Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Selvtekt: sager sykkel i to

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1886869 06/11/2014 21:33
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Med så mange illsinte syklister, kan det bli en utfordring å finne ut hvem som knuste ruta på pub-en, og kappet opp alle dekkene på bilen til innehaveren.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: VegardSkedsmo] #1886914 07/11/2014 05:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: VegardSkedsmo
Sitat: Gråstein
Sannsynligvis har pubeiern vært forbanne på tidligere sykler låst der, kjøpt utstyr og ventet på en anledning til å bruke det. Jeg mistenker at han gledet seg over å kutte den ramma.

100%.

Men noe helt annet, hvordan er det å "sveise karbon"? Kan bli et spennende prosjekt med potensielt spennende/farlig gassdannelser.

Ramme Aluminium

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887005 07/11/2014 09:16
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Her kan Gressvik skaffe seg bra publisitet ved å gi dama ny ramme :-)

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887014 07/11/2014 09:21
Dan Offline
More than words
More than words
I dag på vei til jobben så jeg tilsvarende selvtekt, men må nesten si at jeg likte det litt. Søppelbilen bestemte seg for å kjøre av speilet på en feilparkert bil som sperret tilgang til en stor del av boligfeltet.

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Tange] #1887286 07/11/2014 18:04
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
XXL Tiller tilbyr seg å reparere rammen mens Intersport tilbyr ny sykkel.
Politiet er "passe vag" rundt lovligheten, og uttaler seg på prinsippielt grunnlag. ;-)

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10320112.ece

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887310 07/11/2014 19:31
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg er ikke sjokkert over at en pubeier gjorde det, men at det ser ut til åvære aksept for handlingen sjokkerer meg. Det er fullt mulig å ringe brannvesenet som kommer med utstyr på kort tid. Medmindre det står om liv skal man alltid søke muligheter som ikke påfører andre ekstra kostnader.

Take Care!
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887317 07/11/2014 20:07
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
På "Daniel i veita" er det ikke mye som står om liv og død, annet enn å få svidd av trygda på raskest mulig måte.

Big wheels keep on turning
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: SturlaS] #1887360 07/11/2014 22:05
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
(..)Sykkelen var låst fast med kraftig lås til gjerdet ved inngangspartiet til puben, og bakhjulet skal ha sperret deler av inngangen foran puben.(...)

Hvis dette stemmer var det vel ikke verre enn å demontere bakhjulet og fjerne det fra inngangen? Evt kappe felgen i stedet for rammen.

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887526 08/11/2014 13:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Tullesvar fra politiet.

1) Det er nok utesteder som har fått problemer for småting som stenger nødutganger. At tingen er låst fast og ikke engang kan flyttes bort om det brenner kan ikke være formildende.

2) Ringe dem? Som om de har kapasitet til å komme for sånne ting. Jeg skulle likt å se svaret om jeg ringer dem og ber dem klippe en lås.

3) Betyr Politiets svar at alle som har skilt med "Sykkelparkering forbudt, fjernes uten varsel" gjør dette ulovlig?

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Gråstein] #1887538 08/11/2014 14:23
sverreb Offline
Besatt
Besatt

2) Ringe dem? Som om de har kapasitet til å komme for sånne ting. Jeg skulle likt å se svaret om jeg ringer dem og ber dem klippe en lås.

Man får ihvertfall prøve først før man påberoper seg å kunne ødelegge eiendom i nødverge.

Brannvesenet hadde imidlertid vært riktigere enn politiet

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887542 08/11/2014 14:47
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Tviler på at nødverge kan påberopes før det faktisk foreligger en konkret nød.

Blir som om jeg skulle klappet ned en type fordi han ser ut som om han kunne slå meg, også tro at jeg skal kunne påstå at jeg gjorde det i nødverge.

Det med fri rømningsvei er det eneste jeg kan tenke meg at kan holde vann i denne saken.

Redigert av TEK; 08/11/2014 14:49.

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887544 08/11/2014 14:57
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hva med å gi "parkeringsbot"?

Hva vil jeg kunne gjøre med en bil som plutselig har parkert i hagen min uten å spørre? Å gå løs med vinkelsliper for å kuttte den i smådeler og bære den vekk virker drøyt. Borttauing på eiers regning?

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Gråstein] #1887550 08/11/2014 15:30
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Tullesvar fra politiet.

1) Det er nok utesteder som har fått problemer for småting som stenger nødutganger. At tingen er låst fast og ikke engang kan flyttes bort om det brenner kan ikke være formildende.

3) Betyr Politiets svar at alle som har skilt med "Sykkelparkering forbudt, fjernes uten varsel" gjør dette ulovlig?

Det eneste som er sikkert, det er at det finnes mange måter å fjerne en låst sykkel på - uten å ødelegge ramma..

2) Politiet i trondheim har faktisk kommet på ca 8 minutter med stor tang for å hjelpe meg da noen hadde slengt sykkellåsen sin gjennom stativet og rmundt min ramme. Tydeligvis mener du en bedre løsning hadde vært å ødelegge sykkelen hans?

Take Care!
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887551 08/11/2014 15:36
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Synes denne saken er dreid til en sak hvor en slem pubeier som serverer sosialklienter alkohol har fått utløp for sin sadistiske trang til å ødelegge sykkelen til en kjernesunn, miljøbevisst, hardtarbeidende kvinne. Hvem man liker og hvilke motiv aktørene har er irrelevant.
For å sette det på spissen kunne denne saken like gjerne handlet om en tidligere staffet telefonselger som hadde blokkert inngangen til lokalene til De Funksjonshemmedes Forening.

Å unnlate å fjerne/ødelegge er et alternativ (hvis vi ser bort fra rømningsveier etc), men det vil påvirke omsetningen. Hvis jeg hadde parkert på tilsvarende måte og ble presentert en regning på 10.000,- for tapt omsetning ville jeg stilt spørsmål ved hvorfor de ikke heller hadde fjernet sykkelen.

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Loki] #1887569 08/11/2014 17:28
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ref oysander så skal du pinadø ha litt av en omsetning for å ha tapt 8000,- på 8 minutter.

Er helt uenig i dine betrakninger Thomas-.
Dette er en sur fyr som ikke gadd å legge to fingre i kryss for å sjekke alternative løsninger før han valgte å gjøre hærverk og selvtekt og etterpå forsøker å dekke seg bak dårlige unnskyldninger!

Uavhengig av hva han driver med - om det var pub eller Frelsesarmeen er revne likegyldig - var uansett bedriten oppførsel som ikke hører hjemme noe sted!

Scott Spark RC 2011
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Kjartandaddy] #1887570 08/11/2014 17:33
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Kjartandaddy
På "Daniel i veita" er det ikke mye som står om liv og død, annet enn å få svidd av trygda på raskest mulig måte.

Hehehe.

Martin

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Dan] #1887576 08/11/2014 17:46
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
I dag på vei til jobben så jeg tilsvarende selvtekt, men må nesten si at jeg likte det litt. Søppelbilen bestemte seg for å kjøre av speilet på en feilparkert bil som sperret tilgang til en stor del av boligfeltet.

Det er ikke selvtekt å gjøre noe som i utgangspunktet er ulovlig.

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: TEK] #1887577 08/11/2014 17:57
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: TEK
Ref oysander så skal du pinadø ha litt av en omsetning for å ha tapt 8000,- på 8 minutter.

Dette er en sur fyr som ikke gadd å legge to fingre i kryss for å sjekke alternative løsninger før han valgte å gjøre hærverk og selvtekt og etterpå forsøker å dekke seg bak dårlige unnskyldninger!

Uavhengig av hva han driver med - om det var pub eller Frelsesarmeen er revne likegyldig - var uansett bedriten oppførsel som ikke hører hjemme noe sted!
At Politiet ved én anledning faktisk har rykket ut på melding om låst sykkel betyr ikke at det alltid vil skje.

Poenget mitt er at dette er juss og ikke en popularitetskonkurranse. Selv dårlige mennesker har av og til retten på sin side.
Hadde vi diskutert moral hadde det stilt seg annerledes hvis (vekt på "hvis siden vi ikke kan vite hva som rørte seg inne i hodet til et annet menneske) vedkommende hadde delt rammen først og siden kommet på at han faktisk hadde rett til å gjøre det.

Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Thomas-] #1887587 08/11/2014 18:15
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Thomas-
Sitat: TEK

At Politiet ved én anledning faktisk har rykket ut på melding om låst sykkel betyr ikke at det alltid vil skje.

Poenget mitt er at dette er juss og ikke en popularitetskonkurranse. Selv dårlige mennesker har av og til retten på sin side.
Hadde vi diskutert moral hadde det stilt seg annerledes hvis (vekt på "hvis siden vi ikke kan vite hva som rørte seg inne i hodet til et annet menneske) vedkommende hadde delt rammen først og siden kommet på at han faktisk hadde rett til å gjøre det.

Det betyr heller ikke at de ikke ville ha gjort det - mitt poeng er at han ikke har forsøkt engang.
Og det er vel ikke helt riktig å si at vi diskuterer juss og ikke moral. Vi er på et forum med folk med vidt forskjellig bakgrunn - og for meg ser det nå ut til at diskusjonen så langt er en salig blanding, samtidig som de fleste av oss ikke nødvendigvis har hverken et spesielt godt innblikk i saken, veldig god innsikt i jussen relatert til dette, eller nødvendigvis er de perfekte representanter for "tilsynet for høy moral" ;-)

Scott Spark RC 2011
Re: Selvtekt: sager sykkel i to [Re: Thomas-] #1887589 08/11/2014 18:21
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Thomas-

Nei, men det får man ikke vite hvis man ikke gidder å ringe, gjør man vel? Hadde han først ringt brannvesen og politi, og fått beskjed om å ikke kaste bort tiden deres, så hadde det vært litt lettere å få sympati for ønsket om å improvisere. Hadde han tatt bilde av sykkelplasseringen, så ville det vært lettere å tro på påstanden om at sykkelen jagde bort kunder og representerte et livsfarlig hinder for de som fortsatt var fanget inne i pøbben.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå