Fatbike: Den store dekktråden
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: VegardSkedsmo]
#1899376
08/12/2014 21:54
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
SalsaBeargrease
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84 |
4,0-dekk (dillinger 4) på 100mm ramme for bruk på snø/is. Nice eller bajs? Fungerer grisefint. Det er på hard snø og is bare en hemsko med store feite dekk. Faktisk så får du en mer snerten sykkel av å holde deg til de smaleste og letteste dekkene du kan bruke.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Kjartandaddy]
#1899381
08/12/2014 22:03
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
SalsaBeargrease
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84 |
Jeg gidder ikke lese hele tråden. Hvordan er Vee Bulldozer i 4,7 på 100mm felg?
Altså, hvordan er dekkene ifht feste og autostyring. Jeg er veldig skuffet ver Bulldozer. De har jeg brukt på en 82 felg og en kamerat av meg ha brukt den på en 100 mm felg. Det første spm jeg stiller om dette dekket er hvorfor dekket veier så mye og har så mye og store knaster. Det ruller helt forferdelig dårlig og selvstyrer noe grusomt. Det er for smalt på 100 mm felg. Videre fyller dekket seg med snø og jord. At disse dekken sitter på de fleste "husmerkene" er jo genialt. Siden da kjøper i hvert fall de kundene nye dekk! Satte på Hillbillie fra samme produsent og de var mye bedre på føret nå i helgen. Bedre grep, mye bedre snert og futt, og ikke selvstyring. Ja om felgen skulle ha noe å si på selvstyringen så hadde den ikke gjort det på den brede felgen, men det klager kollegaen min på der også. Det knudrete mønstret som er i mellom knastene tror jeg gjør at snøen henger seg fast mer enn det burde.
Redigert av SalsaBeargrease; 08/12/2014 22:06.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1902513
16/12/2014 18:00
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Sykler rundt på snowshoe xl med icespiker pro pigger. På is er disse overraskende bra. Bedre enn fb piggdekk jeg syklet på ifjor. Og disse piggene tåler å bli brukt uten at de blir runde på få turer. Og på vått sitter jo disse dekkene bra fra før av. Både pose og sekk. Litt synd de ikke er ferdig hull i ytterste rad. Kommer til å borre opp selv og sette inn icespiker pro pigger.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: rørleggern]
#1902561
16/12/2014 19:39
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Hva med Grip studs ? Vil de gå igjennom og ødelegge trådene i dekket ? Eller vil de bare ødelegge lommeboka (mente å se det var noen i norge som solgte disse, ca 650 for 100, trenger noen pigger under sykkelskoa også etter nesten lyskestrekk på glatta)
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1902633
16/12/2014 22:06
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Har tenkt på det, men prisen gjør det uaktuelt.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1902698
17/12/2014 08:06
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
neistein
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498 |
Er alle Snowshoe XL dekk forborret og klargjort for pigg?
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: neistein]
#1902726
17/12/2014 08:40
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Er alle Snowshoe XL dekk forborret og klargjort for pigg? alle er forborret. Kan få med ferdigpigget også.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1903171
18/12/2014 09:07
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
I dag oppdaget jeg at reaksjonsevne kan måles i psi. Jeg skulle slippe ut luft før jeg bega meg ut på ubrøytet sti og fra at ventilkjernen fulgte med til at jeg fikk satt fingeren over ventilen mistet jeg 7 psi. Fra 10 til 3 på null komma niks. Drittventil. Heldigvis fikk jeg ting på plass igjen slik at jeg slapp å skifte slange i kulden.
Men det er et tips altså, når du åpner ventilen, sjekk at det kun er den ytterste lille pluppen som roterer. Og et annet tips er selvfølgelig å alltid ha med reserveslange, uansett om du har slangeløst oppsett eller lappesaker.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1903175
18/12/2014 09:14
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ventilverktøy kan være kjekt å ha med i verktøyskrinet. Følger med når du kjøper Schwalbe Doc Blue - så jeg har en hel haug fra da jeg fikk småflasker istedenfor en stor i fjor.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1903209
18/12/2014 10:30
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
På mange slanger med løs ventilkjerne er den for dårlig tilskrudd når slangen er ny. Veldig godt tips å stramme de litt ekstra når du monterer ny slange, enten med et ventilverktøy eller en bitteliten skiftenøkkel så slipper du drama ute på stien  Særlig på Schwalbe sine slanger har jeg opplevd av ventilkjerna følger med når du skrur av hetta eller åpner ventilen.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1903799
19/12/2014 21:26
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 214
Cyload
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 214 |
Hva er den minste dekkbredden man kan ha på 100mm felg? 
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Cyload]
#1903866
20/12/2014 10:37
|
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585
JonAre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2003
Innlegg: 3,585 |
Hva er den minste dekkbredden man kan ha på 100mm felg? Man kan vel ha ganske smalt, men alt annet enn de bredeste dekkene på markedet (typisk Surly Bud/Lou eller Vee Snowshoe XL) får snål form og gjør felgkantene utsatt for slag.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1905452
27/12/2014 19:01
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84
SalsaBeargrease
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 84 |
Hvorfor i all verden har man laget disse 100mm felgene med så liten diameter? Siden hadde det ikke vært bedre med en felg som dekkene passet bedre på? Virker som det er en ny standard eller noe de har lagt seg på?
Nå har jeg også prøvd å sette opp tubeless etter alle mulige kunstens regler på Dillinger 4, men det synes som om at det blir uansett fare for "fising". Jeg bruker en 82mm Surly felg. Tør ikke tenke på hvordan dette skulle blitt med Bud/Lou som jeg testet bare for moroskyld med slange for å se klaring mot ramma på sykkelen.
Er det noe dere gjør for å bygge opp felgkanten, noe som permanent gir en "trangere" felg?
Redigert av SalsaBeargrease; 27/12/2014 19:02.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: JonAre]
#1905456
27/12/2014 19:11
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Hva er den minste dekkbredden man kan ha på 100mm felg? Man kan vel ha ganske smalt, men alt annet enn de bredeste dekkene på markedet (typisk Surly Bud/Lou eller Vee Snowshoe XL) får snål form og gjør felgkantene utsatt for slag. Syler man på "snilt" underlag som feks. snø kan man godt kjøre 4" dekk på 100mm felger. På barmark fungerer det heller dårlig pga. de utsatte felgkantene. Man begynte med 100mm felger før det fantes større dekk enn 4", men da for å øke volumet til ren snøsykling. "Standard" felgbredde på den tida for fatbikes var 65mm, så en 100mm felg gjorde ganske stor forskjell på det totale volumet i dekket.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: SalsaBeargrease]
#1905481
27/12/2014 20:45
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Nå har jeg også prøvd å sette opp tubeless etter alle mulige kunstens regler på Dillinger 4, men det synes som om at det blir uansett fare for "fising". Jeg bruker en 82mm Surly felg. Tør ikke tenke på hvordan dette skulle blitt med Bud/Lou som jeg testet bare for moroskyld med slange for å se klaring mot ramma på sykkelen.
Er det noe dere gjør for å bygge opp felgkanten, noe som permanent gir en "trangere" felg?
Hei Har skrevet om dette i RTL tråden. Jeg har Dillinger 5 og 103 mm C4 felg og slet med dem også. Måtte ha en ekstra runde med rørisolasjonstape. Da gikk det såvidt og nå er det så tett som slangeløst kan bli.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1905518
27/12/2014 22:49
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
4 timer i til tider godt under -20C i Hemsedal idag med Jumbo Jim 4.8 LiteSkin (1230g) satt opp RTL slangeløst uten guffe. Dette oppsettet hjalp sykkelen ned på 9 tallet med 4.8 på 103 alu felg. Går under 9.5kg med 4.8 når de nye 100mm karbonhjulene er i hus. Kjørte trykk ned mot 2.5psi uten fising. RTL er superlett (ca 45g totalt per felg), veldig enkelt å sette opp, og kan pumpes opp med minipumpe.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1907069
03/01/2015 17:59
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
I hjemmeområde mitt hadde mildværet tatt godt for seg og det meste av snøen var borte. Tok turen bort til skogen ved Gjellebekk ved Liertoppen. Derifra har man et bra utgangspunkt til å kjøre i Kjekstadmarka. Ved Gjellebekk var det igjen noe snø. I stien var det mye is. Andre steder lenger opp i høyden ved for eksempel Bertelsmyr var det mindre snø, men desto mer is. De få stedene det var bart var det heldigvis barfrost. For å komme til saken så var det fantastisk sykkelføre. Det gikk utrolig lett å kjøre i dag. Det var nydelig vær med -1 grad. Jeg har en F3 med Dillinger 5. Kan bare rose de dekkene. På skare går det så det uler. Hadde bra grep opp bratte baker med løs snø. På is belagte turstier og hjulspor med is var det bare og kjøre på. På våte buede isflater må man passe seg, men det går å kjøre der også. Hjulene sitt volum gjør at man får litt fjæring. Lufttrykk ca 9psi.
Redigert av eldo472; 03/01/2015 23:12.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: eldo472]
#1907082
03/01/2015 19:11
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428 |
I hjemmeområde mitt hadde mildværet tatt godt for seg og det meste av snøen var borte. Tok turen bort til skogen ved Gjellebekk ved Liertoppen. Derifra har man et bra utgangspunkt til å kjøre i Kjekstadmarka. Ved Gjellebekk var det igjen noe snø. I stien var det mye is. Andre steder lenger opp i høyden ved for eksempel Bertelsmyr var det mindre snø, men desto mer is. De få stedene det var bart var det heldigvis barfrost. For å komme til saken så var det fantastisk sykkelføre. Det gikk utrolig lett å kjøre i dag. Det var nydelig vær med -1 grad. Jeg har en F3 med Dillinger 5. Kan bare rose de dekkene. På skare går det så det uler. Hadde bra grep opp bratte baker med løs snø. På is belagte turstier og hjulspor med is var det bare og kjøre på. På våte buede isflater må man passe seg, men det går å kjøre der også. Hjulene sitt volum gjør at man få litt fjæring. Lufttrykk ca 9psi. Det er godt å høre  Etter siste periodes mildvær og snøfattig langtidsvarsel, krøp jeg i går til korset - ble kjøp av D5. Bud og Lou får hvile til det kommer mer snø igjen.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1907083
03/01/2015 19:16
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 3,273
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 3,273 |
Orker ikke lese gjennom hele tråden, men jeg lurer på hvilke pigger "de fleste" pigger sine Dillinger 5 med? Og hvor kjøper dere piggene? Er jo snakk om 516 pigg totalt for 2 dekk. Blir fort noen kroner det..
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Andrehua]
#1907089
03/01/2015 19:38
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 1,428 |
Orker ikke lese gjennom hele tråden, men jeg lurer på hvilke pigger "de fleste" pigger sine Dillinger 5 med? Og hvor kjøper dere piggene? Er jo snakk om 516 pigg totalt for 2 dekk. Blir fort noen kroner det.. Jeg kjøpte ferdig pigget på G - max. http://www.gsport.no/produkt/150350/45nrth-dillinger-26x4-8-120tpi-piggdekk-fatbikeSer at det selges to stk uten pigg her på forumet for 1500. Tror det er billig om man gidder å pigge selv.
Redigert av pez d spencer; 03/01/2015 19:40.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Andrehua]
#1907134
03/01/2015 21:39
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Orker ikke lese gjennom hele tråden, men jeg lurer på hvilke pigger "de fleste" pigger sine Dillinger 5 med? Og hvor kjøper dere piggene? Er jo snakk om 516 pigg totalt for 2 dekk. Blir fort noen kroner det.. Skulle jeg pigget opp D5, hadde jeg brukt schwalbe icespiker pro pigger. De tåler å bli brukt uten at de blir fort slitt. Og så funker de bra på is.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1907154
03/01/2015 22:23
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Fikk etter 2 år somlet meg til å pigge opp et dekk med Kold Kutters monsterpigger. Monster grep, og det med bare 120 pigger installert. Ikke noe problem å gjøre nose wheelie på speilblank is. Hadde bare 250 Kold Kutter pigger foreløpig, så måtte rasjonere litt. Satte opp fordekket med mest tanke på sidegrep. Funket så hinsides bra at jeg skal pigge opp et bakdekk med mest vekt på klatregrep, og noen bailout pigger på sideknastene. bestiller så opp en ny pakke med 250 pigger og smeller i 130 pigger til i hvert dekk for optimalt bremse/klatre og sidegrep foran og bak. Ikke et oppsett for asfaltbruk, men mye mindre rullemotstand enn jeg hadde fryktet. Full kontroll på ruglete is på stier, etc. Disse piggene er så høye (ca 5mm) at de vil kunne trenge gjennom det skumle, tynne snølaget som ofte dekker isen etter lette snøfall. Hodet på Kold Kutterne er laget for å monteres med bitsholder, så det tar bare sekunder per pigg å smelle dem inn med en batteridrill. Ulempen er at gjengene vil gå gjennom casingen på de fleste dekk, men jeg kjører slangeløst, så da er det ikke noe problem.
Disse vil også gi perverst grep på polert, hardpakket snø, spesielt sammen med Silica blandingen i dekkene. Har disse på en dedikert sykkel med 80mm karbonfelger. På løssnøsykkelen står det nå Jumbo Jim 4.8 på 103mm alufelger, snart på 100mm karbonfelger. Vil også sette opp et hjulsett for medium forhold med XL med fabrikkpigg, og et bakhjul med Surly Lou for nyfallen puddersnø, da de (foreløpig) fortsatt er kongen i dyp, tørr snø. Hakket bedre enn XL i tørrsnøen, fordi den ultra sticky Silica blandingen ''kladder''
Redigert av Espen W; 03/01/2015 22:35.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1907895
05/01/2015 20:36
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hvilke pigger har du? Ser de har forskjellig lengde på "skrue" delen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: olechr]
#1908108
06/01/2015 11:00
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Korteste versjon: https://koldkutter.com/catalog/products.php?osCsid=7caf7547a33996f03081c8863300ae80F.eks fra her: http://www.ebay.com/itm/KOLD-KUTTER-TRAC...658&vxp=mtr(NB bilder i Ebay annonsen er misvisende, gjenget parti er mye kortere på 3/8'' versjonen) Testet med 120stk i bakdekket på søndag, med mønster optimert for klatre/bremsegrep. Fullstendig sykt. Feste som på asfalt selv med bare 120 pigger. Hensynsløst mye mer grep enn selv nye Ice Spiker som jeg har på jobbsykkelen. Var nesten så selv helt islagt sti ble kjedelig, for det var som at stien var asfaltert. Flere pigger på gang, så skal fylle inn med flere overgangspigger foran for mer bremsegrep foran og flere sidepigger bak. Så skal jeg ''vurdere'' å gå amok og skru inn ytterligere to rader med senterpigger foran og bak. Strengt tatt ikke nødvendig, da 120 pigger var nok til å dra opp bakker som jeg ikke kommer opp på sommeren, men mye vil ha mer, og det er er bare å skru dem ut om de ikke gir ønsket effekt (guffa vil tette hullene umiddelbart). Slik oppsettet er nå har jeg pigget rad 2 og 3 (av 4). Blir nok 2 sett i senterknastene for et bremse og klatregrep av en annen verden, for de virkelig helt sykt bratte bakkene (type unnarenn hoppbakke), og så vurdere noen i rad 4, men kan allerede oppnå speedway aktige vinkler med pigger i rad 3, for utstikket er så enormt (5mm). Rullemotstanden vil gå i taket med piggete senterknaster, men dette er en dedikert hålke sykkel, og i mangel av løssnø så er det greit med litt motstandstrening. Har fabrikkspiggete XL for blandingsføre, og man kan mikse f.eks Kold Kutters hjul foran og fabrikkpigg bak for lengre turer på raskere vei. Bakdekket: Pigg i hver av de store rad 2 knastene, men bare alternerende i rad 3 pga mangel på pigg. her blir det dobbeltpigg i rad 1 og fyller inn upiggete i rad 3.  Fordekket: Pigg i hver av de store rad 3 for sidegrep, men bare alternerende i rad 2 pga mangel på pigg. Her blir det å fylle inn rad 2 og dobbeltpigg i rad 1. 
Redigert av Espen W; 06/01/2015 11:22.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Espen W]
#1908152
06/01/2015 11:37
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184 |
Ulempen er at gjengene vil gå gjennom casingen på de fleste dekk, men jeg kjører slangeløst, så da er det ikke noe problem. Du skulle ikke vite om det finnes dekk de IKKE vil gå gjennom? (Kanskje med litt hjelp fra en skive?)
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Raindog]
#1908160
06/01/2015 11:49
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Ulempen er at gjengene vil gå gjennom casingen på de fleste dekk, men jeg kjører slangeløst, så da er det ikke noe problem. Du skulle ikke vite om det finnes dekk de IKKE vil gå gjennom? (Kanskje med litt hjelp fra en skive?) Selv de korteste KK går nok gjennom casingen på selv de høyeste knastene (Bud/Lou og sideknastene på XL og JJ 4.8), for knasten kompimeres og forkortes noe når man strammer skruen. Skive vil hjelpe, men er redd de kan bli litt vinglete. Alternativ er å kutte dem av på innsiden med en Dremel. Var noen som hadde gjort det, og var visst en ganske grei jobb, og så legge på en slags liner. Slangeløst funker uansett fin-fint, men man kan selvsagt ikke slenge inn en slange ved pungtering, så istedenfor slange så har jeg med to stk 50ml flasker med Stans guffe (veier bare 72g per stykk), noen reservepigger og ventilverktøy: Har også (hele året) med en lapp med reparasjonsteip (heter Tear fix eller noe slikt) Det å ha med en slant guffe var Rørleggerns ide' og egentlig veldig smart hele året, i tilfelle man får en pungtering som spyr ut en del guffe. Er jo samme prinsipp som brukes på mange nye biler (som kommer med tetningskit med Latex guffe og kompressor istedenfor reservehjul) 
Redigert av Espen W; 06/01/2015 11:53.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Dan]
#1908222
06/01/2015 14:05
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 533
Håvard H
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2013
Innlegg: 533 |
Tenkte å svi av 1500nok på 200 bestgrips til utterknastene på XL, men er det noen som har erfaring med disse ?
Tror i allefall ikke de går gjennom chasingen, så slangerep bør være greit i felt
mvvh
Hug a tree
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Håvard H]
#1908239
06/01/2015 14:35
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149 |
Tenkte å svi av 1500nok på 200 bestgrips til utterknastene på XL, men er det noen som har erfaring med disse ?
Tror i allefall ikke de går gjennom chasingen, så slangerep bør være greit i felt
mvvh
De funker fint, de går ikke gjennom casingen hvis du ikke er for ivrig å skrur de for langt inn. Jeg har brukt de på to ulike sett fatbikedekk, alltid med slanger. En kara pigga opp ett sett BFL uten å bryte gjennom, og der er det ikke all verdens gummi. Det er en kar her i Drammen som har endel sånne pigger til overs og selger for 500,- for 100 stk. Jeg skal ha 100 stk. fra ham selv kan evt. høre om han fremdeles har igjen. (mener han hadde 500 stk. liggende).
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Håvard H]
#1908246
06/01/2015 14:48
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Tenkte å svi av 1500nok på 200 bestgrips til utterknastene på XL, men er det noen som har erfaring med disse ?
Tror i allefall ikke de går gjennom chasingen, så slangerep bør være greit i felt
mvvh
For å gjøre det mye billigere enn 1500 kr. Hvorfor ikke bestille koldkutters. Kutte de ned slik at de ikke går gjennom dekket. Og forborre med et tynt bor.
|
|
|
Re: Fatbike: Den store dekktråden
[Re: Espen W]
#1908247
06/01/2015 14:50
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Ulempen er at gjengene vil gå gjennom casingen på de fleste dekk, men jeg kjører slangeløst, så da er det ikke noe problem. Du skulle ikke vite om det finnes dekk de IKKE vil gå gjennom? (Kanskje med litt hjelp fra en skive?) Selv de korteste KK går nok gjennom casingen på selv de høyeste knastene (Bud/Lou og sideknastene på XL og JJ 4.8), for knasten kompimeres og forkortes noe når man strammer skruen. Skive vil hjelpe, men er redd de kan bli litt vinglete. Alternativ er å kutte dem av på innsiden med en Dremel. Var noen som hadde gjort det, og var visst en ganske grei jobb, og så legge på en slags liner. Slangeløst funker uansett fin-fint, men man kan selvsagt ikke slenge inn en slange ved pungtering, så istedenfor slange så har jeg med to stk 50ml flasker med Stans guffe (veier bare 72g per stykk), noen reservepigger og ventilverktøy: Har også (hele året) med en lapp med reparasjonsteip (heter Tear fix eller noe slikt) Det å ha med en slant guffe var Rørleggerns ide' og egentlig veldig smart hele året, i tilfelle man får en pungtering som spyr ut en del guffe. Er jo samme prinsipp som brukes på mange nye biler (som kommer med tetningskit med Latex guffe og kompressor istedenfor reservehjul) Ser jeg selvborrende skruer i posen? (de blanke)
|
|
|
|
|