Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 231 av 234 1 2 229 230 231 232 233 234

Er fat-bike et bra konsept?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Tor Ivan] #1889196 12/11/2014 23:52
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
D
Desmo Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
D
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Sitat: Tor Ivan
Hvorfor er det ikke flere som setter Lefty på fatbike'n? Har hatt det i to år og det funker som bare det:)


Har vært på utkikk etter Lefty av riktig type en stund, men de er ikke fryktelig lette å finne.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Håvard H] #1889197 13/11/2014 00:18
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Sitat: Håvard H
Sitat: KKippernes
Quote:
Finnes Terrengsykkelmagasinet på nett? Noen som har testen av fatbike i det siste bladet framfor seg?
Noen som kan rangere syklene fra best til verst med poengscore?



Sitat: Håvard H
Ingen vant, men en sykkel ble kåret til mest 'allsidig'.

Les testen med noen skjeer salt, og sveip innom tidligere i denne tråden hvor ikke alle (inkludert meg selv) var like imponert over graden av konsekvent poenggiving.

Mvvh


Jeg håper at du også tar deg tid til å lese mitt/våre tilsvar. Vi har redegjort ganske tydelig for testen, og oppklart i feiltolkninger av teksten.

// Kristoffer - Terrengsykkel


Må vel være greit at han som luret på denne testen også leser det som er skrevet av innvendinger på forumet ?

Da kan kan jo gjøre seg opp sin egen mening ikke sant ? - inklusive innvendinger og tilsvar ?


Enig, Håvard H.

Jeg stilte en del kritiske spørsmål til testen og metodikken, men synes TS svarte relativt bra. Må bare presisere at tiltenkt bruk bør styre valget av fatbike. For meg er det alfa omega med gode flytegenskaper på snø (spesielt løssnø og ved plussgrader), og da er det 100 mm felger som gjelder med 4,8" dekk. Kjedestaglengden kan godt være lang, leste jeg, for å få bedre tyngdefordeling og unngå gjennomsynking med bakhjulet. Og lav vekt, spesielt av hjulsettet, er alltid en fordel men ikke førstepri.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Håvard Berger] #1889208 13/11/2014 06:45
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
N
Negua Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Sitat: Håvard Berger
Sitat: Håvard H
Sitat: KKippernes
Quote:
Finnes Terrengsykkelmagasinet på nett? Noen som har testen av fatbike i det siste bladet framfor seg?
Noen som kan rangere syklene fra best til verst med poengscore?



Sitat: Håvard H
Ingen vant, men en sykkel ble kåret til mest 'allsidig'.

Les testen med noen skjeer salt, og sveip innom tidligere i denne tråden hvor ikke alle (inkludert meg selv) var like imponert over graden av konsekvent poenggiving.

Mvvh


Jeg håper at du også tar deg tid til å lese mitt/våre tilsvar. Vi har redegjort ganske tydelig for testen, og oppklart i feiltolkninger av teksten.

// Kristoffer - Terrengsykkel


Må vel være greit at han som luret på denne testen også leser det som er skrevet av innvendinger på forumet ?

Da kan kan jo gjøre seg opp sin egen mening ikke sant ? - inklusive innvendinger og tilsvar ?


Enig, Håvard H.

Jeg stilte en del kritiske spørsmål til testen og metodikken, men synes TS svarte relativt bra. Må bare presisere at tiltenkt bruk bør styre valget av fatbike. For meg er det alfa omega med gode flytegenskaper på snø (spesielt løssnø og ved plussgrader), og da er det 100 mm felger som gjelder med 4,8" dekk. Kjedestaglengden kan godt være lang, leste jeg, for å få bedre tyngdefordeling og unngå gjennomsynking med bakhjulet. Og lav vekt, spesielt av hjulsettet, er alltid en fordel men ikke førstepri.


Da har jeg et godt utgangspunkt. 100mm felg, 4.8", lav vekt og lang kjedestaglengde.
Hvilken sykkel har du, Håvard Berger?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Tor Ivan] #1889355 13/11/2014 10:42
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
L
Lunix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Sitat: Tor Ivan
Hvorfor er det ikke flere som setter Lefty på fatbike'n? Har hatt det i to år og det funker som bare det:)


Hvilken lefty og hva må gjøres om?
Finnes det lefty nav uten offset?
Finnes det ferdige kit?

Redigert av Lunix; 13/11/2014 10:49.

-------------------------------
NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Lunix] #1889361 13/11/2014 10:46
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Du må ha en Lefty av gammel type med løse klemmer. Så må du skaffe fatbikespesifikk klemme fra Mendon Cycle Smith, før du må bygge nytt hjul (offset) basert på Lefty-nav.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1889370 13/11/2014 10:52
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
L
Lunix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Takk, har sett på den løsningen før og da tror jeg heller det blir en Bluto.

Den nye leftyen, med nav uten offset.... det hadde vært snadder det (dyrt snadder)


-------------------------------
NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1889520 13/11/2014 15:45
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 325
M
Mortenste Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 325
Har undersøkt litt nå,virker som du kan bruke supermax uten å bytte klemmer.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1889674 13/11/2014 23:45
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
L
Lunix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Hmm, ny Lefty supermax ca 10 lapper, Chris King nav for fat 2 lapper og så 1 lapp for nye kroner.
Så litt moms og frakt.

Dette blir for dyrt, over til plan b


-------------------------------
NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Negua] #1889679 14/11/2014 01:31
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Sitat: Negua
Sitat: Håvard Berger
Enig, Håvard H.

Jeg stilte en del kritiske spørsmål til testen og metodikken, men synes TS svarte relativt bra. Må bare presisere at tiltenkt bruk bør styre valget av fatbike. For meg er det alfa omega med gode flytegenskaper på snø (spesielt løssnø og ved plussgrader), og da er det 100 mm felger som gjelder med 4,8" dekk. Kjedestaglengden kan godt være lang, leste jeg, for å få bedre tyngdefordeling og unngå gjennomsynking med bakhjulet. Og lav vekt, spesielt av hjulsettet, er alltid en fordel men ikke førstepri.


Da har jeg et godt utgangspunkt. 100mm felg, 4.8", lav vekt og lang kjedestaglengde.
Hvilken sykkel har du, Håvard Berger?

Har F3 med Bud og Lou, har flyttet kranken 2,5 mm ut på drivsiden til en kjedelinje på 73,5 mm. Dette har fungert meget bra. Planlegger også å kassettstokke ett drev bak for enda mer klaring til kjedet, men det har egentlig holdt bra nok uten hittil. Har ikke fått testet oppsettet på snø ennå. Hadde Mammut Mk2 før med 100mm og 80 mm felger og 4.0 dekk. Den hadde en tendens til å synke igjennom sist Oslo-vinter preget av mye løst føre og plussgrader. Men minusgrafer var stort sett ok. Jeg merket overgangen fra tung til lettere sykkel.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Lunix] #1889688 14/11/2014 06:32
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Lunix
Hmm, ny Lefty supermax ca 10 lapper, Chris King nav for fat 2 lapper og så 1 lapp for nye kroner.
Så litt moms og frakt.

Dette blir for dyrt, over til plan b
Du får ikke byttet krone på SuperMax...


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Håvard Berger] #1889763 14/11/2014 09:41
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Sitat: Håvard Berger
Har F3 med Bud og Lou, har flyttet kranken 2,5 mm ut på drivsiden til en kjedelinje på 73,5 mm. Dette har fungert meget bra. Planlegger også å kassettstokke ett drev bak for enda mer klaring til kjedet, men det har egentlig holdt bra nok uten hittil. Har ikke fått testet oppsettet på snø ennå. Hadde Mammut Mk2 før med 100mm og 80 mm felger og 4.0 dekk. Den hadde en tendens til å synke igjennom sist Oslo-vinter preget av mye løst føre og plussgrader. Men minusgrafer var stort sett ok. Jeg merket overgangen fra tung til lettere sykkel.


Dette har du vel beskrevet godt tidligere, men når du flytter kranken slik du beskriver så har du klaring også med 2x10 oppsett - og uten å stokke om på kassetten ? Ble litt usikker på om du kjører 2 eller 1x10.

Flytter du kranken ved å bytte ut de avstandshylsene som er på sykkelen eller - jeg har også en f3? Dersom det er slik: Hva brukte du som hylser/skiver?

Redigert av erikskon; 14/11/2014 09:42.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1889771 14/11/2014 09:57
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
L
Lunix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Sitat: baronKanon
Sitat: Lunix
Hmm, ny Lefty supermax ca 10 lapper, Chris King nav for fat 2 lapper og så 1 lapp for nye kroner.
Så litt moms og frakt.

Dette blir for dyrt, over til plan b
Du får ikke byttet krone på SuperMax...


Nei, det gjør man visst ikke. Var jeg som misforsto infoen på Lamere sine sider. Onyx hadde laget ett adapter for å montere Supermaxen på Lamereramma, men det var vel for å få den til å passe på vanlig tapered ramme går jeg ut fra.
Ser rått ut
[img]https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hpho...amp;oe=54D1B88D[/img]
[img]https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hpho...amp;oe=55165B82[/img]
HuDu på 65mm lamere karbonfelg

Men uten mulighet til å bytte krone (eller heter det klemmer?) får man begrensning i dekkbredde, eller så får man feil tracking frem/bak. Jo mere offset man bygger inn jo galere blir vel trackingen.

Fant ikke info om max bredde noe sted.

Og så blir det "litt" dyrt selvfølgelig

Redigert av Lunix; 14/11/2014 10:14.

-------------------------------
NOTS
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1889814 14/11/2014 11:26
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
På bildet forfra, ser man jo at forhjulet er utenfor linjen, og det blir nok vinglete med sentrert bakhjul.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1889820 14/11/2014 11:35
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele?


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: H.Iversen] #1889823 14/11/2014 11:38
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: H.Iversen
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele?
Når du reiser deg opp fra den, blir setet enda høyere.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1889830 14/11/2014 11:44
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Sitat: baronKanon
Sitat: H.Iversen
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele?
Når du reiser deg opp fra den, blir setet enda høyere.
notert...


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: H.Iversen] #1889834 14/11/2014 11:50
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: H.Iversen
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele?

Jeg anbefaler å vurdere Suntour NCX. Jeg har den på jobbsykkelen. Om jeg ikke husker helt feil så så jeg at Geir Anders anbefalte den, men det klarer jeg ikke å finne nå. Men den har selvsagt samme problem som Thudbuster, setet blir høyere når du reiser deg.



Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Arne_And] #1889836 14/11/2014 11:55
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
Sitat: Arne_And
Sitat: H.Iversen
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele?

Jeg anbefaler å vurdere Suntour NCX. Jeg har den på jobbsykkelen. Om jeg ikke husker helt feil så så jeg at Geir Anders anbefalte den, men det klarer jeg ikke å finne nå. Men den har selvsagt samme problem som Thudbuster, setet blir høyere når du reiser deg.
Takk for tipset.


Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1890006 14/11/2014 21:52
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
T
Tor Arne Offline
Besatt
Offline
Besatt
T
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Karbonfiberskjermene mine fungerer fint på snø. Har sykla mange turer i både snø og litt sørpe uten trøbbel.

Støtta fungerer også fint. ICON_WINK

Bilde av vintertransportsykkelen med skjermer, uten støtte og muffer:

Redigert av Tor Arne; 14/11/2014 21:53.
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1890443 17/11/2014 05:40
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
R
Rukus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Ser at på den Australske siden til Diamant, så står det at Mammut F3 er 11.3 kg. Stemmer det? Isåfall så er den lettere enn BigBob 7.0 i karbon.....høres litt rart ut...


det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Rukus] #1890520 17/11/2014 10:21
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: Rukus
Ser at på den Australske siden til Diamant, så står det at Mammut F3 er 11.3 kg. Stemmer det? Isåfall så er den lettere enn BigBob 7.0 i karbon.....høres litt rart ut...


Stemmer nok, men det ble muligens tatt litt for mye vekt av F3 ift hva som funker, bl.a Schwalbe 13F slanger og veldig spinkle bremseskiver drar vekta ned.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1890642 17/11/2014 14:20
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
R
Rukus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Så den er lettere enn karbon sykkelen? Må nesten ned på den lokale sjappa og veie ICON_TONGUE


det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: erikskon] #1890673 17/11/2014 16:07
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Sitat: erikskon
Sitat: Håvard Berger
Har F3 med Bud og Lou, har flyttet kranken 2,5 mm ut på drivsiden til en kjedelinje på 73,5 mm. Dette har fungert meget bra. Planlegger også å kassettstokke ett drev bak for enda mer klaring til kjedet, men det har egentlig holdt bra nok uten hittil. Har ikke fått testet oppsettet på snø ennå. Hadde Mammut Mk2 før med 100mm og 80 mm felger og 4.0 dekk. Den hadde en tendens til å synke igjennom sist Oslo-vinter preget av mye løst føre og plussgrader. Men minusgrafer var stort sett ok. Jeg merket overgangen fra tung til lettere sykkel.


Dette har du vel beskrevet godt tidligere, men når du flytter kranken slik du beskriver så har du klaring også med 2x10 oppsett - og uten å stokke om på kassetten ? Ble litt usikker på om du kjører 2 eller 1x10.

Flytter du kranken ved å bytte ut de avstandshylsene som er på sykkelen eller - jeg har også en f3? Dersom det er slik: Hva brukte du som hylser/skiver?

Ja, jeg har ikke stokket om kassetten ennå og det er klaring med 2x10 uten å stokke om, men det kan hende at kjedet subber bittelitt i dekket ved tunge tråkk i bratt oppoverbakke (litt vanskelig for meg å se/oppdage). Uansett tror jeg at jeg kommer til å stokke om snart, fordi kjedelinjen blir litt bedre på de letteste girene som jeg har brukt mye på stier. Tror ikke jeg tar meg bryet med 1x10-oppsett.

Hvis jeg husker riktig, så er spacerne på begge sider av krankakslingen ca 19 mm brede. Jeg satte på en ekstra 2,5 mm spacer på drivsiden, byttet ut 19 mm spacer på venstre side med en på 15,5 mm + 1 mm. Total bredde på spacere er dermed den samme som originalt. På den måten flyttes pedalarmer og klinger/kjedelinje 2,5 mm til høyre. fjærskiven er fortsatt helt til venstre side mot venstre pedalarm.

Spacere (finnes et norsk ord?) kjøpte jeg på eBay ved søk på BB30 / PF30.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Håvard Berger] #1890678 17/11/2014 16:15
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
Sitat: Håvard Berger
Spacere (finnes et norsk ord?)

Avstandsringer eller avstandsskiver har jeg sett før, ihvertfall.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: anderfo] #1890723 17/11/2014 17:58
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Distanseringer.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: baronKanon] #1890874 17/11/2014 23:05
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
H
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Sitat: baronKanon
Distanseringer.

Er det fasit? ICON_SMILE Avstandsringer høres jo mer norsk ut?

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Håvard Berger] #1890891 18/11/2014 05:41
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Håvard Berger
Er det fasit? ICON_SMILE Avstandsringer høres jo mer norsk ut?

Norsk og norsk... Vil du hente det fra tyske Abstand eller franske distance? ICON_SMILE Begge kommer sannsynligvis fra samme latin, distantia.

Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1890903 18/11/2014 06:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sånn kjapt googlesøk tilsier at det er greit å bruke både avstandsring og distansering, selv om det er ufattelig mange som er late og bruker "spacer".


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1891046 18/11/2014 11:05
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
R
Rukus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Jeeeeez. Hvor gamle er dere..?


det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Er fat-bike et bra konsept? [Re: Thorst] #1891058 18/11/2014 11:20
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
V
vehe Offline
Besatt
Offline
Besatt
V
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
På en lokal g-sport fant jeg faktisk en Mk1 Mammut til den nette pris av 14999,- thinking

Side 231 av 234 1 2 229 230 231 232 233 234

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå