Litt morsomt å lese (siste) Sykkelmagasinet og lederen der, hvor redaktøren er ganske klar på at - fatbike er noe som vil dø ut. For er kun egnet på snø og alt for tungt - tar for mye plass i sykkelbutikker og dermed ødelegger for salg av "vanlige" sykler - at så mange kjente produsenterer har kastet seg på fatbike trenden vil ødelegge for de selv (mulig det ligger en selvmotisigelse i forhold til punkt 1 her).
Ganske morsom artikkel i Skiforeningens blad også. Artikkelforfatteren "skrøt" av at han hadde en uoppakket impulskjøpt fatbike i boden, som hadde stått der i over et år, dvs gjennom en hel vinter. Hans positive konklusjon var at det var så lite fatbikes i løypene at de ikke var noe problem. Hans negative konklusjon var at om vinteren går man på ski og fatbike er kjedelig og kommer enten ikke til å vokse seg større eller kommer til å bli en hit og bli et kjempeproblem.
Må innrømme at jeg satt og var temmelig forundret etter å ha lest artikkelen og lurte på hva som egentlig var poenget. Siden forfatteren er en ihuga syklist om sommeren så håper og tror jeg at han prøvde å fortelle sine skikamerater at fatbike ikke er noe å bekymre seg for, men lest av noen som sykler fatbike hele vinteren eller hele året så ble det ganske pussig. Konkluderer med at jeg ikke var tiltenkt publikum.
Litt morsomt å lese (siste) Sykkelmagasinet og lederen der, hvor redaktøren er ganske klar på at - fatbike er noe som vil dø ut. For er kun egnet på snø og alt for tungt - tar for mye plass i sykkelbutikker og dermed ødelegger for salg av "vanlige" sykler - at så mange kjente produsenterer har kastet seg på fatbike trenden vil ødelegge for de selv (mulig det ligger en selvmotisigelse i forhold til punkt 1 her).
Spennende å se hvordan sykkelmagasinet følger opp fatbike he he. Utover det syntes jeg faktisk bladet er helt ok, selv om de ikke er nær Terrengsykkel/landevei i kvalitet. Men helt ok. Her tryner de dog he he.
Sykkelmagasinet er litt ufrivillig morsomme, eller kanskje tragikomiske. Bladde gjennom noen utgaver en dag: Først fant jeg en artikkel som var positiv til fatbike, så en som het noe sånt som "Fatbike - Hva er greia?", også til slutt denne lederen i siste utgave. Jeg hadde egentlig tenkt å slutte og abonnere på Sykkelmagasinet, da jeg ofte syns "journalistikken" er på høyde med en middels skoleavis, men når regninga kom så var det enklere å bare betale på nytt enn begynne å sende oppsigelse osv.
1mm spacere bak skiven. Intersport butikken kan hjelpe deg med dette.
Takk, jeg hadde tilfeldigvis 1 mm spacer liggende (kjekt å ha, etc), fikset det selv siden nærmeste kveldsåpne Intersport er en times kjøring herfra.
Sitat: H.Iversen
Vær obs på at boltene visstnok sitter noe så inn i Hel-hvete. Kan visst være lurt å varme de først for å få locktite'en til å løsne litt.
Skulle hørt på deg. Strippet torx-sporet på den ene bolten, måtte dremle flate sider på den og ta den med tang. En time av livet mitt jeg ikke får tilbake med det første.
Måtte også dremle ene skiva på bolten som fester bremsen til adapteret, siden bremseskiva nå er så nærme adapteret at skiva subba inntil. Millimeterpresisjon på begge sider av bremsen nå.
Hadde vært gøy å faktisk kunne sykle litt på doningen en gang Krysser fingra for i morgen.
Tar fram igjen et gammelt problem her. Etter ett år så har jeg endelig fått somlet meg til å kjøpe varmepistol og forsøkt å fikse problemet med bremsenippelen som slår i eikene på MK2. Fikk skiven greit av og satt spacere bak bremseskiven. Fortsatt så slår bremsenippelen i eikene med litt vekt på styret. Og nå subber skiven i bremsen i tillegg. Lurer på når jeg skal få syklet på denne doningen!
Kan jeg flytte bremsenippelen eller er hydrauliske skivebremser laget slik at dette kan justeres?
Har vært innom Intersport ved Gunerius for å spørre om de kunne fikse dette, men der var det ingen som skjønte bæret. Noen som vet om noen Intersportbutikker i Oslo-området som kan sykkel, og som har fikset dette problemet tidligere?
