Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som kan hjelpe?

Noen som kan hjelpe? #1896765 01/12/2014 21:58
V
Verbatim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Hei,
La oss si at en venn var på tur med arbeidsgiver i utlandet. Denne turen var en gratis påskjønnelse/premie til de snekkerne som snekret flest hus i løpet av et år. Turen ble betalt av snekkerbedriftens leverandører. Det ble presisert at den var gratis.

7 måneder senere opplyser bedriften snekkerne som deltok om at de må skatte av turen. Skatt beregnet ut ifra prisen på turen/"goden" deltakerne mottok ved å frivillig delta) da turen ikke er godkjent velferdstur eller firmatur etc.
Skattemyndighetene har selvfølgelig all rett til å kreve dette.

Spørsmål:
Snekker Andersen ville ikke deltatt på turen dersom han måtte skatte av den. Hun blir nå påført et betydelig skattetrekk og deltok i god tro basert på arbeidsgivers lovnad.

Kan hun kreve kompensasjon/regress fra arbeidsgiver for skattetrekket?

(sorry for total anonymitet)

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896766 01/12/2014 22:03
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Høres for meg ut som en dårlig sak. Skatt er Snekker Andersens ansvar. I teorien kan også Snekker Andersen ha så mye fradrag at han uansett ikke ville skattet av dette godet.

At arbeidsgiver ikke forsto at dette var skattepliktig og dermed ikke informerte om dette er litt svakt.

At arbiedsgiver velger å betale masse penger for en tur som ikke er verdt mer enn maksimalt halvparten av kostnaden for Snekker Andersen er ganske dumt, hvorfor ga de ikke heller pengene...

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896771 01/12/2014 22:14
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Sel...aver-og-reiser/

Tror dette er en tapt sak. Det er ditt eget ansvar å føre opp dette på selvangivelsen.

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896772 01/12/2014 22:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
... husk bare at hvis arbeidsgiver (av godhet, ikke plikt) går med på å kompensere for dette, så vil den kompensasjonen også være skattepliktig .... Bare så man ikke går i samme fella en gang til.

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896774 01/12/2014 22:28
V
Verbatim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Sant nok.
Takk for innspill ICON_SMILE

Kan legge til saken.

1: Andersen har vært på tilsvarende tur før, uten å bli trukket skatt.
2: Arbeidsgiveren opplyste om at var null kostnader knyttet til dette.
3.Arbeidsgiveren burde eller skulle ha lagt opp turen slik at det var en godkjent skattefri tur, slik sedvane har vært.

Enig at Andersen må betale skatt av turen.

Mener problemet ligger utenfor skattelovgivningen, men inn under i hvilken grad arbeidsgiver kan invitere på gratistur, som i alle år har vært gratis, for så å ikke kompensere for skattetrekket som det ble opplyst om i ettertid.

Men hva sier jussen når arbeidsgiveren inviterer på en totalt kostnadsfri tur, som i alle år har vært skattefri? Og snekkerne deltok på disse premissene.
Avtaleloven, kan den anvendes?

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896775 01/12/2014 22:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Her tror jeg bare Andersen bør ligge lavt.

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896777 01/12/2014 22:40
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
1) Andersen bør enten passe på at Skatteetaten ikke sjekker det eller proaktivt ringe dem og gjøre opp for sine "synder".
2) Igjen, inntektsbeskatning er en sak mellom Andersen og Skatteetaten.
3) Hadde man vært litt smarte kunne man sikkert fått til det, men da ville også turen vært anderledes. Det fremgår ganske klart av første innlegg at Andersen fikk turen som betaling for godt utført arbeid.

Jeg kan umulig tenke meg at Andersen og arbeidsgiver har noen muntlig avtale om at Andersen skal ha dekket skattekostnadene for en sånn tur. Ref punkt 1 tror jeg snarere Andersen har et problem dersom Skatteetaten ser gjennom tidligere turer.

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Gråstein] #1896778 01/12/2014 22:46
Rene Offline
Besatt
Besatt
Hvis det på forhånd har blitt presisert at turen er gratis, og den også har vært det de foregående årene, men nå viser seg at den ikke blir det allikevel - be arbeidsgiver kompansere tilsvarende beskatningen. X antall overtidstimer, bonus, whatever. Blir selvfølgelig enda dyrere for arbeidsgiver siden de må gi nok til at du etter skatt må gå i null, men det er en lærepenge for dem at de ikke må slenge ordet gratis rundt uten at de mener det.

I min bedrift har vi dekket utgifter til kiropraktor hvis man har problemer med nakke/rygg, men det er ganske klart beskrevet at man må skatte av dette. Da vet jeg det før jeg benytter meg av goden.

Re: Noen som kan hjelpe? [Re: Verbatim] #1896780 01/12/2014 22:58
V
Verbatim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Gråstein, vet ikke helt om vi snakker samme språk her:)

Ingen uenighet om at denne turen var av en slik art at den er skattepliktig.
Ofte er det hårefine skillelinjer.
Tidligere turer hadde nok faglig tyngde, og var godkjent. Andersen og kompani visste ikke noe om innholdet, verken på denne eller tidligere turer.

Som Rene skriver, når det presiseres at det er gratis, og tidligere turer var gratis, da deltar man på de premissene.
Jeg mener derfor dette er ekstremt skjødesløst av arbeidsgiver, og at det foreligger et klart avtalebrudd.

Det er naturlig å tolke "gratis" i denne sammenhengen som at arb.giver også kompenserer for skatt, hvis turen ikke er fritatt for skatt. -Mener nå jeg hvertfall :-/

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå