Det började med att stolpen sjönk 1-3cm när jag satte mig på den. Detta slutade efter några turen med att den släppte helt på luften. Jag har gjort servicen sram har på video. Allt är utbytt förutom pinnarna. Den håller fortfarande inte på luften. Är pinnarna så viktiga att byta ut eller behöver jag skicka iväg den på service?
Hiver meg på den her. På video 1 sier de at man må sende setepinnen til spesialverkstede dersom den synker sammen noen cm ved belastning. Stemmer dette eller kan man fikse dette også selv?
Er det mye å spare på å kjøpe deler og verktøy selv?
Noen som eventuelt har tips til hvem som tar komplett service til en billig penge i Oslo? Har sendt melding til Kristian Salvesen som mange anbefaler, men har dessverre ikke fått svar.
Det synes jeg er litt rart, men hvis den synker litt sammen, så er det servicen som utføres i resten av den og de andre videoene som fikser problemet. Det er vel mer at de mener at det er kvalifisert personale som må gjøre jobben og ikke n00bs med 8 tommeltotter. Det er en omstendelig prosess og den er vanskelig.
Et veldig viktig tips fra meg i denne prosessen er: Bruk en skikkelig kvalitetsskiftenøkkel når "internal seal head" skal skrus inn/ut. Denne er festet med høyt moment og gjengelås, og den er laget i aluminium. Har du for slarkete skiftenøkkel vil du runde av kantene den ene eller andre veien. Vanlig fastnøkkel er nok også for slarkete, det er derfor en skiftenøkkel er foreskrevet. Jeg har svettet godt når jeg har servet pinner - spesielt når det har blitt gjort for andre.
Trenger å gi litt omsorg til en Reverb Stealth som kom på stisykkelen jeg kjøpte i fjor. Ikke veldig imponert over slitestyrken - den begynte å bli slarkete etter svært kort tid. Den slarker mest i lengderetning og jeg har skjønt at det er foringa i top cap som er slitt. Jeg kjøpte diverse overhalingskit i vinter for å ta dette før våren kom, men bortsett fra slarken fungerer den helt greit så gidder ikke gjøre mer enn nødvendig. Jeg regna med at foringa var en av delene som var med i servicekitet men til min store overraskelse leser jeg dette i servicemanualen:
"Any amount of seatpost movement at the top cap indicates that the top cap bushing is worn, and the entire top cap assembly must be replaced"
WTF?!? Bytte ut hele top cap assembly bare fordi foringa er slitt? Dritten ble slarkete etter kun en og en halv måneds relativt snilt bruk. Jeg fordeler syklinga på flere sykler så det var ikke mange timene det tok før slarken kom. Må si jeg er lite imponert. Finner ingen top cap som reservedel hos noen av de norske nettbutikkene jeg har sjekka. Er det bare jeg som har vært uheldig og fått en mandagspinne eller er det andre som har opplevd at dette problemet oppstår like fort? Egentlig hadde jeg ikke brydd meg all verden om slarken, hadde det ikke vært for at den gir noen veldig irriterende knirkelyder. Håpet nå er å finne en top cap assembly i utlandet og få den hit for under 350,-. Uansett blir det dyrt i lengden hvis den neste blir like fort utslitt. Når jeg får bytta den ut skal jeg sjekke om det går an å få laga ei ny foring i PETP eller PEEK på jobben og få dette ordna på en rimeligere måte i framtida. Hvis ikke blir nok Reverben snarlig bytta ut med noe annet. Jeg har både Specialized og KS pinner som har sett langt mer bruk uten å utvikle noe slark.
Du har nok vært uheldig. Jeg bytta topcap på min reverb nå ( ikke stealth). Den holdt i to år med et sted mellom 200 og 250 timer bruk i året. Cyclecomponents skaffer blank topcap for 339 kr pluss frakt. Svart og blank er same shit.
Du har nok vært uheldig. Jeg bytta topcap på min reverb nå ( ikke stealth). Den holdt i to år med et sted mellom 200 og 250 timer bruk i året. Cyclecomponents skaffer blank topcap for 339 kr pluss frakt. Svart og blank er same shit.
Har alt bestilt en ny i sort fra USA, under 350 inklusive frakt. Får håpe den varer lengre enn den første.
Den var tilgjengelig via bestilling lokalt også, men de skulle ha 399 kroner.
Den som jeg skiftet var helt utslitt pga. manglende vedlikehold, tørr og skitten skumring, og vått inni pinnen.
