Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Sykle i skiløyper på vinteren

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: baronKanon] #1883958 03/11/2014 09:09
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
Hva er det som ødelegger med fatbike, da? Jeg skal si den en ting: ikke en dritt.

Jeg er ikke opptatt av å diskutere slitasje mot underlaget, og diskusjonen her handler ikke utelukkende om fatbike. Men for ordens skyld er jeg også klar over at en fatbike i utgangspunktet skader underlaget mellom skisporene mindre enn det staver og skøyteski gjør.

For meg handler det om respekt for den innsatsen skimiljøet gjør for å tilby oss skiløyper i marka, samt hensyn og folkeskikk overfor skiløpere og barnefamilier som har glede av skiløypene som lages rundt. Det handler om at jeg heller overhodet ikke kjøper argumenter om at disse skiløypene er de eneste stedene det er mulig å sykle.

Problemet oppstår når blandingen av brukergrupper i skiløypene øker enda mer og det ikke lenger er snakk om én normalt høflig og hyggelig fatbike syklist, men om en hel gjeng på tur med eventuell vaklende folkeskikk (eller ikke) og folk som tar med ungene sine ut i marka for å ha en hyggelig dag på ski ender med å bli rent ned av grupper syklister. Det kommer til å skje - garantert! For vintersykling har blitt en ny trend innen sykling. Det starter med noen få, litt ålreite folk som tar hensyn, og utvikler seg til at alle harrytassene kaster seg på bølgen og de er gjerne kjennetegnet med uvøren adferd og høy bevissthet på argumenter for hva de mener de har rett til og lav bevissthet rundt empati og hensyn til andre.

Ok. mulig jeg satte det litt på spissen nå, men ikke så mye egentlig. ICON_WINK

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883970 03/11/2014 09:15
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Det er jo det man ikke er, men du diskuterer likefullt.

Det stemmer ikke. Det var allerede forrige vinter tema i lokalpressen hvor nettopp det at folk synes det var problematisk at skiløpere opplevde ubehag med syklister i stor fart i løypene.

Synes du det prinsippet gjelder om sommeren også?

Den vinklingen var ny, skjønner jeg. Men ja, jeg mener man hele året rundt, faktisk, kan være lydhør for andre menneskers oppfatning av om du er til bry eller ikke.

Hvor ser du denne holdningen?

Veldig ofte her på forumet, men også ute i IRL. "Favoritt-eksemplet" synes jeg er folk på dette forumet som har argumentert heftig for at det er greit å drive og sykle rundt på kirkegårder.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883977 03/11/2014 09:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Sykkelbob
For meg handler det om respekt for den innsatsen skimiljøet gjør for å tilby oss skiløyper i marka, samt hensyn og folkeskikk overfor skiløpere og barnefamilier som har glede av skiløypene som lages rundt. Det handler om at jeg heller overhodet ikke kjøper argumenter om at disse skiløypene er de eneste stedene det er mulig å sykle.
Hvis du skriver dette om til:
For meg handler det om respekt for de skattekronene som har gått til å gi oss fine gang- og sykkelveier der, samt hensyn til syklister og gående som har glede av gang- og sykkelveiene til å forflytte seg fra A til B. Det handler om at jeg heller overhodet ikke kjøper argumentene om at gang- og sykkelveiene er det eneste stedet det er mulig å gå på rulleski

Er du enig i det også?

Redigert av baronKanon; 03/11/2014 09:19. Rediger grunn: grov skrivefeil

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1884000 03/11/2014 09:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det stemmer ikke. Det var allerede forrige vinter tema i lokalpressen hvor nettopp det at folk synes det var problematisk at skiløpere opplevde ubehag med syklister i stor fart i løypene.

Syklister i stor fart var ubehagelig, men skiløpere i stor fart var OK?

Synes du det prinsippet gjelder om sommeren også?

Den vinklingen var ny, skjønner jeg. Men ja, jeg mener man hele året rundt, faktisk, kan være lydhør for andre menneskers oppfatning av om du er til bry eller ikke.

Så dersom noen synes du er til bry når du sykler i skogen så er det et argument for at du ikke skal sykle i skogen? Jeg er litt usikker på hva "lydhør" betyr her. Uansett hvor du sykler, vil det være noen som synes du er til bry.

Hvor ser du denne holdningen?

Veldig ofte her på forumet, men også ute i IRL. "Favoritt-eksemplet" synes jeg er folk på dette forumet som har argumentert heftig for at det er greit å drive og sykle rundt på kirkegårder.

Jeg sykler rett som det er på en kirkegård i nærheten, med stisykkel og full mundur, og hvis noen bryr seg om det, så ser jeg ikke det som mitt problem, og ikke noe jeg bør rette meg etter. Jeg har ikke lest den tråden, så jeg vet ikke om det er sammenlignbart.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1884016 03/11/2014 09:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Problemet oppstår når blandingen av brukergrupper i skiløypene øker enda mer og det ikke lenger er snakk om én normalt høflig og hyggelig fatbike syklist, men om en hel gjeng på tur med eventuell vaklende folkeskikk (eller ikke) og folk som tar med ungene sine ut i marka for å ha en hyggelig dag på ski ender med å bli rent ned av grupper syklister. Det kommer til å skje - garantert! For vintersykling har blitt en ny trend innen sykling. Det starter med noen få, litt ålreite folk som tar hensyn, og utvikler seg til at alle harrytassene kaster seg på bølgen og de er gjerne kjennetegnet med uvøren adferd og høy bevissthet på argumenter for hva de mener de har rett til og lav bevissthet rundt empati og hensyn til andre.

Det virker som du synes at mennesker på ski gjennomgående er høflige og hensynsfulle, men så snart de setter seg på en sykkel, så blir de social misfits som ødelegger for alle. Hvor tar du i såfall dette fra?

I tillegg virker det som du bruker forholdsvis mye energi på noe som kan bli et problem, lenge før det har blitt det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1884021 03/11/2014 09:49
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Min issue, som fatbikeeier OG skibas, er at vi med det fatbikesalget vi nå opplever, så vil andelen syklister i skiløypene øke enormt. Sannsynligvis også de neste årene. Da er det heller ikke unaturlig at ansvaret for å holde løypene i stand deles mellom brukergruppene. Spørsmålet er om sykkelklubber er interessert i å delta i dette dugnadsarbeidet (kostbart sådann) eller ihvertfall kjøpe seg inn. Vi opplever ihvertfall kontinuerlig utfordringer mht å motivere løypekjørere pga at det er tidkrevende og vanskelige å opprettholde løypekvaliteten. Og alle gjør det fordi de er glade i langrenn - ikke for å blidgjøre gående med hund, akebrett og syklister. Så det er på langt nær en selvfølge at løypene vil bestå i vårt samfunn med dugnadsaversjon.

De plassene kommunen kjører er det lett å argumentere annerledes mht flebruk.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1884025 03/11/2014 09:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ble ikke konklusjonen i fjor at det egentlig ikke var konflikter rundt dette selv om DN med fete overskrifter forsøkte å skape denne konflikten ved flere anledninger. Tror videre at det er få som drar fatbiken inn i løypenett som primært brukes til skitrening og oppfører seg som tullinger. De fleste er fornuftige. Lurer og på hvem som gidder å sykle fatbike i anlegg som er laget for skikonkurranser (konkurranse løyper)? Jeg spår at det blir lite konflikter i 2015!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1884028 03/11/2014 09:55
anderfo Offline
Besatt
Besatt

De oppslagene jeg fant forrige vinter var hovedsakelig sensasjonsoppslag om at noen var livredde for at syklister en eller annen dag kan komme i ut i skiløypa med tjukksykkel. Altså ingen erfaringer eller episoder, kun spådommer og skremsel, pga noe nytt og ukjent som nettavisene kan få klikk av.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1884033 03/11/2014 09:58
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
GeirK, jeg er sikker på at en oppegående fyr som deg vet hva "lydhør" betyr. Men du sier i innlegget ditt rett ut at hva andre mener ikke er noe du bør rette deg etter, så da har vi nok veldig ulike utgangspunkt.

Jeg har ikke tatt til orde for noe totalforbud. Jeg tar til orde for å vise mer hensyn og tenke igjennom hva man gjør. Eller blir det garantert konflikter. - på nok en arena.

Det virker som du synes at mennesker på ski gjennomgående er høflige og hensynsfulle, men så snart de setter seg på en sykkel, så blir de social misfits som ødelegger for alle. Hvor tar du i såfall dette fra?

Nå legger du ord i munnen på meg som du ikke har hold for, så jeg kan ikke svare for en mening som bare eksisterer i din fantasi.

I tillegg virker det som du bruker forholdsvis mye energi på noe som kan bli et problem, lenge før det har blitt det.

Jeg bruker ikke mye energi på dette, men det er helt klart smart, rent generelt her i livet, å forebygge mot problemer og heller skape mer samhold.

Baronkanon: Omskrivingen din blir ikke sammenlignbar, men for å ta poenget ditt: JA, jeg synes ikke det er rart å si at en flokk med rulleskiløpere må ta hensyn til gående på gangveiene.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: sls] #1884034 03/11/2014 10:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sls
Min issue, som fatbikeeier OG skibas, er at vi med det fatbikesalget vi nå opplever, så vil andelen syklister i skiløypene øke enormt. Sannsynligvis også de neste årene. Da er det heller ikke unaturlig at ansvaret for å holde løypene i stand deles mellom brukergruppene. Spørsmålet er om sykkelklubber er interessert i å delta i dette dugnadsarbeidet (kostbart sådann) eller ihvertfall kjøpe seg inn. Vi opplever ihvertfall kontinuerlig utfordringer mht å motivere løypekjørere pga at det er tidkrevende og vanskelige å opprettholde løypekvaliteten. Og alle gjør det fordi de er glade i langrenn - ikke for å blidgjøre gående med hund, akebrett og syklister. Så det er på langt nær en selvfølge at løypene vil bestå i vårt samfunn med dugnadsaversjon.

De plassene kommunen kjører er det lett å argumentere annerledes mht flebruk.

Dette kan være et poeng. Tipper få sykkelklubber har økonomi for å være med på et sånt spleiselag samt at det er mange som ikke er med i sykkelklubber. Skal skiklubbene ha enerett må i så fall dette forankres hos eierne, og skal fatbikes forbys må man forby alt som sliter tilsvarende eller mer (barn, pulker, hunder, folk som går på bena + + + +).

Har noen opplevd en skiløype rasert av en fatbike gjeng? Tror ikke det er mange i alle fall.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: anderfo] #1884035 03/11/2014 10:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo

De oppslagene jeg fant forrige vinter var hovedsakelig sensasjonsoppslag om at noen var livredde for at syklister en eller annen dag kan komme i ut i skiløypa med tjukksykkel. Altså ingen erfaringer eller episoder, kun spådommer og skremsel, pga noe nytt og ukjent som nettavisene kan få klikk av.

DN forsøkte flere ganger å lage denne konflikten.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: sveinaa] #1884048 03/11/2014 10:11
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa

Dette kan være et poeng. Tipper få sykkelklubber har økonomi for å være med på et sånt spleiselag samt at det er mange som ikke er med i sykkelklubber. Skal skiklubbene ha enerett må i så fall dette forankres hos eierne, og skal fatbikes forbys må man forby alt som sliter tilsvarende eller mer (barn, pulker, hunder, folk som går på bena + + + +).

Jeg tror det er et mye mer realistisk alternativ enn mange tror.

Med tanke på fatbikes, så synes jeg det er rart at ikke denne trenden har tatt en annen vending enn å se det som soleklart at man sykler i skiløypene med dem (noe man tross alt klarer fint med vanlige terrengsykler også).

Alt 1) Snakke med løypelaget om å låne en scooter og kjøre opp en egen fatbikeløype. Den vil ha potensiale for å bli kulere enn å bare tråkke rundt på "motorveien" i skiløypene. Den vil også ha et underlag som favoriserer fatbike. Motivasjonen for dette vil være at man kan lage mer "single-track" feeling i snølandskapet på denne måten og skape gode vinteropplevelser på sykkel (fremfor å sykle i kø i lysløypa)

Alt 2) Snakke med en lokal bonde, og kjøre opp med scooter en rundbane på et jorde og lage fatbike-ritt. (eller kanskje bare kjøre den opp med sykler). Et fatbike-ritt med elementer som minner om syklecross på et jorde vil være utrolig artig. Men da må det være en del løssnø og trynefaktor inne i bildet. Ser for meg det som et mye morsommere alternativ enn å bare sykle på hardpakket spor.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1884053 03/11/2014 10:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg har ikke tatt til orde for noe totalforbud. Jeg tar til orde for å vise mer hensyn og tenke igjennom hva man gjør. Eller blir det garantert konflikter. - på nok en arena.

Jeg tar også til orde for å ta hensyn og tenke gjennom hva man gjør. I det jeg gjør det, så retter jeg meg ikke etter en fotturist eller bilist eller skiløper som mener at jeg ikke har noe å gjøre med sykkel på "deres" sti eller vei eller skiløper så lenge jeg har lov til å være der og tar hensyn.

Nå legger du ord i munnen på meg som du ikke har hold for, så jeg kan ikke svare for en mening som bare eksisterer i din fantasi.

Det skjønner jeg, men jeg legger ikke ord i munnen på deg siden jeg skriver "det virker som" og ikke "du mener" eller "du sier". Det betyr at den meningen godt kan eksistere utelukkende i min fantasi. MEN - siden du tror at større andel syklister vil føre til at færre tar hensyn, så må dette bunne i at syklister generelt er mer hensynsløse?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1884058 03/11/2014 10:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom jeg skal på Storheia en tur om vinteren, kan jeg sette meg i bilen og kjøre til Granåsen, ta på meg skia der og gå opp, eller sykle hele veien hjemmefra. Det er ingen tvil om hvilken metode som er sunnest både for meg og miljøet. Når jeg da ikke ødelegger for andre enn dem som ikke tåler å se alternative forflytningsmetoder i skisporet fordi de har bestemt seg for å ikke tåle det, og har lov til å sykle på Storheia, ja da sykler jeg på Storheia - ferdig snakka.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1884091 03/11/2014 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa

Jeg tror det er et mye mer realistisk alternativ enn mange tror.

Med tanke på fatbikes, så synes jeg det er rart at ikke denne trenden har tatt en annen vending enn å se det som soleklart at man sykler i skiløypene med dem (noe man tross alt klarer fint med vanlige terrengsykler også).

Alt 1) Snakke med løypelaget om å låne en scooter og kjøre opp en egen fatbikeløype. Den vil ha potensiale for å bli kulere enn å bare tråkke rundt på "motorveien" i skiløypene. Den vil også ha et underlag som favoriserer fatbike. Motivasjonen for dette vil være at man kan lage mer "single-track" feeling i snølandskapet på denne måten og skape gode vinteropplevelser på sykkel (fremfor å sykle i kø i lysløypa)

Alt 2) Snakke med en lokal bonde, og kjøre opp med scooter en rundbane på et jorde og lage fatbike-ritt. (eller kanskje bare kjøre den opp med sykler). Et fatbike-ritt med elementer som minner om syklecross på et jorde vil være utrolig artig. Men da må det være en del løssnø og trynefaktor inne i bildet. Ser for meg det som et mye morsommere alternativ enn å bare sykle på hardpakket spor.

Det som er aller morsomst er singletrack som er gått opp av fotfolket, men for å komme dit, må man ofte sykle i skiløyper.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: GeirK] #1884095 03/11/2014 10:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det som er aller morsomst er singletrack som er gått opp av fotfolket, men for å komme dit, må man ofte sykle i skiløyper.
JA!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: GeirK] #1884098 03/11/2014 11:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg tror vel denne konflikten handler om det samme som mange andre konflikter:

Vi er tradisjonsbundne, og det sitter i større eller mindre grad et stykke inne for oss alle å akseptere nye ting som vi ikke frivillig selv er en del av, eller ting som bryter med det vi anser som tradisjonelle aktiviteter. Sykling i marka er for de fleste over ungdomsalder noe nytt, og det samme gjelder elsykler, kiting, vannscootere, sykling i skiløyper, osv. Når du har gått tur i marka i 30 år, og det dukker opp en syklist på den smale stien så vil det nok for mange kjennes merkelig, og man finner da lett argumenter for at dette ikke skal tillates. Og det uavhengig av om det er reelle problemer knyttet til det. Det samme med sykling i skiløypene. For mange vil dette være et fremmedelement.

Det har vel vært diskusjoner rundt sykling i skiløypene årlig på dette forumet siden min første post her i 2005. Argumentene mot er de samme som de første årene; de ødelegger løypene og utgjør en fare for skiløpere. Fremdeles har jeg tilgode å se noen som helst realitet i disse påstandene, selv om det (basert på skriving her inne) er en aktivitet som virker som å ha økt mye. Og på disse årene har jeg atskillig med kilometer i løypene i marka. Mulig dette er et problem andre steder?

Jeg sier ikke at det på sikt ikke kan bli problematisk med sykling i skiløypene, og om det blir vanlig med store grupper med syklister rundt de store utfartsstedene i beste turtid så er det klart at det blir i overkant. Det er bare det at vi er nok langt i fra det i dag (i hvert fall i Trondheim), og jeg ser ikke at vi kommer dit riktig ennå heller.

Når det gjelder argumentet med at man er til fare for andre vil jeg påstå at de fleste andre skiløpere er til langt større fare enn hva syklister i løypa er. De som sykler i marka har nok i gjennomsnitt langt bedre kontroll enn den gjennomsnittlige skiløper.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: GeirK] #1884105 03/11/2014 11:05
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Når jeg da ikke ødelegger for andre enn dem som ikke tåler å se alternative forflytningsmetoder i skisporet fordi de har bestemt seg for å ikke tåle det, og har lov til å sykle på Storheia, ja da sykler jeg på Storheia - ferdig snakka.

Dette sa jeg for 1 1/2 år siden, og det gjelder fortsatt - regner med at det svaret du ga også gjelder?:
Litt om løypekultur

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Ola R.] #1884109 03/11/2014 11:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja. Det gjør det. Jeg ville dog antakelig ikke satt meg i en situasjon der jeg var i veien for noen som kjører nedover hvis jeg selv sykler oppover.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Ola R.] #1884118 03/11/2014 11:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Ola R.
Når jeg da ikke ødelegger for andre enn dem som ikke tåler å se alternative forflytningsmetoder i skisporet fordi de har bestemt seg for å ikke tåle det, og har lov til å sykle på Storheia, ja da sykler jeg på Storheia - ferdig snakka.

Dette sa jeg for 1 1/2 år siden, og det gjelder fortsatt - regner med at det svaret du ga også gjelder?:
Litt om løypekultur

Quote:
Det som slo meg da jeg suste ned, var at dersom jeg enten hadde møtt, eller tatt igjen, noe annet enn en skiløper, så hadde jeg med ett blitt veldig usikker på hvordan vedkommende ville agere og evt. reagere. Er vedkommende "fremmedelement" inneforstått med løypekulturen, den som gjør at det er trygt å møte andre, selv om farten er så stor at en nedbremsing i praksis er umulig?

Jeg har sjeldent møtt syklister i skiløypene, men jeg har møtt fotgjengere, og selv om det er hardt og de ikke setter spor, så er det nettopp denne utryggheten som gjør at jeg blir ukomfortabel med situasjonen. Og ja, fotgjengere i skiløyper kan virre rundt på samme vis som de gjør på fortau og gang- og sykkelveier.

Jeg har denne usikkerheten uansett om de jeg møter har ski, sko eller dekk nederst mot snøen. At folk har ski på beina tar jeg ikke som tegn på noen som helst forståelse av hvordan man bør oppføre seg i skiløypa, på samme måte som at jeg ikke tar det som et tegn på god trafikkforståelse og -oppførsel at de sitter bak ett ratt.

Jeg hadde ikke "dratt på" på vei ned fra Rønniingen om det var fullt av folk på vei opp. Det hadde vært nok om en unge hadde forvillet seg til siden, eller ramlet litt langt ut.

I møte med andre som ikke bevisst har satt seg i samme situasjon som meg (eksempel ritt) ønsker jeg å ha marginene på min side. Min default oppfatning er at andre ikke klarer å gjøre riktige vurderinger så lenge de ikke er i samme situasjon.

Mulig jeg er overforsiktig ...

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1884136 03/11/2014 11:38
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Liker egentlig best å gå på ski om vinteren, men skade gjorde at jeg ble fat-syklist i fjor vinter.

Ca 200 mil på løyper i Bærumsmarka i fjor. Antall konflikter eller sure bemerkninger i løypene = 0, altså ingen.

Fikk kjeft av to ganger mens jeg lastet sykkel inn/ut av bil fordi kondomkledte folk med feteste utstyr trodde jeg skulle ødelegge løyper.

Dette mener jeg handler om holdninger.

Det er Skiforeningen som prepper i Bærum, og det gjør de primært for skiløpere og det prøver jeg å ta hensyn til.

- Er det mykt så jeg går igjennom så sykler jeg ikke i løypene.
- På utfartsdager velger jeg lite trafikkerte løyper.
- Bare pinglesyklister bruker lysløypene, vi har da lys selv.
- Løyper som er mye brukt til aktiv trening (eks By-Tverrelva for lokalkjente) holder jeg meg unna.
- Møter jeg skiløpere gjør jeg hva jeg kan for ikke å være i veien.

Dette har ikke begrenset min bruk av marka, det handler bare om å vise hensyn.

-------------------------------
NOTS
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: GeirK] #1884323 03/11/2014 14:38
Dan Offline
More than words
More than words

Personlig ville jeg ha likt snøscooterspor bedre. På fotfolkets snøsingletrack er det vanskelig å møtes uten å måtte stoppe. På en sommersingletrack går det bra, siden man enkelt kan svinge ut litt i lyngen eller på jordbunn eller fjell på siden av stien. Om vinteren så blir resultatet oftest at hvis man må utenfor stien så synker man ned og så skal man sette ned en fot og den tar ikke stopp før en meter lengre ned.

I tillegg har jeg blitt gammel nok til at en større del av min sykling er tursykling i naturen enn adrenalinsykling og mestring. Så for å komme meg ut i skogen om vinteren så er fatbike på en preparert nok løype til at jeg slipper å nikonsentrere meg hele tiden det ideelle. (Langrenn er ikke et alternativ mer enn noen få turer i året grunnet en kneskade.)

Så for meg er sykling i skiløyper, eller enda heller i snøscooterspor, perfekt og jeg har ikke tenkt å la være fordi noen helt irrasjonelt ser noe problem med det. Når det gjelder dugnadsarbeidet så ville jeg gjerne ha betalt 500,- i året for full krangelfri adgang til hele Oslomarkas skiløypenett.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Lunix] #1884333 03/11/2014 14:46
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Lunix
- Løyper som er mye brukt til aktiv trening (eks By-Tverrelva for lokalkjente) holder jeg meg unna.

Bortsett fra å sykle bilveien på vestsiden av Lomma opp til Tverrelva, hvilke løyper anbefaler du? Det var jo så dårlige snøforhold i fjor at jeg bare fikk et par turer innover i Lommedalen og da tok jeg blant annet parallelløypa rett øst for By-Tverrelva, men de glattpolerte bratte kneikene nærmest Tverrelva var jo ikke noe særlig gøy uten pigg, verken oppover eller nedover. ICON_SMILE

Likevel, fatbikens beste tid mener jeg er når vinteren er ordentlig på hell slik at snøen er smeltet i lange nok partier til at skiløypa ikke lenger blir brukt av skigåere, men likevel er fin å sykle på lengre opp i marka. Fatbike ruler når ski ikke lenger funker og 2,25"-dekk synker gjennom. Da har man skogen for seg selv.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1884757 04/11/2014 00:05
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Det ble et par tryn på den bilveien for meg i vinter, men brukte den mye selv om den ofte var veldig glatt, enkelte ganger helt ufremkommelig. Forholdene ble mye bedre fra vinterferien og utover.
Innover fra Tverrelva er det alltid folketomt i løypene om kvelden.
Var nok på Løvlia 10 ganger kjørt den veien, og derfra er det flere muligheter videre.
Ellers er det aldri folk på den løypa som tar av fra bilveien 500m før tverrelva, opp mot Helevetesmyra retning Kleivstua. Egentlig en fin bakke til intervall, relativt konstant stigning og den er laaaang. På myra øverst tar jeg som regel mot Lommedalen og ender på Gullhaug. Videre mot Kleivstua og Sørsetra er det også lite folk.
Mellom Sollihøgda og Sørsetra er det ofte fine harde løyper, men for mye folk annet enn veldig sent. Den lengste av dem er finest og har også minst folk.
De fleste turene mine startet på Burudvann, flere muligheter der, tar ofte til Vensås og så over Tjæregras, eller rundt om det er litt småbløtt. Da får man nedkjøringen fra Brunkollen til Muren og den er kul hele året.

Den som heter Lommedalen Rollercoaster på Strava pleier normalt å være tråkket til singeltrack helt til Greinehytta, men i vinter kom all snøen på en gang og det ble lite singeltracks.
Har planer om å tråkke den selv til vinteren om ikke hunde og hestefolket gjør det for meg.

Prøvde pigg med lånte Dillinger på senvinteren, sitter nok nesten OK på blank is, men ikke i nærketen av Schwalbe Ice Spiker. Når jeg testa var det snø oppå isen, og da funka Bud og kompisen hans bedre for meg.

Redigert av Lunix; 04/11/2014 00:15.

-------------------------------
NOTS
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1885663 04/11/2014 23:28
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg tror det er noen skiløpere som ikke ønsker fatbikere i løypene, enten de roper det til deg eller lar være å si ifra. Jeg tror ikke det er noe rasjonelt svar på hvorfor. I utgangspunktet tror jeg det dreier seg om fordommer og fremmedfrykt, eller en slags irritasjon over at tohjulinger bryter lange tradisjoner og typisk sykler forbi alle turskiløpere. Jeg tror også mange av de som klager, ønsker å ha løypene for seg selv og liker ikke andre som bruker den, spesielt ikke de som skøyter eller går fiskebein. Det virker som om ironien er at jo mer man bruker skiløypene, jo mer ødelagt blir den, enten det er snakk om langrenn eller annen bruk slik som fatbike. Jeg mener dette er et luksusproblem for enkelte skiløpere som gjerne bare er opptatt av fart og gli, og ikke nødvendigvis friluftslivets fremme.

Slik jeg har forstått det, så gir grunneierne og kommunen i Oslo tillatelse til at Skiforeningen kjører opp løypene. Denne tillatelsen gir ikke skiløperne enerett til å bruke skiløypene i marka. Heldigvis har vi friluftsloven som gir syklistene rett til å sykle i utmark.Jeg synes det skal ekstremt sterke argumenter til for å forby en brukergruppe å bruke marka. Lovens formål er jo "å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes". Videre skal all ferdsel, inkl sykling, skje "hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet" .. "for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre". Jeg vil si at det ikke er noe ulempe knyttet til bruk av fatbike. Fatbike er normal slitasje på løypa, slik som skiløperne selv lager.

Jeg vurderte å melde meg i Skiforeningen i vinter. Jeg ønsker jo å gi mitt bidrag til de som lager løypene. Skiforeningen har som formål å arbeide for «utbredelse av skiidrett og annet friluftsliv, samt å arrangere Holmenkollrennene». Sitat:
"Foreningen arbeider for sitt formål gjennom bl.a. å:
1. Anlegge og vedlikeholde løyper, stier, bakker og andre friluftsanlegg. ...
9. Samarbeide med myndighetene og andre organisasjoner for tiltak som fremmer friluftslivets utvikling."
Perfekt, tenkte jeg. Senere leser jeg på DN.no følgende reaksjon på økt fatbike-salg, fra en representant for Skiforeningen:

"– Uffda, er Skiforeningens førstereaksjon på det gode fatbikesalget.

Løypesjef Hege Blichfeldt Sheriff mener skiløperne bør ha løypene for seg selv.

– Dette har vært diskutert hos oss, og vi er ikke positive. Vi legger ned store ressurser i å preparere skiløyper til skiløpere og henstiller syklister til å bruke andre traseer, sier hun.

– Syklister kan trene fra tidlig vår til sen høst, og i tillegg er det milevis med brøytede skogsbilveier om vinteren. De få månedene det er mulig å gå på ski, så skal skiløpere prioriteres."

Senere leser jeg følgende på DN:
"Når det gjelder sykling vinterstid er vi opptatt av at skiløypene prepareres primært for skigåerne. Vi setter stor pris på at fatbikemiljøet er opptatt av en bruk som ikke skaper konflikt med skigåere, skriver Skiforeningen i en epost til DN."

Denne forskjellsbehandlingen/favoriseringen av brukergruppe er ikke i tråd med friluftslovens formål, og så lenge Skiforeningen ikke ønsker fatbike i skiløyper, så vil ikke jeg melde meg inn. Dog, kan det hende at også disse artiklene fra DN var et forsøk på å skape konflikt, hva vet jeg.

Til slutt vil jeg si at dette er mitt syn på saken nå, men den kan forandre seg om noen kommer med rasjonelle motargument.Jeg er veldig ukomfortabel på ski, og fatbike har vært en åpenbaring for naturopplevelser i skiløypene. Jeg håper alle fatbikere gjør alt de kan for å opptre høflig (hils) og hensynsfullt overfor gående (inkl. skiløpere). På GS-vei skal man passere gående i tilnærmet gangfart. Tenk på det når du er i skiløypa.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Håvard Berger] #1885849 05/11/2014 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Som jeg ser har skifolket to valg:

1. Komme med en logisk og velbegrunnet forklaring på hvorfor dette er et problem

eller

2. Innrømme at det ikke er et problem

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Dan] #1885850 05/11/2014 09:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
På fotfolkets snøsingletrack er det vanskelig å møtes uten å måtte stoppe.

Dette løser man ved å sykle en tid på døgnet når man ikke trenger å stoppe.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1885854 05/11/2014 09:26
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette dreier seg jo litt om følelser også. Jeg innrømmer at jeg reagerte litt negativt første gang jeg så en fatbike i skiløypene. Det var i fjor fra Kobberhaughytta til Frognerseteren, tidlig i sesongen og i et av de få sporene som var kjørt opp. Men jeg tror reaksjonen mest var at dette var et fremmedelement, den bråket og det så litt rart ut.

Det er vel lite som er så forbundet med tradisjoner som skituren og at folk reagerer og stusser litt over at det sykles i løypene er ikke så rart. Også går det seg nok til!

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: larsdx] #1885891 05/11/2014 10:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: larsdx
Dette dreier seg jo litt om følelser også.

Jeg tror det dreier seg så og si utelukkende om følelser.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: GeirK] #1885898 05/11/2014 10:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Som jeg ser har skifolket to valg:

1. Komme med en logisk og velbegrunnet forklaring på hvorfor dette er et problem

eller

2. Innrømme at det ikke er et problem

Det har väl skifolket också gjort. OlaR och andra har ju förklarat vad de tycker. Sen är det ju inte så att det är svart eller vitt heller om det är ett problem.

Sykling i skilöyper med och utan fatbike kan faktiskt skada skilyperna mer än vad skigåing gör.

Men jag tycker det här en kamp mot en skygga. Det finns väldigt lite som tyder på att skifolket eller ens en relevant del av skifolket är imot att folk syklar i skliöyperna när de inte skadar löypene.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå