Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 33 av 132 1 2 31 32 33 34 35 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hekta-MTB] #1883305 02/11/2014 12:54
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hekta-MTB
Helt normalt å ligge lenge i sone 2 pulsmessig på 90% av FTP drag. For min del ligger jeg gjerne der på hele førstedraget på 12 min og et godt stykke ut i andre og endre gjerne opp mot sone 4 på siste 12 min drag.
Første 2-3 minuttene kjennes ofte relative lette ut.

12 minutter kun i sone 2 er vel kun ett sone 2 drag?

Men: er X minutter (feks 12) et "drag "?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1883318 02/11/2014 13:10
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hekta-MTB
Helt normalt å ligge lenge i sone 2 pulsmessig på 90% av FTP drag. For min del ligger jeg gjerne der på hele førstedraget på 12 min og et godt stykke ut i andre og endre gjerne opp mot sone 4 på siste 12 min drag.
Første 2-3 minuttene kjennes ofte relative lette ut.

12 minutter kun i sone 2 er vel kun ett sone 2 drag?

Men: er X minutter (feks 12) et "drag "?
Ikke når det gjelder watt, da ligger han fortsatt i riktig watt sone selv om pulsen er lav.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: særp] #1883386 02/11/2014 15:17
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det har du selvsagt rett i. Godt å bli rettet av en sarping, for en x-sarping ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1883664 02/11/2014 22:30
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Økt 2: 40 min sweet spot
Puls: 10 min 79 %
20 min 82 %
30 min 83 %
40 min 83 %

Jeg må nok bare innrømme at jeg har undervurdert terskelen litt. Dagens økt var heller ikke blytung, men jeg begynte å kjenne at beina ble litt møre på slutten. Det ser ut til at pulsen stabiliserer seg rundt 83 % (lav sone 3) på denne intensiteten. Jeg var alene hjemme med 2 småbarn den uken jeg prøvde å finne riktig intensitet, og det tok nok litt ekstra krefter. Jeg tror ikke det er snakk om mange watt feil, max 10?

Valget står da mellom å øke intensiteten eller varigheten.

Jeg har bestemt meg for å fortsette med denne intensiteten litt til, og heller øke varigheten litt mer hver uke. Det vil si at jeg prøver å krysse timesgrensen på denne intensiteten i løpet av et par uker. Jeg merker at beina ikke er vant til så lange sammenhengende arbeidsperioder uten pause.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1883871 03/11/2014 07:47
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EHAa
20 min 82 %
30 min 83 %
40 min 83 %

Jeg må nok bare innrømme at jeg har undervurdert terskelen litt. Dagens økt var heller ikke blytung, men jeg begynte å kjenne at beina ble litt møre på slutten. Det ser ut til at pulsen stabiliserer seg rundt 83 % (lav sone 3) på denne intensiteten. Jeg var alene hjemme med 2 småbarn den uken jeg prøvde å finne riktig intensitet, og det tok nok litt ekstra krefter. Jeg tror ikke det er snakk om mange watt feil, max 10?

Jeg har bestemt meg for å fortsette med denne intensiteten litt til, og heller øke varigheten litt mer hver uke. Det vil si at jeg prøver å krysse timesgrensen på denne intensiteten i løpet av et par uker. Jeg merker at beina ikke er vant til så lange sammenhengende arbeidsperioder uten pause.

Brukte du wattmåler på denne økta? I så fall har du vel sett at watten har falt jevnt og trutt utover økta i og med at pulsen har holdt seg stabil.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1883923 03/11/2014 08:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Neste gang du kjører samme økta kan det være at pulsen er en del høyere; den kan jo variere ut fra ørten ulike forhold. Om du synes 40 minutter på den intensiteten du har valgt er veldig lett tenker jeg også at du kanskje har startet litt lavt, men at det kan være at ett knepp opp (10 W) er det som mangler.

Jeg har omsider fått meg pulsbelte igjen og brukte det for første gang på veldig lenge i går. 40 minutter på 300 watt, med 33 % av tida i pulssone 3 (ca 13 minutter). Snittpuls for draget er 81 %. Etter flere blytunge økter under 300 watt gikk gårsdagens økt ganske greit (mye action i Homeland for en gangs skyld...). Fortsatt forkjøla, men nå håper jeg at kroppen er klar for litt hardkjør fremover.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1883960 03/11/2014 09:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner ikke at du tør å knuse på selv om du er forkjøla..men det er så.

Hadde en økt med 45min drag igår, snittpuls på drag 168/82,3%, makspuls 177/86%, var helt greit å gjennomføre, ikke noe pes eller kollaps. Tror jeg har funnet en bra intensitet. 34min av 45min i pulssone 3, jevn watt hele draget, opp 5-10w de siste 5min.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1883968 03/11/2014 09:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

Jeg er veldig delt ift. å trene med forkjølelse i kroppen. En del av meg sier at jeg skal ta det helt med ro og vente til kroppen er klar før jeg kjører i gang, selv om det kan ta en uke eller mer. En annen del sier at det ikke er verre enn at det går bra, for om jeg skulle avstått fra trening hver gang jeg hoster, snørrer og har litt tungt hode hadde det ikke blitt mye trening i løpet av vinteren. Men, det er jo veldig kjedelig om trening med forkjølelse gjør at all treningen i 2-3 uker blir bare sånn passe fordi jeg ikke får kjørt det jeg skal.

Redigert av Øyvind V; 03/11/2014 09:15.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1883988 03/11/2014 09:23
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling
20 min 82 %
30 min 83 %
40 min 83 %

Brukte du wattmåler på denne økta? I så fall har du vel sett at watten har falt jevnt og trutt utover økta i og med at pulsen har holdt seg stabil.

Ja, du har nok rett i det. Midtveis var gjennomsnittseffekten 2 W høyere enn den var på slutten (altså totalt). Det skulle tilsi at første halvdel ble kjørt 4 W hardere enn andre halvdel. Til slutt endte jeg opp 1 W over "målet". Jeg satt og så på PCen og var av og til litt ukonsentrert, og derfor ble det litt opp og ned (+- 5-15 W)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1884038 03/11/2014 10:03
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Hadde en økt med 45min drag igår, snittpuls på drag 168/82,3%, makspuls 177/86%, var helt greit å gjennomføre, ikke noe pes eller kollaps. Tror jeg har funnet en bra intensitet. 34min av 45min i pulssone 3, jevn watt hele draget, opp 5-10w de siste 5min.

Så meg nødt til å starte rullesesongen i går og måtte bare prøve en slik økt som "alle" snakker så mye om :-)

Siden jeg ikke har sykla på rulle på et år, har fått trent dårlig i sommer og har rulle uten watt, ble det guesswork for alle penga. Men har kjørt noen sone3-intervaller ute (sånn løst pulsbasert) nylig, så var vel ikke helt off.

Resultatet ble vel at jeg lenge lå midt i sone 2 pulsmessig og bikka ikke inn i sone 3 før jeg nærmet meg halvtimen kjørt. Kjente meg ikke ordentlig kjørt da jeg var ferdig, men fire etasjer opp i trapp på jobben i dag tidlig bekreftet at det ikke var altfor lett heller. Så tror jeg bare startet _litt_ for pent. Og Indiana Jones er ikke bra nok som underholdning. Rulle er jo kjedeligere enn å sykle på asfalt.

Så jeg må vel prøve noen til, for å se hvor landet ligger.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1884044 03/11/2014 10:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling
20 min 82 %
30 min 83 %
40 min 83 %

Ja, du har nok rett i det. Midtveis var gjennomsnittseffekten 2 W høyere enn den var på slutten (altså totalt). Det skulle tilsi at første halvdel ble kjørt 4 W hardere enn andre halvdel. Til slutt endte jeg opp 1 W over "målet". Jeg satt og så på PCen og var av og til litt ukonsentrert, og derfor ble det litt opp og ned (+- 5-15 W)

Men har ikke hvor mye pulsen stiger på jevn belastning noe å gjøre med hvor god din aerobiske kapasitet er? Altså aerobic decoupling?

En med dårlig aerobisk kapasitet vil få mer pulsøkning på 1x50min 90% av FTP enn en med god, selv om de begge yter "på samme nivå" i forhold til forutsetningene sine.

Redigert av Hoaas; 03/11/2014 10:13.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: knuthaug] #1884049 03/11/2014 10:12
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug

Så meg nødt til å starte rullesesongen i går og måtte bare prøve en slik økt som "alle" snakker så mye om :-)

Siden jeg ikke har sykla på rulle på et år, har fått trent dårlig i sommer og har rulle uten watt, ble det guesswork for alle penga. Men har kjørt noen sone3-intervaller ute (sånn løst pulsbasert) nylig, så var vel ikke helt off.

Resultatet ble vel at jeg lenge lå midt i sone 2 pulsmessig og bikka ikke inn i sone 3 før jeg nærmet meg halvtimen kjørt. Kjente meg ikke ordentlig kjørt da jeg var ferdig, men fire etasjer opp i trapp på jobben i dag tidlig bekreftet at det ikke var altfor lett heller. Så tror jeg bare startet _litt_ for pent. Og Indiana Jones er ikke bra nok som underholdning. Rulle er jo kjedeligere enn å sykle på asfalt.

Så jeg må vel prøve noen til, for å se hvor landet ligger.

Jeg kjørte 90% av FTP og brukte 10min før pulsen bikka inn i sone 3. Jeg kjører alltid et 2min drag på 94-95% av FTP et par minutter før langdraget, dette hjelper veldig på cardiac lag, som man ofte får uten å ha kjørt pulsen litt opp før et drag.

Trappetesten er alltid fin den ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1884051 03/11/2014 10:13
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig det? Det har jeg ingen kunnskap om. Må nesten google litt, og se om det er noe nytt og morsomt å lære:)

PS: Nei, jeg tror ikke det vil få meg til å sykle fortere i Birken. Men jeg synes det er morsomt å vite om det er noe i det likevel.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1884057 03/11/2014 10:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V

Jeg er veldig delt ift. å trene med forkjølelse i kroppen. En del av meg sier at jeg skal ta det helt med ro og vente til kroppen er klar før jeg kjører i gang, selv om det kan ta en uke eller mer. En annen del sier at det ikke er verre enn at det går bra, for om jeg skulle avstått fra trening hver gang jeg hoster, snørrer og har litt tungt hode hadde det ikke blitt mye trening i løpet av vinteren. Men, det er jo veldig kjedelig om trening med forkjølelse gjør at all treningen i 2-3 uker blir bare sånn passe fordi jeg ikke får kjørt det jeg skal.

Jeg mener at en viktig del av trening er at man klarer å ta det med ro når kroppen trenger det, under det går nok trening med virus i kroppen, for min del. Hadde du tatt det rolig i 1 uke eller 2, hadde kanskje forkjølelsen vært helt borte, framfor at du nå hangler i flere uker. Jeg vet akkurat hvor vanskelig det er å avstå fra trening, selv om man har så sinnykt lyst. Men heldigvis blir man ikke i dårligere form av å ikke trene på 1 uke.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1884060 03/11/2014 10:18
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig det? Det har jeg ingen kunnskap om. Må nesten google litt, og se om det er noe nytt og morsomt å lære:)

PS: Nei, jeg tror ikke det vil få meg til å sykle fortere i Birken. Men jeg synes det er morsomt å vite om det er noe i det likevel.

Det er det mye av dagene mine går med til...googling om trening ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1884066 03/11/2014 10:19
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Angående trening med lett sykdom/forkjølelse:

Jeg opplever at jeg kan trene helt fint, selv om jeg er forkjølt. MEN: Jeg må likevel sørge for at totalbelastningen blir lav, og at restitusjonen blir så optimal som mulig.

Hvis jeg er litt syk, men velger å trene likevel, bruker jeg å gjøre følgende:

- Være ekstra nøye med påkledning
- Være ekstra kjapp med å hive meg i dusjen etter endt økt
- Spise (mer enn) nok
- Sove et par timer mer enn vanlig (f.eks legge meg kl 20, etter at barna har sovnet)
- Unngår sone 3 og oppover

Om det hadde vært bedre å bare slappe av, det vet jeg ikke. Jeg snakker nå om lett forkjølelse/vondt i halsen og liknende, ikke 40 i feber.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1884071 03/11/2014 10:26
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Angående trening med lett sykdom/forkjølelse:

Jeg opplever at jeg kan trene helt fint, selv om jeg er forkjølt. MEN: Jeg må likevel sørge for at totalbelastningen blir lav, og at restitusjonen blir så optimal som mulig.

Hvis jeg er litt syk, men velger å trene likevel, bruker jeg å gjøre følgende:

- Være ekstra nøye med påkledning
- Være ekstra kjapp med å hive meg i dusjen etter endt økt
- Spise (mer enn) nok
- Sove et par timer mer enn vanlig (f.eks legge meg kl 20, etter at barna har sovnet)
- Unngår sone 3 og oppover

Om det hadde vært bedre å bare slappe av, det vet jeg ikke. Jeg snakker nå om lett forkjølelse/vondt i halsen og liknende, ikke 40 i feber.

