Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Noen som kan litt om radiostyrte helikopter?

Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? #1888857 12/11/2014 08:58
P
Polly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Hei er ute etter et leketøy, primært for bruk inne og er nybegynner. Får man noe ok til et par tusen kroner eller må man opp i pris?

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1888872 12/11/2014 09:19
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Er det aktuelt med drone? Hubsan-dronene er kjempeartige.

http://www.teknikmagasinet.no/sokeresultat?CMS_SearchString=hubsan

Alle tre variantene er i utgangspunktet samme drone, med følgende forskjeller:

X4: Kun drone
X4 HD: Kamera som lagerer på minnekort
XF FPV: Kamera som overfører til en skjerm på fjernkontrollen slik at du både kan ta opp video og fly uten å se dronen.

Men de er veldig raske så innendørsflyving i en bolig kan være litt kjedelig. Men artig likevel.

Kjøp med ekstra sett propeller. ICON_SMILE

Om du vil ha vanlig helikopter så får du det morro om du legger omtrent et godt piggdekk i det eller litt mer. Sørg bare for å styre unna de som er styrt med infrarød kontrollere.

Selv har jeg hatt det veldig morsomt med Zoopa 150 til 199 kroner:

http://www.expert.no/leker/zoopa-150-helikopter/p/10702/?q=helikopter

Skal du ha helikopter for innendørs bruk bør de være ganske små og som med alt annet så blir det morsommere jo mer penger du legger i det. Selvsagt det også opp til en viss grense. så langt over 7-8 hundrelapper tror jeg ikke det er noen vits i å gå.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1888874 12/11/2014 09:25
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Oi.. Du fikk meg til å bla litt rundt og jeg kom over Silverlit Sky Eye:

http://www.teknikmagasinet.no/produkter/radiostyrt/helikoptre/silverlit-sky-eye

Helikopter med kamera og skjerm på fjernkontrollen. 999 kroner. Det kan muligens være verdt et par hundrelapper mer.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1888887 12/11/2014 09:42
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg har helikoptre fra Blade. Dette er mer ordentlig radiostyrt kopter fra en seriøs RC-produsent enn leketøy til et par hundre kroner, og er kapable til skikkelig flyging. Det ene er utstyrt med kollektivpitch (vridbare blader som lar deg fly oppned osv). Er du helt blank, kan jo et først steg kanskje være å teste det som Raskall linker til fra Ekspert, men de billigkoptrene jeg har prøvd er ganske kjedelige og treige greier sammenlignet med de mer seriøse, men selvsagt tilsvarende lettere å fly og.

Her har du også mulighet til å bruke radioer som lar deg bruke et utvalg av enheter med samme radio, radioen jeg bruker har også uttak til simulator som lar deg trene på PC framfor å kræsje dyre leketøy. Jeg bruker denne radioen, som er bra nok til at folk jeg kjenner med titusenvis av kroner i koptre synes den funker greit som backupradio for sine flymaskiner: http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=23_76&products_id=12034

Jeg har et http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=13200 og et http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=15050

Jeg ville startet med et heli med fast pitch. Her på jobb er det flere som flyr med dette: http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=11242 , et kopter som er ganske tilgivende, men samtidig krevende nok til at du føler litt mestring når du får det til.

Vil du starte med det enkleste, kjøper du et med koaksial-rotor som dette http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=11042.

Ellers synes jeg dette så spennende ut for å lære seg å fly "ordentlig" helikopter: http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=18212 , men versjonen som inkluderer radio kryper litt over prisgrensa di.

Vær forberedt på å kræsje, så like greit å kjøpe inn et lager med reservedeler først som sist ICON_SMILE Rotorlinker går ofte hos meg hvertfall. Mine koptre ligger for tiden i yardsale-utgave, da jeg hadde en litt overmodig dag i litt frisk vind ICON_SMILE

Redigert av perbl; 12/11/2014 09:47.

Per B.
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1888928 12/11/2014 10:54
P
Polly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
:-) det er jo masse å velge i!! har bare såvidt vært inne i RC-butikken men ser jo at det må brukes litt tid på surfing rundt omkring...

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1888957 12/11/2014 11:42
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Kan virkelig anbefale Hubsan-dronene. Kjempemorsomt fra første øyeblikk.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: perbl] #1888992 12/11/2014 12:47
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Jeg har helikoptre fra Blade.

Vi har visst endel til felles, Per ICON_WINK

Støtter forslaget om Blade framfor billiggreiene på diverse varehus. Årsaken er først og fremst tilgang på reservedeler. Mange fancy helikoptre og andre dingser lages i en stor batch, og så er hele produktet ute av verden, inklusive reservedeler. Eller butikken, som også selger nesehårsfjernere, piratutgaver av Gardena hageslangeutstyr, USB-minnepinner som ser ut som en ølkork og fotmassasjeapparater, aner ikke hvordan man skal få tak i deler.

Smallsize har greie på sakene. Jeg har en Blade mSR, lite og kanskje litt for krevende for nybegynnere, og et quadcopter av typen Nano QX. Sistnevnte er rasende festlig, liten og du kan skru av stabiliseringsfunksjonen slik at du kan snurre rundt. Jeg kjøper kun BNF, altså Bind and Fly (uten radio), og har for tiden en Spektrum DX6i-radio. Den er billig og holder i massevis for inntil ti modeller.
Kjøp radio separat, og kun modeller du kan binde med radioen. Så slipper du å gå i fella med en interesse som vokser og medfølgende radioer du ikke har bruk for.

Og med små helikoptre for nybegynnere; det kan aldri bli vindstille nok..

Harald

NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Raskall] #1889021 12/11/2014 14:03
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall

"Lite manøvrerbart quadrocopter med videokamera."
Er det ikke bedre med et som er veldig manøvrerbart? ICON_SMILE

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Dan] #1889029 12/11/2014 14:23
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Dan

"Lite manøvrerbart quadrocopter med videokamera."
Er det ikke bedre med et som er veldig manøvrerbart? ICON_SMILE

Hehe.. De mener nok noe annet enn hva de skriver. Det er særdeles manøvrerbart. ICON_SMILE

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Raskall] #1889042 12/11/2014 14:44
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kjøp med ekstra sett propeller. ICON_SMILE

I den grad det er mulig.

Jeg kjøpte to stk. MicroCopter på Teknikmagasinet rett før julaften i fjor for at gutta på snart 20 skulle få leke til jul.

Rotoren varte i 10min. på begge to

Jeg dro tilbake over jul for å kjøp flere rotorer.

Det hadde de ikke som vare!!

Jeg kunne dog prøve en annen butikk!! var svaret!! På mitt spørsmål om de hadde de samme varenummer var svaret bekreftende.

Hadde ikke mer tid å bruke, så dett var dett.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Kanondal] #1889048 12/11/2014 15:01
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Reservedeler til Hubsan-dronene selges i hopetall på ebay, DX, hobbybutikker, osv.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889050 12/11/2014 15:06
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27698

Denne sparer både vegger, fjes og propeller.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: kjerts] #1889068 12/11/2014 16:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: kjerts
http://elefun.no/p/prod.aspx?v=27698

Denne sparer både vegger, fjes og propeller.

Den følger med på HD-varianten. Klarer likevel å ødelegge propeller. ICON_SMILE

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889071 12/11/2014 16:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Støtter forslaget om Blade. Jeg har en tidligere utgave tilsvarende det som er CX nå. Morsom sak, flyr fint inne i stua med litt trening, men morsomst ute.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889138 12/11/2014 20:15
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg startet med et Walkera mikrohelikopter med fixed pitch rotor, og lærte meg å fly det på kjøkkenet, før jeg gikk videre til en Trex 450-kopi fra hobbyking. Generelt sett så er ikke disse mikrosakene særlig enkle å lære å fly, da større helikopter er mye mer stabile og kontrollerbare, men det kan være greit å ha noe tilnærmet uknuselig for å finne ut av det mest grunnleggende.

Trex-kopiene fra HK ( http://www.hobbyking.com/hobbyking/store...mpat_Ver_2.html ) er så billige at man kan kjøpe 3-4 stk, og bare flytte over delene som ryker etter hvert som man kræsjer, så med en billig radio (både Spektrum og Futaba har "entry level"-modeller med helikopterprogram med CCPM osv) og servoer, motor og ESC fra hobbyking så har du en bra nybegynnerpakke (vel å merke til utendørsbruk).

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Kanondal] #1889382 13/11/2014 11:12
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kanondal

Jeg dro tilbake over jul for å kjøp flere rotorer.

Det hadde de ikke som vare!!

Jeg kunne dog prøve en annen butikk!! var svaret!! På mitt spørsmål om de hadde de samme varenummer var svaret bekreftende.

Hadde ikke mer tid å bruke, så dett var dett.

