De fins selv om det virker som dere tror alle plutselig har skjønt det med dekktrykk fordi om hjula ble tjukke.. ICON_SMILE De som tror det er lurt med 60 psi på grusen, skjønner neppe hva som er riktig på snø heller..)
Et eksperiment er ganske dårlig når du tilegner ene parten perfekt oppførsel og den andre dårlig oppførsel i løypene..
Men hva som defineres som ødeleggende er nok veldig objektivt..

Selv om jeg har lov hadde jeg ingen glede av å sykle i skiløyper så solgte fatbiken.

Erfaringen hans er jo at skiløpere ikke sjeneres av fatbikes i løypa, så svaret på eksperimentet burde vel være gitt? Når det en gang er slik at skiløpere ikke lar seg irritere av fatbikes, så skulle man plutselig la seg irritere fordi det kommer noen skiløpere skøytende og ødelegger klassisksporet?? Høres ikke spesielt sannsynlig ut i mitt hode hvertfall

Ellers er det så mange skøytetraser i Nordmarka etterhvert at dette er like mye et "ikke-problem" som fotgjengere og fatbikes.

Redigert av Goldrush; 02/02/2015 22:12.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918778 02/02/2015 21:49
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg har ikke fatbike selv, men det var en ubetalelig opplevelse da jeg ble tatt igjen av en tjukkas på skitur tidlig i fjor vinter i Ultraland mellom Sjusjøen og Nordseter, på en oversiktlig, slak-til-brattere stigning, med en del skiløpere foran meg. Ordentlig morsomt å se og høre reaksjonene og desperat fisking etter mobilkameraer. Utelukkende positivt.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Espen W] #1918784 02/02/2015 21:59
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jepp, etter hva jeg hørte idag, så kan det se ut som at Romeriksåsen har en ganske stor tetthet av fatbikes som kjøres med ''universaltrykk'' (mao trykket for å rulle kjappest de 10km til skauen bestemmer trykket i skauen og), og er det løst eller halvfast i løypene, så blir det som å bruke enhver skiløype som skøyteløype, uansett om den er nykjørt eller ei, alternativt kjøre bilen med universalfart, mao. 80km/t på villaveiene såvel som E6, så her må det opplæring til, noe som spesielt de som selger sykler i området bør ta tak i.

Det der er totalt unødvendig. Skulle vært obligatorisk for sportsbutikkene å forsikre seg om at kjøperen har trykkmåler og minipumpe, samt opplyse om at normalt dekktrykk med slange er 3-5 psi på løssnø og i skiløyper.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918791 02/02/2015 22:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Slettet.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918796 02/02/2015 22:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke opplevd noen negative meldinger på fatbike her i Elverum iallefall. Senest i kveld møtte jeg løypekjørern på skuter, hilsing! I dag var det hardt, med en cm nysnø, litt snøfokka noen plasser, og skooterspor i midten da. Hadde det vært nykjørte spor hadde jeg ikke sykla i kveld (men gått på ski). I tillegg ungår jeg å sykle på dagtid, så fremt det ikke er stenhardt og dårlig skiforhold (da er det jo ikke så mange som går på ski lell). Dårlige skiforhold= perfekte fatbike forhold. Vinn vinn situasjon for min del som liker begge deler. Har også under 100 meter til skiløype.

Jeg tenker at de som kjører opp løyper gjør en kjempejobb, og at en må respektere at ikke alle liker oss på Fatbike. Å hevde sin rett til enhver tid ser jeg ikke noe poeng, da det er nok av plasser som gir "grønt" lys. Av Elverums 3 store skiområder (vi snakker om både skieldorado og stieldorado her vettu:) er det ene området (Stavåsen) hvor løypekjører er litt skeptisk, men senest nå på lørdag syklet Otoen (her på forumet) i rundt der mitt på dagen uten negative reaksjoner. Men da var det stenhardt og så knapt sporet etter han (så bevist etter det da vi snakket rett før han dro ut).

Motto: god oppførsel lønner seg, vær Lur.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: sveinaa] #1918797 02/02/2015 22:19
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Er det noen som har hatt med seg sykkelen i skiløypa som har erfart veldig ubehagelige episoder?

Absolutt ikke veldig ubehagelige episoder, men fikk 4-5 kommentarer om å pelle med ut av løypa forrige sesong og i år fikk jeg 2 tilsnakk på samme tur. Syklet i Bærumsmarka fra Fossum. Den turen var tidlig etter snøfall og jeg testet 300 meter før jeg snudde. Første kommentar var overlegen snøfting fra en gammel mann i nikkers, "det går ikke an å sykle i skiløypen". Da jeg stoppen for å senke lufttrykk, fikk jeg en lur, diplomatisk kommentar fra en smilende turskiløper, "Det der er vel ikke særlig populært". Da bestemte jeg meg for å sykle til den brøytede veien. Uviljen er der, men det er ikke sikkert alle uttrykker den. Likevel tror jeg mest at det er fremmedfrykt eller egoisme.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: EHAa] #1918804 02/02/2015 22:53
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
For min del handler det ikke om jeg "har lov til" å være i skiløypene eller ikke. For meg blir dette litt likt som å fiske uten å ha medbrakt fiskekort (altså betalt, men det ligger hjemme): Det er ikke noe koselig.

Jeg har aldri blitt forsøkt jaget bort når jeg har syklet fatbike. De få som tar kontakt er stort sett nysgjerrige og positive. Men hvis jeg tar noen korte strekk i en skilype som jeg er usikker på om holder, mister jeg fort godfølelsen. Delvis fordi jeg "tror" at eventuelle skiløpere jeg møter vil bli sure, og delvis fordi jeg virkelig ikke ønsker å ødelegge løypa selv.

