Norsk kvinne smittet av ebola
|
Re: Norsk kvinne smittet av ebola
[Re: sveinaa]
08/10/2014 13:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er det mulig vi kan se det første virus som pga fasilitetene muterer på en sånn måte at det blir intelligent? Sikkert det, antagelig like stor sannsynlighet på å bli pult av en gorilla som går på to bein. En gang i tiden skal noen aper antakelig klart å tilegne seg nok støttemuskulatur for å kunne gå oppreist, og i tillegg har de, i hvert fall noen, klart å tilegne seg i hvis grad av intelligens; sjansen er der ja, så absolutt. Hmm, sier du her at du er redd fort at det skal komme "mannlige" skikkelser fra utbruddsområdet som reiser inkognito som rett og slett vil spre denne muterte ebolaen med å forgripe seg seksuelt på den norske befolkning? Nei, jeg er ikke redd. Men noen andre kanskje er det siden de trur det første (mutasjonen i gorillaen) alt har skjedd.
|
|
|
[Re: Tex]
08/10/2014 13:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: Tange]
08/10/2014 14:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det mulig vi kan se det første virus som pga fasilitetene muterer på en sånn måte at det blir intelligent? Sikkert det, antagelig like stor sannsynlighet på å bli pult av en gorilla som går på to bein. En gang i tiden skal noen aper antakelig klart å tilegne seg nok støttemuskulatur for å kunne gå oppreist, og i tillegg har de, i hvert fall noen, klart å tilegne seg i hvis grad av intelligens; sjansen er der ja, så absolutt. Hmm, sier du her at du er redd fort at det skal komme "mannlige" skikkelser fra utbruddsområdet som reiser inkognito som rett og slett vil spre denne muterte ebolaen med å forgripe seg seksuelt på den norske befolkning? Nei, jeg er ikke redd. Men noen andre kanskje er det siden de trur det første (mutasjonen i gorillaen) alt har skjedd. Begynner å ligne manuset til en skikkelig skrekkfilm perle dette her nå...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/10/2014 14:21
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: jorg1ho]
08/10/2014 14:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kunne blitt en klassiker. Kanskje lagt inn en thriller handling i handlingen sånn at man først trodde det kom via kvinnen, men så viste det seg at det kom fra ape/mennesker på voldtektstokt ala vikingene.
|
|
|
08/10/2014 14:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lurer litt på om ebola utbruddet vil sette en demper på kvinnelig sex turisme til vest Afrika?
|
|
|
[Re: ]
09/10/2014 12:23
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
09/10/2014 16:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Drar kvinnfolk til Thailand for å få festkjepp? Trodde de eneste som dro dit for det var karer med litt andre preferanser?
|
|
|
09/10/2014 17:54
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Begynner å spre seg nå. 60 isolert i bygg utenfor Paris med ebolamistanke Britisk mann død i Makedonia etter det som virker å være ebola.
Stikker til fjells! Snakkes....
|
|
|
09/10/2014 18:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Läste lite om fallet i spanien. Det verkar ju som de tog alldeles för lätt på möjligheten att smitas och nu är en smittad, några i karantän och en del övervakade. Är det så att detta viruset är vanskligare än vad man har trott (som en del som borde ha peiling såg en möjlighet för i artikeln jag linkade till över)?
I spanien verkar det ha gått till på fölgande vis.
pasient dör 25 sept. sjukepleier drar på ferie dagen efter. sjukepleier får feber 30 sept men ingen tror det kan vara ebola. febern blir högre några dagar efter det (osäker hur länge men kanske till och med en vecka).
Om det abit skiver över stämmer och handlar om samma person var det fortfarande ingen som trodde på ebola.
sjukepleier läggs in och visar sig ha ebola.
Så hon var i kontakt med andra människor flera dagar när hon hade symtom och efttersom inkubationstiden enligt det jag läste är 2-20 dagar så vet man ju inte om någon mer blivit smittad.
Jag hoppas at de i norge tar risken som verkar finnas lite mer alvarligt och har bättre koll på de som jobbar med den smittade kvinnan.
|
|
|
[Re: fredriks]
09/10/2014 20:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Läste lite om fallet i spanien. Det verkar ju som de tog alldeles för lätt på möjligheten att smitas och nu är en smittad, några i karantän och en del övervakade. Är det så att detta viruset är vanskligare än vad man har trott (som en del som borde ha peiling såg en möjlighet för i artikeln jag linkade till över)?
I spanien verkar det ha gått till på fölgande vis.
pasient dör 25 sept. sjukepleier drar på ferie dagen efter. sjukepleier får feber 30 sept men ingen tror det kan vara ebola. febern blir högre några dagar efter det (osäker hur länge men kanske till och med en vecka).
Om det abit skiver över stämmer och handlar om samma person var det fortfarande ingen som trodde på ebola.
sjukepleier läggs in och visar sig ha ebola.
Så hon var i kontakt med andra människor flera dagar när hon hade symtom och efttersom inkubationstiden enligt det jag läste är 2-20 dagar så vet man ju inte om någon mer blivit smittad.
Jag hoppas at de i norge tar risken som verkar finnas lite mer alvarligt och har bättre koll på de som jobbar med den smittade kvinnan. Shh... måkke si sånn, da krisemaksimerer du... Håpløst å se hvordan enkelte hele tiden skal ta den "alle er ego, og alle tenker kun på seg selv tonen" - dette er en potensiell bombe og bør behandles deretter. En får nå bare håpe de har bedre oversikt og kontroll i Norge enn de har i Spania når vi først har valgt å ta hjem pasienten. Jævlig tette i pappen de som tar lett på slikt som dette. Det handler rett og slett om mer enn å være human mot dama som reiste, så klart man skal gjøre ALT for henne og hennes like, men man må sørge for å gjøre det så kontrollert som overhode mulig. Og man bør for all del ikke undervurdere slike ting som dette. Det er det et par her inne som virker å gjøre. Jeg håper dere har rett -bare så det er sagt også.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
10/10/2014 13:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Begynner å bli fart på viruset nå. Ser for meg at det blir dårlig stemning her til lands hvis vi får et scenario der hun som er smittet stryker med og en eller flere av spesialteamet med månedrakter har klart å bli smittet.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
10/10/2014 13:54
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dårlig stemning er en ting, hvordan håndtere ting en helt annen. Gjort er gjort, så nå må man sørge for å håndtere ting åpent og riktig.
Fortsatt rimelig sjokkert over hvor lett enkelte ser på slikt som dette. Bias gutta får sjekke sin egen og se om de ikke har en eller to ting å jobbe med selv.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
10/10/2014 14:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Fortsatt rimelig sjokkert over hvor lett enkelte ser på slikt som dette. Hvis du sier at jeg tar lett på saken så kan jeg kontre med å si at du løper rundt i panikk med hendene over hodet og hyler.  Sannheten for oss alle ligger vel et sted nærmere midten.
|
|
|
10/10/2014 14:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@Lurifax Er vel ingen som tar lett på Ebola. Problemet er vel heller at man lager dette til noe større enn det er. Pust inn pust ut og ta et par kalde pol øl så blir detta bra! Minner meg litt om min "tannlegeskrekk". Subjektivt er tannlegen farlig for meg, men objektiv kan han jo ikke være farlig når vi sender barna våre til ham?
Get it?
|
|
|
10/10/2014 14:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja hvorfor sende de hjem ?
Vesten skulle gått sammen og opprettet et "ebola-karantene-bay". Felles sted smittede ble sendt. Så eventuelt betalt for nærmeste pårørendes besøk, om de egentlig vil, kan eller får lov til å besøke dem.
Hva godt skal det være i å innføre viruset til et ubesmitta land. Risikoanalysen er jo helt blåst vekk. "Jada vi har beskyttet oss etter alle regler... Blablabla...". Kverna slås vel på, men økt risiko fører det til uansett. Hvorfor ta den ? Er lenge siden byllepesten, men lenge etter den, så brukte seilskuter å ligge i karantene, før de fikk gå i land i Norge. Denne risikoviljen i dette tilfellet, svartedauden 2, kan bare skyldes at dette var "etnisk norsk kvinne, norKvinne". Norske kvinner, dem etniske, er så mye verdt hos norske myndigheter, at et liv er verdt å risikere at ebola blir værendes i Norge.
Mente du egentlig her; at det beste hadde vært å lagd et karantenebelte i Afrika, nærmere bestemt i utbruddsområdet, og rett og slett stengt av dette med militærmakt? Lagd en Ebola korridor som ingen ble sluppet ut fra? Selvfølgelig hadde han Brende B kunnet komme og inspisere uten at han måtte frykte at han ikke kom ut igjen.
Redigert av sveinaa; 10/10/2014 14:54.
|
|
|
[Re: Dan]
10/10/2014 16:06
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Da har du nok lest mine innlegg like dårlig som du tilsynelatende tror jeg har lest dine. Jeg løper ikke rundt, og jeg har et nøkternt forhold til alt sammen.
Det jeg ikke har et så nøkternt forhold til er selve spørsmålet, var det riktig å hente hjem en pasient som er smittet av et virus man har så lite "viten" om.
Ikke noe hittil som har overbevist meg om at det var en riktig avgjørelse.
En av grunnene til at jeg harselerer litt tilbake er at folk plutselig ser for seg en drøss med folk som setter seg på fly, eller kommer via andre land og er smittet. Det er fint lite realistisk.
Man må kunne stille spørsmålstegn rundt slikt som dette uten at andre skal dra "human" kortet med en gang og rope ut om nestekjærlighet og ta vare på egne osv.
De som reiser et slikt sted, de er ekstremt godt informert om risiko osv. De gjør en fantastisk jobb for de som rammes og ikke får hjelp. Dog bør det utarbeides / planlegges og informeres skikkelig på forkant når det kommer til spørsmålet - hva hvis osv? Nå er det ikke lenger hva - hvis, nå er det tilfelle.
Norge har ikke hatt noen god plan for hva man gjør når en person blir smittet - av noe man har fint lite viten om. Det burde vi hatt.
Men godt å se at folk bryr seg.
sveinaa, dette er langt fra noen tannlegeskrekk fra min side, jeg er nok minst like rolig som deg og de andre her inne. Men det ser ut som den siden som støtter at man henter hjem en person med noe man vet fint lite om hele tiden må fortelle andre at de er ute av sans og samling, er redde og ikke forstår noe som helst.
Vel, sånn er ikke verden skrudd sammen. Flere som har synspunkter på andre siden av dere kan nok vise seg å være minst like hjertevarme som dere, når det kommer til et stykke.
Jeg misstenker også at en del her som er pro dette, vil være de som trenger både en og flere øl dersom dette skulle komme ut av kontroll.
|
|
|
10/10/2014 16:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Man må kunne stille spørsmålstegn rundt slikt som dette uten at andre skal dra "human" kortet med en gang og rope ut om nestekjærlighet og ta vare på egne osv. Det er ikke nødvendigvis det kortet som er dradd når man sier at hun må få støtte og hjelp her hjemme. Det er en investering med en kalkulert risiko. Investeringen er at man ved å vise at man stiller opp, får folk hjem til den beste mulige hjelpen og til nære og kjære, gjør det et hakk tryggere for folk å dra ned til Vest-Afrika og jobbe der det trengs mest og der langtidseffekten for oss oppe i trygge Norge er størst. Den kalkulerte risikoen er at man tar hjem smittet personell selv om ting kan gå galt. Kalkylen sier tydeligvis at det er verdt det. Så kan vi som amatører sitte på sidelinjen og si det ene og det andre, men jeg tror neppe at en smittevernlege bagatelliserer noe han/hun er ekspert på. Norge har ikke hatt noen god plan for hva man gjør når en person blir smittet - av noe man har fint lite viten om. Hva bygger du det på? I august satt jeg i et fly på Gardermoen, som var loset langt vekk fra terminalene, mens leger sjekket en syk passasjer. Det ble ikke sagt rett ut, men det var åpenbart at det var ebola man fryktet. Så ikke få det til å høres ut som at smittevernet blir utført på en tilfeldig og planløs måte.
|
|
|
10/10/2014 16:58
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Norge har ikke hatt noen god plan for hva man gjør når en person blir smittet - av noe man har fint lite viten om. Det burde vi hatt.
Jeg antar at du har rede på dette. Hva mener du er mangelfullt ved den norske beredskapen? Hva er gjort feil til nå? Hvilke følger har disse feilene fått?
|
|
|
10/10/2014 17:23
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Går du inn her: http://ebola.thelancet.com/researchså finner du artikler om mye eller all forskning som er gjort på ebola. Artiklene daterer tilbake til 1976-1977. Selv om røkla i Norge har driti i ebola frem til nå så betyr det ikke at de som har ebola (mm.) som sitt fagområdet vet fint lite om ebola. Og man lærer mye nytt ved å lese fagartikler frem for DB, VG og andre klikkkåte kortformer. Bla.at ebola alt har vært importert til Europa og den vestlige verden for snart 40 år siden, og det mange ganger.
|
|
|
[Re: Tex]
10/10/2014 18:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skrekk-scenarioet vil vel være om viruset på en aller anne måte muterer slik at det også kan smitte via luft. Hvis vi får en epidemi med influensaens smittehastighet, ebolaens dødlighet og ingen medisiner eller vaksiner, ligger vi tynt an, også i Norge.
Men hva sannsynligheten er for dette er, aner jeg ikke.
