Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Stiguide for hele Norge

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1885076 04/11/2014 10:53
B
Bjørn J. Kvande Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
fredriks,

Det er åpent for alle å legge inn stier i trailguide.no, så i stedet for å vente på at stier skal dukke, så har du nå en unnskyldning til å legge ut på dine favorittstier en gang til, denne gangen med gps. Så kan du legge dem inn i trailguide når du kommer hjem igjen.

Du finner kanskje ikke nye stier til deg selv, men er til stor hjelp for andre i området, de blir inspirert til å legge til stier selv, og da finnes det kanskje flere titalls stier en plass du reiser til neste sommer.

Trailguide.com ser ut som en fantastisk tjeneste og min første tanke var at nå var det bare å legge ned, men jeg er redd den kan bli svak i lille Norge, så da trur jeg trailguide.no har en misjon allikevel.

(jeg er veldig snill i det virkelige liv)

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Stiguide for hele Norge [Re: knuthaug] #1885077 04/11/2014 10:56
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: knuthaug
Sitat: knutspeed

Jupp, så det ICON_SMILE og løsningen funker fint på PC til planlegging, men - den bør i det minste trigge GPS på mobilen min automagisk. Blir misfornøyd av Trondheimskart når jeg står i skauen i Sarp....

Lag deg et godt gammeldags bokmerke med sarpsborg-koordinatene urlen, så blir det så bra så.

Når jeg står i skauen med svette, gjørme, hansker, lykt på skallen (og kanskje en havarert kassett som i går) m.m så er jeg ganske fisefin. Jeg vil ha en Du-er-her-prikk, himmelretninger, og så alle stiene rundt. Lik Google maps eller annen typisk kartnavigasjon.

For noen er dette top of mind, og jeg skjønner at det da er gromt med guru-features (selv om bokmerke nok er greit nok). Kanskje ender jeg også som superbruker en dag.

For mange andre er det et nødvendig onde/gode som brukes av og til. "Don't make me think".

Re: Stiguide for hele Norge [Re: knutspeed] #1885081 04/11/2014 11:04
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: knutspeed

Når jeg står i skauen med svette, gjørme, hansker, lykt på skallen (og kanskje en havarert kassett som i går) m.m så er jeg ganske fisefin. Jeg vil ha en Du-er-her-prikk, himmelretninger, og så alle stiene rundt. Lik Google maps eller annen typisk kartnavigasjon.

Fyr opp mtbmap.no på telefonen og si hva du savner. Den har jo disse tingene (ikke himmelretningpiler da, men nord er opp)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1885087 04/11/2014 11:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Bjørn J. Kvande

Det er åpent for alle å legge inn stier i trailguide.no, så i stedet for å vente på at stier skal dukke, så har du nå en unnskyldning til å legge ut på dine favorittstier en gang til, denne gangen med gps. Så kan du legge dem inn i trailguide når du kommer hjem igjen.

Problemen (förutom att jag inte är väldigt intresserad i att lägga in allt på nytt.)

Jag är inte med i facebook och kan därför inte logga in.
Vilka turer eller stier ska jag lägga in? Ska jag lägga in alla mina trackloggar vilket skulle medöra att en del stier är med en massa gånger?

Lägga in bara några bra turer, i så fall vilka ska jag välga? Jag kanske inte ens har någon tracklogg för en bra runda. Jag kanske har en tracklogg med en bra runda med en extra tur på en dårlig sti. Hur gör jag på ställen där det finns alternativ? Hur gör jag där man eventuellt kan förlänga turen? Hur gör jag där man kan starta turen på olika ställen?

Alltså det går självklart att lägga in några få klassiska turer som förstagångsbrukare kan fölga men att använda sig av trackloggar för att få en översikt av alla/de flesta möjligheterna i ett område med många stier tror jag inte är praktiskt möjligt på en översikligt måte.

OSM tycker jag bara fungerar så mycket bättre för kartläggning av stier.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1885107 04/11/2014 11:35
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg ville lagt til et par-tre av de beste stikombinasjonene som viser kvaliteten i området og gir noen fine turer. Jeg ville gjerne kommet til området, sjekke trailguide og plukke en rundtur som ser og høres bra ut.

Når det gjelder innlogging via facebook, så er dette gjort for å forenkle for alle parter, siden de fleste er på facebook. Kan lage en egen innlogging via epost, men det vil ta litt tid. Tar kortere tid å opprette en facebook-konto (for så å ikke bruke den så klart).

Neste sommer regner jeg med man får en "rød her-er-jeg-prikk" på det kartgrunnlaget man måtte ønske.

Det virker som det er stor entusiasme for deling og dugnadsjobbing på osm-kartene og det er jo superflott.

Mvh
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1885272 04/11/2014 14:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg ville lagt til et par-tre av de beste stikombinasjonene som viser kvaliteten i området og gir noen fine turer. Jeg ville gjerne kommet til området, sjekke trailguide og plukke en rundtur som ser og høres bra ut.

Men resultatet av guiden är ju i så fall att den fungerar bra för folks första turer i området men rätt dårligt efter ett tag.

Quote:

Det virker som det er stor entusiasme for deling og dugnadsjobbing på osm-kartene og det er jo superflott.

Ja, och det är väl egentligen mina huvudtanke. Får att få en trailguide att fungera så behöver man folk som delar med sig med sin information. Min erfarenhet är att det är mycket lättare att få till det med osm eller liknande än genom att folk ska ge ut gpx filer eller skrive beskrivelser av turer.

En anledning till det tror jag är att det bara är att lägga in en ny sti i osm. Inget kan egentligen bli fel (och informationen kan lätt ändras) och nya stier gör (nestan) alltid databasen bättre.

Om jag ska lägga in en gpx fil så måste eller bör jag tänka på om hela turen är bra, finns det något som är bättre, kommer någon annan vilja ha en annan variant, tycker de andra att den rundan är så pass bra att den ska med? Orsaken till detta är att konseptet fungerar dårligt om det finns 150 runder i ett relativt litet område. Att lägga till en ny gpx fil är inte alltid bra och det är en fördel om bara de bästa läggs till.

Det tror iallafall jag är en anledning till att det inte läggs opp så väldigt många gpx filer till diverse siter (eller så blir det tvärtom, väldigt mycket läggs opp vilket medför att man inte finner det man vill ha)

Re: Stiguide for hele Norge [Re: knutspeed] #1885317 04/11/2014 14:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg er litt forundret over at noen ser ut til å oppfatte en konkurranse mellom tjenester av helt ulik sort.
Kart kan finnes i mange versjoner (turkart, o-kart, N50, Google maps, OSM, mtbmap.no, osv.) og guider kan finnes i mange versjoner (en person, en bok, et nettsted, trailguide.no, osv.).

Jeg ser ikke noe problem med å forholde meg til begge deler, og jeg vil gjerne utnytte begge deler maksimalt.

I mitt tilfelle bruker jeg MTBmap.no til å planlegge daglige sykkelturer, jeg bruker fysiske guider (personer) når jeg deltar på sykkelcamp f.eks. på Oppdal, jeg bruker GPS med OSM/frikart og "stioverlay" både når jeg sykler på ukjente steder og når jeg sykler der jeg selv er lommekjent, og jeg bruker trailguide for å planlegge turer i Hallingdal.

Det har funket fint så langt, men hva skjer når jeg kommer til et sted der stiene mangler både på OSM og på trailguide? Da blir det oppdagelsestur, og så havner det på OSM og mtbmap.no etterpå.

Det har også hendt at jeg har gått inn på OSM på forhånd og tegnet inn noen foreløpige stier fra N50-kartet (som nå er frigitt fra Kartverket) og Strava-spor for å være i stand til å finne fram, og så har jeg "kvalitetssjekket" dem både generelt og med tanke på sykling når jeg har kommet til dette stedet. Dette funket ypperlig på Gautefall, som nå har blitt bra kartlagt mtp. stisykling.

I samme slengen har turgåerne også fått et kart over samme område! Sjekk f.eks. http://www.turkompisen.no for denslags kart. Det har de selvsagt også fått i alle andre områder jeg ferdes - også skiløperne får dette. OSM inneholder nå samtlige skiløyper i Trondheim, Oppdal og Ål i Hallingdal. Disse ser man f.eks. på Turkompisens skikart, Openstreetmap.no og OpenSnowMap. I neste omgang kan kanskje Skisporet.no ta kartet i bruk og kombinere det med data fra løypekjøringa?

Dette er noe av styrken med OSM - kartene kan brukes til innmari mye! (inkludert bl.a. humanitært arbeid i Vest-Afrika)

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #1885474 04/11/2014 18:44
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anderfo

Det har funket fint så langt, men hva skjer når jeg kommer til et sted der stiene mangler både på OSM og på trailguide? Da blir det oppdagelsestur, og så havner det på OSM og mtbmap.no etterpå.

yes Veldig bra - det er dette som løfter OSM videre og som gjør det så utrolig bra. Stadig finner nye oppdagelser sin vei til kartene. Jeg var hjemme hos opphavet i helga - og besøkte et område som jeg ikke hadde vært i før, men som har sett spennende ut på terrengmodeller jeg har lagd fra gratis kartdata. Det ble jackpot, full uttelling og god stemning. Litt klipping gjenstår før nye perler åpner seg. ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1886224 05/11/2014 19:34
bronx Offline
Veteran
Veteran
Denne diskusjonen viser ihvertfall at brukerne ønsker en god tjeneste som veileder til å finne gode stier, og det blir spennende å se Kvande om lykkes med å gi trailguide.no. Jeg håper det, men jeg tror prosjektet vil falle igjennom på dataaggregering som alle andre lignende prosjekter har gjort. Min erfaring fra 7 år med dugnadsinnsats i denne retningen er at bidragene kommer fra noen få iherdige bidragsytere. Det samme har man sett i Wikipedia-sammenheng. Jeg kan anbefale å lese David Weinbergers bok "Everything is Miscellaneous" for de som er interessert i innsamling og strukturering av data.

Strava har forstått dette og gjort en liten genistrek i at deres ruteplanlegger/-tegneverktøy bruker OSM data og at de gjør data som brukerne samler inn (dvs heatmap-kartet) tilgjengelig til forbedring av OSM. I GPS data ligger hastighet som en interessant indikator for hvor teknisk eller lettsyklet en rute er, noe vi har diskutert lite i OSM sammenheng, mht. tagging av mtb:scale, smoothness og lignende parametre.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1886294 05/11/2014 20:55
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Takk igjen for mange innspill.

Nå skal det sies at jeg utvikler bare den teknologiske platformen for tjenesten og legger til rette for at hver og en skal kunne legge inn stier for andres gleder.

Jeg gjør mitt beste for å utvikle dette og gjøre det attraktivt å dele og bruke, men det står og faller på dugnadsinnsatsen fra syklistene der ute, akkurat som den glimrende innsatsen fra de som jobber med OSM.

Jeg mener ikke trailguide.no er min side, det er ikke derfor jeg lager den. Jeg mener det er syklistenes side, en tjeneste utviklet av syklister, for syklister.

Jeg regner med jo bedre jeg gjør tjenesten teknisk og mer interessant vil det bli å dele, og jo flere stier som ligger der jo mer interessant vil det bli å bruke.

Jeg bruker dette forumet for å få tilbakemeldinger på hva jeg skal gjøre med tjenesten, hvor den går videre og motivasjon for å jobbe videre, ikke for å reklamere for "min" stiguide.

Jeg jobber for tiden med http://sjogg.no, så har litt lite tid for trailguide akkurat nå, men det blir lagt inn flere kartgrunnlag etterhvert.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1886478 06/11/2014 08:31
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Det hadde vært enklere å finne frem på Trailguide hvis du kunne vise gps-spor for alle turene på oversiktskartet (med link til turen). Da ser man jo også lett om det lagt inn noen turer i det området man har tenkt å sykle. En liste med mer eller mindre tilfeldige stedsnavn gjør det ikke så lett å finne frem synes jeg.
Forøvrig liker jeg bedre å planlegge turen utfra OSM-kartene, men det er sikkert noen som vil ha det ferdigtygget.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1886506 06/11/2014 09:26
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Joda, jeg er helt enig, og det kommer etterhvert. Fint å ha enten stier eller tall over hvor mange stier som finnes på selve kartet (etter hvordan tettheten er.

Det er nok en utfordring å favne over de ulike brukergruppene, de på den ene siden som bare vil ha seg en fin tur, og de på den andre siden som planlegger stiturer i detalj. Disse siste vil nå uansett bruke flere verktøy, inkludert gode gamle papirkart (som jeg selv ofte bruker).

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1887747 09/11/2014 11:04
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Hei,

Lurer på en ting. Hvordan håndterer dere markering av stier der det er pågående grunneierproblematikk. Ser noen av de stiene som er markert på Gol der er det problemer med grunneiere.

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1887748 09/11/2014 11:07
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Det går an å markere både veger og stier med access=yes/private/no/permissive/discouraged avhengig av hvordan det ligger an. Dette gjelder generell tilgang, uavhengig av framkomstmiddel.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access

Mer spesifikt går det an å bruke bicycle=no dersom sykkel er forbudt (f.eks. på motorvei) og bicycle=dismount dersom sykling er forbudt (f.eks. på endel kirkegårder). Egentlig kan man bruke alle de samme verdiene som for access-taggen (inkl. "discouraged").
Ufullstendig wiki for dette: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:bicycle

Det er mange verdier som er brukt for bicycle, inkl "discouraged", "prohibited", "use_sidepath", "avoid" og "tolerated":
http://taginfo.openstreetmap.org/keys/bicycle#values
(men ikke alle disse er offisielt godtatt - se wikien øverst)

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1887808 09/11/2014 16:25
bronx Offline
Veteran
Veteran
Lurer på en ting. Hvordan håndterer dere markering av stier der det er pågående grunneierproblematikk. Ser noen av de stiene som er markert på Gol der er det problemer med grunneiere.

OSM kan gjerne inneholde metadata om lokale hensyn, men OSM skal først reflektere lover og forskrifter, ikke grunneiers ønsker. Jeg tror faktisk at jeg selv har syndet litt her: Stien som leder mot tunet på Lørensseter i Nordmarka er tagget access=no, men det er vel kun gårdsplassen grunneier har lov til å nekte ferdsel. Det er kjempefint om noen setter seg inn i slik problematikk og beskriver det i OSM, slik at noen i neste omgang kan lage kart som gir god veiledning for syklende. allemannsretten.no har sikkert stoff om det. Mailinglisten til norske OSM bidragsytere kart at nuug.no kan være et sted å diskutere detaljene. Jeg fant forøvrig denne:
http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=5

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1887815 09/11/2014 16:44
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Dette er i allefall et vepsebol. I tettbygde strøk som i Oslo og Trondheim så er det ofte sykkel/turgåer-konflikt, mens på bøgda så blir det mer syklist/grunneierkonflikt.

Her på Gol har jeg nå i allefall erfart at det er greit å spørre først. Selv om man gjerne har loven på sin side, så er det også greit å få grunneieren over på sin side. Dette gjelder nå mest om man er lokalkjent og jobber i skogen med å leite, etablere, og merke stier, ikke om man bare er på besøk.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1887875 09/11/2014 19:16
bronx Offline
Veteran
Veteran
Dette gjelder nå mest om man er lokalkjent og jobber i skogen med å leite, etablere, og merke stier, ikke om man bare er på besøk.

Da så, det er jo to helt forskjellige ting.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1888191 10/11/2014 14:50
simenberg Offline
Avhengig
Avhengig
Og så er det verneforskrifter knytta til nasjonalparker og naturreservater. Enten det er områder Hengsåsen på Bygdøy, Færder på Tjøme eller Hardangervidda og resten...

Det jeg liker med Trailguide.no er den redaksjonelle biten hvor man etter hvert enten kjenner folk eller får kalibrert seg inn på preferansene til de forskjellige.

BJ - ligger utenlandsk, som for eksempel engelsk, inne i planene? Har støtt behov for å tipse folk som ikke kan norsk...

Selger Spesh Turbo Levo i XLarge
2022 Specialized Levo | 2012 RM Flatline WC | 2016 Trek Powerfly 7+
facebook.com/SimenBergPhotography
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1888214 10/11/2014 16:20
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Systemet er designet med mulighet for flere språk, både på stibeskrivelsene og selve systemet, så det kommer ganske så snart.

Akkurat nå må jeg fokusere på murvey (og sjogg), så det blir ikke så altfor mye tid til trailguide de neste månedene.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #1888763 11/11/2014 23:22
anderfo Offline
Besatt
Besatt
PS. Også denne OSM Wiki-sida omhandler hvordan man skal tagge veger og stier når det gjelder restriksjoner.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #1944258 11/04/2015 10:42
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B

Redigert av Bjørn J. Kvande; 11/04/2015 10:50.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1944312 11/04/2015 14:09
L
Lars Barlindhaug Offline
Fersking
Fersking
L
Flott! Oversiktskart og mtbmap som kartgrunnlag er akkurat det jeg har savnet. Gleder meg til det kommer ut.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1944493 11/04/2015 22:28
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Håper å få det ut i morgen. Må fikse mobilversjonen først.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1948264 19/04/2015 20:28
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Noen bilder fra den kommende mobilversjonen:

[img]https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/h...d320db39cb2c79b[/img]

[img]https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphoto...amp;oe=559AE3F2[/img]

[img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/h...a348a7f2a04c37b[/img]

(hvorfor vises ikke bildene direkte i posten?)

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1948277 19/04/2015 21:12
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Noen bilder fra den kommende mobilversjonen:
(...)

(hvorfor vises ikke bildene direkte i posten?)

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande

Fordi de ikke har en URL med .jpg, .png eller .gif som suffiks.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1948284 19/04/2015 22:00
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Skjønner.

B.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1948425 20/04/2015 10:13
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Ny versjon kan nå testes. Noe feil må påregnes, så meld gjerne inn det her.

http://www.trailguide.no/

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Rotneim, Gol

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1952289 28/04/2015 13:02
theGunner76 Offline
Fersking
Fersking
Vanvittig imponert! Veldig god jobb.
Finner jeg abc for hvordan man bidrar med stier lenger bak i tråden? Eller kanskje bare jeg som er evneveik foran datan...

Re: Stiguide for hele Norge [Re: theGunner76] #1952341 28/04/2015 14:02
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Har ikke lagt ut noen instruksjoner enda, men du kan logge deg på via facebook-knappen oppe til høgre (om du har installer adblockers el, kan det være denne ikke vises). Når du er logget på er det bare å klikke på 'Legg til sti' (du må ha ei .gpx-fil med spordata tilgjengelig).

Hvordan du får ut spordata fra din dings/tjeneste, så er det bare å søke på google ICON_SMILE

Mvh.
Bjørn Jarle Kvande
Rotneim, Gol

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #1952436 28/04/2015 18:32
theGunner76 Offline
Fersking
Fersking
Kjempefint. Takk skal du ha!

Side 4 av 14 1 2 3 4 5 6 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå