Norsk kvinne smittet av ebola
|
Re: Norsk kvinne smittet av ebola
[Re: ]
07/10/2014 13:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Poenget her er jo ikke hvordan det går om alle protokoller og forhåndsregler følges. Problemet er jo at det alltid er noen som tenker litt for mye selv.
Dette illustrerer godt selve utfordringen.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
07/10/2014 13:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Dette illustrerer godt selve utfordringen. Ja, utfordringen er å få spredd riktig informasjon i et nyhetsbilde dominert av Dagbladet og VG.
|
|
|
[Re: Dan]
07/10/2014 14:04
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dette illustrerer godt selve utfordringen. Ja, utfordringen er å få spredd riktig informasjon i et nyhetsbilde dominert av Dagbladet og VG. Tja, hvis det er slik du velger å lese dette bildet så ok. Hva er han karen i rødt i dine øyne? La oss si han tar på noe som er infisert, tørker seg om kjeften, drar et annet sted. Drikker av IPA`n til en kompis eller tre, også har man satt i gang hjulet. Det er faktisk et mulig scenario, og det er relativt dumt å ta lett på slikt som dette. Det er liksom litt for sent om, hvis, når det sprer om seg. Kanskje man hadde unngått denne karen i rødt om dette ble gjort i en eller annen form for karanten leir hvor alt var fokusert 100% på sikkerhet og spredningsfare. Ikke det at jeg tror denne karen i rødt nøvdvendigvis er rundt Ebola damen (som jeg ønsker alt vel) Men selv de mest optimistiske her inne må da se at det er plenty av utfordringer og risko knyttet ved å få Ebola til Norge. Selv når man tar de inn "kontrollert". At det kan komme en Afrikaner person over grensen og ha det med seg er det ingen som nekter for.
Redigert av Lurifax; 07/10/2014 14:04.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Anders A-R]
07/10/2014 14:05
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
. I Norgede afrikanske landene er det religiøse tullinger og andre uvitende som sprer feilinformasjon som både bidrar til spredning av sykdommen og sabotasje av hjelpearbeidet. Det er da nok av disse i Norge også....Bare se kommentarfeltet når det er snakk om vaksiner i VG/Blablabladet.  Godt poeng. Satser på at naturlig seleksjon tar seg av det under neste epidemi med egnede vaksiner.
|
|
|
[Re: jorg1ho]
07/10/2014 14:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tror vi må se hvordan dette går. Anbefaler dog at det bunkres med boksemat og vann sånn at man kan være selvforsynt ved et evt. utbrudd.
Har noen forresten lest seg litt opp på Ebola? Nå hadde ikek jeg noe særlig tid til stoooor googling, men brukte wiki. Sånn jeg forstår det er ikke Ebola veldig smittsom dersom man ikke deler kroppsvesker eller på annen måte har lemfeldig omgang med utstyr som har vært i kontakt med kroppsvesker. Man skal ikke si at Ebola ikke er farlig for det er den for dem som blir smittet, men virker jo som om den ikke er særlig smittsom om man tar forhåndsregler.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Anders A-R]
07/10/2014 14:08
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
. I Norgede afrikanske landene er det religiøse tullinger og andre uvitende som sprer feilinformasjon som både bidrar til spredning av sykdommen og sabotasje av hjelpearbeidet. Det er da nok av disse i Norge også....Bare se kommentarfeltet når det er snakk om vaksiner i VG/Blablabladet.  Tror noen av de finnes på snikksnakk-delen av dette forumet også.
