Er fat-bike et bra konsept?
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tor Ivan]
#1889196
12/11/2014 23:52
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 639 |
Hvorfor er det ikke flere som setter Lefty på fatbike'n? Har hatt det i to år og det funker som bare det:) Har vært på utkikk etter Lefty av riktig type en stund, men de er ikke fryktelig lette å finne.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Håvard H]
#1889197
13/11/2014 00:18
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Finnes Terrengsykkelmagasinet på nett? Noen som har testen av fatbike i det siste bladet framfor seg? Noen som kan rangere syklene fra best til verst med poengscore? Ingen vant, men en sykkel ble kåret til mest 'allsidig'.
Les testen med noen skjeer salt, og sveip innom tidligere i denne tråden hvor ikke alle (inkludert meg selv) var like imponert over graden av konsekvent poenggiving.
Mvvh Jeg håper at du også tar deg tid til å lese mitt/våre tilsvar. Vi har redegjort ganske tydelig for testen, og oppklart i feiltolkninger av teksten. // Kristoffer - Terrengsykkel Må vel være greit at han som luret på denne testen også leser det som er skrevet av innvendinger på forumet ? Da kan kan jo gjøre seg opp sin egen mening ikke sant ? - inklusive innvendinger og tilsvar ? Enig, Håvard H. Jeg stilte en del kritiske spørsmål til testen og metodikken, men synes TS svarte relativt bra. Må bare presisere at tiltenkt bruk bør styre valget av fatbike. For meg er det alfa omega med gode flytegenskaper på snø (spesielt løssnø og ved plussgrader), og da er det 100 mm felger som gjelder med 4,8" dekk. Kjedestaglengden kan godt være lang, leste jeg, for å få bedre tyngdefordeling og unngå gjennomsynking med bakhjulet. Og lav vekt, spesielt av hjulsettet, er alltid en fordel men ikke førstepri.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Håvard Berger]
#1889208
13/11/2014 06:45
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389
Negua
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 389 |
Finnes Terrengsykkelmagasinet på nett? Noen som har testen av fatbike i det siste bladet framfor seg? Noen som kan rangere syklene fra best til verst med poengscore? Ingen vant, men en sykkel ble kåret til mest 'allsidig'.
Les testen med noen skjeer salt, og sveip innom tidligere i denne tråden hvor ikke alle (inkludert meg selv) var like imponert over graden av konsekvent poenggiving.
Mvvh Jeg håper at du også tar deg tid til å lese mitt/våre tilsvar. Vi har redegjort ganske tydelig for testen, og oppklart i feiltolkninger av teksten. // Kristoffer - Terrengsykkel Må vel være greit at han som luret på denne testen også leser det som er skrevet av innvendinger på forumet ? Da kan kan jo gjøre seg opp sin egen mening ikke sant ? - inklusive innvendinger og tilsvar ? Enig, Håvard H. Jeg stilte en del kritiske spørsmål til testen og metodikken, men synes TS svarte relativt bra. Må bare presisere at tiltenkt bruk bør styre valget av fatbike. For meg er det alfa omega med gode flytegenskaper på snø (spesielt løssnø og ved plussgrader), og da er det 100 mm felger som gjelder med 4,8" dekk. Kjedestaglengden kan godt være lang, leste jeg, for å få bedre tyngdefordeling og unngå gjennomsynking med bakhjulet. Og lav vekt, spesielt av hjulsettet, er alltid en fordel men ikke førstepri. Da har jeg et godt utgangspunkt. 100mm felg, 4.8", lav vekt og lang kjedestaglengde. Hvilken sykkel har du, Håvard Berger?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Tor Ivan]
#1889355
13/11/2014 10:42
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Hvorfor er det ikke flere som setter Lefty på fatbike'n? Har hatt det i to år og det funker som bare det:) Hvilken lefty og hva må gjøres om? Finnes det lefty nav uten offset? Finnes det ferdige kit?
Redigert av Lunix; 13/11/2014 10:49.
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Lunix]
#1889361
13/11/2014 10:46
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Du må ha en Lefty av gammel type med løse klemmer. Så må du skaffe fatbikespesifikk klemme fra Mendon Cycle Smith, før du må bygge nytt hjul (offset) basert på Lefty-nav.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1889370
13/11/2014 10:52
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Takk, har sett på den løsningen før og da tror jeg heller det blir en Bluto.
Den nye leftyen, med nav uten offset.... det hadde vært snadder det (dyrt snadder)
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1889520
13/11/2014 15:45
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 325
Mortenste
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 325 |
Har undersøkt litt nå,virker som du kan bruke supermax uten å bytte klemmer.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1889674
13/11/2014 23:45
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Hmm, ny Lefty supermax ca 10 lapper, Chris King nav for fat 2 lapper og så 1 lapp for nye kroner. Så litt moms og frakt.
Dette blir for dyrt, over til plan b
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Negua]
#1889679
14/11/2014 01:31
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Enig, Håvard H.