Tror forøvrig jeg har blitt klok på hvorfor pinnen blir treg etter turer i kaldt vær. Om det har lekket olje inn mellom oringene på "poppet-ventilen", så kan ikke denne presses tilstrekkelig ned, og så blir pinnen treg.
Om oljenivået er pinlig nøyaktig før man putter ventilen nedi, så blir pinnen så kjapp som bare det. Jeg fikk melding om en som fikk bekreftet dette på en treg pinne, den ble kjapp igjen etter å ha fikset oljenivået øverst, uten full servicerunde. Jeg har hatt mistanke til dette etter endel prøv og feil-runder.
OK, da har man prøvd service på Reverb, det gikk akkurat så ille som fryktet. Akkurat grunnen til at jeg hater å gjøre service på slike ting - man står igjen med ti tommeltotter, oljesøl over alt og total forvirring. Jeg tror jeg gjorde en bommert og gjorde ting i feil rekkefølge. Skrudde av seal head uten å ha fjerna poppet cover og poppet valve først. Shit. Ut spruta olje. Jeg som hadde håpet å få skifta den j..... top capen uten å søle olje og måtte begynne å styre med oljenivå o.l. Tenkte noe i tråd med det denne karen gjorde:
På forhånd hadde jeg kjøpt inn alt jeg trodde var nødvendig og vel så det - stort og lite service kit (regna med å bruke det little nå og spare det store til seinere), og ikke mindre enn tre spesialverktøy; "IFP height tool", "oil height tool" og "post bleed tool". Til min store forundring er det bare IFP toolet som er nevnt i manualen for Reverb Stealth av disse tre. De bruker en "fluid level gauge" i stedet for mitt "oil height tool", et verktøy jeg ikke har. Hva i h..... gjør jeg nå??? Klarer jeg å komme rundt dette bare med å lufte remoten eller må jeg pent følge alle steg i manualen og først fylle på olje og deretter fjerne korrekt mengde? Er de to andre verktøyene jeg har kjøpt ubrukelige og bare å kaste i søpla og må jeg skaffe en "fluid level gauge"? Står ikke alt jeg trenger å vite i servicemanualen for Reverb Stealth eller må man begynne å sjekke videoer for service av vanlig Reverb i tillegg?
Mest fristende er det å ta med hele dritten på jobb og klemme den flat i den hydrauliske pressa, akkurat nå kjenner jeg veldig at jeg er lite klar for å bruke mer penger og tid på Reverb. Garantert den første og siste Reverben her i huset.
Ingen grunn til panikk. På stealth trenger du ikke alle de spesialverktøyene. Om du har Biltema i nærheten av deg så har de en "fluid level gauge" der.
Kjøp en sånn, så er du good to go. Finn en god instruksjonsvideo og følg den nøye. Jeg var litt slapp på første forsøk selv (oljenivået ble ikke helt korrekt) og da ble det krøll. Pass på å dytt den pakningsringen ned så langs som de sier. det er også viktig. Jeg tar det litt fra hukommelsen nå, men det ordner seg.
Takk for tips, blir vel en liten tur innom Biltema da ja.
IFP verktøyet brukes på Stealth, men tydeligvis ikke de to andre verktøyene.
Siden det kom ut endel olje betyr det kanskje at jeg har flytta posisjonen på IFP når jeg skrudde ut seal head med poppet valve fremdeles på plass? Eller er det lite sannsynlig? Vurderer å prøve å bare helle på olje og la pinnen stå en stund for å la evt. luft stige opp og deretter bruke oil level gauge for å justere nivået.
En ulykke kommer sjelden alene. Lower seal head lar seg ikke skru på igjen, umulig å få det til å entre gjengene. Fingjenger i alu er sarte greier, de tålte må ha skåret seg under demontering. Ser ikke ut som det finnes som reservedel heller, har googla rundt uten hell.
Hvem er interessert i å kjøpe en Reverb Stealth med en bønsj ekstra deler billig? Hvis ingen melder seg fort går den i søpla.
Det som er så jævla artig er at omtrent alle deler finnes som reservedeler bortsett fra den som jeg trenger.
Lower seal head lar seg splitte opp i to deler, den ytre delen som fremdeles er OK finnes i et kit, den indre som skal skrus fast på akslingen med en 11mm nøkkel ser det ikke ut som er meningen skal kunne ødelegges for den klarer jeg ikke å finne noe sted.
I følge tegningen er det da delesett merka 19 jeg trenger... Lower Hose Barb Assembly Kit for Stealth. Men når jeg søker opp dette er det avbilda manglende en del i forhold til tegningen, denne er det jeg trenger. Så hvor er den manglende delen? Følger den med og er bildet feil eller har de virkelig klart å glemme den bort?
Og Stealth er den som er lettest å gjøre service av, de to Reverb-modellene. Jeg bruker 24 mm, lang sekskantpipe, som jeg bruker rørtang på, for å skru rundt nedre "seal head". Da slipper jeg å avrunde gripeflaten, som skjer med skiftenøkkel, eller fastnøkkel.
Og ja, første gang jeg gjorde det brukte jeg 2-3 timer. Nå går det på ca 40 minutter.
Er det inner seal head du skal ha? Spare part nr. 11.6818.017.020 Eller er det "Lower Hose Barb Assembly Kit - Reverb Stealth" - spare part nr. 11.6815.030.010
Sjekk spare partlisten til RS før du googler, så vet du hva du skal lete etter.
Og Stealth er den som er lettest å gjøre service av, de to Reverb-modellene. Jeg bruker 24 mm, lang sekskantpipe, som jeg bruker rørtang på, for å skru rundt nedre "seal head". Da slipper jeg å avrunde gripeflaten, som skjer med skiftenøkkel, eller fastnøkkel.
Og ja, første gang jeg gjorde det brukte jeg 2-3 timer. Nå går det på ca 40 minutter.
Det er ikke det som er problemet. Det er gjengene som har skåret seg. Jeg brukte en skiftenøkkel og klarte å skru dette av uten noen "glipptak". Endel motstand, så det forklarer kanskje at gjengene er skadet.
Er det inner seal head du skal ha? Spare part nr. 11.6818.017.020 Eller er det "Lower Hose Barb Assembly Kit - Reverb Stealth" - spare part nr. 11.6815.030.010
Sjekk spare partlisten til RS før du googler, så vet du hva du skal lete etter.
Lower seal head, som sagt over. Og har funnet fram til "Lower Hose Barb Assembly Kit - Reverb Stealth" - spare part nr. 11.6815.030.010" men slik det er avbildet de plassene som selger dette mangler det en del. Gidder ikke kaste mer penger etter Reverb hvis jeg ikke er sikker på å få delen jeg trenger.
Jeg bruker 24 mm, lang sekskantpipe, som jeg bruker rørtang på, for å skru rundt nedre "seal head"..
Hvilken type pipe da? En med flate kanter eller en som er sånn "rund i hjørnene" som de fleste jeg finner er. Har mest troen på en som sitter toit rundt sporene. Har du link til type? Det vil jo også passe perfekt på topplokkene på dempergaflene i huset.
Jeg bruker 24 mm, lang sekskantpipe, som jeg bruker rørtang på, for å skru rundt nedre "seal head"..
Hvilken type pipe da? En med flate kanter eller en som er sånn "rund i hjørnene" som de fleste jeg finner er. Har mest troen på en som sitter toit rundt sporene. Har du link til type? Det vil jo også passe perfekt på topplokkene på dempergaflene i huset.
Jeg bruker 24 mm, lang sekskantpipe, som jeg bruker rørtang på, for å skru rundt nedre "seal head"..
Hvilken type pipe da? En med flate kanter eller en som er sånn "rund i hjørnene" som de fleste jeg finner er. Har mest troen på en som sitter toit rundt sporene. Har du link til type? Det vil jo også passe perfekt på topplokkene på dempergaflene i huset.
Det fikser man ved å dreie over pipa
Tenker mest på hjørnene, ikke anleggsflaten rundt, hvis du skjønner.
Hvilken type pipe da? En med flate kanter eller en som er sånn "rund i hjørnene" som de fleste jeg finner er. Har mest troen på en som sitter toit rundt sporene. Har du link til type? Det vil jo også passe perfekt på topplokkene på dempergaflene i huset.
Fordi lengen på pipa gjør det lett å sikte slik at gjengene treffer, og så er det lett å få godt tak med rørtang, og man kjenner godt åssen gjengene entrer, også. Slik rørtang:
Jeg har dreid bort enden på et utvalg piper, som passer dempegaflene mine, men det er ikke så kritisk på reverb. Etter en runde i dreiebenken så blir det gulle godt på Fox-toppkapsler. Talas-toppkapselen havarerer tvert om man bruker fast- eller skiftenøkkel, eller umodifisert pipe.
Lower seal head, som sagt over. Og har funnet fram til "Lower Hose Barb Assembly Kit - Reverb Stealth" - spare part nr. 11.6815.030.010" men slik det er avbildet de plassene som selger dette mangler det en del. Gidder ikke kaste mer penger etter Reverb hvis jeg ikke er sikker på å få delen jeg trenger.