Som nevnt i ovenstående post; akkurat dette er årsaken til at man skal droppe Teknikmagasinet og tilsvarende butikker hvis man har såpass selvinnsikt at man skjønner det vil være nødvendig med reservedeler. I Smallsize-butikken på Ensjø i Oslo er det en hel vegg med reservedeler ned til minste detalj. Ikke koster de så fryktelig mye heller. Og minstemann som fikk eget hellikopter trenger ikke legge en gryende hobby på hylla fordi rotorbladene brakk.

Harald

NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889408 13/11/2014 11:46
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Droner er etter min mening noe det burde vært lisensjakt på. Mer lettflygende rc-ting betyr at flere uten kontroll og vett har ting over hodet på folk. og så er det jo det etiske aspektet da, når hvem som helst kan filme nabokonas forsøk på å sole seg. Og det er jo en drømmedings for papparatzier.
Husker også politiet reagerte under lærdals-brannen om at det krydde av droner som forstyrret slukkearbeidet.

Da må helikopter være mer gunstig da det gir litt mer mestringsfølelse og sansynligvis morsommere når man kommer til et visst brukernivå. Og bruksområdet er vel noe annet også.

Trønder osv
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889431 13/11/2014 12:10
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du filme nabokona, bør du vel heller snike deg innpå med vanlig kamera uten bråkete propeller.

Skal man få pepper for å foreslå et quadcopter til innebruk, bare fordi antallet propeller er det samme som på "droner" enkelte misbruker og ikke mestrer?

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889437 13/11/2014 12:20
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Profesjonelle fotografer er allerede omfattet av et ekstremt komplisert byråkrati for å få tillatelse til å fotografere fra luften, enten det er fra en innleid Cessna, Bell-helikopter eller stående på bakken med en radio i hånda.

Byråkratiet er så omfattende at det skal forenkles. Og innsatsledere på et skadested vil ha myndighet til å forby flyving om det berører sikkerhet eller etterforskning.

Men helt enig; det er mange idioter med flygende kameraer som lar fornuften svinne av tanken på nabokona som soler seg naken på verandaen. Men - det var vel en del profeter som varslet verdens undergang (i den grad en naken nabokone representerer undergangen..) da mobiltelefoner fikk kameraer også.

Harald

NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889445 13/11/2014 12:44
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Apropos droner (og DIY): Er det noen som vet noe om Rotorbits fra Hobbyking?
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__1247__501__Multi_Rotors_Parts-RotorBits.html

Jeg har ingen RC-erfaring fra før, men kombinasjonen av RC og DIY ser veldig morsom ut...

-Magnus
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: langen] #1889455 13/11/2014 13:04
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: langen
Apropos droner (og DIY): Er det noen som vet noe om Rotorbits fra Hobbyking?
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__1247__501__Multi_Rotors_Parts-RotorBits.html

Jeg har ingen RC-erfaring fra før, men kombinasjonen av RC og DIY ser veldig morsom ut...

Ingen erfaring med akkurat Rotorbits, men resten av DIY-biten har jeg drevet med. diverse ramme-kit, fartskontrollere, motorer, kontrollerkort, fpv-opplegg osv.

Disse er jo veldig i vinden, nå:
http://www.fpvmodel.com/zmr250-250mm-mini-quadcopter-fpv-arf-rtf_g762.html

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Espen J] #1889727 14/11/2014 08:28
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen J
Droner er etter min mening noe det burde vært lisensjakt på. Mer lettflygende rc-ting betyr at flere uten kontroll og vett har ting over hodet på folk. og så er det jo det etiske aspektet da, når hvem som helst kan filme nabokonas forsøk på å sole seg. Og det er jo en drømmedings for papparatzier.
Husker også politiet reagerte under lærdals-brannen om at det krydde av droner som forstyrret slukkearbeidet.

Da må helikopter være mer gunstig da det gir litt mer mestringsfølelse og sansynligvis morsommere når man kommer til et visst brukernivå. Og bruksområdet er vel noe annet også.

Hvor stort er egentlig dette problemet?

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Dexter] #1889854 14/11/2014 12:55
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter

Legehelikopteret lander ikke når det er en eller flere droner flaksende over et ulykkessted. Inntil politiets innsatsleder finner piloten bak reportasjebilen, kan viktige sekunder gå tapt.
Problemet er ikke stort i antall hendelser, men hvis det først er der, kan viktig tid gå med til å løse andre problemer enn livredning.

Harald

NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889879 14/11/2014 13:55
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med signaturen "Sykling er frihet, ikke anarki. Ta hensyn til folk og natur.", virker det som du har en høne å plukke med enkelte syklister, men det er vel ikke skuddpremie på alle syklister? Generaliseringen om droner henger ikke på greip.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Dexter] #1889903 14/11/2014 14:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dexter

Hvorfor trenges det i det hele tatt lisens til å skytte ned droner?
Kom vi ikke nylig frem til at det er greit å sykle over eller ta dem ned med en ølboks?

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1860298

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889908 14/11/2014 15:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og når vi er inne på RTF eller BNF.
Dattera har lyst på en litt større helikopter og jeg ser litt på det med RTF/BNF.
Blade har helikoptre (samme modell) som kan kjøpes både med og uten radio. Betyr dette at hvis man kjøper en RTF (spectrum2?) så kan radioen (i det minste i noen tilfeller) også brukes til å styre andre helikoptre (BNF?) eller går dette bare en vei.
BNF kan styre 'alle', RTF kan bare styre helikopteren den er 'låst' til.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889909 14/11/2014 15:06
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg aldri bedt noen om å skyte droneflygerne heller...

Jeg ser på det som en uting at droner nå har blitt såpass billige og lettflyvende at du ikke lengre har den naturlige IQ-sperren for å bruke det. Være seg ulykkessteder hvor helikoptre ikke ønsker droner sugd inn i propellen, personer som lurer på hva naboen, evt kjendisen, i 5- etasje av blokka gjør etter mørkets frembrudd eller de som ønsker å få unike naturbilder og forstyrrer hekkende fugler etc.

Det er desverre en del personer som ser på forbud som en mulighet til å gjøre noe unikt som andre ikke ville gjort.

Problemet har ikke blitt grusomt stort, men det er et potensiale for det, og jeg håper det kommer regelverk inn før det blir et problem.

Trønder osv
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Espen J] #1889914 14/11/2014 15:26
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Nå har jeg aldri bedt noen om å skyte droneflygerne heller...

Jeg ser på det som en uting at droner nå har blitt såpass billige og lettflyvende at du ikke lengre har den naturlige IQ-sperren for å bruke det. Være seg ulykkessteder hvor helikoptre ikke ønsker droner sugd inn i propellen, personer som lurer på hva naboen, evt kjendisen, i 5- etasje av blokka gjør etter mørkets frembrudd eller de som ønsker å få unike naturbilder og forstyrrer hekkende fugler etc.

Det er desverre en del personer som ser på forbud som en mulighet til å gjøre noe unikt som andre ikke ville gjort.

Problemet har ikke blitt grusomt stort, men det er et potensiale for det, og jeg håper det kommer regelverk inn før det blir et problem.

Regelverket er der og det er strengt nok i massevis. Man må søke og ha tillatelse for å filme fra luften. Dette får man ikke uten videre.

For flyving uten kamera gjelder samme regler som modellfly.

Dette er ikke droneflyvning. Når man styrer modellen på samme måte som et modellfly og navigerer med direkte sikt til modellen er det modellflyreglement som gjelder. Uansett om man har kamera ombord eller ikke. Det er media som har gått i fella og kaller alt for droneflyvning.

For FPV (man flyr via live bilde sent fra modellen) gjelder egne regler.

For ekte droner UAV er det igjen helt eget regelverk, og det er restriktivt og man må søke for å få lov.

Samme problematikk som andre forbrytelser. Regelverket ligger der, strafferammer er definerte.
Allikevel velger noen å bryte reglene.

-------------------------------
NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1889917 14/11/2014 15:34
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Forøvrig er det mye morsommere å mestre helikopter, og enda morsommere enn det igjen å fly skikkelige modellfly.

Utstyr kjøper man i ekte hobbysjapper, teknikkmagasinet etc er for leketøy.
Det blir ikke nødvendigvis dyrere, men man får hjelp, deler, som regel mye bedre flyvemaskin og en mye bedre opplevelse.

Quad (multirotor) var morsomt å bygge selv, programmere kort etc. Men når man hadde gjort det og skulle fly så ble det fort kjedelig.

Man melder seg også inn i klubb, følger reglene etc og blir pushet til å bli bedre av det.

Modellflygere og syklister har forøvrig samme formel for anntall fly/sykler man må ha "n+1"

Redigert av Lunix; 14/11/2014 15:35.

-------------------------------
NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Lunix] #1889919 14/11/2014 15:45
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Lunix

Modellflygere og syklister har forøvrig samme formel for anntall fly/sykler man må ha "n+1"

Så mange sykler har jeg ikke plass til. Trur det er ca 10-12 modellfly i hangaren som desverre ikke får luftet seg så ofte som før :-(

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå