|
|
Subterskel vs terskel.
|
Re: Subterskel vs terskel.
[Re: Hoaas]
19/10/2014 20:24
|
olechr
More than words
|
More than words
6 uker med intervaller annenhver dag nå har jeg aldri hørt om før. Glad jeg bare sykler for å ha det gøy ;-) Det gir ikke mer enn rundt 25% hardt og 75% rolig. Uansett å regne på prosent slik hvis du har annenhver dag med hardt gir ingen mening. Trening er ikke bare tall. Men for all del lykke til
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
19/10/2014 20:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
6 uker med intervaller annenhver dag nå har jeg aldri hørt om før. Glad jeg bare sykler for å ha det gøy ;-) Det gir ikke mer enn rundt 25% hardt og 75% rolig. Uansett å regne på prosent slik hvis du har annenhver dag med hardt gir ingen mening. Trening er ikke bare tall. Men for all del lykke til Trening er også moro?  Fortell meg hva som gir mening. Kan jo legge til at det nå blir periodisering oftere, altså ikke så lenge på kjøret. Har vært mye testing av økter siden september. Også er det viktig å nevne at dette i all hovedsak har vært sone 3 økter, så nedbrytinga har ikke vært brutal.
Redigert av Hoaas; 19/10/2014 20:37.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Zaskarin]
19/10/2014 20:35
|
olechr
More than words
|
More than words
I oktober gir det mening å holde kroppen bare i gang. Hvis mann trener så mye "hardt" allerede nå så skjønner jeg ikke hvordan du skal være på topp når sesongen starter om 8-9 mnd. Hvordan skal du klare å øke gradevis mot sesongen?
|
|
|
19/10/2014 20:51
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
For oss som sykler på lavt nivå, kan september-oktober-november være en fin tid å teste hvordan kroppen reagerer på ulike treningsbolker. Ser ikke noe galt i at man eksperimenterer litt 8 mnd før sesong. Vi mosjonister balanserer jo ikke akkurat på en knivsegg, slik at vi må gjøre alt riktig.
|
|
|
19/10/2014 20:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigerte mitt forrige innlegg..
Fordi det er periodisering, bryter ned en byggestein, legger på to byggesteiner. Når det nærmer seg sesong legger du gjerne på litt fler treningstimer og litt høyere intensitet inn mot sesong, før du slipper opp med halvering av treningsmengde for å toppe.
Hadde jeg knalla på med terskel og sone 4/5 trening nå skjønner jeg poenget ditt.
|
|
|
[Re: EHAa]
19/10/2014 21:03
|
olechr
More than words
|
More than words
For oss som sykler på lavt nivå, kan september-oktober-november være en fin tid å teste hvordan kroppen reagerer på ulike treningsbolker. Ser ikke noe galt i at man eksperimenterer litt 8 mnd før sesong. Vi mosjonister balanserer jo ikke akkurat på en knivsegg, slik at vi må gjøre alt riktig. Når man som mosjonist har som mål å trene 450 timer i året så vil jeg si man skal gjøre en del riktig for å få fremgang. For regner med at det er jobb og andre ting som skal gjøres også. :-)
|
|
|
19/10/2014 21:13
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Halv fart på jobb da, vet du:) Så stiller man uthvilt til neste økt!
Neida, enig i at man må gjøre mye riktig. Men jeg tror ikke oktober er den verste tiden å ta en liten sjanse. Det bør være mulig å hente seg inn igjen før juni. Hvis man er av typen som liker å teste litt forskjellig, så ville jeg tatt det "rareste" nå, og kjørt mer safe etter jul..
Edit: For ordens skyld: Selv sverger jeg til lapskausturer på sti nå om dagen:) Når barfrosten kommer og fatbiken står klar, da gir jeg beng i forskjellen på sweet spot og terskeltrening..
Redigert av EHAa; 19/10/2014 21:18.
|
|
|
19/10/2014 21:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At det har blitt 6 uker med mye intervaller har vært for å teste ut forskjellige økter. Blir kortere periodiseringer framover, men gjengangeren er lange drag i3, muligens terskel av og til. Resten base. Gjennom hele vinteren. Viktig å få med at jeg hadde fri hele september 
Redigert av Hoaas; 19/10/2014 21:21.
|
|
|
19/10/2014 21:35
|
Balder99
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hva er det dere legger i basetrening? Trodde sweetspot var typisk basetrening...
|
|
|
20/10/2014 08:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Base er langtur, sone 1-2. Men for mye sone 2 har en tendens til å senke terskelpuls, så jeg kjører sone 1. Styrke og teknikk. Det er riktig at sone 3 kan defineres som en base, da du må ha mye tid i sone 3 for å forberede kroppen til trening i sone 4 og 5, eller som mange sier, du blir "trent for å trene".
|
|
|
20/10/2014 08:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Enig  Nei terskeltrening og sone 4 tar jeg nærmere sesong. Om du kjører 3-5 intervaller i uka og ikke trener terskel når du trener hovedsaklig i I3. Hva trener du da? Hva er målet med treningen? Målet i vinter er i hovedsak å øke kjørestyrken og øke treningsmengden til rundt 450 timer, jeg vet du har formeninger om at sweetspot ikke øker kjørestyrke, men vi kan være enig om å være uenig på det punktet Det har ikke jeg sagt.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
20/10/2014 08:50
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig  Nei terskeltrening og sone 4 tar jeg nærmere sesong. Om du kjører 3-5 intervaller i uka og ikke trener terskel når du trener hovedsaklig i I3. Hva trener du da? Hva er målet med treningen? Målet i vinter er i hovedsak å øke kjørestyrken og øke treningsmengden til rundt 450 timer, jeg vet du har formeninger om at sweetspot ikke øker kjørestyrke, men vi kan være enig om å være uenig på det punktet Det har ikke jeg sagt. Beklager, du klipte og limte fra en tråd hvor de hadde økt vo2 maks på sub-terskel, men ikke kjørestyrke 
|
|
|
20/10/2014 08:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvorfor trener man sweet spot?
|
|
|
20/10/2014 08:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vi ikke svart på det tidligere i tråden?
|
|
|
20/10/2014 08:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I oktober gir det mening å holde kroppen bare i gang. Hvis mann trener så mye "hardt" allerede nå så skjønner jeg ikke hvordan du skal være på topp når sesongen starter om 8-9 mnd. Hvordan skal du klare å øke gradevis mot sesongen? Mina tankar och spekulationer för tiden är att det verkar omotiverande och meningslöst för en motionist att fölga ett opplägg med en årssykel som medför att man får en väldigt lång base/oppkörningsperiod. Borde det inte vara bättre att med flera perioder, kanske framförallt en satsning på något annat på vintern eller bara köra på samma opplägg (med korta perioder) kontinuerligt? Ute i världen har ju också syklisterna längre sesong än här oppe i nord och det kanske är dumt att lägga opp en sesong för några få månader?
|
|
|
20/10/2014 09:02
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å snu på flisa, hvis man ønsker å øke kjørestyrken i løpet av vinteren, hvordan anbefales det å trene? Å bare holde seg i gang gjør vel ikke mye for kjørestyrken.
Jeg skal konkurrere på langrenn i vinter også.
|
|
|
20/10/2014 09:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har vi ikke svart på det tidligere i tråden? Sikkert. Bare jeg som blir forvirret.
|
|
|
20/10/2014 09:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Når du skal gå på konkurranser på langrenn så gir det lille vi vet av opplegget ditt mer mening. For da kommer du til å være i bra form til de kokurransene.
Min erfaring i sykkel i hvertfall er at hva man gjør i oktober/november har omtrent null å si for hvordan mann sykler i juli/august. Går mann på ski derimot så er det jo smart for da blir mann i grei form til de rennene. Og når de er ferdig kan man bygge for sykkel.
|
|
|
20/10/2014 09:28
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring i sykkel i hvertfall er at hva man gjør i oktober/november har omtrent null å si for hvordan mann sykler i juli/august. Og NETTOPP derfor kan det være en god tid å eksperimentere litt, hvis man er av typen som liker det. Hvis man feiler, så går det sikkert bra likevel. Finner man noe som beina responderer bra på, så har man noe man kan ta opp igjen i februar/mars.
|
|
|
20/10/2014 09:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Min erfaring i sykkel i hvertfall er at hva man gjør i oktober/november har omtrent null å si for hvordan mann sykler i juli/august. Og NETTOPP derfor kan det være en god tid å eksperimentere litt, hvis man er av typen som liker det. Hvis man feiler, så går det sikkert bra likevel. Finner man noe som beina responderer bra på, så har man noe man kan ta opp igjen i februar/mars. Ingen som nekter deg å eksperimentere, du kan sitte på rulla og lage bolledeig samtidig for min del hvis du har trua på det ;-) Jeg bare tror ikke det å kjøre intervaller annenhver dag i 6 uker nødvendigvis gir deg mer kjørestyrke til sommeren. Men han blir sikkert i fin form til vinteren. 
|
|
|
20/10/2014 09:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Beklager, du klipte og limte fra en tråd hvor de hadde økt vo2 maks på sub-terskel, men ikke kjørestyrke Det stemmer. Lurer egentlig bare på hvorfor du ikke kjører litt mer volum og lavere intensitet nå (Bakgrunnen er at du er opp i I4 ref. tidligere innlegg, og da må du vel ligge mye høyt i I3?)? Lurer bare på hvordan du i jan/feb/mars skal klare å øke intensiteten din uten å gå noe ned på mengden?
|
|
|
[Re: fredriks]
20/10/2014 09:37
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
Mina tankar och spekulationer för tiden är att det verkar omotiverande och meningslöst för en motionist att fölga ett opplägg med en årssykel som medför att man får en väldigt lång base/oppkörningsperiod.
Borde det inte vara bättre att med flera perioder, kanske framförallt en satsning på något annat på vintern eller bara köra på samma opplägg (med korta perioder) kontinuerligt?
Ute i världen har ju också syklisterna längre sesong än här oppe i nord och det kanske är dumt att lägga opp en sesong för några få månader?
Enig. Jeg syns det skilles altfor lite i forhold til om sesongen er 8 eller 3 måneder, om en har 100 eller 3-4 rittdager i løpet av året. Jeg vil tro at syklister med forholdsvis kort sesong og få konkurranser heller bør se mot hvordan f.eks langrennsløpere legger opp sesongoppkjøringen, i stedet for å nødvendigvis se hvordan sykkelproffene gjør det. Er for lenge å gå fra september til mars uten å gå ut av komfor-sona når alle ritt nettopp handler om det
|
|
|
20/10/2014 10:07
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring i sykkel i hvertfall er at hva man gjør i oktober/november har omtrent null å si for hvordan mann sykler i juli/august. Og NETTOPP derfor kan det være en god tid å eksperimentere litt, hvis man er av typen som liker det. Hvis man feiler, så går det sikkert bra likevel. Finner man noe som beina responderer bra på, så har man noe man kan ta opp igjen i februar/mars. Ingen som nekter deg å eksperimentere, du kan sitte på rulla og lage bolledeig samtidig for min del hvis du har trua på det ;-) Jeg bare tror ikke det å kjøre intervaller annenhver dag i 6 uker nødvendigvis gir deg mer kjørestyrke til sommeren. Men han blir sikkert i fin form til vinteren. Huff. Ja han blir sikkert i fin form til vinteren. OG han har kanskje prøvd ut et opplegg som han kan finne ut om funker eller ikke funker. Jeg leser innlegget ditt som at du mener at det er irrelevant og meningsløst å eksperimentere (siden du kjører parallellen med bolledeig). Dersom man ikke kjenner kroppen sin til punkt og prikke, tror jeg at det er bedre å prøve litt forskjellig type trening, enn å sitte og bake bolledeig. Altså: Jeg tror at det å prøve litt forskjellig type trening har en verdi i seg selv, spesielt for oss mosjonister. Det er slik vi kan bli kjent med hvordan kroppen vår responderer. En toppidrettsutøver har lang erfaring i dette, og har i tillegg et støtteapparat som hjelper han. Det har ikke den vanlige mosjonist. Derfor må han gjøre seg egne erfaringer, og det løses bedre ved å teste ut ulike treningsopplegg, enn ved å bake bolledeig på rulla. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.
|
|
|
20/10/2014 10:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Huff. Ja han blir sikkert i fin form til vinteren. OG han har kanskje prøvd ut et opplegg som han kan finne ut om funker eller ikke funker.
Jeg leser innlegget ditt som at du mener at det er irrelevant og meningsløst å eksperimentere (siden du kjører parallellen med bolledeig). Dersom man ikke kjenner kroppen sin til punkt og prikke, tror jeg at det er bedre å prøve litt forskjellig type trening, enn å sitte og bake bolledeig.
Altså: Jeg tror at det å prøve litt forskjellig type trening har en verdi i seg selv, spesielt for oss mosjonister. Det er slik vi kan bli kjent med hvordan kroppen vår responderer. En toppidrettsutøver har lang erfaring i dette, og har i tillegg et støtteapparat som hjelper han. Det har ikke den vanlige mosjonist.
Derfor må han gjøre seg egne erfaringer, og det løses bedre ved å teste ut ulike treningsopplegg, enn ved å bake bolledeig på rulla. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.
Men var ikke greia å få bedre kjørestyrke til sommeren da? Om poenget er å få god form til skirenn i vinter ser jeg ingen som helst poeng med å sitte å sykle inne? Hva med å komme seg ut å hufse og løpe? Jeg tror i alle fall ikke det er mange som bruker rullesykling som treningsform i oppkjøringen til skisesongen. Det blir jo nesten like rart som å fokusere på masse løping eller romaskin i mars og april som syklist?
|
|
|
20/10/2014 10:25
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Fikk ikke med meg hva slags aktivitetsformer han benyttet. Du har nok rett.
|
|
|
20/10/2014 10:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå ble det mye rart her, dere vet jo veldig lite om mitt treningsopplegg på kort og lang sikt.
Jeg både sykler, løper, hufser og mye annet..trekkes litt vel mange konklusjoner ut av ingen ting her.
Jeg trener bolkvis, ca 2 uker med mye intervalltrening, ca 2 uker med lettere trening, dette har jeg respondert veldig bra på før. Den totale belastningen på f.eks 1 mnd er den samme som om jeg hadde kjørt jevnt og trutt intervall 2-3 ganger i uka og resten mengde. At det har blitt 6 uker med litt vel mye hardkjør nå har vært for å finne ut av forskjellige ting, som jeg har prøvd å nevne i omtrent hvert eneste innlegg.
Sveinaa: For det første har jeg kjørt VELDIG mye mengde siden i fjor høst, og jeg har fortsatt mye mengde. Det er i hovedsak mengden i sone 3 som har økt.
Redigert av Hoaas; 20/10/2014 10:46.
|
|
|
20/10/2014 10:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Min erfaring i sykkel i hvertfall er at hva man gjør i oktober/november har omtrent null å si for hvordan mann sykler i juli/august. Og NETTOPP derfor kan det være en god tid å eksperimentere litt, hvis man er av typen som liker det. Hvis man feiler, så går det sikkert bra likevel. Finner man noe som beina responderer bra på, så har man noe man kan ta opp igjen i februar/mars. Ingen som nekter deg å eksperimentere, du kan sitte på rulla og lage bolledeig samtidig for min del hvis du har trua på det ;-) Jeg bare tror ikke det å kjøre intervaller annenhver dag i 6 uker nødvendigvis gir deg mer kjørestyrke til sommeren. Men han blir sikkert i fin form til vinteren. Huff. Ja han blir sikkert i fin form til vinteren. OG han har kanskje prøvd ut et opplegg som han kan finne ut om funker eller ikke funker. Jeg leser innlegget ditt som at du mener at det er irrelevant og meningsløst å eksperimentere (siden du kjører parallellen med bolledeig). Dersom man ikke kjenner kroppen sin til punkt og prikke, tror jeg at det er bedre å prøve litt forskjellig type trening, enn å sitte og bake bolledeig. Altså: Jeg tror at det å prøve litt forskjellig type trening har en verdi i seg selv, spesielt for oss mosjonister. Det er slik vi kan bli kjent med hvordan kroppen vår responderer. En toppidrettsutøver har lang erfaring i dette, og har i tillegg et støtteapparat som hjelper han. Det har ikke den vanlige mosjonist. Derfor må han gjøre seg egne erfaringer, og det løses bedre ved å teste ut ulike treningsopplegg, enn ved å bake bolledeig på rulla. Arrester meg gjerne om jeg tar feil. Ha ha. det med bolledeig var jo bare ett utrykk for at du må gjøre hva du vil. :-)
|
|
|
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min erfaring i sykkel i hvertfall er at hva man gjør i oktober/november har omtrent null å si for hvordan mann sykler i juli/august. Og NETTOPP derfor kan det være en god tid å eksperimentere litt, hvis man er av typen som liker det. Hvis man feiler, så går det sikkert bra likevel. Finner man noe som beina responderer bra på, så har man noe man kan ta opp igjen i februar/mars. Ingen som nekter deg å eksperimentere, du kan sitte på rulla og lage bolledeig samtidig for min del hvis du har trua på det ;-) Jeg bare tror ikke det å kjøre intervaller annenhver dag i 6 uker nødvendigvis gir deg mer kjørestyrke til sommeren. Men han blir sikkert i fin form til vinteren. Hvis du tror at jeg med de 6 ukene hadde ment å øke kjørestyrken min til neste sommer, så tror jeg du har misforstått, eller ikke ønsker å forstå det jeg har skrevet.
|
|
|
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ok. Blir spennende å høre om utviklingen. Var ikke meningen å spørre "vanskelig". Jeg spør bare fordi jeg ikke forstår.
|
|
|
20/10/2014 10:54
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå ble det mye rart her, dere vet jo veldig lite om mitt treningsopplegg på kort og lang sikt.
Jeg både sykler, løper, hufser og mye annet..trekkes litt vel mange konklusjoner ut av ingen ting her.
Jeg trener bolkvis, ca 2 uker med mye intervalltrening, ca 2 uker med lettere trening, dette har jeg respondert veldig bra på før. Den totale belastningen på f.eks 1 mnd er den samme som om jeg hadde kjørt jevnt og trutt intervall 2-3 ganger i uka og resten mengde. At det har blitt 6 uker med litt vel mye hardkjør nå har vært for å finne ut av forskjellige ting, som jeg har prøvd å nevne i omtrent hvert eneste innlegg.
Sveinaa: For det første har jeg kjørt VELDIG mye mengde siden i fjor høst, og jeg har fortsatt mye mengde. Det er i hovedsak mengden i sone 3 som har økt. 2 uker på og 2 uker av syntes jeg selv er bra også. Særlig ved bruk av flere idretter. Dvs feks huffsing og sykkel om hverandre.
|
|
|
|
|