Etter den siste uka med rabalder i mediene om bruk av skiløyper, så fikk jeg den følesen selv. I går var det minusgrader og jeg var på vei opp fra Fossum til Brunkollen i Bærumsmarka, i let etter tråkkestier. Jeg hadde bestemt meg for en blåsti fra Østernvannet og inn mot Tjæregrashøgda. Da jeg kom dit, så jeg til min frustrasjon at stien hadde blitt preppet. Det var den ikke sist gang jeg syklet der. Jeg senket trykket og tenkte, jaja, jeg får vel prøve og se hvordan underlaget er. Det så ut til å gå glimrende, kun mønsteravtrykk, ingen synking. Etter 30 meter i oppoverbakke, så jeg plutselig 4 skiløpere på toppen foran meg, og bestemte meg for å snu for å unngå evt kjeft, så jeg snudde og la meg til siden for slippe forbi skiløperne i fart. Så kom kommentaren jeg ikke så for meg, idet de suste forbi: "Jævlig kul sykkel!"

Nå har jeg bestemt meg for å ikke la meg styre av denne løypebasens meninger i Budstikka, heller ikke en og annen sur kommentar fra uvitende eller egoister. Skiforeningens strategi er å skape allmenn negativ holdning til fatbike i skiløypene. Problemet med løyper som er ødelagt av fatbike er oppdiktet, for det er de få sure egoistene man støter på som er det virkelige problemet, og får meg til å føle meg uvelkommen. Men jeg lar meg kun stoppe av gjennomslagsføre og nyprepp fra nå av, basta.

Redigert av Håvard Berger; 02/02/2015 22:57.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918805 02/02/2015 23:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg gikk en 15-kilometer kveldstur i Bymarka i kveld og så verken tjukksykler eller spor etter slike. Der løypene var "ødelagt", var det skiløpere selv som hadde ansvaret.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: GeirK] #1918806 02/02/2015 23:05
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg gikk en 15-kilometer kveldstur i Bymarka i kveld og så verken tjukksykler eller spor etter slike. Der løypene var "ødelagt", var det skiløpere selv som hadde ansvaret.

Jeg har samme inntrykk, enten man kaller det kraftig brukt eller ødelagt, og må si at jeg aldri har sett en skiløype som er ødelagt av fatbike.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918810 02/02/2015 23:14
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg kan lite om ski, men har skjønt at skøyting kan ødelegge klassisksporene. Finnes det kart over fristilsløypene i Oslo og omeng? Hvis det er for smalt mellom klassisksporene, så burde det jo være relativt uproblematisk å sykle mellom.

Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Andrehua] #1918828 03/02/2015 06:38
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
en kompis og jeg var ute og lufta fatbikesa og da tenkte vi att vi svinga oppom ski"arenaen" for og høre om det var poenglangrenn førstkommende Torsdag, og vi holdt oss utenfor løypa med syklene, og ja det skulle være poenglangrenn om snøen holdt seg, han vi møtte der var veldigpositiv til sykling vedsiden av sporet i skøyte flata, men pr nå var det for mykt.
Så møtte vi han som kjører løypemaskin midt ute på parkeringsplassen, og da blei det andre boller, han slutta å kjøre løyper så FORT han så sykkel spor i skitraseet, så sa jeg att han kunne ta det helt med ro, vi er ikke her for og sykle i skisporet men for og sjekke om det blei poenglangrenn... da roa han seg ner litt, men fortsatt så man tydelig irritasjon hos han. Han anbefalte oss og sykle i en anna skiløype han hadde ansvar for da denne hadde bikkjer log og ferdes i, så da måtte det være greit for oss syklister ICON_TONGUE dog er dette bare ei lita sløyfe, men vi skal missbruke den løypa så det synes att vi ikke lager masse spor og kanskje får lov og sykle i hovd løypa når den setter seg ICON_SMILE

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Håvard Berger] #1918848 03/02/2015 07:33
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Håvard Berger
Jeg kan lite om ski, men har skjønt at skøyting kan ødelegge klassisksporene. Finnes det kart over fristilsløypene i Oslo og omeng? Hvis det er for smalt mellom klassisksporene, så burde det jo være relativt uproblematisk å sykle mellom.

Gå inn på føremelding for aktuelt område (Bærumsmarka f.eks. http://www.skiforeningen.no/marka/fore/?) så er det er lite symbol for hver løypestrekning som viser hva det er preppet for. To parallelle streker er klassisk, "V" er skøyting osv - bare hold pekeren over symbolet.

Det er til tider mye folk i marka, men det som er litt pussig er at det virker som de fleste går de samme løypene. Hvis man vil møte minst mulig folk fra fra Fossum tenker jeg at det må være fint å sykle over Bogstadvannet til Bjørnsgård, og videre til Skansebakken/Skrubdal. Her kan man fortsette opp mot Vensåsseter (til venstre rett etter bom) og sykle en sløyfe tilbake til Skrubdal - preppet kun for klassisk hele veien. Hold til høyre i veiskille på vei opp mot Vensåsseter, så får du en skikkelig morsom nedkjøring tilbake (hvertfall på ski), nesten som en DH-løype med mye svinger, fin hellning og små bratte heng. Du møter knapt en kjeft her på hverdager.
Eller sykle tilbake til Fossum over Eiksbakkhytta eller Triungsvann.Kanskje greit å styre unna Tjærgrasrunden på de mest traffikerte tidspunktene.

Egentlig veldig mange muligheter - det bare å studere kartet.

Redigert av Goldrush; 03/02/2015 08:33.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Ikke ønsket i skitraséen [Re: Goldrush] #1918912 03/02/2015 09:13
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Takker for løyperåd, Goldrush

Side 9 av 25 1 2 7 8 9 10 11 24 25

Moderator  support