Ingen tanker om komponenter, men legg merke til at de ikke leveres før i april... Sjekk også BaronKanon sin tråd om ny fatbike, der er det mange fine sykler også.
Bra priser på Canyon, selv om jeg syntes looken ikke levde helt opp til forventningene fra promobildene. Og grønnt et kult, men akkurat den grønnfargen er ikke helt min favoritt. Men det er jo smak og behag.
BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.
Er dette fortsatt riktig? Står til 35K på nett og i tilbudsavisen?
Vet du når den kommer i butikken?
For meg er denne differansen forskjellen på å "tenke hardt på det", kontra å se en helt annen vei.
Alt ble visst solgt på forhånd i vår, så den offisielle 35K prisen ble beholdt, siden det ikke blir noen (evt svært få) tilgjengelig for vanlig salg. Men: det kommer en oppdatert versjon i vinter (over nyttår) (med Schwalbe Jumbo Jim 4.8) til 27.999.
Hei Espen! Vil det bli mulig å kjøpe løse C4 nav til fatbike som man kan bygge hjul til? De navene som står på F4 - 2014 mod er det Novatec?
Ikke løse nav, dessverre. F4 som kom ivinter har Deore baknav (135mm) og KT frontnav (135), mens den som akkurat har kommet har Novatec baknav (190mm) og KT front (135mm)
Til neste test er det viktig at dere får testet på ordentlig vinterføre i tillegg til sommerbruk (som selvsagt og blir viktig nå som RockShox Bluto er på markedet og flere fulldempere har kommet/kommer. Man vil nok også se en spesialisering av rene snøsykler for all out løssnøflyt og mer barmarksrettede modeller) Det er selvsagt en stor utfordring med tanke på tilgjengelighet på testsykler, osv. men det er noe bransjen generelt blir nødt til å forholde seg til hvis man ønsker å ha med sykkel på test. Forrige vinter var ekstremt krevende med tanke på snøforholdene (der det faktisk var snøforhold). Startet sesongen med potetmel snø som var vindpakket og helt uten hold, og avsluttet i pill råtten påskesnø på fjellet. Var sukkeraktig/potetmelaktig konsistens på snøen store deler av vinteren på mange steder, og mange fikk nok et ekstremt dårlig førsteinntrykk av fatbike på snø, i motsetning til de som startet vinteren før. Har ikke tall på de turene der jeg (ca 75kg inkludert fatbike) slo igjennom med bakdekket og ikke kom av flekken selv med ramme med løssnøgeometri, 3.5psi i dekkene (4.5'' og 4.8'' dekk på 103mm felger), senket trykket til 3.0psi og det gikk framover, senket til 2.5psi og da gikk det som smurt. (ved 2.0psi spant dekket på felgen og dro av ventilen, så toleransene/flytvinduet kan under mange forhold være ørsmå). Mao. så er det under slike forhold som vi hadde mange dager i Nordmarka ifjor veldig lite som skiller på det å kunne sykle seg en super 2/3/4/5/6/7/8 timers tur i snøen eller det å måtte snu og tråkke rundt i saltlaken eller på rulla istedet.
Testing på natursnø under vinterforhold er derfor viktig for å kunne si noe om egenskapene til en fatbike under de forholdene som de fleste kjøperne vil ha mest fokus på. Monsterdekk ruler på de fleste andre underlag og, men snø vil nok være hovedunderlaget for de fleste fatbike dekk de første årene. For å muliggjøre dette må bransjen kanskje innstille seg på å stille med preproduction sykler, osv. til vinterdelen av en slik test, slik som (bil)dekkbransjen gjør for dekktestene som publiseres påfølgende høst.
Istedenfor preproduksjons-sykler vil vel en test av vinterens modeller på vinteren også være interessant? Ihvertfall mye enklere å gjennomføre, og så slipper vi alle forbehold som ofte følger med preproduksjonsmodeller.
En slik test vil måtte være for nett, iom at vi ikke har noen utgave før våren nærmer seg.
En oppfølger-test av noen av syklene i denne testen ville også vært interessant. Evnt. samme merker, men litt høyere og samme prisklasse.
Februar/mars-utgaven markerer starten av den tradisjonelle sykkelsesongen, så det er ikke aktuelt med test av vinterutstyr i den utgaven.
Og med den rivende utviklingen som har vært på fatbikes vil en slik test være utdatert til neste vintersesong.
Tror nok en kombinasjon av barmarkstesting så fort modellene er klare på høsten, og eventuelt oppfølger så fort snøen kommer er veien å gå.
Men setter pris på innspill!
Vil feks dere klare å levere pre-produksjonsmodeller av 2016-modellene ila denne vinteren? Og vil de være like nok produksjonsmodellen, og ulik nok årets modell, til at det er relevant?
Re: Er fat-bike et bra konsept?
[Re: Mmar]
#187451315/10/201419:03
Vil feks dere klare å levere pre-produksjonsmodeller av 2016-modellene ila denne vinteren? Og vil de være like nok produksjonsmodellen, og ulik nok årets modell, til at det er relevant?
Salsa Beargrese takler Lou bak med vintertrykk (dvs 3-5 psi) samt at du ikke får kjørt på letteste giret (om vi snakker 11-delt). Har ikke testet med to drev foran, men regn med at letteste giret subber. Kan også være at krankgiret vil subbe i dekket, men det kan sikkert sperres ut litt om det skulle skje.
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
BigBob 7.0 (karbon ramme/gaffel og SRAM XX1) vil koste 27.999.
Er dette fortsatt riktig? Står til 35K på nett og i tilbudsavisen?
Vet du når den kommer i butikken?
For meg er denne differansen forskjellen på å "tenke hardt på det", kontra å se en helt annen vei.
Alt ble visst solgt på forhånd i vår, så den offisielle 35K prisen ble beholdt, siden det ikke blir noen (evt svært få) tilgjengelig for vanlig salg. Men: det kommer en oppdatert versjon i vinter (over nyttår) (med Schwalbe Jumbo Jim 4.8) til 27.999.
G sport på Sandvika Storsenter har en 6.0 og en 7.0, begge 17" på lager. Ikke på tilbud, 35 lapper for den letteste, og den var veldig lett.
De har Dillinger 4 og 5 på lager også, og masse snowshoe (ikke xl)
Et par Vee Speedster er bestilt og skal rett på nyfatten så fort de kommer. 6.0 er lett og kvikk, men etter å ha syklet på MK2/4.0 med Speedster siden i våres er det nedtur med knastedekk på asfalt selv med 25 PSI. Jeg skjønner hvorfor folk tror at fatbike ikke er et bra konsept på asfalt når dette er det de får prøvd, og da vanligvis med rundt 5 PSI i tillegg.
Enig! For både maks flyt og god kjørefølelse må det optimale være litt smalere felger (typ 80mm) og enda bredere dekk (4,8-5,0). Mer dekk og mindre felg gir samme totalbredde og rundere profil.
Men nå er det jo egentlig ikke dekkbredden som teller på flyten, men hvor lavt trykk man kan kjøre. Blir det for stort dekk ift felgen vil det vrenge seg ved lavt trykk.
Halloen, ikke kupp denne samtalen over på terreng-/snøsykling, vi snakker om asfaltkjøring nå! Høyt trykk og ingen knaster gir mye overlegen totalfølelse på asfalt, punktum!
Halloen, ikke kupp denne samtalen over på terreng-/snøsykling, vi snakker om asfaltkjøring nå! Høyt trykk og ingen knaster gir mye overlegen totalfølelse på asfalt, punktum!