Trønder osv
|
|
|
07/10/2014 14:19
|
gare
More than words
|
More than words
Dette illustrerer godt selve utfordringen. Ja, utfordringen er å få spredd riktig informasjon i et nyhetsbilde dominert av Dagbladet og VG. Tja, hvis det er slik du velger å lese dette bildet så ok. Hva er han karen i rødt i dine øyne? La oss si han tar på noe som er infisert, tørker seg om kjeften, drar et annet sted. Drikker av IPA`n til en kompis eller tre, også har man satt i gang hjulet. Det er faktisk et mulig scenario, og det er relativt dumt å ta lett på slikt som dette. Det er liksom litt for sent om, hvis, når det sprer om seg. Kanskje man hadde unngått denne karen i rødt om dette ble gjort i en eller annen form for karanten leir hvor alt var fokusert 100% på sikkerhet og spredningsfare. Ikke det at jeg tror denne karen i rødt nøvdvendigvis er rundt Ebola damen (som jeg ønsker alt vel) Men selv de mest optimistiske her inne må da se at det er plenty av utfordringer og risko knyttet ved å få Ebola til Norge. Selv når man tar de inn "kontrollert". At det kan komme en Afrikaner person over grensen og ha det med seg er det ingen som nekter for. Da må du nesten forklare hvordan karen i rødt skal klare å ta på noe som er infisert?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
07/10/2014 14:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, hvis det er slik du velger å lese dette bildet så ok. Hva er han karen i rødt i dine øyne? La oss si han tar på noe som er infisert, tørker seg om kjeften, drar et annet sted. Drikker av IPA`n til en kompis eller tre, også har man satt i gang hjulet. Hva får deg til å tro at han skal ta i noe som er infisert? Kvinnen ligger i en kuvøse og har sannsynligvis gjort det helt fra Sierra Leone, så at de skulle ha klart å kline ebola på noe han kan komme bort i er helt umulig. Og det at han er i nærheten har ingenting å si siden ebola ikke smitter gjennom luft. Dette bildet er veldig bra for Dagbladet å bruke siden kontrasten mellom draktene og maskene til de som håndterer kvinnen blir veldig stor i mot han som står og ser på uten å ha samme beskyttelse. Dagbladet lever på å spre frykt så for dem er dette gull.
|
|
|
07/10/2014 14:45
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Er ganske legitimt å stille spm. ved myndigheters påstander. De var jo ganske bastante rundt vaksinasjonsbehov i forbindelse med fugleinfluensaen feks og det var jo ikke innertier. Spania er et land vi kan sammenligne oss med. De fikk jo nettopp den første smittede i Spania etter å ha gjort det Norge nå gjør. Spørsmål er sunt.
iq
|
|
|
07/10/2014 15:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Redigert av sveinaa; 07/10/2014 15:06.
|
|
|
07/10/2014 16:08
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tja, hvis det er slik du velger å lese dette bildet så ok. Hva er han karen i rødt i dine øyne? La oss si han tar på noe som er infisert, tørker seg om kjeften, drar et annet sted. Drikker av IPA`n til en kompis eller tre, også har man satt i gang hjulet. Hva får deg til å tro at han skal ta i noe som er infisert? Kvinnen ligger i en kuvøse og har sannsynligvis gjort det helt fra Sierra Leone, så at de skulle ha klart å kline ebola på noe han kan komme bort i er helt umulig. Og det at han er i nærheten har ingenting å si siden ebola ikke smitter gjennom luft. Dette bildet er veldig bra for Dagbladet å bruke siden kontrasten mellom draktene og maskene til de som håndterer kvinnen blir veldig stor i mot han som står og ser på uten å ha samme beskyttelse. Dagbladet lever på å spre frykt så for dem er dette gull. Så hvis noen nå blir smittet så har det umulige skjedd. Hvorfor skjer slike ting Dan? Kanskje fordi det ikke er umulig likevel. Men for all del, jeg har ingen problemer med å respektere at flere her har et annet syn enn meg, men ingen av dere har kommet opp med noe spesifikt som får meg til å endre mitt syn. Ja, dere skal ha for at dere er flinke til å pelle frahverandre argumentene til andre, men der stopper det også. Absolutt ingen av dere virker å ta innover dere at dette potensielt kan være ekstremt farlig og raskt kan komme ut av kontroll. Det har vi ikke råd til etter mitt syn. Så får dere heller sitte på en høy hest og mene dere er bedre mennesker som forstår alt så meget bedre enn de som mener slikt som dette kanskje burde vært håndtert på en helt annen måte. Den kontrollen de påstår å ha i dag, blir bortforklart i morgen. Metaforisk sett, om noe skulle gå galt. (noe jeg håper vi slipper å se)
|
|
|
07/10/2014 16:21
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Først: Hvis Hvilepuls vil henge her, hvorfor ikke under vanlig nick?
Lurifax: Bildet er vel et godt eksempel på at man av og til setter grenser. Sikkerhetsmarginer. Smører godt på med sikkerhetstiltak. Og på et eller annet punkt stopper man. Her går denne grensen mellom mennesker som behandler en hermetisk lukket container med et sykt menneske og folk som står noen meter bortenfor.
De som behandler kuvøsen som i teorien skal være 100% sikker har på seg drakter som i seg selv skal være 100% sikre for å behandle det syke menneske uten annen beskyttelse. Så hvis kuvøsen mot formdning skulle svikte har de likevel beskyttelse.
Som du sikkert vet smitter ikke ebola gjennom luft. Så at en mann står noen meter unna uten smittedrakt er helt OK.
Eller et annet bilde: Barn er på Prekestolen. Skal de sitte på kanten vil du binde dem fast sånn at de ikke faller ned om noe går galt. Om de er én meter unna ville du også binde dem fast. Er de to meter så trolig det samme. Fem meter? 10? 50? Et eller annet sted er det et punkt der barnet ikke trenger å være bundet fast.
Bytt ut tau med smittedrakter..
|
|
|
07/10/2014 16:22
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er ingenting som er uten risiko. Det vil altid være en viss sjangse for at man vil få smitte i en slik situasjon, men siden ebola ikke er luftbåren er det rimelig å anta at risikoen er liten så lenge de smittede blir isolert, spesiellt liten er den for tredjepart som ikke selv pleier syke mennesker.
Selv fra et rent egoistisk hensyn er det alldeles ikke risikofritt å ikke hente hjem smittede hjelpearbeidere. Jo fler godt utdannede hjelpearbeidere man kan ha på bakken der sykdommen herjer som verst jo bedre kan man håndtere situasjonen på stedet og jo mindre sannsynlighet er det for at smitte finner veien hit via ukontrollerte kanaler.
Hvis man forteller helsearbeidere som ble smittet at da er de ikke lengre ønsket hjem må vi anta at viljen til å delta i denne typen operasjoner minker og dermed øker risikoen for at smitten kommer enda mer ut av kontroll.
Utover det rent egoistiske mener jeg det er innlysende at mennesker som risikerer livet for å holde en slikt utbrudd i sjakk fortjener å få behandling i hjemlandet. Både fordi dette gir best mulig overlevelsessjangse, og fordi de har pårørende de bør få ha nærere kontakt med. Det er tross alt en livstruende infeksjon de har fått.
Selv om dyret i oss reagerer med sin instinktive fryktreaksjon og vil holde det som skremmer så langt unna som mulig, bør vi greie å være mennesker nok til å beholde rasjonalitet og medmennesklighet.
Redigert av sverreb; 07/10/2014 18:53.
|
|
|
07/10/2014 16:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Så får dere heller sitte på en høy hest og mene dere er bedre mennesker som forstår alt så meget bedre enn de som mener slikt som dette kanskje burde vært håndtert på en helt annen måte. Jeg liker utsikten her oppe.  Jeg skjønner ikke hvorfor folk som er skeptiske til alt mulig likevel velger å hente sin kunnskap fra folk som får betalt for å krisemaksimere og overdrive heller enn fra folk som får betalt for å utføre en viktig jobb. Joda, fagpersonell kan selvfølgelig også bomme, men det er ikke det de får betalt for, i motsetning til en god del redaksjonsansatte, og dermed vet jeg hvem jeg stoler mest på når noe skjer.
|
|
|
07/10/2014 17:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg skjønner ikke hvorfor folk som er skeptiske til alt mulig likevel velger å hente sin kunnskap fra folk som får betalt for å krisemaksimere og overdrive heller enn fra folk som får betalt for å utføre en viktig jobb. Derfor: http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
|
|
|
07/10/2014 17:46
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Spesielt når de som sier at dette ikke gir grunn til bekymring, er de første som ville bli smittet dersom noe gikk galt. Og er de samme som best vet hvordan risikobildet ser ut, hvilke rutiner de faktisk har, hvorfor de har dem, og hvordan rutinene følges i praksis.
Jeg er helt komfortabel med å speile deres bekymringsnivå, og like avslappet med ikke å stole på skriveriene til kunnskapsløse journalister med bonus for antall klikk.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
07/10/2014 18:04
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Kan du linke til eller dokumentere at jeg har hentet min skepsis fra de du refererer til?
|
|
|
07/10/2014 18:15
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
For ikke å snakke om alle de andre virusene vi har for forskning. Tenke seg til, de naive tufsene i USA og Russland har til og med kopper i landet. Frivillig! De kommer nok til å dø, alle sammen.
|
|
|
07/10/2014 18:32
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Det som skremmer meg mest, er at det sitter sneversynte bortskjemte egoister her i landet, som kun ser seg selv, og ikke skjønner bæra. Og mener at den Norske stat ikke skal få denne kvinnen hjem til sitt hjemland og familie, for å hjelpe henne. Kvinnen som har viet all sin tid til å hjelpe andre mennesker. Mennesker som ikke er født med et oljefat langt oppi rasshølet.
Men er man så uheldig å bli syk eller matforgiftet på Malorca mens man er på sykkelferie eller fylletur. Så skal man å dulles med, tas vare på og klage seg til ekstra fordeler og helst ha pengene tilbake, pluss erstatning...... Mister nesten troa på mennesket! Makan!
Redigert av Frank H; 07/10/2014 18:33.
|
|
|
07/10/2014 18:52
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Høy hest; idealisme eller risikoreduksjon: argumentet er det samme.
Sverreb har redegjort for risiko, smitte samt behovet for å få fagpersoner til kriseområder. Om det er noe tvil idet han sier om sistnevnte, så har de fleste lokale fagpersoner, dødd grunnet mangel på elementært utstyr.
På spørsmål om HVORFOR det må løses i Afrika: om ikke, vil det spre utover kontinentet, og dermed også rundt om i verden. Det er bedre at de kommer i kuvøser, enn hostende i en bil over Svinesundbroen. Selv om vi hermetisk lukket landet: om Europa, Asia og Amerika får full spredning, vil det nok påvirke oss ganske så dramatisk.
Det ble stilt spørsmål om man ikke kunne spart flere liv med samme beløp i for eksempel Siera Leone: Jo, men kommunikasjonen til helsearbeidere om at de vil bli tatt hånd vare på, gitt at de skulle blitt smittet, har da en høy verdi. Dette er nok hovedgrunnen hun hentes til Norge, ikke for å bli dullet av familien.
Det ble trukket en sammenlikning med French og Moland: å sende et signal at om du er villig til å bidra til å løse et av verdens akutte helseproblemer, så skal vi ta vare på deg, kan ikke sammenliknes med å si at om du reiser til et krigsherjet land og leker leiesoldat, så skal den Norske stat redde deg ut.
Hvorfor bidra? Utover et moralsk ansvar, så er det slik at der vi bidrar, vil vi også få fordelene. Et scenario: vi bidrar ikke og det blir et Ebola utbrudd i landet: Hvor tror du tilgjengelige vaksiner tar veien? Til Norge, eller et land som har bidratt? Videre bygger det kompetanse og erfaring i Norge, uten å måtte sende hele team til områder med svært mange farlige, og til dels ukontrollerbare, faktorer.
Når bør vi bidra, og med hvor mye? WHO regnet med at det ville ta 9 måneder og $490 millioner å løse dette i August. Innen midten av september, med alt for lite hjelp, hadde dette økt til over $1 milliard. Estimatene på hvor mange dette kan smitte, har nå kommet opp i flere hundre tusen. Dette er ikke bra. Dette er også slikt som destruerer land. Utviklingsland har vekst og fremgang.. og er relativt stabile. Når det svikter, faller de ned til å være ”Failed States”, slik Somalia har vært. Der resulterte det (bl.a.) i utstrakt piratvirksomhet. Afghanistan er et annet som var ca. på det nivået, som resulterte i Taliban. Det er vel ingen som ønsker flere slike land. Og jeg håper det ikke er noen som tror at slikt ikke påvirker oss her oppe i nord.
Jeg er helt enig i at man må stille kritiske spørsmål: Men man må da også være villig til å ta til seg informasjon og svar. Ikke bare gjenta kritiske spørsmål, og harpe på sitt første instinkt.
|
|
|
[Re: Frank H]
07/10/2014 19:02
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den där inställningen klarar jag bara inte att förstå. Hade du sagt samma sak om det hade varit troligt att det att få hem denna kvinnan hade medfört en epedimi i norge med många döda (och antagligen också mindre hjelp i afrika)?
Nu har jag inte läst spesiellt många inlägg i andra fora men jag tycker att det är rimeligt naturligt att en del är rädda och att de därför är skeptiska till att föra in viruset i landet. Det är en naturlig reaktion men antagligen felaktig i just detta fallet.
Det är nog också så att vi är rätt dårliga på risikovurdering och att det inte alltid är så lätt att veta vad som faktiskt är farligt och vad som inte är det. Terrorism är väl ett exempel på något som en hel del är rädda för trots att risken är minimal.
Det jag inte förstår är att så många verkar tycka att dårlig risikovurdering är egoism eller är det så att dere faktiskt inte ser något problem med att farliga virus sprider sig till andra länder?
|
|
|
07/10/2014 19:05
|
Ghast
Medlem
|
Medlem
Folk er redde for seg selv og sine nærmeste og det er jo ikke så rart. Men likevel, det sjokkerende hvor mange som helt mangler filter.
Epidemien kan bare stoppes ved en storstilt innsatts fra verdenssamfunnet. Norsk helsepersonell som reiser ut for å hjelpe skal vite at deres hjemland står bak dem og vil evakuere de ut og hjem om de selv blir syke. Klart sannsynligheten for videre smitte aldri blir 0, men sannsynligheten er så lav at en kan si med sikkerhet at det ikke blir en epidemi i Norge.
|
|
|
07/10/2014 19:36
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Ville det ikke vært bedre om Vesten, EU + Usa, kanskje også Kina, hadde gått sammen og bygd noen skikkelige sykehus i SL og Liberia, for lenge siden.
Det snakkes om egoisme å ikke ta henne hjem. Vel, vesten har bidratt minimalt til ebola-kampen, i.f.t tilgjengelige ressurser. Men hva skjer nå mon tro, nå som vi selv har fått føle det litt på kroppen. Da øker nok også innsatsviljen. Vi nordmenn er akkurat minst like egoistiske og selvopptatte overfor vest-afrika, som enkelte av oss igjen, er overfor denne importen av ebola til Norge.
Uansett, nå, etter Spania, etter USA og etter Oslo, så kommer det vel en etterlengtet opptrapping av ebola-kampen. Litt som anti-terrorismen etter Utøya. Det siste har du antageligvis helt rett i, tipper spredningen til vesten har framskyndet en vaksine med måneder og år. Vil ikke bli overrasket om vi ser en ebola-vaksine før året er omme.
|
|
|
08/10/2014 08:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva kalles det om man bruker helt uproposjonal mye ressurser på én person, på bakgrunn av personens nasjonalitet? Rasisme? Nope, har ingenting med rasisime å gjøre. Det er helt naturlig at et land legger mer ressurser på sine egne innbyggere enn på andre land sine. Skulle bare mangle etter min mening. Jeg tenker at vi til en viss grad kan sammenligne dette med soldater vi sender til utlandet. Man svikter ikke de heller om noe skulle gå galt og de ender opp sårede (eller døde for den del). Om et land skulle signalisere at man lar hjelpearbeidere (eller soldater) i stikken når de trenger hjelp blir det nok ikke enkelt å få frivillige senere i denne eller andre situasjoner. Og er det noe som trengs så er det nå at man har frivillige som er villige til å ta en risiko i dette.
|
|
|
08/10/2014 08:47
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hvor setter man grensen for farlig eller smittsom viruset må være for å _ikke_ fly pasienten til Norge for lindrende behandling?
Er du behandlende lege, ettersom du åpenbart vet mer om behandlingen enn de aller, aller, aller fleste? Jeg har lest om siste dose av eksperimentell, antistoffbasert medisin, muligens behandling med plasma fra overlevende pasienter, behandling med generelle virusmedisiner med mer. Men du mener bestemt at hun bare får lindrende behandling? Om du har rett i din påstand, så kunne hun selvsagt blitt behandlet i Sierra Leone med ca 50% sjanse for å overleve.
|
|
|
08/10/2014 09:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan noen si noe om hvor mye mer smittsomt Ebola er enn HIV? Forstår at Ebola må være noe mer smittsomt, men hvor mye?
|
|
|
08/10/2014 09:40
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hvor setter man grensen for farlig eller smittsom viruset må være for å _ikke_ fly pasienten til Norge for lindrende behandling?
Er du behandlende lege, ettersom du åpenbart vet mer om behandlingen enn de aller, aller, aller fleste? Jeg har lest om siste dose av eksperimentell, antistoffbasert medisin, muligens behandling med plasma fra overlevende pasienter, behandling med generelle virusmedisiner med mer. Men du mener bestemt at hun bare får lindrende behandling? Om du har rett i din påstand, så kunne hun selvsagt blitt behandlet i Sierra Leone med ca 50% sjanse for å overleve. Han har vel rett i å kreve at også leger, i et demokrati, bør offentliggjøre hvilke statistiske analyser de baserer en beslutning utfra. Et valg som i verste tilfelle, kan føre til en epidemi. Dersom anonymous13 selv satt på disse tallene, så hadde han vel neppe etterspurt dem. De har opplyst, for den som ønsker å høre etter, at enn så lenge, så er det norsk vann + det å se familien, som er selve behandling. Grunnlaget for å ha henne her, offisielt (for uoffisielt mistenker jeg at disse risikoglade virologer har lyst på et treningskasus), er at sykehuset har utstyr om eventuelle organsvikt kommer senere i sykdommens forløp, samt kan fore henne med væske intravenøst. Har de ingenting de største og beste sykehus i Vest-Afrika ? Noe helsevern ønsker vel disse diktatorene som styrer dernede. Problemet er vel kanskje at ingen andre skal få bruke deres "personlige" fasiliteter. Det fins nok av dyktige statistikere som har en total kognitiv forståelse av statistikken, og som likevel driver med fallskjermhopping og andre death wish hobbier på fritiden. De som gjør det, bør ikke fatte beslutninger for resten av Norge i den vrangforestilling at Ola Nordmann har ekvivalent risikopreferanse. Nå var det bare påstanden om lindrende behandling jeg kommenterte. Så vidt jeg har lest og hørt på TV, så er det planlagt diverse eksperimentelle behandlingsformer, som neppe lar seg gjennomføre i Sierra Leone. Altså kurativ behandling.
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/10/2014 11:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan noen si noe om hvor mye mer smittsomt Ebola er enn HIV? Forstår at Ebola må være noe mer smittsomt, men hvor mye? Significant høyere for ebola. Men, sett i lyset av at i løpet av 6 måneder i en regio med mange millioner mennsker og tilnærmest perfekte forhold for smitte og spredning så er det drøye tusen per måned som har blitt smittet er smitterisikoen ikke akkurat kjempehøy Den eneste /viktigeste grunnen hvorfor ebola får så mye oppmerksomhet er vel den ekstremt dårlige prognose for de som blir smittet. Sammenlignet med HIV i samme fasen så kommer ebola nok bra ut. HIV var på den tiden 100% dødelig og en skjult bombe siden folk kunne være symptomfrie i årevis og utgjøre en stor smitterisiko for de som hadde tilstrekkelig med nærkontakt; ie. seks (?). Ebola-smittede får rask symtomer og det er lett å unngå kontakt med smittede, i hvertfall i vår del av verdenen. Og sammenlignet med drøssevis av andre sykdommer som tar mange flere liv så er det kanskje også tilfelle i Afrika.
|
|
|
[Re: Tange]
08/10/2014 11:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan noen si noe om hvor mye mer smittsomt Ebola er enn HIV? Forstår at Ebola må være noe mer smittsomt, men hvor mye? Significant høyere for ebola. Men, sett i lyset av at i løpet av 6 måneder i en regio med mange millioner mennsker og tilnærmest perfekte forhold for smitte og spredning så er det drøye tusen per måned som har blitt smittet er smitterisikoen ikke akkurat kjempehøy Den eneste /viktigeste grunnen hvorfor ebola får så mye oppmerksomhet er vel den ekstremt dårlige prognose for de som blir smittet. Sammenlignet med HIV i samme fasen så kommer ebola nok bra ut. HIV var på den tiden 100% dødelig og en skjult bombe siden folk kunne være symptomfrie i årevis og utgjøre en stor smitterisiko for de som hadde tilstrekkelig med nærkontakt; ie. seks (?). Ebola-smittede får rask symtomer og det er lett å unngå kontakt med smittede, i hvertfall i vår del av verdenen. Og sammenlignet med drøssevis av andre sykdommer som tar mange flere liv så er det kanskje også tilfelle i Afrika. Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at jeg kan ikke forstå noe annet enn at vi krisemaksimerer og overdriver faren ved Ebola smitte. Kanskje sågar lar vi det at det er 50-90% sjanse for å dø, farge meningene våre, mer enn at man objektivt ser på hvor smittsomt Ebola egentlig er? Minner og om at man tror de fleste som blir smittet i vest Afrika blir det pga lemfeldig omgang med lik ifm. gravferd og ritualer under disse.
Redigert av sveinaa; 08/10/2014 11:18.
|
|
|
08/10/2014 11:24
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Grunnen til at man er såpass redd for ebola som man er, er ikke fordi sykdommen er så forbanna smittsom. Man er redd fordi den er såpass dødelig, og fordi det ikke er noen direkte kur.
Som det sies over, så handler det å bli frisk fra ebola om å gi kroppen de beste betingelsene for å selv bekjempe sykdommen.
Slik jeg forstår forskjellige uttalelser, så er nøkkelen til å bli frisk, å styre klar av andre sykdommer du får som en følge av at kroppen brytes ned av ebola.
Men når man leser dagbladet om den ene personen som sto noen meter unna båren med pasienten i går uten beskyttelse, og måten dette ble fremstilt på og de sinnsyke overskriftene, så er det klart at media bruker dette for alt det er hvert for å generere klikk på nettsidene sine.
|
|
|
|
|