Hvorfor er det egentlig ingen som er redd for at HIV klarer dette spranget. Hvis vi snakker om høy reprodukjonsevne og ekstremt ustabile virus så er HIV definitivt en kandidat. Tenk å bare sende slengkyss til 'dama' og så smitte hele pubben med HIV. (Tange, som har bestilt munnbind, verneutstyr og desinfeksjonsmidler i store kvanta på alibaba og er klar til å betjene markedet når hysteriet overtar)
|
|
|
10/10/2014 18:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du har råd til å handle på svartebørsen til Tange.
Svartebørsen, pøh! www.tangeverneromdegogdine.no
|
|
|
11/10/2014 16:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hmm, blitt en monolog tråd dette nå. Er det ikke bedre å se hvordan dette går nå? Så forresten en gla historie om ebola på Skavlan i går. Fant samtidig ut at det er 5 stammer av ebola hvorav den som blomstrer nå heter zäire om husken ikke spiller meg et puss!
Redigert av sveinaa; 11/10/2014 16:19.
|
|
|
[Re: HNK]
12/10/2014 10:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oj, två smittade helsearbeidare utanför afrika när det fremdeles har varit väldigt få som har fått vård utanför afrika (8-10 st?) är inte spesiellt bra statistik.
|
|
|
24/10/2014 04:37
|
TEK
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen spm vet om man blir imune mot ebola etter å ha hatt det? Slik som sykepleieren som heldigvis ble frisk. Kan hun få det en gang til, eller er hun nå imun slik at hun - og andre som har blitt friske - relativt trygt kan arbeide med andre som er smittet?
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
|
|
|
[Re: TEK]
24/10/2014 04:52
|
gare
More than words
|
More than words
Er det noen spm vet om man blir imune mot ebola etter å ha hatt det? Slik som sykepleieren som heldigvis ble frisk. Kan hun få det en gang til, eller er hun nå imun slik at hun - og andre som har blitt friske - relativt trygt kan arbeide med andre som er smittet? Det er vanlig å anta at man blir immun mot den typen Ebola man har overlevd, men det er ingen som vet om dette er en varig immunitet, eller om man også er immun mot de andre typene som finnes. Jeg antar at det er en viss mangel på historikk og forskning som er årsaken til at man ikke vet dette.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: TEK]
24/10/2014 04:56
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Er det noen spm vet om man blir imune mot ebola etter å ha hatt det? Slik som sykepleieren som heldigvis ble frisk. Kan hun få det en gang til, eller er hun nå imun slik at hun - og andre som har blitt friske - relativt trygt kan arbeide med andre som er smittet? De sa vel via en artikkel i avisene at hun nå var immun mot det Ebola viruset hun selv hadde hatt (finnes vel varianter som ikke er helt like), de forsøker så langt jeg har fått med meg å overføre blod fra de som har vært smittet uten å bli syke til syke pasienter også. Håpet er vel at disse har en form for resistens i blodet (om jeg forstod dette riktig) At dette er noe skikkelig svineri er det liten tvil om, all den tid helsepersonell blir smittet selv på moderne sykehus hvor man har tatt det man kan forvente av forhåndsregler. Selv de minste feiltrinn virker å få store konsekvenser på en måte.
|
|
|
24/10/2014 05:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Regler man lager på forhånd? =) Selv de minste feiltrinn virker å få store konsekvenser på en måte. Jeg har ikke fulgt med nok på dette til å forstå hvilke feiltrinn som ble begått. Hva består feiltrinnene i siden du kaller dem "små"?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
24/10/2014 08:23
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Regler man lager på forhånd? =) Selv de minste feiltrinn virker å få store konsekvenser på en måte. Jeg har ikke fulgt med nok på dette til å forstå hvilke feiltrinn som ble begått. Hva består feiltrinnene i siden du kaller dem "små"? De minste består av det motsatte av store, store er f.eks å bevisst gi f i å bruke vernedrakt. De små kan være at man i et ubetenksomt øyeblikk klarer å ta på denne drakten uten å tenke seg for etter at man har tatt den av - som et eksempel. Uansett synes jeg sånt som dette har fint lite med selve diskusjonen rundt Ebola og smittefaren. Det virker åpenbart at dette svineriet kan smitte forholdsvis enkelt ved bitte små forglemmelser. Eller mener du folk som jobber med smittefare til daglig virker å være uforsiktige folk som generelt ignorerer faren de selv er utsatt for? Vi kan godt diskutere på denne måten. Også får du heller leve med at jeg er litt dårligere på å ordlegge meg enn deg.
|
|
|
|
|