Hvilken instans kan hjelpe?
|
Hvilken instans kan hjelpe?
28/12/2014 20:25
|
Rednax
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Last resort, ikke så lysten på å utlevere privatlivet mitt, men jeg spør her etter å ha kommet til kort i googlingen (inklusive lovdata). Forhåpentligvis finnes det noen blant forumets medlemmer som kan hjelpe meg i min nød.
Min lille familie bor i fjerde etasje i en bygård midt i sentrum av en av Norges største byer. Ja, vi er vant med det meste av hva bylivet medfører av gleder og ubehageligheter. Her har vi bodd i snart åtte år, et kvartal unna en av de populære lysløypene. For to år siden ble et av butikklokalene på gateplan i gården leid ut og samtidig bygget om til kebabsjappe med tilhørende storkjøkken. Siden den tid har vi levd med overfylte søppelspann, "morsomme" dufter på bakgangen, matrester og verre typer rester i inngangspartiet hver morgen, vareleveranser i bakgården midt på natten, biler på tomgang i lang rekke langs fortauet natten lang, og halve byen drita fulle på vei hjem eller til nachspill jallende på trappeavsatsen vår hver eneste langhelg. Skulle gjerne vært det foruten, men like vel er det ikke det som plager oss mest.
Det som plager oss mest er at de nå har tatt i bruk barkrakker i gatekjøkkenlokalet. Nei, det er ingen restaurant med bord, det er et gatekjøkken med høy disk. Men også med flislagt gulv. Gården vi bor i er fra mellomkrigstiden. Hver gang en barkrakk skrapes langs gulvet, så hører vi det tydelig frie etasjer over. Gatekjøkkenet stenger når siste gjest har gått (ca. 04), så rydder de. De holder helt stengt fra 06. til 09. Utenom det tidsintervallet så skrapes det på gulvet jevnt og trutt. Vi har to små barn på fire og ett, de våkner lett hver gang det skrapes langs gulvet. For å illustrere hvor høylydt dette oppfattes; vi fikk en ny partysvenske til nabo. Under hans innflytningsfest måtte vi be ham dempe bassen, noen han ikke så vitsen i all den tid han ble holdt våken hver natt fordi vi ommøblerte. Trodde han. Men det er altså lyden av stolene som flyttes på gatekjøkkenet i første etasje han hadde hørt. Svensken bor under oss i tredje. Lyden "bor" i veggene. I natt våknet ungene fire ganger mellom kl. 02. og 04. Langt fra første gang det skjer.
Utleier av næringslokalet tjener godt på leietaker og virker å være tilbakeholden på å irettesette når vi har bedt dem om det, det har i hvert fall ikke gitt resultater. De som drifter gatekjøkkenet påberoper seg ambulerende å ikke kunne kommunisere godt nok på norsk til å forstå hva vi ønsker å klage på, eller så ber de oss flytte fra sentrum om vi ikke tåler bråk de gangene vi når gjennom. Vi har selv satt filtknotter på stolbena, flere ganger, men de blir slitt av og det settes ikke på nye av de som drifter gatekjøkkenet. Vi har kommet til et punkt der vi ikke lengre er velkomne inn for å bytte knotter, for å si det slik.
Dette er jo ingen politisak. Hva slags sak er det så? Hvilken instans kan jeg henvende meg til for å med loven (eller direktivet) i hånd kreve at de pælmer stolene sine til helvete eller bolter dem fast? Det jeg har funnet er at noen kommuner, men ikke min egen, har spesifikke regler når det gjelder restriksjoner på slikt bråk (nei, ikke lov om ro og orden). Finnes det nasjonale føringer på dette? Faller det inn under miljøvern? Hva er tilsvarende HMS for privatpersoner og småbarnsfamilier? Må jeg i konfliktrådet med dette? Det kan jo ikke være slik at vi skal tåle så inderlig vel å bli vekket når som helst fordi andre vil gasse seg i junkfood natten lang og ikke makter å løfte en krakk? Ja da, jeg kan gjerne få utført decibelmålinger, men hvem skal jeg fremlegge disse til? Gjelder Bergen kommune om noen kjenner til en kommunal løsning. Steven Segalløsninger trenger jeg ikke, de tenker jeg ofte nok på selv. Dialog er en mulighet som allerede er oppbrukt. Trenger paragrafer og instans.
På forhånd takk.
Redigert av Rednax; 28/12/2014 20:26.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
Re: Hvilken instans kan hjelpe?
[Re: Rednax]
28/12/2014 21:31
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
28/12/2014 21:39
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Evt. vurder å innkalle naboene til møte og samle inn penger til advokat.
|
|
|
[Re: Per-Pusling]
28/12/2014 21:51
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Kan også starte med å sjekke om de betaler full moms for bruk av de barkrakkene. Du beskriver et gatekjøkken (take-away med halv moms). Så fort det er krakker til gjester og bespisning så beveger man seg over til serveringssted med full moms.
T:
|
|
|
28/12/2014 21:58
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville prøvd meg på å ta dem på formalia Det er en hel skog av godkjenninger de skal ha oppfyllt for å drive denne type virksomhet En advokat med spesialfelt på dette kan sikkert hjelpe. Har du pluss hjemforsikring så er advokat hjelp ofte i en slik
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
28/12/2014 22:07
|
VegardSkedsmo
Avhengig
|
Avhengig
Hvis du eier kåken er det verd å sjekke opp sånn skum som man sprøyter inn i gulvet. Det skal visst fungere veldig godt.
|
|
|
28/12/2014 23:02
|
bvp
Avhengig
|
Avhengig
Begynn med en telefon til RVO, det vil si Regionalt Verneombud, hvis han gjør jobben sin blir du kvitt en del lukter og avfall, hvis de serverer inne så skal det også være adskillte toaletter for kunder og betjening, det er vel ting som tyder på at _noen_ kan slippe lett unna RVO mens andre sliter for det meste men det skader ikke å prøve.
Edit:Det er mye strengere regler hvis den er registrert som take-away enn gatekjøkken.
Redigert av bvp; 28/12/2014 23:45.
I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.
T.C. Lemmons
|
|
|
29/12/2014 09:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mattilsynet kan også benyttes til å få "ryddet opp" dersom det er mye avfall som kan tiltrekke seg skadedyr o.l. Slike spisesteder bryter jo regelerket på daglig basis, så her er det bare å engasjere flere naboer til å sende jevnlig henvendelser om kontroll.
De må antagelig purres opp og gjennomføre flere kontroller, men om du er utholdende kan det nok hjelpe.
Samle alle naboer er et godt forslag. Dersom lyden bærer godt er du (og svensken under) neppe de eneste som er plaget. Lag oppslag i gangen og be folk om å melde interesse. Formuler det så enkelt så folk forstår at de kan betale noen kroner og så fikser du resten.
Sjekk reguleringsplan for området/enheten - har de mulighet til å benytte lokalet til formålet? (Det er mange eksempler på boarealer som benyttes til helt andre formål.) Er det foretatt noen bruksendringer av lokalet som åpner for restaurantvirksomhet/spisesteder? Her kan jeg ikke jussen for endringer, men i så fall skulle det kanskje vært sendt ut nabovarsler o.l... Verdt å sjekke opp.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/12/2014 18:33
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Start kvelden med å kappe strømmen. Hver natt. Det gjør underverker. Ikke er det spesielt sporbart tilbake til deg eller...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/12/2014 10:58
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Steven Segalløsninger trenger jeg ikke, de tenker jeg ofte nok på selv.
|
|
|
30/12/2014 14:29
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Vi hadde en sak i sameiet der jeg bor. Bygård i Bergen (Nordnes). Næringslokale (butikk) på gateplan, boligenheter videre oppover i etasjene. Enkelte beboere klaget på at støy fra butikklokale forplantet seg oppover i etasjene, særlige fra varelageret ved bruk av pallejekk. Dette var en sak som det ble kranglet lenge og vel om, men den var også innom kommunen, etter klage fra beboere. Det ble foretatt lydmålinger - det finnes gjeldende grenseverdier, disse mener jeg er nasjonalt regulert og ikke noe kommunen (Bergen kommune) har anledning å overstyre. Jeg mener å huske at det finnes ulike terskelverdier for støy/lyd i hhv. eldre og nyere boliger. Jeg tror regelverket også beskriver både jevn støy (eksempelvis fra ventilasjonsanlegg) og "peak" støy som f.eks. fra pallejekker. Enden på visen ble at eier av næringsseksjonen - på sin regning - la nytt flytende gulv på lageret, samt gjorde diverse andre støydempende tiltak - isolering i tak, egen pallejekk, handlevogner med mykere hjul, etc. Etter dette ble det gjort nye støymålinger og verdiene var innenfor lovens grenser (men minst én beboer var dog likevel ikke fornøyd). Firmaet som gjorde målingene den gangen heter Kilde Akustikk. Tjenestene deres er ganske kostbare. Men du kan sikkert få mer informasjon om lovverk ved å henvende deg til dem. Avdelingen hos kommunen som var involvert i vårt tilfelle var "Etat for Byggesak og private planer." Se også artikkelen under - kommunen er rette instans for å ta saken videre: http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/naboforhold/ikke-goy-med-mye-stoy/
Redigert av mogens; 30/12/2014 14:32.
|
|
|
30/12/2014 16:06
|
Rednax
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for gode innspill og svar!
Helt riktig ønsker vi å "ta" dem på formalia. Vi tok først kontakt med RVO som tilfeldigvis allerede har en forestående kontroll initiert av RVO selv for lenge siden angående nettopp hvilken type virksomhet de driver. RVO foreslo selv at vi "tipser" om kontrollen for at de skal fjerne sitteplassene (og annen tilrettelegging for å spise sittende på stedet) for å slippe påtrykk om å måtte endre driftsform med alt det innebærer. Det virker å være vårt sterkeste kort så langt.
Ellers har vi vært gjennom byggesak, teknisk etat, mattilsynet, arbeidstilsynet, og et nasjonalt direktorat, hverken av dem har snøring på krav om separat kundetoalett når det tilbys sitteplass ved spisested kontra drift som gatekjøkken. De forskjellige kommunale etatene virker ikke å ha kontroll på annet enn nøyaktig hva som faller under deres ansvarsområde, og var heller ikke interessert i brudd på andre regler enn deres "eget", et lite samarbeid dem i mellom kunne ha ført til at driften hadde blitt stengt på dagen i følge hva vi så langt har avdekket. Vi har altså funnet annet grums (bla. formalia vedr bruksendring) som vi kan bruke til vår fordel, noe vi også har fremlagt utleier i tillegg til den forestående kontrollen fra RVO. Enn så lenge blir vi lovet at det blir et møte mellom utleier og driftsansvarlig "på nyåret" hvor det blir ordnet opp, vi gir dem til tredje februar. Støyplagen i seg selv blir det fylkeslegen som må vurdere, så vidt vi forstår er det en prosess som kan ta tid dersom vi skal gå den veien. Men vi satser altså på å eliminere støykilden i seg selv først. (Når det gjelder å gå sammen med naboene; jeg valgte å unnlate at støyproblemet kun råker beboere på den ene siden av oppgangen, den siden som ligger direkte over gatekjøkkenet. Vi har som naboer både fastboende "etablerte" og bofellesskap med høy turnover. Tilfeldigvis er vi de eneste "etablerte" på vår side av oppgangen, resten består av leietagende partysvensker, utelivsarbeidere, og studenter, alle i bofellesskap med høy turnover som så langt ikke har vært interessert i å gå sammen om noen reaksjon annet enn å selv å sporadisk klage direkte til gatekjøkkenet. Unge førstegangsutflyttere tror kanskje de må leve med støy, eller så kan det hende støyen kulminerer maksimalt hos oss. I følge utleier er det kun vi som har klaget til ham så langt, så jeg forfatter et skriv som jeg får samle underskrifter på om ikke det blir løsning "på nyåret".)
Forumet slår til igjen, takk, takk, alle sammen!
RED: Fikk ikke lest Mogens svar før jeg postet. Det var jo høyst relevant, vi får ta en ny telefon til byggesak med dette som referanse. Takk for den også!
Redigert av Rednax; 30/12/2014 19:03.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
30/12/2014 17:51
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Det skal sies at i vårt tilfelle hadde saken også en ekstra dimensjon, noen år i forveien var arealet rett over butikklokalet reseksjonert fra kontor til boliger. Det var imidlertid aldri noen beboere som hadde klaget inntil driften i butikken endret karakter som medførte utvidete åpningstider og hyppigere, og tidligere, vareleveranser. Det var derfor også interessant å undersøke om utbygger den gangen ved reseksjoneringen hadde oppfylt gjeldende krav til støyisolering. Det endte som et blindspor, men uansett så var det en saksbehandler fra byggesak i kommunen som kom på befaring i butikklokalet, og det var denne prosessen som til syvende og sist endte med at seksjonseier utførte støydempende tiltak.
|
|
|
|
|