Jeg stilte en del kritiske spørsmål til testen og metodikken, men synes TS svarte relativt bra. Må bare presisere at tiltenkt bruk bør styre valget av fatbike. For meg er det alfa omega med gode flytegenskaper på snø (spesielt løssnø og ved plussgrader), og da er det 100 mm felger som gjelder med 4,8" dekk. Kjedestaglengden kan godt være lang, leste jeg, for å få bedre tyngdefordeling og unngå gjennomsynking med bakhjulet. Og lav vekt, spesielt av hjulsettet, er alltid en fordel men ikke førstepri. Da har jeg et godt utgangspunkt. 100mm felg, 4.8", lav vekt og lang kjedestaglengde. Hvilken sykkel har du, Håvard Berger? Har F3 med Bud og Lou, har flyttet kranken 2,5 mm ut på drivsiden til en kjedelinje på 73,5 mm. Dette har fungert meget bra. Planlegger også å kassettstokke ett drev bak for enda mer klaring til kjedet, men det har egentlig holdt bra nok uten hittil. Har ikke fått testet oppsettet på snø ennå. Hadde Mammut Mk2 før med 100mm og 80 mm felger og 4.0 dekk. Den hadde en tendens til å synke igjennom sist Oslo-vinter preget av mye løst føre og plussgrader. Men minusgrafer var stort sett ok. Jeg merket overgangen fra tung til lettere sykkel.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Lunix]
#1889688
14/11/2014 06:32
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hmm, ny Lefty supermax ca 10 lapper, Chris King nav for fat 2 lapper og så 1 lapp for nye kroner. Så litt moms og frakt.
Dette blir for dyrt, over til plan b Du får ikke byttet krone på SuperMax...
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Håvard Berger]
#1889763
14/11/2014 09:41
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Har F3 med Bud og Lou, har flyttet kranken 2,5 mm ut på drivsiden til en kjedelinje på 73,5 mm. Dette har fungert meget bra. Planlegger også å kassettstokke ett drev bak for enda mer klaring til kjedet, men det har egentlig holdt bra nok uten hittil. Har ikke fått testet oppsettet på snø ennå. Hadde Mammut Mk2 før med 100mm og 80 mm felger og 4.0 dekk. Den hadde en tendens til å synke igjennom sist Oslo-vinter preget av mye løst føre og plussgrader. Men minusgrafer var stort sett ok. Jeg merket overgangen fra tung til lettere sykkel. Dette har du vel beskrevet godt tidligere, men når du flytter kranken slik du beskriver så har du klaring også med 2x10 oppsett - og uten å stokke om på kassetten ? Ble litt usikker på om du kjører 2 eller 1x10. Flytter du kranken ved å bytte ut de avstandshylsene som er på sykkelen eller - jeg har også en f3? Dersom det er slik: Hva brukte du som hylser/skiver?
Redigert av erikskon; 14/11/2014 09:42.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1889771
14/11/2014 09:57
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Hmm, ny Lefty supermax ca 10 lapper, Chris King nav for fat 2 lapper og så 1 lapp for nye kroner. Så litt moms og frakt.
Dette blir for dyrt, over til plan b Du får ikke byttet krone på SuperMax... Nei, det gjør man visst ikke. Var jeg som misforsto infoen på Lamere sine sider. Onyx hadde laget ett adapter for å montere Supermaxen på Lamereramma, men det var vel for å få den til å passe på vanlig tapered ramme går jeg ut fra. Ser rått ut [img] https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hpho...amp;oe=54D1B88D[/img] [img] https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hpho...amp;oe=55165B82[/img] HuDu på 65mm lamere karbonfelg Men uten mulighet til å bytte krone (eller heter det klemmer?) får man begrensning i dekkbredde, eller så får man feil tracking frem/bak. Jo mere offset man bygger inn jo galere blir vel trackingen. Fant ikke info om max bredde noe sted. Og så blir det "litt" dyrt selvfølgelig
Redigert av Lunix; 14/11/2014 10:14.
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1889814
14/11/2014 11:26
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
På bildet forfra, ser man jo at forhjulet er utenfor linjen, og det blir nok vinglete med sentrert bakhjul.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1889820
14/11/2014 11:35
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: H.Iversen]
#1889823
14/11/2014 11:38
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele? Når du reiser deg opp fra den, blir setet enda høyere.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1889830
14/11/2014 11:44
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele? Når du reiser deg opp fra den, blir setet enda høyere. notert...
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: H.Iversen]
#1889834
14/11/2014 11:50
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele? Jeg anbefaler å vurdere Suntour NCX. Jeg har den på jobbsykkelen. Om jeg ikke husker helt feil så så jeg at Geir Anders anbefalte den, men det klarer jeg ikke å finne nå. Men den har selvsagt samme problem som Thudbuster, setet blir høyere når du reiser deg.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Arne_And]
#1889836
14/11/2014 11:55
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
kjenner jeg er litt sugen på en Thudbuster til min altså. Noen som har erfaringer de kan dele? Jeg anbefaler å vurdere Suntour NCX. Jeg har den på jobbsykkelen. Om jeg ikke husker helt feil så så jeg at Geir Anders anbefalte den, men det klarer jeg ikke å finne nå. Men den har selvsagt samme problem som Thudbuster, setet blir høyere når du reiser deg. Takk for tipset.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1890006
14/11/2014 21:52
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Karbonfiberskjermene mine fungerer fint på snø. Har sykla mange turer i både snø og litt sørpe uten trøbbel. Støtta fungerer også fint.  Bilde av vintertransportsykkelen med skjermer, uten støtte og muffer:
Redigert av Tor Arne; 14/11/2014 21:53.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1890443
17/11/2014 05:40
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Rukus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516 |
Ser at på den Australske siden til Diamant, så står det at Mammut F3 er 11.3 kg. Stemmer det? Isåfall så er den lettere enn BigBob 7.0 i karbon.....høres litt rart ut...
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Rukus]
#1890520
17/11/2014 10:21
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Ser at på den Australske siden til Diamant, så står det at Mammut F3 er 11.3 kg. Stemmer det? Isåfall så er den lettere enn BigBob 7.0 i karbon.....høres litt rart ut... Stemmer nok, men det ble muligens tatt litt for mye vekt av F3 ift hva som funker, bl.a Schwalbe 13F slanger og veldig spinkle bremseskiver drar vekta ned.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1890642
17/11/2014 14:20
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Rukus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516 |
Så den er lettere enn karbon sykkelen? Må nesten ned på den lokale sjappa og veie 
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: erikskon]
#1890673
17/11/2014 16:07
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Har F3 med Bud og Lou, har flyttet kranken 2,5 mm ut på drivsiden til en kjedelinje på 73,5 mm. Dette har fungert meget bra. Planlegger også å kassettstokke ett drev bak for enda mer klaring til kjedet, men det har egentlig holdt bra nok uten hittil. Har ikke fått testet oppsettet på snø ennå. Hadde Mammut Mk2 før med 100mm og 80 mm felger og 4.0 dekk. Den hadde en tendens til å synke igjennom sist Oslo-vinter preget av mye løst føre og plussgrader. Men minusgrafer var stort sett ok. Jeg merket overgangen fra tung til lettere sykkel. Dette har du vel beskrevet godt tidligere, men når du flytter kranken slik du beskriver så har du klaring også med 2x10 oppsett - og uten å stokke om på kassetten ? Ble litt usikker på om du kjører 2 eller 1x10. Flytter du kranken ved å bytte ut de avstandshylsene som er på sykkelen eller - jeg har også en f3? Dersom det er slik: Hva brukte du som hylser/skiver? Ja, jeg har ikke stokket om kassetten ennå og det er klaring med 2x10 uten å stokke om, men det kan hende at kjedet subber bittelitt i dekket ved tunge tråkk i bratt oppoverbakke (litt vanskelig for meg å se/oppdage). Uansett tror jeg at jeg kommer til å stokke om snart, fordi kjedelinjen blir litt bedre på de letteste girene som jeg har brukt mye på stier. Tror ikke jeg tar meg bryet med 1x10-oppsett. Hvis jeg husker riktig, så er spacerne på begge sider av krankakslingen ca 19 mm brede. Jeg satte på en ekstra 2,5 mm spacer på drivsiden, byttet ut 19 mm spacer på venstre side med en på 15,5 mm + 1 mm. Total bredde på spacere er dermed den samme som originalt. På den måten flyttes pedalarmer og klinger/kjedelinje 2,5 mm til høyre. fjærskiven er fortsatt helt til venstre side mot venstre pedalarm. Spacere (finnes et norsk ord?) kjøpte jeg på eBay ved søk på BB30 / PF30.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Håvard Berger]
#1890678
17/11/2014 16:15
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440 |
Spacere (finnes et norsk ord?) Avstandsringer eller avstandsskiver har jeg sett før, ihvertfall.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: anderfo]
#1890723
17/11/2014 17:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: baronKanon]
#1890874
17/11/2014 23:05
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308
Håvard Berger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 308 |
Er det fasit?  Avstandsringer høres jo mer norsk ut?
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Håvard Berger]
#1890891
18/11/2014 05:41
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Er det fasit?  Avstandsringer høres jo mer norsk ut? Norsk og norsk... Vil du hente det fra tyske Abstand eller franske distance?  Begge kommer sannsynligvis fra samme latin, distantia.
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1890903
18/11/2014 06:48
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Sånn kjapt googlesøk tilsier at det er greit å bruke både avstandsring og distansering, selv om det er ufattelig mange som er late og bruker "spacer".
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1891046
18/11/2014 11:05
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Rukus
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516 |
Jeeeeez. Hvor gamle er dere..?
det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
|
|
|
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Thorst]
#1891058
18/11/2014 11:20
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194
vehe
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 3,194 |
På en lokal g-sport fant jeg faktisk en Mk1 Mammut til den nette pris av 14999,-
|
|
|
|
|