Når du flytter skiven utover så må du også flytte kalipperen tilsvarende utover. Løsne den og sentrer på nytt, subber det fortsatt legger du bare to skiver bak bremseskiven og sentrerer på nytt.
Når du flytter skiven utover så må du også flytte kalipperen tilsvarende utover. Løsne den og sentrer på nytt, subber det fortsatt legger du bare to skiver bak bremseskiven og sentrerer på nytt.
... Har vært innom Intersport ved Gunerius for å spørre om de kunne fikse dette, men der var det ingen som skjønte bæret. Noen som vet om noen Intersportbutikker i Oslo-området som kan sykkel, og som har fikset dette problemet tidligere?
Det er da en flink fyr på Intersport Hammersborg ved Gunerius som fikser dette lett, men han var kanskje ikke på jobb da du var der?
Sykler du så mye i blauta at du trenger alt det der? Greit nok, om den skal være pendlesykkel og farte i saltslaps og blautføre i byen kan jeg skjønne det, men til stitur virker det litt velutstyrt.
Halve poenget mitt med skjerm av type Mucky Nuts er å beskytte gaffelbeina og forseglingene på dyr dempegaffel, på Fatbiken har jeg ikke savna det så langt.
EDIT: Gratulerer med morsom sykkel btw, jeg er i ferd med å bli skikkelig glad i min
Kan anbefale deg å kutte litt i kablene, ser ut til at din var like raust utstyrt som min med både slanger og girwirer. Ser for meg det må bråke og røre på seg ganske bra hvis man kjører i røft terreng sånn som min kom fra fabrikken hvertfall, så litt beskyttelse mot kabelgniss kan være en god ide om du er såpass opphengt i å få sykkelen til å se urørt ut som jeg er . Kutta ganske mye wire fra framgiret hvertfall.
Ser det kanskje ikke så bra på dette bildet, men sånn ble kabeloppsettet seende ut på min til slutt. Fikk løfta ting litt opp ift hvordan det var fra fabrikken, og ser nå ikke ut til at litt mer spenn i strømpene hadde noe å si på funksjonen hvertfall, selv om stripsen på fremste feste kanskje belastes litt mer:
Og tråden kan avsluttes, Fatbike er definitivt en bra ting!
Jeg skal få montert Bluto nå i disse dager så det gleder jeg meg til. Skjermsettet er egentlig der for at jeg skal slippe å vaske den hele tiden. Sykler endel i gjørme og gørr så håper de vil hjelpe litt. Har egentlig ikke fått testet den skikkelig enda. Blir nok fornøyd. Lakken er jo helt priceless. Bilder yter ikke rettferdighet.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: fei]
#190284717/12/201412:16
Jeg skal få montert Bluto nå i disse dager så det gleder jeg meg til. Skjermsettet er egentlig der for at jeg skal slippe å vaske den hele tiden. Sykler endel i gjørme og gørr så håper de vil hjelpe litt. Har egentlig ikke fått testet den skikkelig enda. Blir nok fornøyd. Lakken er jo helt priceless. Bilder yter ikke rettferdighet.
Ja, veldig fin og glitrende lakk. Litt derfor jeg tok meg bryet med å legge på litt film fra Allmountainstyle langs under- og overrør på min. Men dette er jo først og fremst en brukssykkel, så bruksmerker skal den alltids få
Har så smått begynt å teste min, og må si jeg digger sykkelen så langt. Testa å senke trykket i dekkene litt i går fra 7 til rundt 5 psi, men det syntes jeg faktisk førte til at den ble litt mer nervøs i svingene på noenlunde fast underlag, men i snøen vil nok dette ha mer for seg.
Jeg har foreløpig en hyklersk lowtech-tilnærming til fatbikes, så jeg kommer neppe til å sette på Bluto foreløpig. Men hvem vet, blir det slitne håndledd utover sesongen kan det nok være jeg kan gå på en smell, men foreløpig føler jeg mer for å sette på jukkepinne før evt dempegaffel (for det er liksom så mye mer lowtech...).
Dette er min 3. Fatbike og liker konseptet godt. Sykler på 8-9psi på sommeren og 3-5 på vinteren. (65-68kg). Syns det fungerer bra. Spretter litt mye som har resultert i at jeg ikke kan bøye håndleddene langt bakover uten smerter. Skal ta mr og røntgen til fredag så blir spennende. Uansett var det grunnen for at jeg kjøpte bluto denne gangen. Det pluss at det ser porno ut med bluto :-)
Kanskje jeg burde beskytte den med film jeg også. Så at surly anbefaler frame saver, men det er vel mest iforhold til rust tror jeg.
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: fei]
#190285717/12/201412:38
Kanskje jeg burde beskytte den med film jeg også. Så at surly anbefaler frame saver, men det er vel mest iforhold til rust tror jeg.
Såvidt jeg har forstått det etter å ha mailet litt med Surly og Bikeshop, er de nyere Surlyrammene ED-coatede, noe som visstnok skal redusere behovet for framesaver eller linolje etc.
Noen som har formeninger på hvorvidt man uansett bør sprøyte full ramma av velduftende saker selv om den er ED-behandlet? Hører rykter fra sykkelverkstedet på XXL Lade om at det har lukta skikkelig godt der i flere dager etter at Surlyrammer har vært inne til behandling med linolje tidligere
Litt morsomt å lese (siste) Sykkelmagasinet og lederen der, hvor redaktøren er ganske klar på at - fatbike er noe som vil dø ut. For er kun egnet på snø og alt for tungt - tar for mye plass i sykkelbutikker og dermed ødelegger for salg av "vanlige" sykler - at så mange kjente produsenterer har kastet seg på fatbike trenden vil ødelegge for de selv (mulig det ligger en selvmotisigelse i forhold til punkt 1 her).
Ganske morsom artikkel i Skiforeningens blad også. Artikkelforfatteren "skrøt" av at han hadde en uoppakket impulskjøpt fatbike i boden, som hadde stått der i over et år, dvs gjennom en hel vinter. Hans positive konklusjon var at det var så lite fatbikes i løypene at de ikke var noe problem. Hans negative konklusjon var at om vinteren går man på ski og fatbike er kjedelig og kommer enten ikke til å vokse seg større eller kommer til å bli en hit og bli et kjempeproblem.
Må innrømme at jeg satt og var temmelig forundret etter å ha lest artikkelen og lurte på hva som egentlig var poenget. Siden forfatteren er en ihuga syklist om sommeren så håper og tror jeg at han prøvde å fortelle sine skikamerater at fatbike ikke er noe å bekymre seg for, men lest av noen som sykler fatbike hele vinteren eller hele året så ble det ganske pussig. Konkluderer med at jeg ikke var tiltenkt publikum.
Egentlig et spm til alle:
Noen som vet hvordan fatbike-salget ble i 2014 i Norge?
La ut den siste Jumbo Jim 4.8 videoen min i dekktråden og, men hører vel egentlig hjemme her i old school originaltråden og. Fatbike som alternativ til truger:
Skulle ofte gjerne hatt bredere, spesielt over Kikuttoppen på lørdag, med råtten snø (trist tidlig i februar) på den ene siden og løssnøbrøyting ned på den andre siden. Selv med 190/197mm navbredde så makser 4.8 nå ut de fleste rammer. Bredere vil bety ene bredere Q faktor, så det vil kunne bli for mye for mange. Nå kommer det snart 4.0dekk nede på 750g, så et 5+ bygget med samme teknologien bør ikke veie stort mer enn 1000g, så man har ikke den begrensningen man hadde før da 5+ ville veid 2kg+.
Vet at det er noen merker som fokuserer på sykling i sand som har ting på 5+ på gang.
Et 5+ dekk vil også være nyttig for å kunne maksimere volum på sykler som har f.eks 80mm felger, sålenge det er plass under gaffelkrone og mot krankhus, da et dekk vil bli noe høyere på en 80 felg enn på en 100.
Kjøpte meg en brukt White 2fat lite billig. Tenkte jeg skulle prøve konseptet så billig som mulig, men evt oppgradere med ting jeg hadde liggende.
Sete, pinne og styre ble byttet til et Specialized sete fra Enduroen, Cannondale karbonpinne med "knekk" og et bredt alu styre fra Niner. Originalt stem var kort og fint, så det ble beholdt. Hittil altså alt "gratis", og spart litt over 300 gram.
Så dro det litt på seg. Originale Vee fordekk var rævva, og satte på et Ground control i 4,6. Sporer mye mindre.
Sykkelen er satt opp med 2x9, 24/36. Dette blir en ren snøsykkel, så 36 blir lite brukt. Satte på et 28-drev, fjerna skifteren, og fjerna ca 500 gram til. 36-drevet beholdes som bash og mulig tyngre gir hvis behov.
Kan det der stemme? Pugops er priset til 2000$ og ICT Black ops er priset til 500$ mer enn denne. Her koster begge 9990kr. Virker nesten som en hyggelig feilprising?