Her er jeg enig, og jeg ville nok i all hovedsak holdt meg til sone 1, økter kortere enn 1 time. Rolig innetrening ok, utetrening i kald luft ikke ok.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1884086 03/11/2014 10:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg synes dette er vanskelig, men i fjor var jeg flinkere til å lytte til kroppen enn det jeg hadde vært før. I år skal jeg bli enda bedre. Men, som nevnt, hvis jeg ikke skal trene ved snørring/hosting og på dager med litt grums i systemet så blir det ikke mye trening. I løpet av en vintersesong vil jeg tippe at jeg har flere dager der jeg føler meg 90 % enn dager der jeg føler meg 100. Høy totalbelastning og småunger som drar med seg grums fra barnehagen er skumle greier... Jeg gjør stort sett som EHAa og prøver å være flink med å komme meg fort i dusjen, bruke varme klær, flink med hals/skjerf, og litt Melvin Udall når det gjelder håndhygiene... ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1884137 03/11/2014 11:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har selv bhg-barn og skole-barn, så vet alt om det, går vel ikke en uke omtrent uten at en av de hoster eller snørrer.
Det er jo selvsagt du som kjenner kroppen din best og hvor "syk" du er, men spesielt hard trening (s3 og opp) kan være livsfarlig med virus i kroppen, det kan føre til spredning av infeksjonen til f.eks hjertemuskelen, andre mindre komplikasjoner er jo langvarig formsvikt etc. Det er jo også kjedelig at man ved hard trening før en infeksjon har sluppet ordentlig taket, kan få jevnlige tilbakefall.

Hvilepuls kan være et behjelpelig instrument når det kommer til å bestemme om infeksjonen har sluppet taket og kroppen er klar for nye harde økter.

Redigert av Hoaas; 03/11/2014 11:44.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1886330 05/11/2014 21:39
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
20 min 82 %
30 min 83 %
40 min 83 %

Økt 3: 50 min (lav) sweet spot
Puls:
10 min 78 %
20 min 79 %
30 min 81 %
40 min 82 %
50 min 83 %

Det føles som at formen er stigende. Jeg trooor det føltes litt lettere fram til 40 min i dag enn forrige økt. Likevel skjedde det noe de siste 10 min. Beina ble en god del tyngre de siste minuttene. Pulsen ligger rundt grensen mellom høy sone 2 og lav sone 3. Tid i sone 3 ble jo tilnærmet 0 nå, men det er jo greit når det skyldes stigende form:)

Jeg fortsetter en uke til på samme intensitet, og håper å krysse timesgrensen med brukbar margin. Tror det blir to tøffe drag neste uke, forhåpentligvis med varighet rundt 55-70 min. Deretter blir det en annerledes uke, før jeg starter på ny runde:)

Høyere intensitet, kortere varighet, legger på noen minutter hver uke (starter på 30 min). Løper 1-2 økter i uka i tillegg (1t-1t15, det er det knærne tåler foreløpig). I helgen blir det forhåpentligvis en ordentlig langtur på sti (fatbike). Den skal gå rooooolig, med fokus på teknikk, kos, moro, natur osv:)

PS: Kjørte Jens Voigts timesrekord som underholdning i dag. Anbefales:)

Edit:
Pulsdata fra økt 1. Samme intensitet, varighet 30 min.
10 min: 80 %
15 min: 82 %
20 min: 84 %
25 min: 85 %
30 min: 85 %

Redigert av EHAa; 05/11/2014 21:41.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889180 12/11/2014 22:08
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Økt 5: 60 min sweet spot

Tror jaggu jeg klarer 70 min neste økt (selv om beina blir tunge mot slutten).

Puls:
30 min 79 %
50 min 82 %
60 min 83 %

Pulsen synker fra økt til økt. Det tolker jeg som en bekreftelse på at kroppen responderer riktig. Fortsetter til jeg ikke har framgang lenger.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889181 12/11/2014 22:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Du kjører aaaaalt for lett ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889202 13/11/2014 06:26
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Kjentes sånn ut første 30, ja. Men beina mine er ikke vant til å jobbe så lenge kontinuerlig, så det skjer noe på slutten likevel. Blytunge bein dagen derpå. Tar det som et tegn på at gårsdagen kostet ganske mye:)

Jeg fortsetter å øke varigheten inntil det ikke går lenger. Da begynner jeg å kjøre tyngre.

Et annet mål som er oppnådd: jeg synes det er helt ok å kjøre timesdrag på rulla. Tidligere syntes jeg 15-20 min var mye, etter det ble det kjedelig. Gjennomførbart, men kjedelig.

Angående % av makspuls: Jeg oppgir % av makspulsen jeg klarer å oppnå på ski (altså høyeste målte det siste året eller to). På sykkel ligger jeg nok noen (5?) slag under. Det vil altså si at man kan legge på 2-3 % hvis man regner av "sykkelmaxpuls". Det høres jo ikke mye ut, men det utgjør mye for "tid i sone 3" osv.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889260 13/11/2014 08:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På mine drag pleier jeg å havne opp i lav sone 3 etter 10-12min, så ligger jeg jevnt der til jeg er på 86-87% etter 50min. Da har jeg kjørt et kort 2min drag på 94% av ftp like før jeg starter det lange draget.

Opplever mye det samme som EHAa her, før synes jeg 10-20min var lange drag, nå synes jeg det er bedre å kjøre ett drag på 40-50min enn 2 drag på 20 ICON_SMILE

Skal ha ny vo2maks og laktat-test på tirsdag, er over ett år siden jeg satte sonene sist, så skal bli greit å få orden på det.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1889263 13/11/2014 08:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg har det forsåvidt på samme måten; fra å pines på 20-30 minutter til å klare 50 går ganske greit. Jeg tror det handler om tilvenning til rulla, ikke formstigning. På samme måte som det var et helvete å komme i gang ute i april i år, var det helt pyton å komme i gang på rulla. De første øktene ble kjørt med pinlig lav intensitet, langt under det jeg med letthet kjørte i vår.

Redigert av Øyvind V; 13/11/2014 08:36.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889268 13/11/2014 08:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror du man har mer utbytte av lange drag på rulla kontra ute? Jeg mener jo at det er litt spesielt med den konstante motstanden du har på rulla, og at du kanskje får mer igjen for det enn om man sykler langdrag på f.eks fatbike..?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1889274 13/11/2014 08:52
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg tror jeg har større utbytte av lange drag på rulla enn ute. Fordelen med rulla er at jeg kan holde jevnt trøkk hele veien. Ute synes jeg det ervanskelig å kjøre så jevnt. Har prøvd noen ganger med 40-minuttersdrag ute, men synes det er vanskelig. Nedover blir intensiteten for lav, og oppover har den en tendens til å bli litt for høy. Når jeg sykler ute er det enten straks før eller i sesong (eller rett etter), og jeg har andre mål med treninger enn å kjøre jevnt og langt.

Har aldri prøvd fatbike, men ser for meg at det går an å få til en jevnere økt med tjukkas på snø enn f.eks. racer på asfalt.

Redigert av Øyvind V; 13/11/2014 08:54.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889279 13/11/2014 09:01
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På vidda kan vi nok få ganske lange flate strekker hvor det er mulig å kjøre ganske jevnt på racer, men føler likevel at det ikke blir like "bra" som på rulla. Det vil alltid bli litt oppstykket.

Om man finner seg et fint vann eller innsjø med passelig størrelse kan man nok fint få til noen jevne lange drag på tjukksykkel.

Er veldig spent på hvor jeg havner hen etter en vintersesong på rulla.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889293 13/11/2014 09:27
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg var ganske sikker på at jeg skulle prøve dette opplegget i vinter, spesielt etter å ha kjørt noen økter, men den gang ei. Etter en liten runde har jeg fått et godt råd om å gjøre det annerledes. Så opplegget blir nesten snudd på hodet. I alle fall de første 10 ukene. Da blir det 3 dager med intervaller. 1 dag med intervaller i I3 (6x5min/1 min hvile. Øke med 1x5 hver 2. uke). 1 dag med intervaller i I4 (4x4min/1 min hvile. Øke med 1x4 hver 2. uke.). 1 dag med intervaller I3 (3x6min/ 1 min hvile. Øke med 1x6 hver 3. uke + 5x3min/1 min hvile. Øke med 1x3 hver 2. uke.). I tillegg til intervallene blir det rolig økter med 50% splitt av tid mellom I1 og I2 på minimum 1 time.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1889296 13/11/2014 09:40
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor har du fått beskjed om å gjøre det annerledes ? Hva er galt med den opprinnelige planen ?

Side 33 av 132 1 2 31 32 33 34 35 131 132

Moderator  support